Kannabiksen lopettaminen vieroitusoireet

Tästä aiheesta on varmaan kirjoitettu täällä, mutta en oikeen jaksa/viitsi/kykene juuri nyt etsimään postausta.

Olen polttanut cannabista melko säännöllisesti 18 vuoden ajan. Melko säännöllisesti tarkoittaa, että on ollut joitakin muutamien kuukausien taukoja näiden vuosien välillä, mutta pääasiassa olen polttanut jatkuvasti siitä saakka, kuin ensimmäisen kerran poltin pilveä. Tauot ovat tulleet, kun en ole enää jaksanut käyttää päihteitä ja olen NA-toveriseuran yms. avuilla pysynyt aina raittiina näinä jaksoina. Olen kuitenkin aina n. 3kk raittiuden kohdalla palannut takaisin riippuvuuksiin. Olen onneksi kuitenkin pysynyt erossa muista aineista kuin kannabiksesta nyt jo 3 vuoden ajan.

Muita päihteitä nuorempana (piri, essot ym.) tuli ehkä käytettyä n. 100 kertaa yhteensä tuon 18 vuoden aikana. Pääosin kaikki tapahtui nuorempana (olen nyt 35v), mutta niihin en koskaan rakastunut tai tuntenut vetoa kuten cannabikseen. Piriin ehkä hivenen, mutta se on itsellä käytettynä vaarallista, koska tuppaan valvomaan usean päivän putkeen, enkä kestä enää semmoista tässä iässä ja laskut ko. aineessa on aivan kauheat.

Haluan listata tässä erilaisia vieroitusoireita mitä muistan, joita minulla on tullut pelkästään cannabiksen lopettamisesta. En tosiaan ole nytkään käyttänyt 3 vuoteen mitään muuta, kuin alkoholia ja cannabista. Alkoholia käytän n. joka toinen vkoloppu, mutta käytän sitä vain silloin, kun poltan pilveä. Eli jos en polta pilveä, ei minun tee ollenkaan mieli alkoholia. Kuitenkin, suhteessa alkoholiannokset ovat melko vähäisiä suhteessa cannabisannoksiini, joten uskon todella, että tällä hetkellä olevat vieroitusoireet ovat ainoastaan cannabiksen lopettamisen johdosta. Poltin viimeisen annoksen maanantaina (nyt on torstai). Näitä oireita on ollut viimeiset pari päivää:

-Unnettomuus
-Pyörryttäminen, tasapainon horjuminen
-kauhea hikoilu öisin (t-paita kalsarit ym. vaihdettava kerran yössä, kaikki lakanat litimärät hiestä… inhottava kokemus taas, kun tod.näk. edessä ensi yönä…

  • oksettava olo aamuisin, tuntuu, että laatta lentää jo, suussa ja poskissa kihelmöi, mutta sitten olo tasaantuu, ja laattaolo menee pois aamupäivän aikana.
    -ripulilla vatsa
  • ruokahaluttomuus, en pysty syömään ekaa kertaa kuin vasta n. 3-5 tuntia heräämisestä.
  • käsien hikoilu pitkin päivää ja sipuli/lihamainen tuoksu käsistä
  • ahdistuneisuus, hämmennys, epätoivon tunne välillä, sekä pelko miten jaksan raittiina.
  • masennuksen oireita, surua
  • painajaiset ja liian intenssiiviset unet

Nuorena olin cannabisadvokaatti, ja toitotin samaa, että siitä ei tule vieroitusoireita vaikka lopettaisi seinään. Aloin kyllä huomata jo vuoden käytön jälkeen, että jos en saa cannabisannosta aamulla, ei päivä käynnisty MILLÄÄN. Joten kaikki pyörii kuitenkin sen ympärillä, että cannabista saan. Jos se loppuu, maailmani kaatuu. (eli alkaa tulla näitä vieroitusoireita). Huomasin myös, kuin kävin esim. perheeni kanssa lomalla (eli en polttanut esim viikkoon) niin vastaavia vieroitusoireita oli joka yö ja aamulla ruokahaluttomuutta.
Aikaisemmin en kuitenkaan muista, että olisi ollut ripulia, näin valtavaa ruokahaluttomuutta ja vatsaoireita pelkästään hitin polton lopettamisesta. Nuorempana merkittävin vieroitusoire oli hikoilu ja unettomuus, mutta esim. vatsaoireita ei tullut. Viime päivinä/öinä ei myöskään ole ollut lainkaan unettomuutta, mikä aikaisemmin oli keskeinen vieroitusoire.

Suosin myös polttaessa vahvaa indica-pilveä. Voi olla, että vahvat vieroitusoireet tällä hetkellä johtuukin siitä, että olen pyrkinyt viimeisten 1,5v aikana polttamaan ainostaan sitä ns. priimaa (jota en välttämättä saanut käsiini nuorempana).
En tosiaan myöskään ole itse kasvattanut koskaan, joten tällä hetkellä rahaakin pilveen palaa niin, ettei palkka riitä ostamaan lisää. Se on myös syy, miksi lopetin maanantaina - eli savut loppuivat eikä rahaa saada lisää ennen palkkapäivää. En kuitenkaan haluaisi ensi palkkapäivänä ostaa enempää pilveä. Halaun taas yrittää lopettaa. Uskon korkeampaan voimaan ja tunnen, että tarkoitukseni on olla ja elää raittiina.

En tiedä mikä tarkoitus oli kirjoittaa näistä vieroitusoireista, muu kuin se, että kirjoittaminen auttaa minua keskeisesti silloin, kun lopetan päihteet. Minulla on myös runsaasti unelmia, en vaan saa aikaiseksi pilvessä mitään. Pelaan vain videopelejä pilvessä kaiket päivät tai katson filmejä… en myöskään pysty seurustelemaan muiden kuin pilvenpolttajien kanssa (paitsi silloin kun on raitis jakso elämässä). Koska pilven laittomuuden takia Suomessa joudun sen salaamaan ja elän sen takia kaksoiselämää - joka myös kuluttaa todella paljon!

Haluan vielä mainita, että en kertaakaan ole kuitenkaan polttanut, ennen töihin lähtöä. Poltan vasta heti töistä kotiin tultuani sekä vkoloput aamusta iltaan. Työni on fyysistä ja olen hyvässä kunnossa tästä johtuen enkä ulkoisesti näytä päihderiippuvaiselta. Lisäksi aina harrastanut leuanvetoa ym. crossfit tyyppisiä lajeja säänöllisen epäsäänöllisesti, joten ehkä tämä vaikuttaa etten näytä ulkoisesti päivittäin päihteitä käyttävältä. Joudun kuitenkin luonnollisesti salaamaan käytön kotiovesta ulos astuessa mikä tosiaan kuormittaa psyykettäni.
Haluan jatkossa kirjoittaa myös siitä, miten omasta mielestäni cannabiksen laittomuus VAIKEUTTAA lopettamista ja lisää stressitilaa cannabisriippuvaisilla. Lisäksi kieltolaki edesauttaa porttiteoriaa, rahoittaa rikollisuutta, voi aiheuttaa sairauksia ym. (kun ostat epäpuhdasta paskaa paskalta diileriltä etkä tiedä miten pilvi on kasvatettu ym.). Kieltolaki myös edesauttaa mielestäni syrjäytymistä. Kieltolaki nykyajan euroopassa on täysi vitsi. Poliittisten päättäjien tulisi mielestäni hävetä asiaa! Itse tutustuin ekan kerran myös nuorena piriin, koska diilerillä jolta aina pilveä hain ei sinä perjantaina ollutkaan luvattua pilvipussia ja tarjolla oli piriä, essoja ym. Tottakai nuori kokeiluhaluinen tapaiseni nuori sitten ottaa siitä. Onneksi en niihin jäänyt koukkuun kuten pilveen.

Luon varmaan käyttäjänimen jatkossa ja alan postaamaan ajatuksia pilven lopettamisesta säänöllisesti. Koska sillä on itselle terapeuttinen vaikutus.

Kiitos.

Noi sun vierotusoireet kuullostaa toooooodella oudolta…
Toivottavasti oot trolli (siis ei millään pahalla) etkä oikeesti kokisi mitään tollasia oireita polttelun lopettamisesta…
Itellä polton lopetus onnistu ihan tosta vaan kerta laakista eikä mitään oireita… Poltin siis jotain 15 vuotta lähes päivittäin…
En siis ite ole mitenkään kuivilla vaan olen pahassa koukussa lääkkeisiin… (Subutex, Bentsot ja Lyrica)
Kyllä poltan vielä toisinaan… siis ihan vaan pari kertaa vuodessa… Mut en pysty polttaa ilman bentsoja…
Hae nyt hyvä ihminen jotain apua jostain jos todella koet tollasia oireita…

Moi!

Mulla ei ole KOSKAAN tullut mitään vieroitusoireita, siksi kuulostaa hurjalta :open_mouth:
Oon ite ihan normaalin näköinen, työssäkäyvä liki kolmekymppinen. Ganjaa menee ajoittain, viimeksi nyt kevät ja kesä poltin 5-6g/illassa. Alkoa en pysty käyttää refluksin vuoksi. Laatupoltto on siitä hyvä, että auttanut itellä ahdistuneisuuteen ja kipuihin ihan helvetisti. Nyt ollut kuukauden polttamatta. Kerroin mun porukoillekin, että oon polttanut ja aika rankalla kädellä. Aikaisemmin tullut joskus silloin tällöin vuosien aikana muutamia kertoja poltettua.
Mutta siis asiaan liittyen; itellä ”viekkarit” on ollut lähinnä henkisiä, ei fyysisiä.
Kattelin eilen dokkareita LSD:stä, piristä, essoista jne ja mielenkiinto kyllä heräsi :smiling_imp:
En vaan tiedä, että kannattaako sille tielle lähteä…

Niin ja sen unohdin mainita, että mulla ”tolet” on tullut päivittäisten bentsojen ja niiden johdannaisten käytössä kroonisten kiputilojen hoidossa. Tai siltä ainakin tuntuu… nytkin tenkkaa alla eikä edes nuokuta :question:

öööö… mä poltan 3 kertaa päiväs kukkaa, iha lääkkeenä kipuihin (paljon). Bupree depot piikkinä 32 mg. Viikos. Ni kelaan, et mun kolmenkymmenen vuoden päivittäisen aineissaolon tuomalla viisaudella tiiän, et kannabis aiheuttaa joillee psyykkisesti erittäin herkille kuvatun kaltasii oireit. Mut pakkoha niitten on olla psykosomaattisii. Ku en oo kyl tuntenu ku kourallisen HC kannabisnarkkei, mut ongelma ei kyl tol otannal ole kannabis vaan totuus on et kaikkien pää ei kestä ees selvinpäin, ni jopa kannabikset voi tulla tollast. Ykski heebo… oli kai 23v tai jotaa, ku sai hasapalan, ei pystyn kyhää jointtii ku kädet täris ja kämmenet hiestä läpimärät.
Et oon tollastaki nähny, et kannabis saa joilleen adrenaliinit kieuu päässä ja kädet tärisee ja hien puskemaan.

Typot by oikeen ja vasurin hermovammat.
joo ja kannabis.

Anteeksi nyt vain, mutta nuo aloittajan kuvailemat viekkarit budista todellakin ovat todellista totta. Itsellä saman tyyppinen tilanne menossa ja kärsin ihan vastaavista oireista, tosin mitään ripulia tai vatsavaivoja ei ole. Se luultavasti itsellä johtuu siitä, että polttelu on määrällisesti ollut tosi minimissä viime vuosina, mutta kuitenkin päivittäinen tapa iltaisin. Suoranainen unettomuus/erittäin kehno, “ohut” uni ja voimakkaat unet, ahdistuneisuus/tyhjyydentunne/hermostuneisuus/jopa raivo ja tämän tyyppiset on ihan tuttuja juttuja ja tyypillisiä oireita kannabiksen lopettamisen yhteydessä. Ja olen itsekin käynyt homman läpi useampia kertoja, toistaiseksi onnistumatta pysyvässä muutoksessa. Toivon, että tällä kertaa onnistun. En halua toitottaa mitään elämää suurempia lupauksia, jotka olen sitten kuitenkin pettänyt monen monta kertaa aiemminkin.

Mulla ei sinänsä ole mitään satunnaista, hallinnassa olevaa polttelua vastaan ja kuten moni muu, niin pidän sitä alkoholia parempana vaihtoehtona, mutta addikti on addikti. Kyllä sen sitten tietää ja tuntee, kun ei satunnaiskäyttöön enää pysty. Siinä kohtaa täytyy olla vaan olla brutaalirehellinen itselleen. Muuten päätyy samaan oravanpyörään kuin minä, eli elämä on yhtä lopettamista ja uudelleen aloittamista, mikä on tosi surullista :frowning: Kun poltat, haluat lopettaa ja kun olet lopettanut, niin et mitään muuta mieluummin tekisikään kuin polttaisit viekkareiden takia. Siinä on järjellä hyvin vähän tekemistä asian kanssa! Painit vain koko ajan sen ristiriidan kanssa omassa mielessäsi.

Mutta ei kokemus noista vieroitusoireista tietenkään ole sama, jos siellä pohjalla on subut sun muut pillerit, jotka 1) ylläpitää jotain addiktiota joka tapauksessa, vaikuttavat aineet vain on erilaisia ja 2) peittää/hälventää budista tulevat viekkarit. Tottakai kannattaa hakea apua, esim. terapia tai joku muu riippuvuustyöskentely vaikka jonkun tukiryhmän kautta, mutta ei näihin viekkareihin sillä tavalla ole mitään konstia, että ne voisi jotenkin kätevästi ja siististi vain ohittaa tai hoitaa pois päiväjärjestyksestä. Ei kannata lähteä hankimaan itselleen toista riippuvuutta jostain muusta aineesta (se on tietenkin eri asia sitten, jos tarvitsee lääkitystä johonkin jo muutenkin olemassa olevaan sairauteen tai mielenterveyden ongelmaan, joka vaatii hoitoa), varsinkin kun ne menee ajan kanssa kohtuu nopeasti ohi. Budin kanssa se pysyvä muutos on ollut ainakin itselle se sudenkuoppa, koska ajan myötä alkaa helposti ajattelemaan, että “hei, nythän mä en taas ole polttanut pitkään aikaan, joten homma on kunnossa ja voin ihan hyvin polttaa esim. “vain” tänä viikonloppuna” ja ennen kuin huomaatkaan olet taas siinä “normaalissa” päivittäisrytmissäsi. Kokemuksesta voin myös sanoa, että “apu” jota tuolta perusterveydenhuollosta tai työterveydestä tällaiseen tulee on tasan nolla. Käsketään menemään A-klinikalle, eikä sieltäkään mitään ihmekonsteja ainakaan mitenkään nopeasti saa. Ehkä jonkinlaista keskusteluapua/terapiaa pitkällä viiveellä.

Summa summarum: minun mielestäni tässä hommassa ei muu auta kuin vain ensiksi koittaa saada käsiteltyä nuo akuutit fyysiset oireet lopettamisen suhteen ja sitten sen jälkeen pitäisi käsitellä se psyykkinen puoli, että mikä siinä omassa päässä on niin kesken, ettei pysty kohtaamaan elämää kaikkine tuntemuksineen ilman riippuvuutta. Toivotan aloittajalle ja muille lopettajille kaikkea hyvää! Yksin et ole. Meitä ihan normaaleja, jopa hyvin menestyväksi luokiteltavia, “ei päihderiippuvaisen” näköisiä ja oloisia addikteja on olemassa, mutta meitä ei vain näe tai kuule muutoin kuin ehkä anonyymisti tällaisten foorumeiden kautta.

Moi kaikille. Kannabiksen vieroitusoireet ovat ihan totista totta, ja nähdäkseni on aivan täyttä potaskaa etteikö blossi aiheuttaisi fyysistä riippuvuutta. Noin kokemuksesta, kahden unettoman viikon jälkeen tuntuu kyllä hyvinkin juuri fyysisiltä vieroitusoireilta. Itselläni on ollut myös kiputuntemuksia blossirefloissa, kaiken psyykkisen, psykosomaattisen ja muun paskahalvaantumisen lisäksi. Kannabis aiheuttaa voimakasta riippuvuutta ja vastaavasti voimakkaita ja mahdollisesti pitkäkestoisia vieroitusoireita. Se että " lailliset huumeet " kuten alkoholi ja nikotiini aiheuttavat erilaisia, mahdollisesti vakavempia ja vaikeampia refloja, ei tietenkään poista sitä tosiasiaa että kannabis todellakin aiheuttaa omat hauskuutensa kunkin yksilön ja käyttöhistorian kohdalla.

Itselläni on käyttöhistoriaa vaikka minkä, mutta varsinkin alkoholin, nikotiinin ja kannabiksen kanssa. Kaikista övereistä, ja hengenvaarallisen masennuksen aiheuttaneesta alkoholiriippuvuudesta -ja osin sekakäytöstä selvittyäni, koronakeväänä hetken mielijohteesta lopetetun nikotiinin jälkeen mukana on enää blossi. Sen käyttö taas on vähentynyt kolmanneksella aiemmasta, mutta tämä taas on sellainen määrä joka aiheuttaa jatkuvasti reflaisen olon. Minulla tämä jatkuva reflaisuus on tarkoittanut " ohutta " unta, ylikierroksilla käymistä, ahdistusta ja mielialojen jyrkkää heitteilyä. Yksi viime aikojen ilmiö on ollut jatkuva pahalla tuulella oleminen ja ärtyneisyys, ja tämän on aiheuttanut nimenomaan kannabis eikä mikään muu.

Yritän nyt pitää pitkän tauon ( 90 päivää ) ja arvioida blossihommat uusiksi keskushermoston palautuessa ja uusiutuessa. En halua lopettaa kokonaan, näitä syitä tulen ( toivottavasti ) avaamaan omassa ketjussaan, mutta tällainen löysässä hirressä roikkuminen jatkuvasti reflaisena ei ole mistään kotoisin.

Tsemppiä kaikille asian kanssa painiville!!!

Terve.

Polttelin itse säännöllisesti 7 vuotta, josta 5 vuotta päivittäin. Ainoat tauot olivat silloin, kun mitään polttoa ei kertakaikkiaan saanut mistään, tai jos olin käymässä isovanhemmilla, joiden luona en kehdannut olla pilvessä.

Koin nuo samat oireet lopettaessani päivittäisen polttamisen. Ja tämä on tosi kliseinen vastaus, mutta liikunta auttaa niistä yllättävän moneen. Eikä tarvi olla siis mitään himolenkkeilyä. Ihan jo pelkkä säännöllinen kävelyllä käyminen riittää. Kannattaa tehdä liikunnasta rutiini vanhan pajauttelurutiinin tilalle. Näin täyttää myös sen tyhjän aukon, joka kannabiksen kohdalle elämässä jää. Kun ennen odotin aina että pääsen seuraavan kerran vapon tai älyn ääreen, niin lopulta odotinkin sitä, että pääsen illalla kävelylle tuulettamaan aivoja.

Ruokahalusta ja suolistosta: Kannattaa alkuun syödä kevyesti ja mieluummin pieniä määriä pitkin päivää kuin paljon kerralla. Jos pidät ruuanlaitosta, niin opettele tekemään vaikka keittoja ja salaatteja. Päivittäinen kuitulisä voi auttaa tasapainottamaan vatsan toimintaa. Voit myös kokeilla maitohappokäymisellä tehtyjä ruokia, vaikka luonnonjugurttia tai jos et käytä maitotuotteita niin esim. Yosa-kauratuotteita. Molempiin voi sekoittaa sitä kuitulisääkin halutessaan.

Hikoilua voi hoitaa ihan vaan käymällä suihkussa vaikka kahdestikin päivässä. Se virkistää oloa hetkeksi.

Unettomuus ja voimakkaat unet/painajaiset olivat mulle kaikista vaikein asia. Kannabis heikentää REM-unta, minkä takia todentuntuiset unet ja painajaiset kuuluvat vieroitusoireisiin. Aivosi siis tällä hetkellä vain sopeutuvat taas tekemään sitä, mitä niiden normaalistikin kuuluisi tehdä, mutta eivät ole vuosikausiin täydellä teholla tehneet. Illalla (mutta ei juuri ennen nukkumaanmenoa!) harrastettu liikunta voi auttaa nukahtamiseen. Tarvittaessa voi kokeilla myös melatoniinia, mutta se voi lisätä unien intensiteettiä. Unet on valitettavasti vain kestettävä, mutta niiden aiheuttamia tuntemuksia voi purkaa vaikka pitämällä unipäiväkirjaa. Kuulostaa ehkä hullulta, mutta joudut opettelemaan uudestaan siihen, että näet unia.

Jos yhtään mieltä rauhoittaa, niin kroonisellakin käyttäjällä pahimmat vieroitusoireet helpottavat kyllä ajan myötä ja mitään pysyvää vahinkoa niistä ei sinulle jää. Joku päivä huomaat että ruoka maistuu taas normaalisti ja pikkuhiljaa se unikin alkaa olla levollisempaa.

Päätit sitten vähentää polttamista tai lopettaa sen kokonaan, niin onnea matkaan. Pystyt siihen kyllä!

EDIT: Heh, huomasin nyt vasta että tämä olikin postattu jo vuosi sitten. :smiley: No mutta ei siinä, samat vinkit pätee kaikille ja toivottavasti ketjun aloittajalla menee hyvin!

Moi kaikille, jotka tätä keskustelua päätyvät lukemaan!
Vanha topic, mutta en nyt uuttakaan viitsi aloittaa.

Olen ollut polttamatta ganjaa huomenna tasan 3 viikkoa. Johan sitä tuli hiisattua 10 vuotta, päivittäin viimeset 7. Ja määrät ihan järkkyjä: eihän se pitkään aikaan enää toiminut kunnolla niin poltin sellaisia pitkään paperiin käännettyjä tuutteja 5-7 illassa tms, vapaapäivinä enemmän.

Meditoin tätä lopettamishommaa todella kauan. Tunsin sisimmässäni morkkista ja syyllisyyttä, miksi teen tätä kun ei se anna enää mitään? Kuitenkin päätöksen tekeminen lopulta oli helppoa. Ajattelin sen niin, että otan tämän lopettamisen ikäänkuin tutkimusmatkana itseeni. Jos kk päästä tuntuu että haluan palata vanhoihin tapoihin, se onnistuu kyllä. No panic.
Mutta nyt tiedän, ettei paluuta ole. Rakastan tätä oloa, kun ajatus on kirkas ja järki leikkaa kuin partaveitsi. Myönteiset vaikutukset alkoivat hyvin nopeasti, mutta on tässä niitä ihan kunnon viekkareitakin ollut. Helvetillistä yöhikoilua ekat viikko-pari. Kiukuttaa, äärimmäistä v*tutusta asiasta kun asiasta. Ja kaikista ehkä rasittavin, päivittäinen päänsärky jota on kestänyt nyt pari vkoa. Eilenkin särky oli niin jäätävää, että kelasin jo onkohan mulla joku kasvain pääkopassa. Kuitenkin kun etsin netistä juttua viekkareista, niin monessa paikassa tuli vastaan että päänsärky on normaalia ja menee kyllä ohi.

Se mitä tällä haluan sanoa, jos joku lopettamista harkitseva päätyy lukemaan tätä juttua: Itse olisin alkuun kaivannut tukea ja jonkinlaista tukihenkilöä. En löytänyt moista, mutta mielelläni autan nyt muita. Olin syvän päädyn heavyuseri, tiedän mitä se on ja kuinka rakas asia se voi olla. Mutta kasvu henkisesti eteenpäin siitä, on mahdollista.

Peace out!