Pidän kannabista paljon vaarattomampana aineena kuin alkoholia, mutta totta kai siitä pössyttelystä voi tulla ongelma. Juttu lienee vähän samanlainen kuin alkoholin säännöllinen tissuttelu: “Ei tässä mitään ongelmaa, ihan normaalia se on rentoutua tälleen ja ottaa muutama (kalja/tötsy), katso nyt, hoidan työnikin kunnolla…” Mutta kun rahaa kuluu kohtuuttoman paljon, kun käyttö häiritsee puolisoa, kun kuvaan tulee valehtelu, kun ihminen passivoituu… niin totta mooses siinä on ongelma!
Ja sen perusteella, mitä kerroit, niin kyllä, teillä on ongelma. Paha sellainen. Tilanteesi on aivan vastaavanlainen kuin alkoholistin läheisillä. Tuo perheen yhteisiksi tarkoitettujen rahojen käyttäminen, käytön laajuuden salailu… hälyttävää. Ei normaali aviopuoliso ja isä petä perheensä luottamusta tuolla tavalla.
Asiaa pahentaa vielä se, että miehesi on masentunut. Silloin hän on entistä taipuvaisempi hankkimaan päänsä sekaisin, mutta se vaikeuttaa myös sen huomaamista, mitkä ongelmat johtuvat pössyttelystä, mitkä masennuksesta. Masennus passivoi, mutta niin passivoi myös säännöllinen (päivittäinen tai lähes päivittäinen) kannabiksen polttelukin. Kumpi siis on suurempi syy passivoitumiseen? Sama ongelma paniikkikohtausten kanssa. Kuten tuossa jo aikaisemmin sanottu, paniikkikohtaukset voivat johtua polttelustakin.
Muttamutta. Toisaalta kannabis voi lievittää masennusta. Kannabiksella on useita terveyttä edistäviä vaikutuksia - joiden saamiseksi ei tarvitse polttaa niin paljon että tulee pilveen, terveysvaikutukset näkyvät muutenkin - mutta joita ei sattuneesta syystä valitettavasti erityisemmin tutkita. Masennuksen ja ahdistuksen lievittäminen on yksi niistä. Miehesi polttaminen saattaa siis ihan oikeasti helpottaa masennusta. Toisaalta tällä hetkellä käytön aiheuttamat ongelmat ovat miehelläsi selvästi paljon suuremmat kuin sen mahdolliset hyödyt.
Pohdin myös sitä, kuinka usein miehesi mahtaa polttaa. Tuon mainitsemasi rahamäärän perusteella näyttäisi siltä, että käyttö on päivittäistä. Ehkä joinakin päivinä menee useampaankin kertaan. Ja se on liikaa. Se on liikaa jo siksikin, että kannabikseen kasvaa toleranssi, joten jos hän pössyttelee päivittäin, hän joutuu vetämään yhä suurempia määriä tullakseen pilveen. Ja olen omin silmin nähnyt, että päivittäin kannabista käyttävä ihminen on passiivinen ja jotenkin “hidas”. Tämä korjaantuu kuitenkin n. viikon sisällä käytön lopettamisesta.
Mikä sitten ratkaisuksi ongelmaan? En oikein osaa neuvoa, mitä tehdä. Olen itsekin ongelmainen, tosin minun ongelmani ei ole kannabis vaan alkoholi. Nuo neuvot harrastuksen tai jonkin muun mukavan aktiviteetin keksimiseksi ovat ihan hyvät. Olen huomannut ainakin omalta kohdaltani, että silloin kun selvinpäin on aidosti mukavampi olla kuin kännissä/pilvessä, päätään ei kertakaikkiaan tee mieli sekoittaa ja käyttökin vähenee tai loppuu automaattisesti. Mutta tiedän omasta kokemuksesta myös sen, että jos on masentunut, niin harvoin sitä on tarpeeksi onnellinen selvinpäin… silloin sitä haluaa vain paeta todellisuutta sinne pilvisen euforian syleilyyn (tai alkoholin turruttavan unohduksen valtaan, kuten minun tapauksessani).
Loppupeleissä on kuitenkin vain ja ainoastaan miehestäsi itsestään kiinni, lopettaako/vähentääkö hän vai ei. Sinä et voi tehdä mitään, mikä hänet saisi lopettamaan. Päihdeongelmaisen täytyy ihan itse oivaltaa, että hän ei voi jatkaa näin. Sinä et voi muuttaa miestäsi. Voit muuttaa ainoastaan omaa suhtautumistasi, voit vain pitää huolta omasta jaksamisestasi ja (pahimmassa tapauksessa) päättää, jaksatko elää päihdeongelmaisen rinnalla vai et.
Vielä tuosta, että mikä on kohtuukäyttöä ja mikä ei. Se on niin vaikea sanoa. Yhtä vaikea se on sanoa alkoholista. Onko kohtuukäyttöä se, että vetää kännit kerran viikossa? Onko kohtuukäyttöä se, että on pilvessä kerran viikossa? Jaa-a.
Omalta kohdaltani voin sanoa, että minulle alkoholi on paljon turmiollisempaa kuin kannabis. Alkoholinkäyttö ei pysy minulla hanskassa; sen sijaan kannabiksesta minulle ei ole tullut minkäänlaista ongelmaa, vaikka voin halutessani polttaa koska tahansa (meillä on sitä aina saatavilla). Aina kun alkoholia on ollut samalla tavalla saatavilla, olen varmistanut, että noh… ei ole kauan.
Poltan pilveä keskimäärin kerran kuukaudessa. Mielestäni tällainen käyttö on erittäinkin kohtuullista. Suhtaudun kannabikseen myös ihan eri tavalla kuin alkoholiin… mikä lienee se ratkaiseva ero. Alkoholi on minulle turruttava aine, avain unohdukseen, joka tuottaa minussa sellaisen hälläväliä-olon, joka johtaa kaikenlaisiin typeryyksiin. Sen sijaan kannabis on minulle meditoinnin apuväline, tapa nähdä maailma aivan eri tavalla. Kun juon viinaa, juon unohtaakseni. Kun pössyttelen, teen sen avartaakseni mieltäni. Kun juon alkoholia, tahdon bilettää ja tehdä kaikenlaista. Kun poltan, tahdon istua hiljaa ja mietiskellä. Koen pilvessä sellaista euforiaa, jota alkoholi ei voi koskaan antaa, mutta jotenkin se alkoholin tuoma hälläväliä-turtumus on kuitenkin koukuttavampaa. Minulle siis.
Tiedän toki leikkiväni tulella, kun poltan pilveä, koska olen taipuvainen psyykkisiin riippuvuuksiin. Tiedän, että jonakin päivänä saatan jäädä koukkuun. Mutta jos on pakko valita kahdesta pahasta, mieluummin kannabis kuin viina. Kännissä minusta tulee kauhea, aggressiivinen hirviö, pilvessä puolestaan olen rauhallinen.
Mitä siis yritin sanoa tällä sekavalla sepustuksella? Ehkäpä sitä, että vaikka kuulunkin kannabiksen kannattajiin ja olen sitä mieltä, että Suomi olisi parempi paikka jos kannabis olisi laillista ja alkoholi laitonta, olen myös sitä mieltä, että kannabiksen haittojen vähättely on typerää ja valitettavan yleistä. Minkä tahansa päihteen liiakäyttö on ongelma. Ja sinun miehesi tapauksessa ei ole lainkaan epäselvää, että se on ongelma.