Kiitos viestistä. Ite olen tinannut viime lauantaista saakka. Olo oli aamulla ok, nyt on selvästi pahenemaan päin. Tuntuu siltä että henki lähtee. Juonut en ole ja kyllä se korkki nyt meni kiinni.
Mikä auttaa akuuttiin kuolemanpelkokrapulaan Rentturuusun lista:
-
Seura. Yksin pelottaa enempi, et saa tosiaan pian jonkun kohtauksen. Kertaakaan en ole mitään kohtausta, niinku sydäriä saanut, vaikka joku 7 vuotta olen juonut ihan liikaa. Paitsi paniikkikohtauksen pari kertaa. Se tuntuu just siltä, et sais sydärin tai jotain muuta tosi vaarallista ja kuolis, mutta kai se on fyysisesti melko vaaratonta. Joskus olen mennyt vaikka huoltoasemalle istumaan, jos ei ole siinä lähistöllä ollut ketään kaveria, josta varsinaisesti seuraa saisi. Uimahalli ja kirjasto myös ok, mut älä missään nimessä mene puistoon tai baariin, koska siellä on mahdollista juoda. Jotenkin on helpottanut vaan nähdä että siinä on ihmisiä.
-
Raitis ilma kohtuudella. Rauhallisesti käy pienen kävelylenkin.
-
Jokin muu ajateltava. Krapula tuntuu olevan monesti enempi henkinen tila, vaikka se tuntuu fyysiseltä. Monesti se fyysinen pahaolo ihmeesti helpottaa, jos tapahtuu jotain yllättävää, mikä saa ajattelemaan jotain muuta kuin omaa tilaansa. Jotkut kaverit touhuaa normaaleja askareita krapulassa ettei ajattelis sitä niin kovasti. Ite oon monesti niin huonona, et tuntuu, etten voi ees tiskata, mut jos pystyy niin sopiva, ei liian raskas puuha voi helpottaa.
-
Syöminen ja mehun, maidon, piimän juonti sen mukaan miten menee alas ja pysyy sisällä. Jos saa syötyä, uni tulee mulla ainakin paremmin.
-
Se unihan se saa ajan kulumaan ja helpottaa, kun sais unen!
-
Kattoo telkkaria. Ei ees sammuta sitä kun aikoo nukkua, koska silloin alkaa ajatella, et nyt nukun ja alkaa pelätä, et uni ei tuu.
-
Peseytyminen. Ihohan myös erittää niitä myrkkyjä. Olo on paha kun elimistössä on myrkkyjä. En tiedä auttaako se loppujen myrkkyjen poistumista, et pesee jo ulos tulleet iholta, mut kyllähän se suihkussa käynti helpottaa.
-
Bentsodiatsepiinit. Jos saa jonkun lääkärit määräämään. Kyllähän ne ihan virallisestikin on alkoholivieroitusoireiden pääasiallinen lääkehoito, mut itse en ainakaan ole koskaan saanut kuin laitoksessa tai kavereitten lääkkeitä. Kun ei ota niitä liikaa ja kehitä niihin sitä riippuvuutta. 1 tabletti ennen nukkumaan menoa 1-2 päivänä ei oo väärinkäyttöä, enkä oo niitä millään muulla tavalla ikinä käyttänyt. Silti en saa muita kuin kavereitten lääkkeitä, koska “niihin aiheutuu riippuvuus”. Jos on sekakäyttäjä, niin sittenhän se on niinku ois yhä juomassa, kun ottaa bentson. Ja joku joskus sano, et “pääsee liian helpolla krapulasta, niin ei muista pysyä selvinpäin”.
-
Muistaa, et ei se krapula ennenkään ole kestänyt kuin aikansa. Että kyllä se menee sitten taas ohi.
Tavallisia juttuja, kyllähän sä tiesitkin. Koita kestää!
Niin piti vielä sanomani, et tähänkin ketjuun höpistyäni omiani. Avasin ton Kaksitoista Askelta ja Kaksitoista Perinnettä kirjan summan mutikasta ja se aukes neljännen askeleen kohdalta… Tulipa semmosta niin ihteeni sopivaa tekstiä, et melkein tekis mieleni tehä siitä oma ketju… “Suoritimme perusteellisen ja rehellisen moraalisen itsetutkistelun” on se neljäs tiivistettynä. Mulla just ollu niin paljon tuota olosuhteiden syyttelyä… Jotkut taas saattaa syyttää ittensä ihan liiankin maanrakoon, ja ei sekään oo hyvä. Sillonhan voi menettää ihan toivonsa ja lamaantua, luulisin. Pitäis olla rehellistä… Joo en oo näistä juttuista mikään asiantuntija. Mut sattu oleen tuo kirja tuossa. Niitä saattaa olla kirjastossakin, luulisin jos haluaa tutkiskella.
Mullehan ei ikinä oo mitkään AA:n opit menny perille… AA:n avulla saamani selvät päivät on perustunu vaan siihen, et menen sinne ryhmään ja siellä pitää olla selvä. Siinäpä 10. vinkki kestää krapula. Ne on suurin osa ryhmistä kello 19 jonkun kerrostalon kellarin kerhohuoneissa. Sinne ei tarvitse ilmoittautua, eikä siellä tarvitse puhua mitään. Kestää pari tuntia ja saa mennä krapulassakin, kun ei ole sinä päivänä ottanut.
Kiitoksia ohjeista renttunruusu. Olen kuitenkin päättänyt etten niitä tule tarvitsemaan. Olenhan mä tämän itelleni ennenkin luvannut. Muutamassa päivässä se olo kohenee huomattavasti ja sitten sitä rupeaa ajattelemaan kai mä nyt yhden mäyräkoiran voin juoda…Vaan enpä voi, koska olen alkoholisti ja siitä törpettelystä ei mitään hyvää elämääni seuraa. ![]()
Millaista apua kaipaat isolta siskolta?
Onko hän perehtynyt alkoholismiin?
Saatko häneen helposti yhteyden?
Mieti tarkasti näitä kysymyksiä, ja riittää kun vastaat itsellesi.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
Niin on. Ja nuohan on ihan ittestään selviä. Miten päästä vaan pahimmasta pahasta olotilasta etiäpäin. Ja heti voisin samantien itekin perua sanomistani kohdista ensimmäisen. Yhtähyvin kun jaksaa paremmin krapulan yli kun joku on siinä lähellä, yhtä hyvin ei jaksa ja sortuu loiventeleen juuri samasta syystä…
Niin on. Ja nuohan on ihan ittestään selviä. Miten päästä vaan pahimmasta pahasta olotilasta etiäpäin. Ja heti voisin samantien itekin perua sanomistani kohdista ensimmäisen. Yhtähyvin kun jaksaa paremmin krapulan yli kun joku on siinä lähellä, yhtä hyvin ei jaksa ja sortuu loiventeleen juuri samasta syystä…
Ihan ok menee, korkki pysyny kiinni. Kaiken takana on nainen. ![]()
Itsehän se korkki aukaistaan ja jos ei aukaise, niin se pysyy kiinni. Kun antaa olla korkin kiinni, niin alkaa ne muut asiat näkymään tärkeämpinä, kuin se korkin aukaisu.
Ollaan nyt tämä päivä selvänä ![]()
Onneksi olkoon, moni mies on raitistunut, kun on rakastunut naiseen! Tunnen toisaalta monta miestä, jotka ovat raitistuneet, kun nainen on jättänyt. Ja tunnen raittiita miehiä, jotka ovat yllättyneet, kun nainen on jättänyt, vaikka mies on raitistunut jo kauan sitten.
Sellaista sattuu, itsensä takia raittius on pysyvintä.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme