Kaiun vapaus

Olen Kaiu, 45v nainen. 3 viikkoa ilman viiniä, siideriä tai väkeviä. Lopetuspäätös 3.2.2023. Takana 15 tissuttelun vuotta, jotka näkyvät habituksessa ja kuuluvat käytöksessä välillä. Lopetin osin omasta tahdosta, osin terveyden asettamista rajoista. Minulla on lääkäri tukena, mutta muuten olen aika yksin. Ajattelin, että alan kirjoittamaan tänne miten menee ja mikä fiilis. Nyt eilisen jälkeen vielä syyllinen ja surullinenkin fiilis, sillä olin töissä äreä, en saanut tunnetta nieltyä. Kuiva humala vei. Loppuukohan koskaan?
Terveyden menettäminen pelottaa. Toisaalta alkoholista vapaa tulevaisuus kiehtoo, jospa minunkin elämässäni on vielä kivoja tapahtumia…

Hei. Perässä tullaan, itsellä vasta reilu viikko taas uutta alkua. Viime vuoden puolella onnistuin olemaan kuukausikaupalla irti alkoholista, mutta sitten menin siihen vanhaan ansaan… Erehdyin luulemaan, että osaan ja voin juoda sivistyneesti. Valitettavasti en voi. Niin äkkiä jää mieliteko seuraavaa kertaa kohtaan. Ja juomispäivien väli lyhenee, kunnes pitää saada päivittäin. Minua on siunattu ominaisuudella, etten juuri koskaan kärsi krapulaa. Siunaus tuokin! Toki aamulla voi olla hutera olo varsinkin jos on unohtanut syödä tissutellessaan.
Tämä maanantai on alkanut kivasti, olen pessyt pyykkiä, siivonnut asuntoa. Kävin labrassa perjantaina, iso verenkuva yms. SH soitti äsken ja kaikki arvot normaaleja. Edes maksa-arvot, eivät olleet koholla, mitä hieman pelkäsin kun kaksi kuukautta viini “hieman” maistui.

Nyt kauppaan ja sitten pitää noudattaa itselle annettu lupaus liikunnasta. Teen illemmalla tunnin lenkin. Saatan jopa hieman juosta.
Pyydä Kaiu siltä lääkäriltä lähete labraan, tulee hyvä mieli kun kaikki sinullakin varmaan kunnossa. Olet nuori, elimistö toipuu nopeasti. Iloa päivääsi :slight_smile:

Kiitos lillemor. Hyvä, kun labra-arvosi olivat hyvät. Sain soiton itsekin, labrat otettu ja tulokset tulkittu. Arvot eivät olleet aivan kurjat, mutta joudun lisätutkimuksiin. Maksa on rasvoittunut ja vajaatoimintaa on niin haimassa kuin munuaisissa. Toivottavasti toivun eikä mitään erikoisempaa löydy, toki minulle on tarpeeksi nuokin. Alkoholin lisäksi on muutakin nyt mitä vältellä. Kyllähän harmittaa.
Olen yrittänyt ajatella mukavia ja tehdäkin. Työstressi tuntuu sietämättömältä tiedon jälkeen, joten en mennyt tänään töihin. Katsoin matkailu ohjelmia ja kuvittelin matkoja milloin minnekin. Joka paikassa juodaan viiniä. Mutta yritin miettiä kaikkea muuta. Miten olisin junassa, nähtävyyksillä, söisin hyvää ruokaa, kiipeäisin vuorelle jne. Masennukselle ei pidä antaa valtaa, vaikken voisi toteuttaa unelmiani. Jospa kuitenkin voisin…

Kuukausi viimeisestä viinilasista kului jo eilen. Elo on sujunut stressiä ja työtaakkaa lukien hyvin. Olen liikkunut, minkä kipeä polvi on sallinut, opetellut syömään minulle sopivasti eli proteiinia, muttei liikaa, hyvin sulavaa kasvista jne. Lukenut, haaveillut, siivonnut, mitä nyt ihminen tekee. Nukkunut. Onneksi uni alkaa olla parempaa. Mitähän kivaa tekisi tänään, jotta huominen ei tuntuisi niin hirveältä? Olen jopa miettinyt maastamuuttoa. Mutta nyt ei taida keretä enää.

Kauniita kylmiä päiviä. Olen potenut mälsää, vaikka aika on mennyt nopeasti. Juominen ei täytä enää elämäni tyhjiötä ja siksi mälsääkin on - olen eiliestä lähtien ajatellut, että tämä oli yksi keksimäni syy juoda, keksin myös monia muita. Teen työn, tulen kotiin, kotihommia, sitten jo joutaa maate. Aamulla sama rumba. Liikkumaan en ole päässyt, polvi ärtyi painon putoamisesta, siitä ilmeisesti löystyi joku sidekalvo. Luulen, että aikaisemmin raittius yritykseni ovat kaatuneet juuri tähän mälsyyteen tai siihen, että minulla ei ole hirveästi sananvaltaa omaan elämääni. Mutta onko kellään, joka on perhe elämän valinnut tavakseen? Tai käy ansiotyössä tai elää normaalin ihmisen arkea julkkiksen arjen sijaan. Luulen elämän olevan hohdokkaampaa kuin se on. Nyt syömään, se on arjen luksusta. Toisaalta ihanaa tämä tavallinen mälsyys, on sentäs rauha ja hyvin tavalliset huolet. Ei sitä tajua, kuinka onnekas on. Ei putoa pommit niskaan. Tsemppiä kaikille, pidetään korkki kiinni ja katse kauniissa asioissa. Ollaan lepposia toisillemme.

Ilouutisia, joita olen odottanut ja kytännyt ja pelännyt pahintakin. Labra-arvot munuaisten ja haiman kohdalta ovat korjaantuneet, jippii! Tämä antaa lisää motia olla ilman alkoholia ja jättää tyhmä kokiskin elämästä pois. Vettä vaan ja hyvää teetä. Kyllä vähän suklaalla juhlin tänään, nam, nam. Ja kävin kattomassa auringonlaskua musiikin kera. Elämä, miten ihana olet! Olen aamut aloittanut meditaatiolla, jossa nostetaan positiivisia asioita esille, se on auttanut jaksamaan. Kiitos :heart: