Kaipaisin vertaistukea muilta ongelmapelaajien läheisiltä!

Pari kuukautta sitten sain tietää, että aviopuolisoni on peliriippuvainen. Yhdessä on oltu yli 10 vuotta ja minkäänlaista aavistustakaan minulla ei ollut, että miehelläni tuollainen ongelma on tai ylipäänsä mitään ongelmaa. Tietää sain kai (omasta mielestäni) pahimmalla mahdollisella tavalla, kun haastemies kävi ovellamme maksamattomien laskujen vuoksi. Miehellä nyt luottotiedot menneet ja hyvin täpärällä oli, ettei myös minulla. Meillä neljä pientä lasta, joten tavallista elämää pitäisi kai yrittää jaksaa elää, mutta vaikeaa on. Mies on luvannut, ettei ikinä enää pelaa ja käy myös a-klinikalla keskustelemassa ongelmastaan, mutta ahdistaa hirveästi, kun ei tiedä miten tässä tulee käymään. Haluaisiko joku vastaavassa tilanteessa oleva/ollut jakaa kanssani ajatuksia.

Ymmärrän ahdistuksesi. Peliriippuvuus on kavala sairaus, alkoholismiin verrattava, ja on tyypillistä, että olet ollut täydellisessä pimennossa tilanteesta, kunnes katastrofi iski silmille. - Onko miehellesi kertynyt velkaa paljon? - Kannattaa varmasti käydä lakimiehen puheilla, jotta saa oman omaisuutensa suojattua ja edes siltä osin lasten tulevaisuuden turvattua. Pelimies vie pahimmassa tapauksessa koko perheensä veneen alle. Toivon, että teidän tilanteenne ei ole kuitenkaan niin paha, ja on hyvä, että miehesi on hoidossa, koska omin voimin selviytyminen on hankalaa.
Olen samantapaisen tilanteen läpikäynyt. Olemme olleet naimisissa yli kaksikymmentä vuotta ja meillä on lapsia. Ihmettelin vuosikaudet, miksei meillä koskaan ole rahaa vaikkapa lomamatkaan, vaikka molemmat käymme säännöllisessä, suhteellisen hyväpalkkaisessa työssä. Silmukka kiristyi hyvin vähitellen, joten taloudellisen katastrofin lähestymistä oli vaikea havaita, tai sitten olin vain hyvin sinisilmäinen. - Velkaa oli tuolloin kertynyt jo yli 50 000, ja mies hoiti kyllä velkojaan, mutta perheen elatus jäi minulle. Näin jatkui, velka lisääntyi roimasti ja jouduin yhä enemmän maksumieheksi. Nyt olemme tilanteessa, jossa lunastan mieheni osuuden yhteisestä asunnostamme, jotta hän pääsee jotenkin kuiville. - Tulevaisuus näyttää, mihin asiat kääntyvät. En enää suostu pelien maksumieheksi. Ehkä tämän pohjakosketuksen jälkeen alkaa uusi elämä.