Minun peliurani oli pidempi, useita vuosia. Keplottelin aina jotenkin, kaikki rahat menivät pelaamiseen ja velkaannuin tasaisesti. Viime kesänä löysin pikavipit, luottotietoni olin saanut taas kuntoon. Muutamassa viikossa olin saanut usean tuhannen euron uudet velat. Pikavippien maksuaikahan on hyvin lyhyt, joten täysi kriisi oli valmis.
Olin siis täydellisessä umpikujassa. Henkinen hätä ja ahdistus oli suuri. Hain apua terveyskeskuksen kautta. Pääsin päihdeterapeutille. Alkoholi- ja peliriippuvuus ovat sairautena lähes samanlaisia. Sain sieltä uskoa, että voin toipua vielä sairaudestani. Oli vain tunnustettava, että yksin en enää pärjää ja selviä. Ja vain täydellinen pelaamattomuus on mahdollistaa toipumisen. Asun yksin, joten minun ei tarvitse kertoa asiaa kenellekkään. Kerroin kuitenkin muutamalle läheiselleni täysin rehellisesti tilanteeni.
Sinun on pakko kertoa tyttöystävällesi tilanne. Et voi toipua sairaudestasi, jos salaamalla sen yrität hakea apua. GA-ryhmiä ei ole joka paikkakunnalla. Minä pääsin päihdeterapeutin avulla Avomyllyhoitoon, kuusi viikkoa kolme iltaa viikossa ryhmässä ongelman läpikäyntiä ja uskon luomista tulevaisuuteen. Viikko on vielä jäljellä. Olen ryhmässä ainoa peliriippuvainen, mutta hoito sopii minulle ihan samoin kuin alkoholisteillekin. Sitäpaitsi joinhan minäkin ja juominen yleensä laukaisi pelihimon viimeistään.
Et pääse välttämättä heti mihinkään tehohoitoon. Hae kuitenkin heti apua. Terveyskuksen psykiatrian sairaanhoitaja tai päihdeterapeutti voi tukea sinua alkuun ja antaa ohjeita toipumiselle. Näin se toimi minulla. Olen ollut nyt lähes kolme kuukautta täysin juomatta. Pari kertaa olen sortunut ihan vähän pelaamaan. Siitä on tullu vain paha olo. Kun tuo myllyhoito loppuu, jatkan todennäköisesti joko AA:ssa käynneillä ja silloin tällöin päihdeterapeutin luona. Ilmoittauduin Peluurin pelitpoikki-ohjelmaan, mutta sinne on pitkä jono eli pääsen siihen ohjelmaan vasta joskus ensi keväänä.
Taloudellisia asioita en saa heti kuntoon. Kävin myös velkaneuvojalla, ja yritän saada Takuu-Säätiön takauksen sellaiselle lainalle, jolla voin maksaa kaikki pois. Tässäkin takuussa on tiukat omat ehtonsa, mutta asiathan on jotenkin hoidettava. Eikä lepsuilu nyt auta. Osa veloistani ehtii mennä ulosottoon, mutta jos saan sen takauksen, sielläkin olevat maksut maksan pois. Tilaa siis aika velkaneuvojalle, jokaisessa kunnassa on sellainen ja se on maksuton.
Sinun on tunnustettava nyt itsellesi, ettet pääse peliriippuvuudesta eroon ilman apua. Hae sitä apua välittömästi. Ole rohkea avun hakemisessa äläkä vaivu itsesääliin. Päätä päivä kerrallaan, että tänään en pelaa. Kerro tyttöystävällesi heti tilanteesi. Et voi sitä kuitenkaan salata. Onhan jopa mahdollista, että saat häneltä tärkeää tukea. Jos tyttöystäväsi ei ymmärrä asiaa, ei hän ymmärtäisi sitä myöhemminkään, kun asia tulee joka tapauksessa esiin joskus.
Olen siis itse nyt kolme kuukautta elänyt toisenlaista elämää. Ei ole aina helppoa, mutta tämä on ainoa tie ja joka aamu herään onnellisena siitä, että en eilen pelannut. Häpeä veloista ja kaikesta muusta siihen pelimaailmaan liittyvästä on helpottanut. Minä haluan toipua ja parantua. Mutta yhtään en voi leikkiä. Kohtuupelaajaa ei pelihimoisesta tule. Nyt olen jo saanut jotain uusia asioita pelaamisen tilalle. Ilman apua en olisi selvinnyt.
Toivon sinulle rohkeutta tarttua ongelmaasi. Et ole kuitenkaan yksin. Minäkin kannustan sinua. Hae apua. Sinä selviät ihan varmasti ja voit elää normaalia, ihanaa arkea tulevaisuudessa ja heti nyt, kun olet tarttunut ongelmaasi.