Kahdeksan raitista vuotta

Tervehdys kaikille!

Päätin käväistä täällä vuosien tauon jälkeen. Edellinen viestini näyttää olevan peräisin vuodelta 2010. Onneksi muistin salasanani vielä :smiley:

Tässä kuussa tuli kuluneeksi kahdeksan vuotta edellisestä ryypystä. Se oli vapisevin käsin juotu lämmin keskikaljapullollinen, joka ei tosiaankaan maistunut hyvältä. Seuraavana päivänä olin jo katkolla, josta lähdin parin viikon jälkeen Kalliolaan Nurmijärven klinikalle myllyhoitoon. Päätös oli omani, kaikki lempeämmät ja helpommat vaihtoehdot alkoholiongelmani ratkaisuun oli jo kokeiltu. Siitä alkoi raitis taival, joka jatkuu yhä.

Tuskin saan koskaan tietää, miksi vuosien rimpuilun jälkeen lopulta onnistuin raitistumaan. Motiivi ja halu raitistua minulla kyllä oli ja edelleen haluan elää raittiina, mutta kokemukseni mukaan sekään ei välttämättä riitä pelastamaan alkoholistia tuhoon johtavasta kurimuksesta. Niin monen olen nähnyt tällä tiellä sortuvan, vaikka yritys on ollut kova.

Mitä raittius on tuonut tullessaan? Astetta levollisemman mielen, kohentuneen terveyden ja talouden. Ne eivät ole mitään vähäisiä asioita sellaiselle vanhalle juopolle, joka pahimpina aikoina kulki pitkin teitä vieroitusoireiden vallassa ja etsi epätoivoisesti katseellaan ojan pohjilta seteleitä tai lompakoita, jotta olisi voinut juomistaan jatkaa. Kodittomaksi en onneksi koskaan joutunut, mutta läheltä piti pari kertaa. Yhdet potkut töistä juominen aiheutti, yhden naissuhteen join poikki ja talouteni tärväsin. Fyysinen terveyskin vaarantui. Henkinen tuska oli kuitenkin pahin: jatkuvat pelkotilat olivat tehdä hulluksi, eikä sekoaminen kaukana ollutkaan.

Minulla on ollut onnea. Pari vuotta raittiina oltuani kohtasin nykyisen elämänkumppanini, ja kuutisen vuotta olemme kohta jakaneet ilot ja surut. Turha sanoakaan, etten olisi juovana alkoholistina kyennyt kestävää ihmissuhdetta rakentamaan. Olen saanut tehdä työtä, josta pidän ja joka antaa minulle kohtalaisen toimeentulon.

Tunnen kuntoutuneeni monin tavoin näiden raittiiden vuosien aikana, mutta eräistä puutteistani tuskin pääsen koskaan eroon. Olen alkoholistiperheen lapsi, toimimattomassa perheessä neuroottiseksi kasvanut ja sellaisena pysynen loppuelämäni. Olen tyypillinen murehtija ja huolehtija, jolla on aina jonkinlainen stressi päällä, vaikka mitään todellisia murheita ei olisikaan. Lienee kotoa opittu tapa. En nykyään enää kadehdi rikkaita tai vaikutusvaltaisia ihmisiä, sen sijaan olen kateellinen tasapainoisille ihmisille, joiden olemus henkii mielenrauhaa. Itse olen päässyt nauttimaan siitä vain ajoittain ja hetkellisesti, sen verran että tiedän, kuinka hienolta se tuntuu.

Haluan rohkaista ja kannustaa kaikkia teitä, jotka vilpittömästi etsitte tietä raittiuteen ja uuteen elämään. Neuvoja en ryhdy antamaan, apua on tarjolla ja etsivä kyllä sitä löytää. Loppujen lopuksi meidän jokaisen on löydettävä oma tiemme, oma tapamme elää ja voida hyvin. Voimme kulkea toistemme rinnalla, mutta meidän on jokaisen astuttava ne ratkaisevat askeleet itse.

Lämpimin terveisin,

mikkeli, alkoholisti

Tervehdys ja kiitoksia tarinastasi sekä onnittelut 8 vuoden raittiudesta.

Joo, tuosta kirjoituksestasi näkee hyvin mikä se ero juovan ja suht pitkän tovin raittiina olevan alkoholistin välillä on ja kuten kirjoitit, että jos tosissaan haluaa raitistua, niin kyllä siihen keinot löytyy, tavalla tai toisella, mutta valitettavasti usein kestää kauan, liiankin kauan ennen kuin on totaalisesti valmis raitistumaan.

T. Prossa

Hei,

Minäkään en enää koe että olisi mitään syytä kadehtia yhteiskunnan järjestelmässä korkeammalle oksalle päässeitä ihmisiä. Ei se oikea hyvinvointi ihmisen elämässä siitä statuksesta tule, vaikkei toki sen merkitystä voi kokonaan poissulkeakkaan.

Minä olen varmaankin saanut sitä tyyneyttä josta tuossa mainitsit. En usko että tunnen ihan kateutta, mutta haluaisin kuitenkin kovasti oppia siihen kun joillain ihmisillä on ihan luonnostaan kyky heittäytyä elämään. Olla kuin kotonaan täysin vieraidenkin ihmisten kanssa. Itse olen vähän sellainen perusjäykkä suomalainen joka ei liikoja itsestään huutele, että olisi mukava oppia ottamaan vähän löysemmin rantein. Joku kummallinen jarru minussa on vieläkin että ihmisten parissa oleminen on vähän sellaista tönkköä. Omaan myös tuota asioiden liioittelua että pikkujutuista kasvaa ihan kohtuuttomia hirviöitä ja sitten niitä murehtii ja pohtii viikkotolkulla. Pitäisi oppia nauramaan itselleen enemmän eikä ottaa itseään niin kuolemanvakavasti. :smiley:

No eiköhän sekin siitä ajallaan oikene. Hienoa kuulla kuitenkin elämänlaatusi paranemisesta!

Onneksi olkoon Mikkeli! Tämä on paras tähän asti kuulemani menestystarina tässä ongelmassa. Itsekin uskon olevani hyvin pitkälle juuri tällä tiellä. Tämä, jos mikä antoi voimaa. Kyllä se voi onnistua ihan pitkäkantoisestikin.

"Olen tyypillinen murehtija ja huolehtija, " sanoit. Niin minäkin. Uskon, että sen asian kanssa oppii elämään ajan kanssa. Nyt jo tiettyä mielenrauhaa asuu sisimmässä. Ennen oli niin kärsimätön, tuntui, että tukkakin syttyy tuleen ja alkoa lääkkeeksi. Sehän ei toiminut se! Niin kuin tiedämme.

Tällä tiellä menestystä kaikille toipujille!

Janon innostamana tuolla Raittiina tänään! -ketjusta kaivoin tämän Kahdeksan raitista vuotta -ketjun ylös. Kyllä se on mahdollista ihan vuosistakin iloita!!!

Terve Mikkeli,
Lämpimät onnittelut kahdeksasta raittiuden vuodesta. Kirjoituksesi on seesteinen kuvaus elämästäsi.
Mulla on takana kaksi yli kymmenen vuoden raittiutta, viimeinen kesti 13 vuotta. Tätä raittiutta on nyt vajaa vuosi.
Älä unohda kokonaan mistä on kysymys. Muista aina viettää kunnon vuosipäivät ja muistella ainakin silloin mistä on lähtenyt elämä rullaamaan.

Onnittelut Mikkeli raittiista vuosista!

Näin on minullekin käynyt, ensimmäisestä askeleesta alkaen olen saanut rinnalle joukon samaan päämäärään kulkijoita, jotkut ennen minua, jotkut minua myöhemmin kulkuun liittyneitä.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme