Kaffeemuki poistuu takavasemmalle...

Keskustelun tarpeeseenko Vähentäjien puolella keksitään uusia nimimerkkejä, ja tullaan trollaamaan ja haukkumaan Lopettajien puolelle?

Me voidaan keskustella näistä asioista toki myös kasvotusten, jos joskus nähdään Pappilantiellä Espoon keskustassa.
Mutta toivon asiallista keskustelua sitten aikuisten kesken, en sinun harjoittamaasi kipeää puskasta ampumista, jonka alotit jostain syytä jo viime keväänä ilman että minä olin ikinä sanonut sinulle mitään.

Piste.

PS. Ja niin tosiaan, siihen tiistain nettikeskusteluun pääsee 12 nopeinta tulijaa. Mutta huomaa. Leijaseni, siinä keskustelussa noudatetaan keskustelualueen sääntöjä.
JA nyt minä ilmoitan ylläpidolle sinun äskeisen viestisi, joka rikkoo selvästi sääntöjä ollen pelkkää henkilöön kohdistuvaa herjaamista.

Uusia nimimerkkejä, olen ollut leijana 22.12.08 alkaen, otsakkeet ovat vaihtuneet… Kaiken minkä olen sinulle sanonut on ansaittuja, enkä todellakaan tule pappilantielle rc: tä tapaamaan, sen ydin porukka on aikaa sitten hajonnut, saat vain rippeet jäljelle minä minä leikkiisi…

Juolahtiko mieleesi, että minä saatan tuntea sen ydinporukan ja myös muuta toimintaa siinä talossa? Juolahtiko mieleesi, että minä saatan tuntea sinut?

Puskasta kyllä ammutaan ja solvataan anonymiteetin suojassa, mutta ei se aina ihan niin mene. Piirit on nimittäin pienet.

Ilmoitin muuten aiemman viestisi ylläpidolle sanoin: “Leijan tarkoitus on ainoastaan herjata toisen kirjoittajan persoonaa, eikä kritisoida hänen viestinsä asiasisältöä”.

Jos jollakulla on lisää henkilökohtaista avauduttavaa, toivon yhteydenottoa vaikkapa sähköpostitse osoitteeseen riikkared@yahoo.com

Ettei tämä Plinkin ilmapiiri enempää tärvelly tästä.

Ei minulla ole henkilökohtaista sinua vastaan vaan asennettasi, jymmärtää??? Jos et niin ei se mitään. Juuri pistin viestiä yhdelle ja kysyn tietääkö hän ketä siellä vielä käy, koska hän on sitä mieltä niin kuin monet että avo on jo kulttia. Ja jos kuulenkin että minusta on juoruttu niin palaan asiaan, sillä varmasti muistat avon säännöt ja ne sen kieltävät.

Tästä puhutaan vielä. :sunglasses:

Ja jos sinulla ei ole henkilökohtaista minua vastaan, mistä tuo nälviminen jonka alotit ihan ex tempore jo viime keväänä. Samaa mä ihmettelin aikoinaan mm. sellasen kirjottajan kuin Zepe taholta.
Eukot hyökkää virtuaalisesti kimppuun ilman että mä oon edes ikinä sanonut niille mitään!
Ja sitten tämä trolli nimeltä Alegria, voi taivahan talikynttilät! :laughing:

Nuiden ukkojen (+ ehkä Fernetin) kanssa kinaamiset mä tajuan kun syytä on sillon ollut itsessänikin ja olen saattanut jopa aloittaa, mutta en tollasta ihan syyttäsuotta haukkumaan alkamista, jonka sä alotit viime toukokuussa.

Niin ja siinä Pappilantie ysissä on muutakin toimintaa kuin Avo.
Asiaan saa palata ihan mielellään, mutta miellellään kahden kesken, tai jossain missä meidän keskustelumme ei ole koko huitsin globaalin tietoverkon nähtävillä niinku tässä.

Ja nyt suu suppuun (virtuaalisestikin) Pappilantien ja Avon asioista. Oikeen elämän oikeet asiat selvitetään sitten tuolla ulkomaailmassa.
Truth is out there. :sunglasses:

Ja ihan syyttä suotta iskevät kyntensä sinuun… Niinpäh… Ja palaan asiaan, mutta mieluiten tässä tai omassa ketjussani kun kuulen uutisia, sillä kaikki on varmaan hyvin halukkaita tietämään jos toisten asioitten vääntely kuuluu pappilantielle…

Kuten ehkä tarkkaan lukemalla huomaat, minä en ole väännellyt ainakaan sinun asioitasi. Olen ilmaissut, että raukkamainen tyylisi ampua puskasta täällä internetissä ennenkuin minä olen sanonut sinulle halaistua sanaakaan, antaisi aihetta keskustella asiasta joskus kasvotustenkin.
Avon ja Pappilantien projekteihin nämä eivät liity mitenkään, muuten kuin sikäli että ilmaisin keskustelumme myös IRL face to face olevan hyvin mahdollinen.

Ihmiset muuttuu kasvotusten irl nimittäin usein paljon kivemman tuntuisiksi.

Kuten ehkä tarkkaan lukemalla huomaat, minä en ole väännellyt ainakaan sinun asioitasi. Olen ilmaissut, että raukkamainen tyylisi ampua puskasta täällä internetissä ennenkuin minä olen sanonut sinulle halaistua sanaakaan, antaisi aihetta keskustella asiasta joskus kasvotustenkin.
Avon ja Pappilantien projekteihin nämä eivät liity mitenkään, muuten kuin sikäli että ilmaisin keskustelumme myös IRL face to face olevan hyvin mahdollinen.

Tuota kenellä meni eilen se pinna, sinulta ja viiden sanan mittaisesta lauseesta…Olen ollut kyllä ihan täällä avoimesti kirjoittelemassa, ja olen tämänkin aikana kun täällä käyn huomannut että sinä olet jälleen jonkun nilkassa kiinni. En todellakaan ammu mistään puskasta, vaan olen myös sanojeni takana.
Nyt kun seuraavan kerran otat plinkkiin yhteyden, niin kerro aluksi että meni herne nenään viidestä sanasta :laughing: .

^ Herne voi mennä nenään kyllä vaikka kahdesta sanasta, kuten tuolla Mysticon ketjussa eilen aamulla joiltakin meni. Ja jos on aihetta, saa se herne nenään mennäkin. Ihmisellä on oikeus loukkaantua aiheesta.

Leija, tyypilliseen alkoholistiseen tapaan et näe vikoja itsessäsi vaan ainoastaan minussa. :slight_smile: Etkä myöskään suostu muistamaan, kuka sen nälvimisen ensimmäisena alotti viime toukokuussa. Se ketju on kuitenkin tallella, ja sen voi kaivaa esille, jos haluat.
Minulla sentään on ryhtiä myöntää omat mokani ja huonot puoleni, vaikka muuten olisin miten paha paha PAHA ihminen.

Entäpä, Leija, onko sinulla mitään hajua siitä, kuka oli/on käyttäjätunnus Alegria? Niin, ehkä sinulla ei ole, tiedän. Ei tarvitse vastata. ; )

Anyway & loppujen lopuksi: ajateltuani ja pohdittuani asioita pitkään ja hartaasti (ainakin 20 sekuntia), olen tullut lopputulokseen, että jos olen noudattanut keskustelualueen sääntöjä, minulla ei ole mitään pahoiteltavaa eikä anteeksipyydettävää tällä kertaa.
Ja tämä myös terveisiksi tämän ketjun PÄÄhenkilölle, joka tykkää poistuilla silloin tällöin takavasemmalle. :smiley:
Minä en ole kyseiselle PÄÄhenkilöllekään kirjottanut ainoatakaan viestiä varmaan yli viikkoon paitsi silloin kun hän on minulta terhakkaasti inttäen jotain tivannut. Silloin olen vastannut niin asiallisesti kuin osaan.

Jatkossa ohjenuorani Plinkkiin kirjoittamisessani olkoon keskustelualueen säännöt ja niiden noudattaminen! Sääntöjen puitteissa saan kirjoittaa ihan mitä ja miten paljon tahansa, eikä kellään ole siihen rutisemista. :slight_smile: Tai jos on, niin rutisee turhaan.
Sääntöjen noudattamista toivon kaikille muillekin keskustelijoille. Sääntöihin löytyy linkki jokaisen sivun ylälaidasta.

Näillä mennään. Hyvää viikonalkua kaikille. : )

PS. Yx juttu mitä mä en kans tajua on se, että lopettaessa Plinkkiin kirjottamisen pitää lähettää pyyntö YLLÄPIDOLLE että poistaa käyttäjätunnuksen viesteineen! Minkä ihmeen takia? :smiley: Miksei vaan voi lopettaa kirjottamista, ja jättää ne silleen?

Oletko ajatellut että voisit päihdelinkissä keskustellessasi opiskella päihdeongelmaisten tukemista, tsemppaamista, ymmärtämistä ja auttamista, joka on tuleva työsi? Tälläinen “kiukuttelu” asiaa käsittelevällä palstalla ei auta ketään eikä tuota mitään. (Pakottaa vain ongelmansa kanssa kamppailevan siirtymään pois keskustelusta?!)

Vai kuuluuko tämä kaikki sinusta ryhmään “Raskas työ vaatii raskaat huvit” että jos autat “oikeita” päihdeongelmaisia kasvokkain, täytyy työstä kertynyt potutus ja paine purkaa nettisaitilla? (fiksumpaa olisi purkaa paineita vaikka suomi24:llä, jossa keskustelu muutoinkin on asiatonta 99% ajasta)

Miten sanoitkaan jossain että hoitajien saitti oli suljettu sisällöllisistä syistä? Mistä luulet että hoitajille tulee tarve purkaa jo opiskeluaikana paineita epäasiallisesti?

Hajatelma, sinulle on kommentti tuolla Pohjakosketus -ketjussa näistä ammatillisista asioista puhumiesta.

Ei, ei missään tapauksessa, hyvä luoja! :open_mouth: Päihdelinkin foorumi ei ole suoranaisesti mikään opsikeluväline, vaikka täältä hyödyllistä tietoa voi saadakin. Päihdelinkin foorumi ei ole ammatinharjoittamisen väline.

Työtä opitaan oikeassa työssä IRL, asiakkaan kanssa kasvotusten. Hajatelma hyvä luoja, kauanko sä ehdit sitä koulua käydä?! Meinaatko sä, että ammattiin kuuluu tehdä töitä vapaa-ajallakin 24/7.
Ehei, ei vetele! Mä en hoida vapaa-ajalla mitään työhön kuuluvaa, paitsi silloin jos tulee äkillinen tilanne jossa joutuu antamaan ensiapua. Ja ensiavun antamisvelvollisuus on kaikilla ihmisillä, oli koulutus sitten lääkäri tai levyseppä.

Päihdelinkin foorumi on tarkotettu päihdeongelmista toipuvien keskusteluun ja vertaistukeen. Vertaistuen edellyttävän keskusteluilmapiirin voimme saavuttaa mainitsemiani keskustelualueen sääntöjä noudattamalla.
Siinä onkin terotettavaa meille yhdelle jos toisellekin. :slight_smile:

PS. Tukemisesta ja tsemppaamisestakaan ei ole hyötyä, jos se on passivoivaa hyysäämistä ja hellimistä. Se on pikemminkin juomisen mahdollistamista. Vai mitä, hyvät herrat? : )

PPS: Hajatelma, ammattitaitoon saatetaan vaatia nimenomaan myös sitä, että työn osaa jättää sinne työpaikalle työajan jälkeen. Se voi olla edellytys työssäjaksamiselle, ja työkyvyn säilyttämiselle.
Työ voi olla niin stressaavaa, raskasta ja ns. itsensä antavaa, että jos sitä alkaa raahata mukanaan vapaa-ajallakin, palaa loppuun alta aikayksikön.

Täällä palstalla aika moni puhuu nimenomaan omasta päihteidenkäytöstään, johon omalta kohdaltasi toki itsekin viittaat tuolla SoTe-foorumilla. Tällä lopettajien palstalla pohditaan lopettaljien problematiikkaa. Kovin paljon et itse kuvaile täällä omaa alkoholinkäyttöäsi, etkä siihen liittyviä tavoitteita ja ongelmia.

Me, joille päihdetyö ei ole ammatti pyrimme tukemaan, tsemppaamaan, ymmärtämään ja auttamaan.

Oletko pysähtynyt miettimään, mitä varten itse olet täällä :confused:

:unamused:
Taidan jättää tuon työssäjaksamiskeskustelun omaan arvoonsa…jokainen tavallaan.

Täällä keskusteluista, asiallisuuksista ja asiattomuuksista tulee vain usein mieleen, että ne varmaankin kuvaavat aika hyvin jokaisen omaa asennetta elämään ja ehkäpä himpun sitä henkistä kypsyyttäkin. :wink:

Itse olen melkoisen noviisi tällaisilla keskustelupalstoilla ja siksipä meni tovi tajuta kuinka radikaalisti tämä poikkeaa normaalista kanssakäymisestä toisten ihmisten kanssa…kasvottomuus ja vapaus olla jotain muuta kuin oikeasti on…se avaa väyliä hyvinkin pahoinvoiville ihmisille purkaa huonoa oloaan mitä ihmeellisimmillä tavoilla. Aina sitä ei ensin edes huomaa, mutta ajan kanssa paljastuu jos minkämoisia ihmeellisyyksiä nimimerkkien takaa. :astonished: Nyt kun omaa “sinisilmäisyyttä” on saanut hiukan karsittua ja ensi “järkytys” laantunut, niin tämä on oikeastaan aika mielenkiintoistakin… :smiling_imp: :laughing: …tutkailla ihmismielen kaikkia koukeroita. Parempaa viihdettä kuin töllön edessä tuijotella “ameriikan hapatusta”. :wink: Toki suurin osa täälläkin on ihan asiallisia…eipä sillä. :smiley:

^ Tuo on ihan totta. Ja jotkut on joskus asiallisia, mutta ei aina. Juuri tuota “internet-vääristymää” ihmisten persoonassa miettii Kaarina Hazard kolumnissaan, jossa hän pohtii aiemmasta Halme-kolumnistaan noussutta metakkaa ja saamaansa “kriittistä” palautetta, johon käsittääkseni on kuulunut kaikkea maan ja taivaan väliltä tappouhkauksiin asti. :confused:

Internetin kehottomuus, kasvottomuus ja anonyymiys antaa (joskus pettävän) turvallisuuden tunteen, jonka vallassa voi päästää tunteensa kuohumaan ja hyökymään turvallisesti omassa olohuoneessa. Tästä syntyy joskus kärjistyksiä, joiden ilmentymissä ihan tavalliset, tervejärkisinä pidetyt aikuiset ihmiset latelevat tappouhkauksia toisilleen internetin välityksellä. Vieläpä jos nettikirjoittamista siivittää reipas ns. kalsarikänni, voi tulla hurjaa tekstiä.

HUS:in foorumi jouduttiin sulkemaan asiattoman kirjoittelun takia, vaikka HUS:issa pääsääntöisesti työskentelee ihan kunnollista, ammattitaitoista ja pätevää henkilökuntaa.

Jotkut päihdelinkin foorumillakin heitellyt repliikit antaisivat normaalissa ulkomaailmassa nimellä esitettynä aiheen jopa syytteisiin julkisesta herjauksesta.

Esimerkiksi minä olen Plinkin vertaistukijoiden toimesta saanut lukea omaavani “muiden pulmien ohella ongelmia jakautuneen persoonan kanssa”, “paisuneen egon”, ja lisäksi olen joskus ollut “läheisriippuvainen kukkahattutäti”, “tunnevammainen äidiksi kykenemätön juova alkoholisti”, “empatiakyvytön opportunisti”, “vitutuksen roskatynnyri” ja tietenkin “kirjaviisasteija”.
No joo, onhan tuo kaikki jännää. :laughing: Ja tokikaan en kiistä itsekin olleeni usein syypää riitoihin, mm. silloin toissa viikonloppuna,

Lisäksi jotkut on saattaneet suivaantua jatkuvasta tupakanvastaisesta hyssälöinnistäni, jota en toden totta aiokaan pyytää anteeksi, vaan tulen sitä myös jatkamaan omassa ketjussani. (:< Sitä ketjua ei siis edelleenkään kannata tulla lukemaan kessu suussa röyhyten.

Mä tosiaan haluaisin kertoa siitä enemmän ja avoimemmin, mutta valitettavasti olen huomannut että kaikkea mitä sanot voidaan käyttää sinua vastaan.
Eihän täällä tarvitse kuin mainita olleensa katkolla joskus sata vuotta sitten (no okei, kolme vuotta sitten) niin johan ollaan tökkimässä ja piikittelemässä, ja jopa epäilemässä soveltuvuutta omaan ammattiin.

Se on kai sitä vertaistukea kans tavallaan. Nuin niinku pääsääntösesti mä pyrin suhtautumaan keskustelijoihin täysin samalla tavalla kuin he suhtautuvat minuun, ja uusia tulokkaita kohtaan pyrin etenkin olemaan mahdollisimman hellä, empaattinen ja kannustava. Ja tästä on muutama kiva ihminen minua joskus kiittännytkin. : )

Tämän netin virtuaalitodellisuuden hyviä puolia on, että “kaikkea mitä sanot voidaan käyttää sinua vastaan” on merkitykseltään hieman erilainen, kuin esim. AA-palaveri. Olemme nimimerkin suojassa, joten periaatteessa vain nimimerkki on haavoittuva. Nimimerkin voi aina sulkea ja sitä myöten koko asia loppuunkäsitelty. Toki toisinaan jaamme itsestämme tietoa, jonka kautta tuo nimerkin tarjoama yksityisyyden suoja heikkenee.

Itselleni on toki välillä vaikea muistaa, että plinkkiläisille Smokki ja Sikari on vain virtuaalihahmo. Tavallaan unohdan, etteivät ihmiset töki ja piikittele varsinaisesti minua, vaan pikemminkin sitä mielikuvaa, jonka ihmiset itselleen muokkaavat tuosta virtuaalihahmosta.

Viittasin aiemmin jossain plinkistä sosiodraamana, jossa ihmiset esiintyvät luomansa roolin kautta. Nämä luodut roolit edustavat hyvin mielenkiintoisia sisältöjä siitä, minkälaisia ihmiset pohjimmiltaan ovat, minkälaisia he haluaisivat olla ja minkälaisia he kuvittelevat olevansa.

Virtuaaliroolin kautta voi myös koetella omia rajojansa ikäänkuin turvallisessa ympärstössä. Varsinaisestihan meillä on hyvin vähän menetettävää täällä plinkissä. Oma mielenkiintoinen ulottuvuutensa on myös virtuaalihahmojen epärehellisyydessä. Ihmiset aistivat epärehellisyyden hyvin herkästi - jopa aivan tietämättään. Olen muutamankin kerran esittänyt koulutustilanteessa työhaastattelijaa ja haastateltava on ollut näyttelijä. Jälkeenpäin tuo näyttelijä on tullut kysymään olisiko hän saanut töitä. Olen vastannut, että et missään tapauksessa - joku hälytyskello soi päässäni koko tilanteen ajan, vaikka näyttelijä teki työtään erittäin hyvin.

Ihmiset myös reagoivat roolin epäaitouteen tiedostamattoman aggressiivisesti. Niinpä rehellisyys täällä plinkissä taitaa olla se paras keino suojautua piikittelyltä ja tökkimiseltä.

Ihan kauniisti sanottu, ja voimme pyrkiä siihen. Silloin kai foorumi olisi eniten tarkoitustaan vastaavassa käytössä.

Roolit on muuten aina hieman vaihtelevia, ja meillä on monia erilaisia “rooleja” myös tuolla IRL ihan arki-elämässä; työrooli (ammatillinen rooli) vs. vapaa-ajan rooli, tai harrastusrooli.
Opettaja-Smokki on varmaan hieman eri asia kuin perheeisä-Smokki, jotka taas on aavistuksen verran erilaisia kuin AA-Smokki. Hoitsu-RC on hieman erilainen kuin keikalla lavalla heiluva “taiteilia”-RC, joka taas on hieman erilainen kuin koulussa esitelmää pitävä RC. : )

Itse olen kuitenkin skeptinen sen suhteen, mihin kaikista asioistaan toitottaminen täällä voi johtaa. Yleensä aika pahaan ryöpytykseen; niinkuin esim. silloin kun kirjotin Plinkkiin kesällä 2007. Silloin tein ensi kertaa läheistä tuttavuutta mm. nimimerkki Vaeltajan kanssa. :slight_smile:

Seuraavana vuonna jatkoin avointa ja rehellistä tilitystä, tällä kertaa päihdeongelmista selvinneenä, ja silloin sain usein lukea olevani “rehvastelja”, jolla “suurentunut pätemisen tarve”.
Tätä toki saa lukea silloin tällöin edelleen.

Itse asiassa jos haluaisin päteä, kertosin tekemisistäni ja menneisyydestä paljon enemmän ja seikkaperäisemmin. : )
Ja pätemisen tarpeeseen minulla olisi toki myös omat kotisivut ja bändin kotisivut, jossa voi päteä sentään omalla nimellä ja nassulla.

Tämä kirjoitus oli rehellisesti miettien kirjoitettu. Jos unohdin tällä kertaa mainita jonkun oman virheeni tai rikkeeni johon olen viime vuosina syyllistynyt (esim, katkolla käynti) pahoittelen ja myönnän kaiken. :slight_smile:

PS. Tuo on toki totta, että anonyymina virtuaalimaailmassa ei voi menettää paljon. Ketään ei pahoinpidellä konkeettisesti ja jos foorumi alkaa ahdistaa, siitä pääsee eroon surffaamalla pelkästään toisille sivuille.
Mikä mun nyt pitäskin tehdä, sillä rehellisesti sanoen mun pitäs etsiä matskua esitelmää varten, joka käsittelee persoonallisuushäiriöitä! :bulb:

PS. Se Plinkki-chattihan on tosiaan huomenna, ja ajattelin itse ainakin yrittää juttelemaan jos vaan ehdin ja pääsen. Aiheenahan on alkoholin käytön hallitseminen, mutta olisi mukavaa jos näkökantaa olisi tarjoamassa myös joitakin Lopettajien, l. alkoholinkäyttöä hallitsemattomien edustajia. : ) Tulkaa joku.

…argh! Mie olen varmaan saanut aikoinani jonkun yliannostuksen noista rooleista. :laughing: :wink: Nyt olen sitten heittänyt nuppini toiseen nurkkaan…ihan th-puolen opejen kiusaksi (noissakin antipatioissa pitää vielä mennä itseensä, ja pian… :wink: )…ja tullut siihen johtopäätökseen, ettei oikeasti rooleja pitäis ollakaan! (nyt tuli jotenkin mieleen paarman kommentit mun kirjoittelun alussa…niistä mullistavista keksinnöistä by Kaamos :mrgreen: :blush: ) Miksi pitää vetää roolia niskaan kotona tai duunissa…tai keikalla? Suojaksi mitä vastaan? Saadakseen mitä ja miksi? Ja vastaan saa nyt väittää…tarkoitus onkin herätellä miettimään ja pohtimaan, meitä kaikkia. :smiley:

Palailen illemmalla tsekkaileen mitä täältä kuuluu :sunglasses: …nyt pitää juosta. :smiley:

Rooleja on pakko olla. Ainakin nyky-yhteiskunnassa - ja perusnormielämässä.

En millään voi olla samassa roolissa vaikkapa ison palveluskoiran kouluttajana ja teinitytön isänä. En voi olla samassa roolissa autojen ratakisoissa ja vaimon rakastajana. En voi olla samassa roolissa ystävien kanssa saunoessa ja katujengin kanssa tapellessa.

Lisäksi tietysti tämä varsinainen herkku: modernin skitsouden ja narriuden areena: työelämä - siellä en omana itsenäni pärjäisi minuuttiakaan.

Alkholistin roolissa minun on paras (pääsääntöisesti) esiintyä vain muiden alkoholistien seurassa. Muissa tilanteissa alkoholistina toimiminen on periaatteessa varsin huvittavaa ja tavallaan rehellistäkin, mutta aiheuttaa aika suotta tietämättömissä ihmisissä epävarmuutta ja hämmennystä.

kahleeton

Ah, Kahteeton kerkesikin jo sanoa ihan naulan kantaan taas, mutta kun nyt itsekin kerkesin naputtaa, niin lisään vielä oman vastaukseni.

No vaikka siksi että jos laulaa keikalla vaikka jotain kauheeta naivia kärjistettyä paatosta tyyliin “kaikki miehet on rottii ja niiden päät on pelkkii pottii” ja välispiikeissäkin vilisee joskus v-sanoja kuin ylä-asteen välitunnilla konsanaan, ei ihan samaa fraseologiaa viitsi sisällyttää vaikka työpaikalla vaahdottaviksi saati johonkin esitelmään koulussa. :laughing:

Rooli ei siis tässä tapauksessa tarkoita mitään keinotekoista välttämättä, vaan ainoastaan eri käyttäytymismalleja eri tilanteissa ja eri ihmisten kanssa. Vai et kai säkään Kaamos suhtaudu esim. työtovereihisi työpaikalla samalla tavalla kuin vaikkapa lapsiisi kotona? Älä ainakaan missään nimessä toisinpäin! :smiley:

Rooli -sana tulee muistaakseni muinaisesta kreikasta, jossa se tarkoitti luonnetta. Persoona on tavallaan roolin synonyymi, sillä persoona tarkoittaa juuri sitä mikä näkyy ihmisestä ulospäin; se minkä muut ihmiset näkevät ja kuulevat.

Nyt mä lähen uimaan ja uimahallin peseytymistiloissa ollaan ainakin aidosti syntymäasussa. : )

Kivaa raitista iltaa kaikille ja palaillaan!

Innostuin googlaten taas uppoamaan roolien maailmaan…monenmoista määritelmää löytyy ja monenmoista sisältöä sille mitä kaikkea roolit sisältävät. Nostin kädet pystyyn, pitäkää roolinne. :laughing: :wink: Onneksi minun ei silti tarvi olla samaa mieltä…saan olla rauhassa idealistinen haihattelija. :smiley:

Silti ihmettelen…

Niin…?

:unamused:

Okei, mie olen huono pyörittelemään termejä…jos selventäisin miksi nuo roolien taakse hyppimiset ärrrsyttää. Toki ihmiset toimii yhteiskunnassa eri tehtävissä…äiteinä, poliiseina, opiskelijoina, mummoina, vaimoina…jotta yhteiskunta toimisi, niin noissa tehtävissä pitäisi toimia tietyllä tapaa, onko se siis roolin määritelmä…miten ollaan äitejä, poliiseja…hmmm. :unamused: :unamused: . Jos rooli on pelkkä titteli niin ok…se menettelee. Jos rooli tarkoittaa sitä, että empatiaa duunissa uhkuva(sori RC nyt karrikoin, älä siis hiilly ja en puhu sinusta, olit vain vision inspis :wink: ) hoitaja, kiukuttelee netissä vertaistukipalstalla ja pistää kaiken kertyneen angstinsa tulemaan, haistattelee keikoilla (muutoinkin kuin osana showtansa, joka ei taas ole rooli, minusta) ja vetää viinaa nyrkki pystyssä…niin jossain on minusta silloin epäsuhtaa tuossa kuviossa. Kuka on se todellinen ihminen tuon kaiken takana? Miksi pitää pakottaa itsensä toimimaan sellaisissa tehtävissä tai rooleissa, että ne vaativat peittämään jotain itsestään…tai vielä pahempaa, kehittämään itselleen piirteitä, jotka eivät ole oikeasti osa minuutta…? Tässä kohti olen oikea idealisti, tiedän, mutta mikä oikeasti estää ihmisiä hakeutumaan tehtäviin, jotka eivät vaadi itsensä muokkaamista uuteen kuosiin? Jos on kiltti ja herkkä nuorimies, niin onko pakko hakeutua poliisikouluun? Tai, jos on ronskiotteinen pahasuinen tytteli,niin hoitsun ammatti ei ehkä ole se helpoin valinta…

No joo, lähdin taas idealisti-maailmanparantaja linjalleni, sori. RC:lle joudun silti vastaamaan, että en ole erillainen Kaamos äitinä, en vaimona, en tyttönä, en duunissa enkä Plinkissä…toimin eri viitekehyksissä ja en ehkä tuo kaikkia asioitani esille jokapaikassa (tosin tuossakin olen normia avoimempi live elämässä…sanovat “sosiaaliseksi ja puheliaaksi” :blush: :laughing: ). Aiemmin vedin rooleja jokaisessa mahdollisessa paikassa, mutten enää…mutta, kuten ukkoni irvailee: “mammalla onkin neljänkympin kriisi!!” Jos se on tätä, niin olen mielelläni siinä kriisissä hupsuilemassa lopun ikääni. :smiley: Mie kyllä kestän kulkea haaveilijan/idealistin/“blondin”-leima otsassani, mutten kestä pakottautumista muuksi kuin mitä oikeasti olen…siihen pahaan oloon olen minäkin jo tarpeekseni viinaa kitannut. Mikä lie teidän muiden syy… :wink: