Hei C,
noinhan se varmaan on. Ja ihan sellainen hullu ajatus on hiipinyt mieleeni, että kohkaan ihmeenä monille ihan tavallisesta tunteesta; onnellisuudesta. Aika kamalaa tavallaan, että pitää ihmisen elää yli nelikymppiseksi ennen kuin voi olla onnellinen pitempään kuin ohi kiitävän hetken… Se kun on ollut se oma tunnerepertuaari mollivoittoinen, iloakin on aina varjostanut vähintäänkin epämääräinen huoli.
Haa, oli suur-revyy, häitä ja muita näitä, unis uskomattomis. Kunnon tuntien koiralenkitys ja toin pottui ja dogshittiikin sisälle asti. Shitti lähtee aina pesemällä, kuten mielen kuona potemalla ja pään läpi uuden softan ajamalla. Se on raitistuksen viimeisin päivitys. Ladataan joka aamu automatic. Täs voi verrata mun pääkoppaa hp-compakkiini, se ajaa tietyin ajoin pitemmän kaavan kautta updeittaukset ja silloin rouskuttaminen kestää tietenkin kauemmin. Sulkematta kone-ajattelua, korkkaamatta.
Lennonin näkemys, kuinka pyörät vaan pyörii ja niitä on kiva tsiikata, kun ne rullaa:
-
People say I´m crazy doing what I´m doing
Well they give me all kind of warning to save me from ruin
When I say that I´m ok well the look at me kind of strange
Surely you´re not happy now you no longer play the game -
People say I´m lazy dreaming my life away
Well they give me all kinds of advice designed to enlinghten me
When I tell them that I´m doing fine watching the shadows on the wall
Don´t you miss the big time boy you´re no longer on the ball -
I´m just sitting here watching the wheels go round and round
I really love to watch them roll
No longer riding on the merry-go-round
I just have to let it go -
Ah, people asking questions lost in confusion
Well I tell them there´s no problem, only solutions
Well they look at me as if I´ve lost my mind
I tell them there´s no hurry
i just sitting here doing time -
I´m just sitting here watching the wheels go round and round
I really love to watch them roll
No longer riding on the merry-go-roundI just had to let it go
I just had to let it go
I just had to let it go
Sen voi ymmärtää millaseks vaan, hullusta duuniputkesta ja -suhteesta, dokaamisesta irtautumiseen, miten vain.
Menköön tää nyt näin, ensi kerrallakin selvinpäin. Jesh ja lauantain jatkot !!!
![]()
Hei 1970.
On ollut aina ilo lukea postauksiasi. Kirjoitat omalla tyylilläsi, eikä raitistelusi ole ilmeisestikkään mitään fundamentalistista hammastenkiristelyä. Jatka samaan malliin ![]()
Laitetaas linkki yllä olevaan biisiin jos joku ei sitä hoksaa netin syövereistä etsiä. Sen voi tosiaankin vaikka dokaamisesta irtautumiseen liittää
youtube.com/watch?v=S881KCm7 … re=related
VITTU MITÄ PASKAA SITÄ ON KIRJOITELLUT VITUN PAMEISSA,
ja nyt elokuussa 2014 JA toukokuussa 2015 voin korjata tuonkin vitullisen epäkohdan,
Tämän ajan tekstini eivät kerro mistään muusta kuin bentsoriippuvuuden syvästä kuilusta ja itseensä tutustumattoman, epävarman alkoholistin sokeasta hapuilusta pimeässä laaksossa ilman minkäänlaista suuntaa mihinkään, ja ilman otetta olevaan, vain seuraaava smurffi kantaa sen ajan kuin se vaikuttaa, ja en tosiaan halua tohon yöhön takaisin enää vittu koskaan saatana.
pliis älä lue tätä paskaa, vaan tee jotain hyödyllistä ja lue vaikka oikea kirja tai mene nyt kävelemään järven rantaan, käy kaupungilla kahvilassa ja käy tsiigaa joku hyvä filkka iltasella, osta vähän imelää,
ja nauti lääkesokerin raukeasta powerista, eiksjeh.
ei tää palsta auta ketään mitenkään, voit paremmin kun et lue epäkelpoa vitullista shittiä.
Jellou, paukutin sata lasiin, jossa vain halpaa tuonticolaa. First I wanna thank the Academy of Stoppers of heavy drinking… Mun MM-lukema ilmestyy huomenna kalenteriin. Pitää tosiaan kurotella teinivuosiin, mopoaikoihin, kun alleskriivannut vastaavas juomattomuuden tilassa on vaikuttanut, lievästi nyt vaikuttunut. Kekkonen porskutti tuolloin vikaa vuottaan, tsernobiili oli ehjä, Olof Palme ampumaton. Mä naatin tästä nää häipyvät hetket, tää oli se etappi, jonka halusin kuin startiksi saada haltuuni, virtuaalinen hyvän fiiliksen prize. Olo on tyyni. Molemmin puolinen hektittömyys. Eilen otin pulttia ihan turhasta asiasta. Jos joku lopettajista on huomauttanut ikkunastaan Tampereen seudulla futiksen potkimisesta aikuiselle äijälle ja tämä vastasi kuin kuriton 15 v kakara, pahoittelen. :mrgreen: Meni ranskaks kielenkäyttö ihan vahingos. Oliko aikuismaista käytöstä tollanen ? Juuei ollu. Pallo pöllittiin, joten ei sitä pääse enää potkimaankaan kenenkään ikkunaan.
Varsin vahva sisäinen fiilis, että tää raittius kantaa ja jatkuu. Sen tuntee, havaitsee miten suhtautuu asiaan ja kaippa se vähän näkyykin. Hupaisaa, kun mullekkin, kuten monille on jossain virallisessa tilanteessa käyny ihmekummastus jonkun virkailijan taholta: “Ethän sä voi olla alkoholisti, sä olet siisti, fiksu ja ja ja” Samaa kuullu tuolla rankemmis ainepiireis ja mitä siihen pitäis todeta “Voin mä tulla tänne paskassa kierineenä ja kolmes promilles”. Toisaalta kyl se jälkensä jättää jossain vaiheessa hyvinkin lyhyellä ajalla. On munkin pää jo jossain määrin pehmenny.
Eniweis, nyt ei maita ittensä humalluttaminen, asioiden solmuun sitominen, fyysisen kunnon romautus, rahojen repiminen, pään pilkkominen atomeiksi ja … kyl kaikki tietää pitkän kantaman seuraumukset kukin tahoillaan.
Tähän tullu ja mun kohdalla sellanen iloisluonteinen selväpää meuhkaaminen otti hieman laantuakseen tos 10 viikon jälkeen. Mitään upeita kiksejä ja säväreitä oota jatkolta, normi ookoo olo on riittävä. Känninen kohellus ja luulottelu, uhoominen on ihan sairasta käytöstä. Mitään hyvää ei sillä touhulla ole tarjottavanaan.
Vaaaaan kun tunne-elämä on sekaisin ja turrutusratkaisu on niin helppoo. Karmee huume on alkoholi. Juopottelutarinat saa kasvaa sammalta ja pölyttyä, edes niistä puhuminen on vierasta suhteessa tähän tuntumaan.
Helvetilliset jälkitilat haluan muistaa, mikä odottaa varmuudella, jos… mutten niillä ala päivän puheita täyttämään.
Millanen haluun olla raittiina ? Oma itteni tietöösti. Julistamista vältän, apatia-anemia-autenttinen en haluu olla, maailmassa aivan hirvittävän paljon muutakin, kuin tuo nestemäinen päänsekoittajaliemi, killerineste. Sitä tutkin. Sitä muuta.
Lopettajiin tulee solkenaan uusia kandidaatteja, toivon kaikille kärsivällisyyttä ja jaksamisia. Kyllä se juomattomuus palkitsee aikanaan, ei Roomaakaan tuhottu päivässä. Juomishimo väistyy aikanaan.
Uusia tuulia pölähtää tilalle ja ne friskaa päätä ja niskaa. Älä luovuta.
Jesh.
![]()
ONNEA 7kymppi satasesta! Sinulla on noita pyöreitä lukuja tässä esillä enemmänkin syntymävuodesta lähtien, en tiedä onko 4kymppi jo paukkunut, mutta tänä vuonna kuitenkin, onnea siis siitäkin!
Sataseen vielä matkaa, perässä kipitetään… B
Joo kevään lapsi mä oon, joten toukona mittari aina pyörähtää. Keväät on härkämäisesti sitä vaaran aikaa henk.koht. ja hommat saattaa lähteä hansikkaista. Näin joka kerta käynytkin, pitänyt siitä usein huolen. Siihen muutos seuraavalla kerralla. Talven täs pitäis tulla, mutta mehän ollaan kesäajassakin vielä ja vahvasti länsi-Suomes plussalla seuraava viikko. Jokainen juoppo, joka ei dokaa tänään, on +:lla, vaikka ajatukset kävis välillä pakkasella.
Melko vouhottamista toi mun satku, mutta kai mä sen niin helvetisti halusin, nostaa sobernessin uudelle levelille.
Realiteetit, olen toipuva pro-holisti ja aina kesken on syytä muistaa. Vaikee sitä olis heti unohtaakaan.
![]()
Psykoaikaa tarjottiin, otin. Hyötypuoli on silti suurempi, puhuminen usein auttaa ja minähän puhun, enkä schaibaa.
Näin tää etenee, uutta inspistä hakien ja todellisuudessa eläen, ei harmita olla selvinpäin tai kaduta juomaton viuna.
Jatkoo päivälle, kun se lyhenee useita minsoja joka päivä.
![]()
MORO. Lisää selvii päivii kertyy, kun ei ota tömäytyksii selvään päähän, eikä ole mitään tarvetta, aihetta, pelkoo, syytä, sykäystä moiseen. Päätinpä aloittaa suur-syys-siivous-toimet juhlallisesti imuroiden. Hurttaaki putken pätkäl, jotta tottuu, eikä pyöri aina lahkees kii. Huomen siirryn käyttämään liuottimia, jotta saa pinttyneemmän veren ja muun sotkun putsattuu. Noh, ehkä liioitteleva kuvaus. Muutama päivä, ajan kans, tehään kunnolla selvää ja puhdasta jälkee. Siirrän raitistusteemaa fyysisesti penthausen-lukaalini siivoomiseen.
Työvoimapoliittisesti pohdittiin mun loppusijoituspaikkaani. Se sijainnee pisneselämästä mahd. kaukana. Kuntouttavaa aletaan säätämään. Voi nykysäätöjen mukaan olla 2 vuotta, sit ulos. Sopii mulle, systeemi vaan on hidas ja pitää päivittää tilanne, kun olen nyt rekisteröitynyt suurin piirtein täyspäiseksi hlöksi papereihin. Ootin melko kauan eilistä kuntoneuvojan aikaa, on siel jengii aika mucho kuka milläkin taustalla hakemas omaa suuntaustaan.
Multa ootetaan panostusta, mut toivon samalla tukea, huomioiden vahvan urani päihdealalla. Harmi, ettei siitä ole hyötyy, kun en ehkä lähtisi muiden opastajaksi eli kuntoutuspuolelle päihteettömään duuniin. Puuttuu kokemus vastakkaiselta puolelta, eikä kiinnosta, mullon kaupallinen koulutus, josta enemmän ollut vaan haittaa. Kukapa ois tiennyt, mille uralle sitä alle 20:n ikävuoden ois oikeesti halunnut. Niiiin kauan ollut pois maisemasta, että ei erota enää ees horisontista. Onneksi on näitä kepeitä ja sopeuttavia Asterixin ja Obelixin kivenhakkaajapajoja. A-killas olin vuosii sitten. Ihan jees, mut tilanne täysin eri nyt. Jotain löytyy, se on uus haaste. Fakta on, etten mä itteeni ottais duuniin. Liikaa aukkoja ceeveessä ja aivokuvis. Toki mä luotan itteeni ja siks en ottais meikää, toipuvaa holistia, kuin määräajaksi ja ilmaseks, jos oisin päättävänä pomona vastuussa, ah ah.
Aivan ykköschallenge on pitää juomattomuus ja hyvältä maistuu holittomat juomat ja melko tasanen on olemus.
Repäisevän räimeet unetukset menneitä tuokiokuvia. Kattelen mitä tulee, rytmi ennallaan. Päivän käynnistysvaikeuksii jossain määrin, käytän pitkää piuhaa ja jos on turha daageni, tulee pian uus, käyttämätön tilalle.
Vuoden lyhin valoisin jakso, kupoliin vaikutus olematon. Joidenkin ylä/alakonjunktiot ja kuva/ääniyhteys voi pätkii ja romahdella syssyisin, se on niin omakohtaista kokemista. Jatkukoon tämäinen suunta, vailla suurempii murheita eteenpäin, joup. Jos tulee vääntöjä, kannattaa vääntää tappiin asti tai sitten jatkaa seuraavassa erässä vaikka huomenna, sillä se tulee kyllä ja tällä päätöksellä aina selvinpäin.
![]()
Huomenta 7kymppi,
tuostahan voi tulla milenkiintoinen sivu eläämääsi, tuosta ammatillisesta kuntoutuksesta. Mistä vielä itsesi löydät ja mitä kaikkea lahjakkuutta itsestäsi löydät. Tiedä vaikka voisit toteuttaa tuota kirjoittamisen lahjaa jossain muodossa. Sinulla kuulostaa menevän muutenkin aika mukavasti.
Päivän haasteet odottaa, aaltoillaan ![]()
MORO - JOO yhden miehen aaltoliike. Jaapaz jaa siitä kirjoittamisesta ojan tai montun kaivuussa hyötyy ole hah
Sulla myös Basilica myönteinen vivahde ja aromi selvästi havaittavissa, sehän mycket nice, jesh. Jätte-cool.
Raittiina alcosta helppoa ja selkeesti helpompaa kuin painon radikaali pudotus kohdallani. Siis en halua tarpeeksi, kun motivaatio ei olekaan riittävä. Siitähän juomatta jättämisessäkin kyse. Narkkii ei koskaan meitsistä tullu, poltin Siinailla viikon pilvee aivan laillisesti vuonna makkara ja perunat, kun paikallinen hallinto ei kannattanu alkoholipolitiikkaa ja pelliltä huljuutin heroiinia keuhkoihin yhtenä iltana Tel Avivissa ja leijuin kaljan ohella vuorokauden, olin tosi rauhallinen ja kokkelia koko yön sniffasin nokkaan Madridissa. Hyvin ois voinu hirttää kii, mut saatavuus ja hinta todella high. Suomes oikeestaan mitään hinkua, kun meillä on tää toimiva nestemäinen huumejakeluverkosto saatavilla ja käden hapuilun päässä joka paikassa kellon ympäri.
Mua huvitti isosti, kun eräässä A-lausunnossa täällä ei ole raitis, jos polttaa tupakkii ja syökin epäterveellisesti eli napsii niitä E-aineita ruokamössön seassa… Siitä voi tapella kuka on raitis lääkityksineen, alotustekstissä -Me Lopettajissa- on laillinen ykköshuumeemme alkoholi kyseessä. Sitä ihannoidaan Suomessa aivan suotta aina vaan ja joka paikasssa ja samaa harrastin ittekkin, mutta kääntöpuoli ei ole hauska. Niistä viikonlopputissuttelijat oikein mitään tiedäkään.
Kerran mulle alkoi pöytätuuletin jutella ja kiroili aivan tolkuttomasti, maatessani lavetilla. Laitoin pois päältä ja loppu se tulikivillä hehkutus - päälle ja jatkui ja laitoin kädet korville ja loppu ja korvat auki ja jatkui ??? Laivataulun yläkulmassa vilisi teksti oikeelta vasemmalle hurjaa vauhtia karsinassani maatessa ja välillä sai jonkun sanan selville. Aivan hulluutta ja niitä satoja öitä, kun meinas pumppu leikata kii ja oli lopullisessa sekoamisen tilassa ja koko roppa aivan jumissa ja rinnasta painoi ja aina kesti päiviä päästä jalkeille.
Päräyttäviä expirenssejä. Aivan sama alkoi joka kerta olemaan, selviääkö ja pari kertaa soitin ambulanssin.
Henkinen balanssi katos jonnekin eri aikavyöhykkeelle ja zombi-oloilu kesti kaaaauuuan. En mä sellasta tartte enää. Joku lenkkikerta täs viikon sisään mun hajumuisti tunki klyyvariin varoittamati öölin tuoksun sekunniks-kaheks-kolmeks ja ravistelin sen veke. ptruu !!! huihyi. Tuuli pyyhkäsi sen sikiöasteisen ajatuksen pois enen kuoriutumistaan.
Mä olen tässä jo ehtinyt niin monet putket, pätkät, pitkät, viikonloput, viikot, kuukaudet, vuodet juoda fiksusti ja enemmän vähemmän tasasesti aamuin illoin öisin päivin iloon, harmiin, janoon, korjailuun viinana, kaljana, pontikkana, spriinä, kotimökänä, viininä ettei ole jäänyt vaikutuksista epäselväksi omakohtaiset aineen
tehot ja tuhot. Yhtään mitään syytä ei ole tai tule, joka saisi mut käymään yhtäkään hulluuden kierrosta läpi tällä päällä. On näin ja päätöksessään empivät: Kyllä sen tuntee ja tietää, kun oma kippo on täys eli tyhjä. Kannattaa kokeilla, jos on monen vaiheilla, lopulta on vain kaksi vaihtoehtoa. Kuolet molemmissa, mutta raittiina eläminen on aina parasta. Ugh. Oma päätös ja halu vain ja ainoastaan keinoja erittelemättä. Päätöstä tekemään siis…
nyt eikä 15.päivä.
Hienoa huomata, miten konkarit jaksavat opastaa uusia palstalle saapuvia. Smoukki, Rahvas jne. ja elokuus ja jälkeen tulleet, kuten ittekin vaihtelevasti, mutta kuitenkin koko ajan vakaammin voidaan melko mukavasti ja motivaattori hurruuttaa, on tää oikea tie, eikä valhe ja mokat ole riesana
![]()
Hyväää viikonvaihdetta kaikkialle plinkin lopettajien väestölle, huominen aamu kertoo kannattiko tehdä päätös,
KYLLÄ, voin jo vinkata etujalkaan !!!
![]()
Tämä sun ketjun otsikko: kadonnutta balanssia etsimässä, osui minulla silmiin silloin kun palstalle saavuin. Tuntui vallan osuvalta, kun omakin balanssi oli kaikin puolin tosi hukassa. Ainakin näyttää siltä, että sinulla on aika hyvä tasapaino löytynyt! Omalla kohtaa ei aina mielialat ole niin tasapainossa, mutta ainakin omatunto on, niin ja itsetuntokin. Hyvää viikonloppua myös sinne suunnalle!
Hyvin sä Virna edistyt ja terve itsekkyys on musta paikallaan, eikä aina niin välittää liikaa muitten sanomisista.
Aito Itsetunto, puhtoinen omatunto, oppia vaaran paikat jne. selkeesti menee oikeaan suuntaan, kun niin päättää toimia ja jättää turhat jutut pois. Ite ne tietää parhaiten, ei kukaan muu. Itseluottamusta ja rentoutta
if possible… ![]()
Kyl täs vääntelehtimistä tulee joka päivä, eikä kaikki mene putkeen päinkään välillä, mä annan nykyään vaan olla
ja palaan asiaan myöhemmin. Peruspäätös pitää ja letkee fiilis on iso jelppinki. Se tulee luonnostaan, kun antaa virran viedä, eikä purista hihnasta liikaa. Kaskun mulla se menee niin, että kadonnut balanssi löytyy ja katoaa ja löytyy uudestaan vähän täydempänä tai jokin palikka on muuttanut paikkaa tai siihen on tullut värit. Lievästi väri-
sokeena sitä sitten sihtailen ja tsiikaan ja ihmettelen, että wau. Pitää vaan hyväksyy, ettei kaikkee ole mahdollista saada samalle sivulle oikeestaan koskaan. Joo ja suklaa on parempaa kuin etanoli. Joup. ![]()
Keskiajalta normiaikaan – hupaisaa, kun joidenkin kirjoitelmat ovat jo futuurimuodossa, tunnin päästä nykyhetkestä, miten ne sen tietävät, mitä mieltä ovat 60:n minuutin päästä ? Oletko aivan varma, ehdoton tästä mielipiteestä tai jospa kadut tunnin verran, joo, taas mennään viimeistä päivää. [edit: Mä olen varma, että mielipide ei muutu tunnin päästä. Kun kirjauduin ulkosalle, aika oli vanhaa ja kirjautuneena nykyistä, molemmis tapauksis samaa mieltä kyllä]
Raukee päivä ja lämmintä, kosteeta vain ulkoisesti ja mukava suhina pään sisässä.
Kesäaika jo ompi mennyt, kaatamaan lähteny en nyt.
Kuivan sademetsän tuhatkieli, juomaton ja notkeen kaunis mieli.
Uusi viikko ja kuukausi eessä ja vanha kk -huits- juomattomana meni kokonaan päivän palasina oma tahto palan painikkeena, se niin julmattoman vaikeeta ollut, kun taakseen hetken kattoo. Vois jatkaa ja jatkankin, mikä jot´.
Viikkoo ja marrasta uutta !!
![]()
Ihana 7kymppi, minä fanitan sinua!
Voisitko nyt ihan oikeasti lähettää näitä juttujasi muuallekkin kuin meille entisille juopoille? Miten olisi runoa ja lyhytproosaa raitistumisesta…Juopottelusta ja rappioelämästä on miljoona teosta joka taiteen alalla, miksei raitistumisestakin voisi tehdä taidetta?
Moro B ja juuen voi lähettää. Tääkin on liikaa, tänks vaan. Mellerin runot kertoi kaiken ja on muuten tylsä laji mielestäni. Stoorini hakkasin tänne jo ja alkaa tuntuu, ettei tästä enää oikein ole mitään erikoista kerrottavaa,
menee niinkuin pitääkin eli siirrytään eteenpäin ja sit tilanne muuttuu ja tulee kaiketi jotain muuta.
Mä collectoin matskuu omaan käyttöön pääasiallisesti, sen primääritarkoitus on holdata horset ja pitää pää kasas päivittäin. Toimii ku Siperian juna. Se kulkee oikeesti suoraan ja kallistuu mutkissa juuri sopivassa kohtaa raiteita.
Pitäis ehkä vakavoitua ja synkistellä enämpi, voivoi kun on sellaset addiktihelwetit koettu lieveilmiöineen, että vaikee kuvitella vastaavaa. Siinä mieles on ehkä jääny +:lle tosta alcon myrkystä ja siksi on ilokin olla olemassa. still.
Nyt mä taidan skriivata futuurissa, vaikka kloku näyttää täällä ajan ihan oikein. Kirjoitus tulee epäajassa, koitan säätää, itte vahvasti täs-ja-ny-hetkes, vaikka huomista jo tulee pohdittuakin.
paluu tulevaisuuteen. Tekniikka on, mitäs ressaamaan suotta. Sitä sais tehdä tauotta, silmii sulkematta. Tol hurtal vielä jet-laggi vaivaa, saan sen tajuumaan, että luu heilahtaa vasta myöhemmin. Onneksi ei tartte pavlomaisesti kuolata %-juomii, varmastiko ei koskaan ??? Siihen pyritään, vaan niin iso aikamääre on iisimpi käsitellä pieninä jaksoina, isoon mönttiin tukehtuis.
Mukavaa vekkaa edelleen kaikille !!
![]()
Moi,
asetukset: UTC+2 ja sen alapuolelta “rastita” kesäaika ei käytössä. ![]()
OU JES B… Ka, niin tein ja jo viime viikolla, vaan jäin kesään menneeseen. Ei voi mitään, systeemi ei tottele.
Olen tuomittu. Raittius silti eteneepi. Täs on lumetusta, ku ajat ovat kohdallaan kirjautuneena ja sit tulee aikahypähdys, muistuttaa elettyy elämää. Strange, man.
Joo – mukavaa jatkoa.
![]()
No voi pasaati, eikä ne näköjään vastaa tuolta pääkallopaikaltakaan…Sinä olet sitten vaan kesän lapsi, kuten laulussakin lauletaan ![]()
JUU näin olé,-- seko luonteeni on – vaan johan täs kaikki tuli todettuukin. Neljää kk:ta kohden, se lähenee tai mä sitä tai molemmin päin, erittäin selvinpäin, kyllä on näin. Taidanpa vetäytyä välitilaan, horrosmaisemaan, trans-sylvianiaan. Palaan, kunnes asiat ennallaan pysyvät tai jotain ei tapahdu. Mukawata oleilua lopettajiin ja vaaaaaaalitaan tätä rauhaisaa menoo, täällä viihtyy ja on tolokkua jutuissa, mietelmissä. joupjep.
![]()
No höh!
Kaippa se on niin, että aikansa kutakin. Hyvää rauhaiseloa Transsylvaniassa sitten vaan! ![]()
Toivottavasti tulet kuitenkin joskus päivittämään ne ei tapahtumat ja tapahtumat…
Tsemppiä ammatillisen kuntoutuksen kuvioihin ja muuhunkin ![]()