Sitkeä Sissi…
Miltä tämä tuntuu? Luontevalta. Ei helppoa, alkuun oli paljon surua siitä että mun unelma on viety. Koska ehkä se talo ei niinkään ollut se, mitä rakastin, mutta piha… Mulla oli puutarha. Se uskomaton tunne (ja vieläkin itkettää, mutta se ei haittaa, nessuja riittää) kun keväällä nousi narsissit ja krookukset, miten kesän aikana eri kukat heräsivät kukkimaan ja se saamarin rhodo, joka 11kk vuodessa yks ruma risukasa kukki 2 viikkoa niin kauniisti että jaksoi taas katsella loppuvuoden sen tylsyyttä (suhteemme symboli) 
Ja syksy, kun omenapuu antoi satoa, nosti omat perunat (joo, niitä oli kylvetty noin 10 taimea) ja poimi tomaatit, yrtit, keitti mustaviinimarjat mehuksi… Kyllä sitä maata oppii rakastamaan, kun sitä hoitaa vuosia. Kääntää, myllää, kantaa paskaa. Kesät oli suhteessa helppoja, kun ei tarvinnut olla sisätiloissa toisen kanssa.
Rakastin monia asioita siinä elämässä. Mainitsit siitä, että raha pitää yhdessä. Joo, onhan siinä rahastakin kyse. Mä en tule omin voimin saamaan elämässä enää sellaista kotia (mutta ei juututa siihen). Pitää jatkaa lottoamista.
Minusta oli hirveää, että jouduin tilanteeseen jossa lapset piti viedä omasta kodistaan. Taistelin sitä vastaan - siis kyllähän mä jo alusta asti tajusin että ukko on juoppo mutta olihan niitä hyviäkin aikoja ja sitten se ajatus että tämä on juttu josta pitää päästä yli, ihmiset eroaa liian helposti edes yrittämättä pysyä yhdessä…
Mutta se ei riitä, että yksin yrittää. Vielä keväällä mä olisin voinut jatkaa jos ukko olisi tullut edes sen askeleen vastaan. Pyytänyt anteeksi (tosissaan) luvannut jotain. No, reilua tietty ettei luvannut mitään mitä ei voinut pitää. Viiltää yhä muistaa se hetki kun sanoin viimeisen kerran “mun on pakko lähteä jos juominen ei lopu” ja vastaus oli “no niin kai sitten”
Millainen ihminen valitsee viinan ennen perhettä! Ja on kymmenen minuuttia aiemmin vedonnut siihen, että HÄN ei halua rikkoa perhettä.
Oltiin siis perheneuvolassa, mikä oli hyvä. Koska mä en vieläkään halua puhua sen ihmisen kanssa kahden kesken. Niin kauan hän on ottanut sanojani, vääristänyt ja heittänyt takaisin silmille. Jos olisin kertonut jostain entisestä poikaystävästä, hän olisi väittänyt että kaipaan tätä. Joskus ajattelen, tietty. Että mitä se olisi ollut jos olisin suostunut siihen entisen poikaystävän kosintaan, joskus menneessä. En suostunut, taisin itseasiassa pompata sohvasta ja aloitin imuroinnin, kuvittelin etten olisi kuullut…
Mentiinpä menneisiin. Itse en ole oikeastaan koskaan pahemmin seurustellut, aina niissä oli jotain vikaa niissä tyypeissä, eksän kanssa se vaan kolahti kerralla. Joskus pohdin, että se talo kutsui minua, se talo kaipasi elämää sisälleen. Ja sitä oli, mutta se on toinen tarina.
Joten… olen elänyt yksin, tosin lapsettomana, ennenkin. Ja ihmiset pärjää, miksen minäkin. Se on sitä, että tekee nämä asiat jotka tarvii tehdä, ei enempää.
Lasten suhde isäänsä on ehkä parantumassa. Ainakin olen huomannut ukon asenteessa jotain petrausta. Ehkä siinä on sekin, että mä en enää ole siinä välissä tulkkina, erotuomarina, sovittelijana ja järjestelijänä. Hän joutuu ottamaan suoran kontaktin, päättämään itse ruuat, tekemiset sen sellaiset. Joskus kun lapset oli pieniä, mä ajattelin eroa juuri tällä perusteella että eronneena olisi sentään omaa aikaa silloin tällöin.
Nyt on. Ja saan kieroutunutta mielihyvää asioista, jotka saan tehdä niinkuin itse haluan. Tyyliin järjestän aterinlaatikon oman mieleni mukaan, eksällä oli siihenkin tosi tarkka järjestys. Käännän vessapaperirullan just väärinpäin ihan vaan siksi, ettei sillä ole oikeasti väliä - ei ainakaan niin paljoa että pitäisi pöntölläkäynnin jälkeen jupista että ihme juttu kun Joku (se Joku teki aina kaikenlaista pahaa) ei osaa edes paperia ripustaa. Nukun joskus sohvalla. Iso juttu, koska parisuhteen määrite oli joku samassa sängyssä nukkuminen.
Ja itse eroaminen? Sain vuokra-asunnon 3päivää hakemuksen jättämisestä. Tuntui, kuin sitä olisi odotettu, oli kuin olisi saapunut joen rantaan missä odotti vene… ja hirveällä vimmalla mä tietty suoritin muuttoa. Sain apua yllättäviltä tahoilta, asiat ratkesi yksi kerrallaan. Raha venyi ihmeesti. Toisaalta mä en hirveästi muista kesästä mitään, ei ollut ruokahalua, väliin nukutti ja väliin valvotti.
Tuntuu oudolta, että tämä on nyt minun elämääni. Miten helposti tähän solahtaakaan. Ihan kuin se yhdessä asuminen olisi tapahtunut jollekulle toiselle.