Kaaoksen jäsentelyä

Siirryin Vähentäjistä Lopettajiin, lienenkö ensimmäinen? :wink: :smiley:

Joo. Katsotaanpa, saanko kirjoiteltua omien päivieni kulkua tämän ketjun alle. Yritän. Tendenssi on aina ollut kyllä sellainen, että mitä pitemmälle juomattomuus jatkuu, sitä vähemmän itse asia kiinnostaa ja sitä vähemmän sitä pohdin saati jaksan vaivautua siitä kirjoittamaan. Muutunhan pikku hiljaa ihan tavalliseksi, ongelmattomaksi, ihmiseksi :unamused:

Olen opetellut alkoholinkäytön nuoruudessani huolella. Aloitin sen aika myöhään, en suinkaan teininä, jolloin kiltisti kodin oppien mukaan pysyttelin selvin päin discot ja bileet. Opiskeluaikoina sitten oppia tuli senkin edestä. Opin ennen muuta, että alkoholi sopii minulle ja minä tykkään siitä. Tytöstä, joka oli aina ollut riittämätön ja estynyt ja ujo ja ennen muuta valtavan ulkopuolisuudentunteen vankina, tuli alkoholilla höystettynä osa jotakin. Jossain vaiheessa join suurimpana osana viikonpäivistä, parhaimmillaan ja pahimmillaan ehkä 3 päivää viikosta oli viinatonta ja loput jotakin muuta. Krapuloita ei ollut. Jossain vaiheessa niitäkin alkoi tulla ja krapulalääkkeen keksittyäni :wink: alkoi tulla myös parin-kolmen päivän juomaputkia. Samaan aikaan selvin päin minusta tuli estyneempi ja estyneempi niin että lopulta olin melkein kykenemätön mihinkään sosiaalista toimintaa vaativaan opiskeluun. Erinäisten käänteiden jälkeen sain mielialalääkityksen, jonka myötä itse piru pääsi irti. Jatkoi juomista, mutta siitä oli tullut holtitonta. Kun ennen join tutussa seurassa, lähdin nyt yksinäisille ryyppyreissuille; impulssikontrollia ei ollut yhtään. Parin vuoden jälkeen tajusin lopettaa mielialalääkityksen. Juomista en lopettanut ja se alkoi olla itsetuhoista. En juonut edelleenkään päivittäin, mutta usein ja useita päiviä kerrallaan. Erään helvetillisen yksinäisen ryyppäämiskerran jälkeen minulle valkeni, että tämä oli nyt tässä. Kiikutin kaikki tyhjät pullot kauppaan ja lopetin. Olin juomatta 8 vuotta. Siinä välissä tapahtui asioita, valmistuin, menin töihin, perustin perheen. Sitten erosin. Aloitin alusta. Löysin uuden, hyvän parisuhteen. Minusta ei kukaan olisi koskaan uskonut, että voisin olla alkoholiongelmainen, enkä uskonut sitä enää itsekään. Uudessa elämäntilanteessa ajattelin, että lopultakin voin olla kuten kaikki muut , myös käyttää alkoholia kohtuudella. Pystyin tekemään sitä ehkä n. vuoden. Siis todellakin, pystyin juomaan kaksi lasia viiniä tai vaikka yhden pullon siideriä. Mutta sitten, ihan vähitellen ja salakavalasti, määrät suurenivat, kerrat tihenivät.

Kyllä suhteeni alkoholiin oli muuttunut sitten nuoruuden, jotain tolkkua siinä oli (ja yhä varmaan on) enemmän, mutta ei riittävästi tolkkua kuitenkaan. Viime vuoden aikana n. puolet juomiskerroista on mennyt niin, että olen ollut paljon enemmän kännissä kuin olisi ollut tarkoitus olla. Puolet juomiskerroista on myös mennyt niin, etten ole voinutkaan lopettaa siihen yhteen iltaan. Krapula, etenkin henkinen, on epäonnistumisen jälkeen niin kamala, että sitä en halua kokea, aamulla siis olen hiippaillut tarkistamaan, onko juomia vielä jäljellä. Jos on ollut, olen juonut vähän sillä ajatuksella, että vähän loivennan ahdistusta, järjestän tämän kertaisesta toipumisesta vähän mukavamman. Joopa joo. 2-3 päivää siinä on mennyt. Ja sitten lisää nukkuessa. Ja sitten lisää toivottomuuden ja saamattomuuden suossa rämpiessä.

Viimeksi reilu viikko sitten oltiin viettämässä (minun ehdotuksestani, hah) romanttista iltaa. Join “vähän” viiniä. Jossain vaiheessa mies oli häipynyt nukkumaan ja kyllästynyt minuun. Aamulla heräsin ennen muita ja join “vähän” viiniä. Ja seuraavana päivänä. Todella romanttista. Kaikenlaista hemmetin annosten laskemista olen yrittänyt, ei auta. En osaa. Joten olen lopettanut toistaiseksi. Jos jotain, sen olen päättänyt, että perhe-elämää en enää tällä läträämisellä sotke, siihen ei kertakaikkiaan ole varaa.

Tervetuloa tänne! Uskon että sinulle oikea paikka ja hyvin tunnut sen itsekin oivaltavan, onnea siitä! Erittäin tutulta kuulostaa tuo juomiskäyttäytyminen, varsinkin se että aamulla etsimään pientä lohduketta pahaan oloon ja siitä se sitten lähtee taas. Itselläni meni helposti 5 päivää putkeen (vaikka piti vaan yhtenä iltana vähän rentoutua), kunnes olo oli totaalisen kamala ja tuntui että jos en lopeta niin sydänkohtaus korjaa. Olet osoittanut pystyväsi pitkään raittiuteen, koita saada sama fiilis takaisin. Tsemppiä :smiley:

Sullahan on kokemusta onnistumisesta - pystyt siihen kyllä! Voimia!

Tervetuloa tänne!

Palstaa minäkin vaihdoin jo aikalailla kirjoittelujen alkuvaiheessa :slight_smile:

Osaatko miettiä, minkätakia ne muutamat viinilasit vaihtuvatkin siihen koko pullolliseen eli toisinsanoen tuntuuko sisälläsi joku fiilis tai syy sille että pitää päästä humalaan? Todella tuttu tunne tuo 2-3 päivää kestävä henkinen huono olo juomisen jälkeen. Jotenkin sitä aina ennen korkkaamista käsittelee niitä menneitä darroja, mutta aina sitä päässään (selvinpäin) suunnittelee että miten asiat menevät ja että “eihän mulla tarvitse olla huono fiilis!” Vaikeaa on kyllä ollut yrittää muuttaa sitä fiilistä hirveän positiiviseksi sitten aamulla :slight_smile:

Minkälainen olet itse mielestäsi humalassa? Minulle on sanottu että olen aivan saatanan ärsyttävä ja idiootti humalassa, siihen itsekin havahduin, en ole minä. Avokkinikin kertoi kerran että on tehnyt päätöksen että ei aio minun kanssa mihinkään lähteä juomistyylini takia.

Mukavaa kun avasit ketjun Gaia, muistan vielä aloituksesi vähentäjissä!

Tendenssi tuntuu olevan plinkissä kyllä usein sellainen, että kun retkahdetaan niin kadotaan hiljaisuuteen, kunnes ryömitään naama ruvella nöyränä takaisin jonain kauniina krapulamasennuspäivänä. Mutta hyvä tietää, että hiljaisuus sun kohdalla merkitsee vain sitä, että plinkin jutut eivät vain muulta elämältä kiinnosta :slight_smile: .
Mä olen ollut hiljaa siksi, ettei ole ollut mitään sanottavaa. Oma juominen/juomattomuus on junnannut paikoillaan päämäärättömästi. Koetan nyt tässä jotenkin koota kaaosta siis minäkin.

Kovin ikävästi tutunkuuloiselta tuntui “romanttinen iltasi”. Viinille ja nousuhumalalle intohimoisesti flirttaileva kumppani ei ole todellisuudessa viehättynyt muista kohteista. Sohvalle sammumiseen meikit naamassa omaa mielimusiikkiaan kuunnellen nuo illat ovat mullakin joskus päättyneet. Lööv indeed.

Kiitos viesteistä :slight_smile: :slight_smile:

Jaa-a, minkälainen olen humalassa. Mieheni mielestä ainakin ärsyttävä :blush: Tiedän aika hyvin, millainen olen, olen analysoinut olojani ja käyttäytymistäni kännissä niin pitkälle kuin olen kyennyt ja koonnut palasia muilta kuullusta. Pikkuhumalassa olen kauheen ymmärtäväinen ja empaattinen ja huolehtivainen ja kärsivällinen eli nk. korostetusti sellainen kuin olen. Sitten enemmän humalassa olen passiivinen ja jankuttava. Haluan “keskustella” ja se on varmaan rasittavaa. Sitten nukahdan. Hyvin harvoin enää olen varsinaisesti sammunut (eli että oisin sammunut vaikka sohvalle tjsp.), mutta kun sänkyyn asti pääsen raahautumaan, sammun sitten saman tien, eikä minua hereillekään saa.

Ja miksi juominen ei jää muutamaan annokseen? Koska muutama annos tuo hyvän olon ja haluan sitä lisää :wink: Nousuhumala menee tietenkin ohi jo pian, nykyään se on kestänyt lyhyemmän aikaa kuin ennen, tunnin-pari. Silti jään tavallaan hakemaan sitä ja päädyn turruttamaan itseäni lisää ja tekemään itsestäni passiivisen, sisäänpäin kääntyneen idiootin.

Minulla on jonkinlainen luotto siihen, että osaan pysyä selvänä, koska kokemusta on. Tiedän, mitä elämä on ilman alkoholia, tiedän, että osaan elää sitä, tiedän, että siinä on iloja ja se ei ole pelkkää kärvistelyä. Toisaalta olen solmussa joidenkin pettymyksen ja katkeruudenkin tunteiden kanssa, jotka liittyvät siihen, että en tälläKÄÄN kertaa, tässäKÄÄN iässä, niinKÄÄN pitkän raittiin jakson jälkeen oppinut kohtuujuojaksi. Jossakin takaraivossa joku tyhmin osa minusta arvelee, että on jotakin, jota vaan en ole hoksannut, että kun sen keksin, minusta sittenkin tulee kohtuujuoja :unamused:

Olin juomatta 8 vuotta.

jackpot

Kesken kirjan luvun, vilkaisin plinkin viestejä. Sitten sattui tämän ketjun yhden viestin yksi sana silmiini ja samalla se porautui oikein huolella aivokuorelleni. Tuo sana on kohtuujuoja. Heti heräsi kysymys: haluaisinko minäkin olla kohtuujuoja ja jos haluaisin, niin miksi ja mikä on kohtuujuojan ja kohtuuttoman juojan raja?
Ensimmäinen vastaus itselleni oli, että en halua tulla kohtuujuojaksi. Juon viinaa humaltuakseni. Jos janottaa, niin juon vettä. Jos juon ns. seurustelun vuoksi lasillisen, niin juon ennemmin limpparia. Se maistuukin paremmalta kuin alkoholi (paitsi kermalikööri…). En siis tarvitse lasillista tai paria alkoholia mihinkään. Jos pitää varoa humalaa, niin en juo viinaa ollenkaan. Ja jos en varo humalaa eli juon, niin juominen ei pysy lapasessa, tulee hölmöiltyä ja pää sekä ruumis sanovat työsopimuksen irti. Minulle juominen on aina kohtuutonta.

Olen niin samaa mieltä sinun kanssasi Aleksi.
Oma juomiseni oli aina lopulta kohtuutonta. Yritän nyt muistaa sen, ettei taas tarvitsisi kantapään kautta sitä opiskella. Syy, miksi yritän pysyä raittiilla tiellä on juurikin siinä, ettei minusta kohtuujuojaa enää tule. Saattaisi onnistua kerran tai kaksi, mutta aina lopulta se karkaisi käsistä. Niin on käynyt lukemattomat kerrat.
Tsemppiä sulle, samoin Gaialle!

Kyllä sinä olet Aleksi oikeassa. Ja Sorb myöskin. En minäkään halua olla oikeasti kohtuujuoja. Haluaisin voida juoda kohtuuttomasti :blush: Haluaisin juoda kohtuuttomasti niin, että se pysyy siinä määrin kohtuudessa, että se ulospäin näyttää kohtuulliselta ja siitä ei tule kohtuuttomia seurauksia. Joo, kyllä minä toki tiedän, ettei tällaista kohtuullista kohtuuttomuutta ole olemassakaan :unamused:

Gaia, tuollaisesta mahdottomuudesta minäkin joskus juovana haaveilin. Nykyään en saa edes moisesta ajatuksesta, saati tunteesta, kiinni. Siirryin vähentäjistä nopeasti lopettajiin, aika kauan kesti silti hyväksyä tosiasioita ja muuttaa tapoja, mutta kaikki räpiköinti oli tämän arvoista. Voimia sulle ja hyvä, että olet täällä Lopettajissa! :slight_smile: (Seurailin ketjuasi Vähentäjissäkin)

Hyviä pointteja täällä. Tuo kohtuujuomisen väliin jättäminen on ollut herättävä mittari. Alkoholisti siis tosiaa jättää joskus juomatta. Kohtuuteen pystyvät ottavat saunaan mennessään yhden tai kaksi viilentävää. Minä ajattelen, että se ihan turhaa, juon mielummin limua - eihän siitä yhdestä tai kahdesta ole mitään “hyötyä”. Jos erehtyy ottamaan kaksi, tulee vain ärsyyntynyt olo; tässäkö tämä oli, jäi kesken.

Haaveeni kohtuujuomisesta ovat tosiasiassa tarkoittaneet vain toivetta siitä, että seuraavana/seuraavina päivinä ei olisi niin hirveää krapulaa ja masennusta. Melkoista itsepetosta.

Mä olen kanssa aina ajatellut, että mitä järkeä on ottaa yksi kun voi juoda vaikka koko ämpärillisen. Eihän siinä ole mitään järkeä! - Itsensä kiusaamista vain moinen homma. - Kyllä olen vuosien raittiuden jälkeen kuvitellut oppineeni, sillä eihän alkoholi minulle merkinnyt enää mitään, vaan kuinkas jälleen kävikään! Raittiina kuitenkin tänään pohjanoteerauksen jälkeen.

Ihan sama kokemus kuin edellä A ja H. Eihän parista tullut kuin kiukkuiseksi jos siihen piti jättää.

Sama se oli minullakin silloin. Harvoinpa niitä kertoja toisaalta oli että se olisi jäänyt vain siihen pariin, koska kyllä se vain ja ainoastaan kovassa päihtymistarkoituksessa oli se minun juomiseni, mutta kyllä niitäkin kertoja oli.

Kova ote sillä viinalla kyllä on ihmiseen kun näin jälkeenpäin ajattelee ja se saa ihmisen tekemään valintoja, jotka sotii täysin omaa moraalia vastaan.

Parisen viikkoa juomattomuutta, kai. Ei tunnu missään, eikä oikein mietitytä mikään. “Ongelma” on se, että minulle juomattomuuskin on ihan tavallista. Olenhan tuurijuoppo, jos jotakin. Ihan hyvin olen voinut olla juomatta viikon, kaksi, kuukauden, kolme, miten vaan. Nyt elän sinällään siis ihan normaalisti, mitään ei tarvitse opetella, mikään rutiini ei ole muuttunut. Tämä on hyvä ja huono asia. Hyvä siksi, että tämä on luvattoman helppoa, huono samasta syystä. Jossain vaiheessa alan epäillä (epäilen jo hetkittäin), ettei minulla olekaan alkoholiongelmaa :blush: :blush:

Ja hoksasin sellaisenkin, että kyllä olen halunnut käyttää joskus alkoholia vapaaehtoisesti myös kohtuudella. Sitä olen tehnyt matkustellessani: tyypillisesti olen voinut hotellihuoneessa pitkän päivän päätteeksi juoda pari-kolme annosta ja sitten mennä tyytyväisenä nukkumaan ja herätä ilman krapulaa auringonnousuun ja se on vieläpä ollut kivaakin. Mutta sitten on ne toisenlaiset juomiskerrat…

Hyvää pohdintaa ja pisti taas minutkin pohtimaan. Olenko alkoholisti, jos pystyn olemaan jopa muutaman kuukauden juomatta, mutta sitten kun juon, niin juon ilman tolkun häivää. Kohtuudella toki ajattelen aina juovani. Kohtuus tarkoittaa jatkuvan nousuhumalan ylläpitämistä ja parhaillaan parin päivän ajan. Sitten nukkumaan ja kohti arkea ilman krapulamorkkishelvettiä. Tuo säätely vaan ei onnistu eli karkaa joka kerta lapasesta, ei ole hauskaa, menee muisti, kestää liian monta päivää ja iskee infernaalinen krapula.
Jonkinlainen ongelmahan tuo siis ainakin minulle on. Lisäksi myönnän odottavani seuraavaa kertaa, jolloin voin taas leikkiä alkoholin kohtuukäyttöä. Alkoholi siis hallitsee mieltäni ja käytettynä hallitsee elämääni.
Kyllä meillä taitaa Gaia olla pohtimisen paikka.

Heitänpä mielipiteeni ilmoille minäkin.
Pohdintasi Gaia kuulostaa kovin tutulta, jopa lievästi petailulta näin ulkopuoliselle. Noin olen ajatellut kovin usein itsekin.
Ainakin minulla lopputulos on kerta toisensa jälkeen ollut sama. Eli pitkä aika kuivattelua, hetki sen jälkeen pysymistä kohtuudessa->romahdus. Eli ainakaan minulla ei ole kohtuudella juominen toiminut.
Enkä usko, että toimii jatkossakaan. Toki vielä joskus ajatus mieleen tulee, mutta ainakin toistaiseksi olen saanut järkeiltyä asian itselleni selväksi, ennen sen kohtuukäytön aloittamista.

Aleksi01 kirjoitti

Paitsi itsellesi, juomisesi on ongelma myös läheisillesi. Oletpa mielestäsi alkoholisti tai et, kun alkoholi hallitsee sinua, olet vanhanaikaisesti sanottuna alkoholin orja.
Orjuudesta on mahdollisuus vapautua. Joukko suomalaisia alkoholisteja on tänäänkin toiminut 160 osoitteessa pysyäkseen raittiina päivän kerrallaan. Huomenna sama tapahtuu 150 paikassa.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

No tottakai alkoholi on ongelma, tiedän :sunglasses: Kunhan purin tuossa tajunnanvirtaani, kuvailin miten se menee. En minä siitä peräänny tässä, että ongelma on, ihan varmana on. Ei minun suhteeni alkoholiin ole millään muotoa normaali ja kyllä, läheisilleni se on ongelma myös. Nyt olen siinä tilanteessa, että se on ollut ongelma miehelleni ja tietenkin on kohtuutonta altistaa häntä sille. Lapset olen onnistunut pitämään suunnilleen tästä ulkona vielä, eikä tämä ole edes mitään uskottelua itselleni, vaan olen järjestänyt asiat niin. Toki välillisesti se on näkynyt, vaikka eivät ole tienneet taustasyytä, väsymyksenä ja sellaisena, mutta luojan kiitos en ole saanut kännissä lasten kanssa ryssittyä mitään. Onneksionneksi, helpompi paljon tämä tie niin.

Ja tiedän, että petailussa ajatuskulut menevät noin. Olen ihan mestari ollut siinä ja aivan varmaan olen yhä. No, nyt en joka tapauksessa ryhdy juomaan.