Kääntymällä LESTADIOLAISUUTEEN pysyt Raittiina!

Koska silloin PAENETAAN TÖITÄ! 10-15tuntia päivässä painetaan palakkatyötä, vapaa aikana ollaan RAAHANYHIRISTYKSELLä tai jonkin sen jasenen luona PAENAMAS TALAKOOTÖITÄ!! on ojankaivuuta,puutarhahommoo,kattohommoo, rakennustalookooloeta, myös MOOTTOTALOOKOOLETA alakoo tulla kun joku muuttoo isompahan asuntoon kun AKKA suap lissee mukoleta koko aja… Naeset kestittää miehiä talookooloissa ja hoetavat RAAHANYHIRISTYKSELLÄ leivokset ja MULUKULUARIT joita nuorella vielä tuppoo tulemahan sellaanen yks vuares!!

Jos yritit savon murretta niin arvosana meni miinuksen puolelle. Pohjalaisuus ei sekään onnistunut.
Tästä johtuen myös sanomasi jäi ymmärtämättä, mutta siinähän tuskin menettää mitään.

En tunnistanut tuosta oikein mitään murretta.
Muuten kyllä murteella kirjoitetut jutut ovat ihan mukavia -kunhan muuten ovat mukavia juttuja. Ja just sillä murteella kirjoitettuja, eikä puoliksi kirjakieltä tai omia arvauksia siitä mitä sanaa kyseisessä murteessa käytetään.

Ei sen luulisi vaikeaa olevan, hiukan ns kielikorvaa eli tajua siitä mikä mihinkin kuuluu ja jos omalla murteellaan kirjoittelee niin sanavarastonkin luulisi olevan kunnossa.

En ole itse -muistaakseni- yrittänyt, mutta kukaties jonain päivänä. Voisihan se elävöittää keskustelua jos ihan omalla “kielellään” joskus kukin jotain sanoisi.

On siinä tuo pieleenmenemisen mahdollisuus tietysti olemassa -ehkä kannattaa kokeilla ensin ihan vaan itsekseen, kirjoittaa jonkinlainen juttu ja lukea se sitten vaikka seuraavana päivänä sillä silmällä että onko luonnollisen tuntuista.

Jahas ja taas on ryhdytty trollia ruokkimaan. Parasta on kun jätättte tämän hemmon jutut ihan kommentoimatta.

Nooh, voihan tämmönen trollikin kärsiä päihdeongelmasta. Pidän siitä jopa todennäköisenä. Mahtaako joskus tämän tyyppinen trollaaminen liittyä siihen, että alkaa havahtua omaan liikajuomiseen? Mulla on parikin tuttua, jotka massiivisen juopottelun viime metreillä olivat erittäin uhmakkaita ja julistivat, etteivät koskaan ryhdy raivoraittiiksi. Enemmänkin taisi olla ahdistuneen hätähuutoja kun rakas tuki ja turva ja paras ystävä alkoholi oli alkanut kuristaa enemmän vihollisen lailla.
Mistä edes tälle palstalle löytää, jossei ole vielä lainkaan kokenut päihteitä ongelmaksi?
Tuskin raittiuteen on muuta tietä kun “kääntyä” raittiiksi. :smiley:

Mä kerron tänne omakeksimiäni keinoja tulla ja pysyä raittiina…Eräs mies raitistui URSA:n avulla kun se pääsi sitä kautta tähtitiedenörttien seuraan ja unohti koko viinan :smiley: Eräs toinen entinen kovis, nykynen nörtti raitistui liittymällä Suomen Ufotutkijat RY:n jäseneksi ja alkoi tutkimaan U.F.O:ja… Yksi hyvä keino raitistua on myös hakeutua mukaan 2023 lähtevälle yksisuuntaiselle Mars-lennolle… mua niin KORPEAA AA:laisten putkimaailmaisuus… niillähän on jukoliste AA:n mukaan nimettyjä veneitä,prätkiä,taloja,ties mitä… ihme etten ole nähnyt Helsingissä otsaan tatuoitua AA-merkkiä :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth: joku Bill W:n Palvojat -yhteisö on kuulemma olemassa