Hei kohtalotoverini.
Ette usko miten iso tuki olette olleet vaikka olen vain lukenut teidän kirjoituksianne. Viimeiset kuusi vuotta olen seurannut tätä kotikanavaa ja voin niin samaistua kirjoituksiinne. Olen kokenut samaa.
Uusperhe. Minulla lapsia entisestä liitosta ja entinen mies on alkoholisti ja väkivaltainen. Nykyinen alkoholisti ja vain ilkeä suustaan. Yksi lapsi hänelle.
Mies juo paljon. Puhuu ilkeästi ja haukkuu minua humalassa. Toisinaan jopa särkee minun tavaroita ja lopuksi katoaa reissuilleen. Sitten, kun reissut on reissattu tulee katuvana anteeksi pyydellen takaisin.
Ja mitä minä hölmö olen viimeiset kuusi vuotta tehnyt?! Uskonut parempaan tulevaisuuteen. Kyllä tämä vielä onnistuu. Olen niin monesti pettynyt, itkenyt, huutanut, ollut välittämättä, rakastanut…
Turhaan! Luulin alkoholin olevan kolmaspyörä ja tuntui pahalta tajuta, että minä olen ollut se kolmaspyörä. En pärjää viinalle, ikinä!
Viime kesänä miehellä tuli ylilyönti ja lähdin juhannuksen viettoon muualle. Kotiin palatessa mies pyysi mahdollisuutta. Annoin ja sanoin,että tämä on viimeinen. Entiseen en palaa. Muutamia kuukausia meni hyvin. Tipattomalla. Olin onnellinen. Mies aloitti muka kohtuukäytön. Ja mitä vielä. Huusi ja hajoitti minun tavaroita ja lähti ryyppäämään reissuilleen kuudeksi päiväksi. Tuli takaisin, pyysi anteeksi ja lupasi olla lopunikänsä juomatta.
En uskonut. En voi luottaa ja tunnen itseni tyhmäksi ja huijatuksi. Tajusin myös olevani läheisriippuvainen. Päätin alkaa hoitaa itseäni. Pitkä tie on edessä, mutta nyt alan rakastaa myös itseäni lasteni lisäksi. Olen tehnyt lasteni kanssa kaikkea mukavaa, käynyt töissä, lukenut teidän juttuja ja uskoutunut ystävälleni. Haluan olla onnellinen! Voin sanoa, että tähän ikään mennessä (30++…) elämä ei ole ollut ruusuilla tanssimista. Toki hyviäkin hetkiä on ollut. Mutta on minullakin oikeus olla onnellinen ja ennen kaikkea tuntea olevani turvassa.
Olen tehnyt jo suunnitelmia. Pieniä, mutta minun ja lasten elämää parantavia. Päivä kerrallaan
Avioero jo toistamiseen. Kolmatta ei enää tule
olen yhdestä selvinnyt ja tiedän olevani vahva ja selviän tästäkin. Lapset, työ, rauhaisa koti ja muutama ystävä on enemmän mitä voin edes toivoa.
Elämä menee nopeasti ja riuhtaisin itseni irti vaikka tulevaisuus pelottaa, mutta enemmän minua pelottaa jäädä tuleen makaamaan. Onneksi tukiverkostoa löytyy. Nyt, kun kulissit kaatui on helpompi hengittää ja ahdistuksesta voi päästää irti.
Kaikille teille toivon jaksamista ja rohkeutta. Elätte miten elätte, teette päätöksia miten teette niin muistakaa. Olette arvokkaita jokainen!