Juoppohulluudesta

Oma äitini on alkoholisti. Hän on ollut sitä niin kauan kuin muista (reilut 30-vuotta). Keskeisenä piirteenä tähän kuuluu jouppohulluuskohtaukset, jolloin hän haastaa riitta, räyhää ja käy käsiksi. Häneltä on jo kuollut kaksi miestä. Ensimmäinen oli isäni (en valitettavasti osaa arvioida hänen tilaansa historiassa tarkemmin, koska kuolemasta on jo pitkästi aikaa). Toinen mies kuoli n. 8 vuoden yhdessä olon jälkeen. Heidän yhteinen ystäväpiirinsä tiesi äitini juoppohulluskohtauksista. Käytännössä hän on niistä tunnettu. Nyt äidilläni on kolmas mies, jonka kanssa hän haastaa riitaa ja mm. teini-ikäisten lasteni siellä lomaillessa, saa näitä kohtauksiaan (lapset eivät enää menen sinne - sekä minun ja omasta tahdostaan). Itse olen ottanut etäisyyttä äitiini, koska hän ei tunnista omaa tilaansa ja taitavana manipuoloijana saa aikaan riitaa milloin mistäkin. Hänen juoppohulluuskohtauksilta olen itse välttynyt sitten oman teini-ikäni, koska olen katkaissut (lähes) kaikki tunnesiteeni häneen ja kehittänyt keinoni välttää hänen manipulointiaan ja käytännössä pyrkinyt olemaan hänen kanssaan mahdollisimman vähän ja silloinkin niin, ettei alkoholia käytettäisi. Nyt kolmannen miehen kanssa ovat nämä ongelmat kärjistyneet ja uskon, että toinen tai toinen tappaa toisen. Pohdimme siskoni kanssa kuinka ohjata tämä ihminen hoitoon? Tiedän, ettei siihen käytännössä ole keinoja ja kaikki puhuminen on osoittautunut turhaksi, koska hän elää selvinpäin ihan eri todellisuudessa kuin humalassa ollessaan. Äitini on/on ollut yrittäjä ja pystyy pitämään itseään “kuivilla” selvitäkseen arjen vaatimista tilanteista sekä näyttelemään ulkopuolisille onnellisen ihmisen kulissia.

Hei Salvador! Hyvä että kirjoitit tänne. Pään aukaiseminen on tärkeä askel. Äitisi juoppohulluuskohtaukset kuullostavat vaarallisilta. Onneksi olet onnistunut suojaamaan lapsesi niiltä.
Mietit miten saisitte äitinne tajuamaan tilansa. Se on vaikeaa jos ympärillä olevat ihmisetkin suostuvat eristämän ne omaan kuplaansa ja selvin päin kohtauksia ei ikään kuin ole olemassa. Pahiten tulilinjalla on äitisi puoliso. Olisiko hänen mahdollista hakea itselleen apua? Voisitteko siskosi kanssa keskustella hänen kanssaan?
Väkivaltaa ei pidä miehenkään sietää. Poliisin paikalle kutsuminen ja tapauksen kirjaaminen toisi asioita päivänvaloon.
Sitten on vielä sinun ja sisaresi lasinen lapsuus ja nuoruus. Vaikka välit olisivat juovaan vanhempaan etäiset, vaikuttavat muistot elämässä monella tapaa - tiedän sen kokemuksesta. Alkoholistien aikuisille lapsille on myös tarjolla vertaistukea. Ja, kirjoittele ainakin tänne miten tilanne lähtee menemään.