Juomisesta huomiseen

Lopetin juomisen viime maanantaina. Tänään on siis 9. päiväni raittiina. En muista milloin olisin viimeksi ollut näin kauan juomatta. Onko siitä puoli vuotta? Vai jopa vuosi…? Hyvä jos muistan milloin olen viimeksi ollut edes yhden päivän täysin juomatta.

Viimeiset noin kaksi vuotta ovat siis menneet aina vain lisääntyneen juomisen merkeissä. Joitakin kuukausia sitten alkoi tuntua siltä, että nyt saa riittää. Monena aamuna ajattelin, että ei tänään, mutta aina iltapäivisin kävi selväksi (hah!), että kyllä, myös tänään. Toissa viikolla sitten koitti päivä, jolloin mieleni valtasi ajatus, että tämän täytyy olla se päivä, jolloin lopetan. No se ei vielä ollut se päivä, mutta ajatus oli syntynyt, ja viikonlopun - luonnollisesti kostean sellaisen - jälkeen todella tuli se päivä, jolloin lopetin.

Yllätyin siitä, miten helposti lopettaminen sujui. Olinhan halunnut lopettaa jo jonkin aikaa, siihen kuitenkaan pystymättä. Ehkä ajatus oli kypsynyt tarpeeksi. Muutama ensimmäinen päivä olivat toki vaikeita. Eivät juomahalujen vuoksi, vaan yleisen huonon olon, väsymyksen ja sen sellaisen. Juomahimo on ilmoitellut itsestään silloin tällöin, mutta lähinnä vain ohikiitävinä muistoina hetkinä, joihin juominen on ennen kuulunut. Ja niitä hetkiähän riittää!

En voi väittää, että oloni olisi vieläkään juomisen jäljiltä täysin normalisoitunut, mutta huomattavasti parempi kyllä. Olen pystynyt viimeinkin nukkumaan kunnolla, ja ahdistus ja masennus, joita toki lääkitsin alkoholilla, ovat vähentyneet huomattavasti. Vatsa- ja iho-ongelmatkin tuntuvat olevan vähenemään päin.

En ole asettanut itselleni toistaiseksi mitään aikatavoitetta raittiuden kestolle. Ajattelin olla juomatta päivän kerrallaan ja pohtia suhdettani alkoholiin sekä syitä, miksi ajauduin juomaan yhä enemmän ja enemmän. Olen ollut elämässäni pitkiäkin aikoja juomatta ilman mitään erityistä yrittämistä tai hampaiden kiristelyä, joten ihan säikähdin tajuttuani tämän parin viimeisen vuoden alamäen. Mitä minulle tapahtui? Miten kadotin itseni, vai oliko se tarkoituskin?

Kertoakseni jotain taustoistani, olen kohta kolmeakymmentä käyvä nainen. Suvusta ja perheestä löytyy alkoholismia, kuten kaiketi niin monella suomalaisella. Miehelleni alkoholi ei ole lainkaan ongelma, ja hänkin päätti lähteä mukaan tähän toistaiseksi kestävään juomattomuuteen. Se on varsin mukava asia, mutta ei mikään vaatimus omalle raittiudelleni. Monesti olemme alkoholista mieheni kanssa keskustelleet ja pitäneet juuri noita mainitsemiani pitempiä raittiita jaksoja. Ehkä hän ei kuitenkaan aivan käsitä minun tilannettani juuri siksi, että alkoholi ei näyttele hänen elämässään mitään merkittävää roolia. Minun elämässänihän se taas on näytellyt sitä ihan lapsuudesta asti, omien vanhempieni juomisen kautta. Enpä olisi silloin lapsena uskonut vielä joskus olevani tilanteessa, jossa joudun pohtimaan oman juomiseni vaikutuksia omiin lapsiini…

Tässä sitä kuitenkin ollaan. Kiitollinen voin olla siitä, että havahduin tilanteeseeni ennen kuin mitään todella peruuttamatonta ehti tapahtua. Monesti ainekset siihen olivat kyllä kasassa. Lapseni ovat kuitenkin vielä sen verran nuoria, että minulla on paljon aikaa jäljellä olla heille se äiti, jonka he ansaitsevat.

Tervetuloa plinkkiin!

Tällä onkin ihan hyvä miettiä kirjoitellen omasta suhteesta alkoholiin ja ehkäpä saada jotain vertaistukeakin pohdintojen lomassa.

On hienoa, että sinulla on puoliso tukena ja mukana elämänremontissa, mutta pitää muistaa, että epäonnistuessaan kärsimys on sitten kaksinkertainen, tosin ehkä juuri se voi olla se raiteilla pitävä voima jottei näin kävisi.

Tsemppiä sinulle!

T. Prossa

Kiitos tervetulotoivotuksesta, Prossa! Täytyy tosin myöntää, etten ihan saanut kiinni ajatustasi tämän takana: “epäonnistuessaan kärsimys on sitten kaksinkertainen”. Voisitko siis hieman avata tuota? (Olenko jo ehtinyt juoda aivoni liian pehmeiksi? :wink: )

Kirjoitettuani tuon ensimmäisen viestin huomasin, kuinka kauan rekisteröitymisestäni tälle foorumille on. Aluksi taisin päätyä tänne etsiessäni muiden alkoholistien aikuisten lasten kertomuksia, mutta taustalla on varmasti ollut aina jonkinlainen huoli myös omasta juomisestani. Ennen näitä paria viimeistä vuotta tuo huoli oli kyllä todella ylimitoitettu. Muistan poteneeni huonoa omaatuntoa, vaikka join vain yhden lasillisen. Pelkäsin, että minusta tulee samanlainen kuin vanhempani. Ehkä oma liiallinen juomiseni johtuu osittain juuri tuosta epänormaalista suhtautumisesta alkoholiin. Teinkö siis itsestäni alkoholistin pitämällä itseäni sellaisena jo silloin, kun en sitä vielä todellakaan ollut? Vai aavistelinko jo jossain alitajuntani syvyyksissä tulevaa? Kuulostaapa pelottavan fatalistiselta. Ehkä tuossa on kuitenkin pohtimisen arvoinen asia. Jos en olisi “traumatisoitunut” alkoholin suhteen, se tuskin olisi saanut mielessäni niin valtavia mittasuhteita ja lopulta karannut hallinnastani.

No sulla nyt ei välttämättä ihan ole semmonen tilanne mitä tarkoitin tuolla tuplakärsimyksellä, mutta tarkoitin sitä, että kun lupaa ja vannoo puolisolleen lopettavansa alkoholinkäytön ja täten antaa hänelle toivoa paremmasta, niin sitten jos/kun repsahtaa aiheuttaa itselleen tupla vitutuksen kun on pettänyt itsensä sekä puolisonsa, unohtamatta tietenkään kuinka paljon puoliso taas kärsii tyhjistä lupauksista mikä tietenkin on pahinta tässä sopassa. Tämä selityshän meni jo triplavitutuksen puolelle :laughing:

T. Prossa

No nyt valkeni minullekin! :slight_smile: En tainnut ensin ymmärtää mitä tarkoitit, koska en ole antanut nyt tai aiemminkaan mitään raittiuslupauksia puolisolleni. Tämä lopettaminen on siis ihan omasta halustani lähtöisin ja “oma juttuni”. Puolisoni ei ole juomisestani koskaan mitään maininnut tai pyytänyt lopettamaan, joten tuskin myöskään sanoisi mitään, jos nyt taas aloittaisin. Itseäni se kyllä todellakin vituttaisi hänenkin puolestaan. :laughing:

Tarkennettakoon siis nyt sen verran, ettei mieheni ole juomatta tsempatakseen minua, vaan ihan omaksi ilokseen. Jos hän aikoo jossain vaiheessa taas juoda, niin juokoon. Hänellehän alkoholi ei ole ongelma. On meillä suhteessa sellaisiakin aikoja ollut, että minä olen raitistellut mieheni juodessa, eikä se minua mitenkään ole vaivannut tai juomattomuuttani horjuttanut. En ole siis sitäkään tyyppiä, jota kotona oleva alkoholi haittaa. Tuollahan tuo on nytkin jääkaapissa avattu punaviinitonkka, mutta ei se ole sieltä alkanut nimeäni huutamaan. Jos alkaisin taas juoda, syyt olisivat jossain muualla kuin puolison juomisessa/juomattomuudessa tai saatavilla olevassa alkoholissa.

1. päivä raittiina.

Kun lopetin juomisen, kaksi viikkoakin tuntui pitkältä ajalta. Nyt sen sijaan ihmettelen kuinka nopeasti ja kivuttomasti tämä etenee. Sunnuntaina tulee täyteen se kaukaiselta vaikuttanut kaksi viikkoa. Viime viikonlopun lähestyessä pelkäsin juomahimoja, sillä viikonloppuisin tuli juotua reippaasti enemmän kuin viikolla. Kuitenkin viikonloppu oli todella helppo selättää, muutakin tekemistä keksi helposti, eikä edes juotattanut sen kummemmin. En usko, että tänäkään viikonloppuna tekee mieli juoda. Etenkin kun nyt on noinkin tuoreessa muistissa tuo erittäin positiivinen kokemus raittiista viikonlopusta viime viikolta.

Juodessani kärsin paljon unettomuudesta, mutta nyt olen nukkunut viikon todella hyvin ilman yöheräämisiä tai vaikeuksia nukahtaa. Liekö tuo unettomuuskin pikemminkin johtunut alkoholista, jota tietenkin käytin sen hoitoon? “Sillä se lähtee millä on tullutkin” ei taida päteä näihin hommiin? :laughing: Pirteydestä aamuisin ei voida kuitenkaan vielä puhua, mutta ehkä sekin vie aikansa nukkua ns. varastot täyteen.

Ruoan suhteen on ollut myös vähän tuota varastojen täyttämistä ilmassa. En tiedä johtuuko se siitä, että kroppa oikeasti kaipaa jotain, vai onko tämä jotain korvaavaa toimintaa juomisen tilalle? Miten päin vaan, toistaiseksi olen syönyt kun on tehnyt mieli. Pienempi paha se juomiseen verrattuna on, ja jäänee jossain vaiheessa pois. Olen yrittänyt suhtautua tähän niin, että ensin raittius, sitten muut asiat. Jos alkaisin nyt rajoittaa syömisiäni, treenata hulluna ja pistää koko elämäni remonttiin, repsahtaisin varmasti alta aikayksikön. Eikä siinä oikeastaan edes mentäisi kuin yhdestä riippuvuudesta toiseen.

Hyvillä mielin siis uuteen päivään, ja uutta raitista viikonloppua odottamaan! Kaikkea mukavaa sitä voikin tehdä, kun juominen ja krapula eivät haukkaa leijonanosaa viikonlopusta…

Hyvältä kuullostaa. Alkoholi nimenomaa pilaa unen laatua eikä humalaisen uni vastaa ollenkaan selvinpäin nukuttua.

Tuo on todellakin totta, Dave! Alun perinhän tuo unettomuus alkoi erittäin stressaavan työtilanteen vuoksi, mutta jätettyäni työn ja silti jatkettuani juomista, ei unettomuus tietenkään korjaantunut. Toki juominen sai nukahtamaan (tai sammumaan!), mutta monesti heräsin aamuyöstä enkä saanut enää unta. Silloin tuli saatua noita “en juo enää” -ajatuksia, mitkä haihtuivat seuraavan päivän aikana. Jos taas olin juonut vain päivällä enkä enää illalla, ei uni tullut silmään ollenkaan. Väsymykseen seuraavana päivänä piti tietenkin juoda. Huoh, onneksi pääsin irti tuosta kierteestä!

Väsymyksestä tuli vielä mieleeni, että juodessani puuhailin kyllä kaikenlaista. Tuli laitettua ruokaa ja leivottua paljon yms. Nyt lopetettuani en ole jaksanut oikein mitään paitsi kaikista pakollisimmat. Ajattelin ensin ottaa rauhassa etäisyyttä alkoholiin ja kerätä voimia. Ehdin kyllä puuhastella sitten kun energiaa tuntuu taas riittävän. Yllättävän monen kotityön ja harrastuksen olen kyllä onnistunut yhdistämään juomiseen, ja osaa niistä vähän jopa pelkään ryhtyä nyt raittiina kokeilemaan kun mielessäni hommaan vielä yhdistyy se vieressä seisova viinilasi. Kai tuo jatkuva puuhastelu on sellaista oikeutuksen hakemista juomiselle? “Eihän juoppo tällaiseen pystyisi!”

Minulla on sellainen käsitys, että väsymys johtuu siitä kun aivot ja elimistö korjaavat alkoholin aiheuttamia vaurioita. Aika äkkiä se menee ohi ja alkaa pirteyttä löytyä.

1. päivä raittiina. Juomattomuus tuntuu nyt kulkevan melkeinpä omalla painollaan, eikä sitä tarvitse hirveästi miettiä. Sen sijaan olen miettinyt paljon kaikkea sitä, mistä juomisen karkaaminen käsistä mahdollisesti johtui.

Nuorempana en käyttänyt alkoholia juuri lainkaan. Helppo oli ottaa vain annos tai kaksi ja jättää siihen. Tai yhden ryyppyillan (jotka tapahtuivat aina seurassa) jälkeen potea krapula pois ja jatkaa normaalia elämää. Tuo yksin kotona tissuttelu alkoi vasta pari vuotta sitten, sekin aluksi vain lasillisella tai parilla. Melkein huomaamatta määrät sitten kasvoivat ja viikonloppuisin tuli oltua useammin kännissä kuin selvänä. Alkoholi oli kaiketi jonkinlainen pakokeino arjesta, tie nopeaan rentoutumiseen. Ymmärrän nyt miten väsynyt olin, ehkä jopa loppuunpalanut. Työni oli stressaavaa ja hoidin lapset yksin (mieheni apua lukuun ottamatta). Äitini on alkoholisti, ja kateellisena olen kuunnellut tuttavien tarinoita lastensa viikonlopuista mummolassa. Tiedän, ettei katkeruus auta ja yritän välttää sitä parhaani mukaan, mutta silti täytyy sanoa, että on ollut todella rankkaa hoitaa lapset ilman minkäänlaista apua. Se, ettei äidistäni ole isovanhemmaksi, on ehkä kaikista pahinta hänen alkoholismissaan. Edes oman lapsuuteni kokemukset eivät tunnu yhtä pahalta.

Nyt äitini joutui sairaalaan. Sairaus ei ihme kyllä liity juomiseen, mutta on silti vakava laadultaan. Tämä sairaalareissu pakottaa hänet olemaan ainakin muutaman päivän selvinpäin, joten ajattelin ottaisinko hänen juomisensa nyt puheeksi. Ehkä se on huono ajatus, koska hänellä on varmasti paljon ajateltavaa ja sulateltavaa tuon sairauden vuoksi, mutta toisaalta en tiedä milloin saisin toisen mahdollisuuden jutella hänelle niin, että hän on selvänä. Kun hän on kännissä, aiheesta on ihan turha keskustella. Ehkä hän itse havahtuu nyt tilanteeseensa, tai sitten vauhti kohti pohjaa vain kiihtyy.

Kävi miten kävi, selvä viikonloppu on itselläni kuitenkin edessä. Tekemistä on jo keksitty ainakin tälle päivälle, ja perjantaihan se on ennen ollut se eniten juotattanut päivä, joten eiköhän tässä pärjäillä ja saada se kaksi viikkoa juomattomuutta täyteen!

Tänään tulee täyteen kaksi viikkoa raittiutta. Nyt kun viikonloppu on selätetty, arkipäivät sujunevat ilman suurempia juomahaluja. Energiaakin on alkanut löytyä ihan uudella tavalla, ja liikunta on tullut mukaan kuvioihin reilun kuukauden tauon jälkeen. Se vähentää repsahdusriskiä entisestään, sillä krapulassa ei juuri liikuntaa harrasteta. Olo on nyt sen verran hyvä, että ei tätä halua juomalla pilata. :slight_smile:

Lopetettuani juomisen en aluksi uskaltanut ajatella aikatavoitteita, mutta nyt kun huomaan selviytyneeni kahdesta viikosta melko helposti, ajattelin asettaa ensimmäiseksi tavoitteeksi kuukauden. Nyt se tuntuu täysin mahdolliselta. Sen jälkeen on helpompi asettaa tavoitteeksi toinen kuukausi jne.

Eilen kävin pitkällä aamulenkillä ja olin todella kiitollinen siitä, etten juonut perjantaina. Siinä tapauksessa olisin lenkin sijaan maannut sohvalla kamalasta olosta kärsien, ehkä ottaen krapularyyppyjä. Kunnon yöunien ja krapulattomien aamujen arvoa ei voi kyllä mitata millään mittarilla.

Stalker moi ja onnittelut kahdesta viikostasi. Hyvä alusta jolle voit jo rakennella pidempiä suunnitelmia. Mullakin juominen oli pitkälti pakoa arjesta ja todellisuudesta. Harmi vain, että ongelmat eivät katoa juomisella mihinkään. Samoina pysyvät jolleivat jopa pahene. Pelkästään palautumiseen liittyvät fyysiset ja psyykkiset seikat lisäävät konkreettisesti huonoa oloa.
Ota äitisi alkoholismi reilusti puheeksi vaikka hän onkin sairaalassa. Koska muulloin ajattelit käsitellä aihetta? Itseään rasittavat asiat on hyvä hoitaa pois niin kauan kun siihen vielä on mahdollisuus. Ehkä sairaalaympäristö on juuri oikea paikka saada äitisi heräämään kun hänenkin on pakko pysähtyä?

Kiitos viestistä, andante! Hullua sinänsä tuo arjesta ja todellisuudesta pakeneminen, sillä loppujen lopuksi alkoholin avulla sitä pakenee vain johonkin vielä kamalampaan. Näiden kahden raittiin viikon aikana olen tosiaan huomannut, että vaikka juomattomuus ei ratkaisekaan ongelmia, eivät ne sentään pahene. Ehkä ne jopa näyttäytyvät vähemmän hirveinä, kun ei samalla tarvitse kärsiä juomisen aiheuttamaa ahdistusta ja tunnontuskia.

Tältä palstalta olen muuten saanut todella hyviä neuvoja vaikeisiin tilanteisiin. En muista varmasti, oliko se juuri andante, joka suositteli kuvittelemaan mielessään koko juomiseen liittyvän kuvion aina seuraavan päivän huonoon oloon asti. Joka tapauksessa tuo on auttanut minua paljon, sillä se hetken pako ja irtautuminen ei todellakaan ole kaiken sen arvoista. Myös “päivä kerrallaan”- ja “HALT”-ajatukset ovat olleet suureksi avuksi. Kiitos siis kaikille tarinoita ja neuvoja täällä jakaville.

Kolmas raitis viikko pyörähti tänään käyntiin. Mielialat ovat tasoittuneet ja olo normalisoitunut. Vähitellen olen alkanut tuntea olevani oma itseni taas. Juominenhan tekee ihmisestä jotenkin erilaisen. Ainakin minusta tuntui siltä kuin omaa olemassaoloaan olisi pitänyt jatkuvasti jotenkin hävetä, pyydellä anteeksi ja oikeuttaa. Ehkä se on jotain alitajunnan viestiä siitä, ettei oikeasti itsekään hyväksy omaa toimintaansa. Nyt tunnen itseni ihan kelvolliseksi ihmiseksi pitkästä aikaa, joten mikäs tässä on ollessa.

2,5 viikkoa raittiina. Tällä viikolla on ollut kaikenlaisia vastoinkäymisiä, mutta juominen ei ole silti pahemmin kummitellut mielessä. Etenkin eilinen oli todella rankka päivä ja helpostihan siihen oloon olisi voinut ennen muutaman tai useammankin kumota. Mieleeni on kuitenkin aika tehokkaasti juurtunut täältä omaksuttuja ajatusmalleja, joten totesin vain itselleni, että asiat eivät ole niin huonosti, ettenkö saisi niitä juomalla vielä huonommiksi. Joten en juonut.

Jonkinlainen kapinallinen teini minussa ehkä kuitenkin asuu. Sen mielestä raittiuden pitäisi tehdä elämästä automaattisesti muiltakin osin parempaa. “Epistä! Oon ollut juomatta ja tässäkö kiitos?! Mä en ala!” :laughing: Onneksi kypsempi osa minua ymmärtää, että nämä samat ikävät asiat olisivat tapahtuneet, vaikka olisin juonut. Juominen ei estä asioita tapahtumasta, se estää ainoastaan niiden käsittelyn. Niinpä ne päätyvät jonnekin mielen perukoille; pölyiseen, lukittuun arkkuun kaikkien muiden käsittelemättömien asioiden joukkoon. Ja lisäävät taas tarvetta juoda. Nyt kohtasin tapahtumat sellaisina kuin ne tulivat, enkä yrittänyt paeta niiden synnyttämiä tunteita. Vielä kun joskus pystyisin avaamaan tuon pölyisen arkun ja käymään läpi kaikki siellä vuosia odottaneet haamut. Missä lie edes avain? Tai ehkä se on juuri tässä raittiudessa?

Moi Stalker ja kiva lukea,että olet voimissasi. Aika tutuilta nuo luettelemasi asiat kuulostivat joten saattaa hyvinkin olla minun käsialaani. Toteutan niitä itsekkin. Samaan hengenvetoon tarkennan, että olen ne aikoinani saanut matkaevääksi joko ammattilaisilta tai sitten jostain alan kirjallisuudesta. Olisikin yksi kysymys avoinna. Onko sulla mahdollisuutta käydä tapaamassa jotain päihdeneuvojaa? Tällainen auttoi minua huomattavasti vanhojen kummitusten tunnistamisessa. Kyllä yksinkin voi selvitä, mutta miksi pitäisi jos apuakin on tarjolla? Korostan ammattilaisten merkitystä, itseapuryhmistä jokainen muodostakoon oman mielipiteensä.

PS. Huomiosi siitä, että juominen ei estä asioiden tapahtumista vaan ainoastaan niiden käsittelyn, on erittäin hyvä! Selvää signatuuriainesta. :sunglasses:

Moikka andante, ja kiitos viestistä! Voisinpa vaikka lisätäkin tuon ajatuksen allekirjoitukseeni…

Vastatakseni kysymykseesi, en ole kyllä rehellisesti sanottuna harkinnut päihdeneuvojalla käymistä. Olen aina ajatellut, että päihdeklinikat ovat lähinnä paikkoja, joissa pyritään vain saamaan asiakas lopettamaan tai vähentämään. En ajatellut, että niissä käydään asioita mitenkään sen syvällisemmin läpi. Myös erään ystäväni kokemukset päihdeklinikalta tukevat tuota uskomustani. Jonkinlaista terapiaa olen kyllä harkinnut monessakin elämänvaiheessa, jo paljon ennen runsasta juomista, mutta en ole kuitenkaan koskaan lähtenyt sellaista aktiivisesti etsimään. Täytyypä vielä miettiä asiaa uudemman kerran…

Sitten pari sanaa kuulumisistani. Täytyy sanoa, että juomahimoja ei ole tullut enää juurikaan. Käyhän juominen aina välillä mielessä, jos jokin asia muistuttaa jostain tietystä juomasta tai tilanteesta, jossa on tullut juotua. Mutta en muista milloin viimeksi olisi oikeasti tuntunut siltä, että “voi kun tekisi mieli”. Tämähän alkaa kuulostaa siltä kuin olisin ollut jo kauan raittiina… :smiley: Noh, siltä se tavallaan tuntuukin. Mukavasti koen jo saaneeni välimatkaa alkoholiin ja pystyn nyt näkemään muutakin kuin sen pullonpohjan läpi näyttäytyvän suppean ja vääristyneen kuvan maailmasta.

Olen aloittamassa uutta harrastusta, joka tapahtuu iltaisin. Samoin yksi lapsistani. Juovana aikana olisin tuskin ilmoittanut meistä kumpaakaan noihin harrastuksiin, sillä näin jälkeenpäin katsoen tajuan pedanneeni juomista aika tehokkaasti jättämällä illat vapaiksi, sopimalla tapaamiset ja menot aamu- tai iltapäiviin. Näen siis jo nyt parin viikon jälkeen paljon positiivisia muutoksia, joita raittius on elämääni tuonut. Ja nuo harrastukset tulevat vahvistamaan raittiutta myös pidemmällä tähtäimellä, koska tosiaan muutama ilta viikossa tulee kulumaan niiden parissa ja niin ollen raittiina.

Raitista viikonloppua kaikille!

Moi Stalker. En tarkoita päihdeneuvojalla terapiaa vaan käyntiä maksuttomassa neuvontapisteessä (meillä Caritas, teillä ehkä Diakonia). Ei niin kurssimuotoista kuin terapia, mutta henkilöstö on ammattitaitoista. Takaa syvällisemmän keskustelun omaan tahtiin. Mulla on terapia takana (2009 viisi kuukautta) ja päihdeneuvoja jo 7 vuotta saattamassa. Vihellän ehkä ensi vuodesta poikki, mutta jätän oven raolleen. Ota selvää paikkakuntasi mahdollisuuksista.

Minulla taitaa mennä aika iloisesti nuo eri tahot tosiaan sekaisin, kun en ole aiemmin apua hakenut. Mutta täytyy tutustua tarjontaan!

Jees, kiva ja viisas signu! :sunglasses: Ota tosiaan kaikessa rauhassa selvää tarjonnasta. Mullahan tilanne oli niin solmussa, että hätä ajoi tekemään päätöksen neuvontaan ja terapiaan menosta. Aika järjetöntä kun odotin niinkin kauan. Noh, jälkikäteen on aina viisaampi. Mulla on kirjoituksistasi päätellen sellanen fiilis, että sulla on asiat vielä hyvin hallinnassa ja päihdeterapia ylimitoitettua. En tiedä enkä uskalla tämän enempää arvuutellakkaan. Parasta olisi mielestäni tsekata tilanne jonkun asiantuntijan kanssa. Varmasti joku teistä Suomen plinkkiläisistä hyppää tänne kohta auttamaan etsinnässä? Huhuuuuu!!! :smiley:

Mä en tuohon andanten edelliseen voi ottaa kantaa, kun minullakaan ei ole kokemusta päihdehoitojutuista enkä ole nyt ainakaan hakeutumassa ko.avun piiriin.
Stalkerille halusin vihdoin kirjoittaa, että samastun tarinaasi monissa kohdissa. Välillä melkein tuntui kuin olisin omiani lukenut. :astonished: Minä tosin erehdyin mm.pitkittämään tilanteeni burnoutiin asti.

Hieno alku sulla jo, onnet siitä! :slight_smile: Itselläni tuli tänään vasta viikko täyteen, mutta perässä tullaan.