Moikka kaikki.
Löysin tän foorumin muutama viikko sitten ja aluksi kirjoitin toisen käyttäjän ketjuun. Nyt kuitenkin aloitan uuden ketjun, kun mietin, että tämä saattaisi olla ajankohtainen aihe jollekin toisellekin.
Meillä on siis tarkoitus loppukesällä antaa vauvalle mahdollisuus, joten ajattelin, että nyt olisi hyvä kohta koittaa vähentää juomista tai ehkäpä lopettaa se kokonaan jo etukäteen. Ehkä se auttaisi myös raskaaksitulon mahdollisuuteen.
Minulla on jo pari onnistunutta raskautta takana ja niiden aikana en juonut pisaraakaan eli sellaisesta ongelmasta ei ole kyse tälläkään kertaa.
Olen huomannut, että minulle on kuitenkin tullut nyt tavaksi joka viikonloppu juoda muutama juoma illassa lasten mentyä nukkumaan. Minulla on puoliso ja ollaan vuoroteltu niin, että toinen on aina ajokunnossa ja siten vetovastuussa lapsista, toimii siis molemmin päin. Nyt kuitenkin viime aikoina olen huomannut yhä useammin juovani kahtena viikonloppuiltana, yleensä juon kolme lonkeroa, joista tulee 5,4 annosta per ilta. Eli viikottainen kohtuukäytön (7 annosta) rajakin ylittyy jo 3,8:lla annoksella. En tule tuosta määrästä erityisesti humalaan, sellaiseen kivaan pieneen nousuun vaan, mutta en halua olla vastuussa lapsista, jos olen nauttinut alkoholia tuon määrän.
Sitä olen miettinyt, että kun tekee kauheasti mieli sitä muutamaa juomaa viikonloppuisin niin onko tilanne nyt mulla enää hallinnassa vai menenkö jo liikaa juomisfiilisten mukaan.
Tiedän, että nää mun juomat määrät ei ole yhtä isoja kuin joillain muilla vähentäjillä, mutta koen, että joku tässä itellä nyt mättää jo tällä määrällä ja sillä, että tulee tuo kauhea hinku ottaa se muutama.
Nyt tavoitteena siis radikaalisti vähentää alkoholin kulutusta jo ennen kuin edes aletaan yrittämään raskautta. Tai varmaan vielä parempi olisi lopettaa kokonaan jo nyt, mutta ajattelin laittaa aluksi tavoitteeksi, että vähennän juomisen yhteen iltaan per viikko ja keksin, että siirryn mietoihin lonkeroihin, joissa vain 2,6% alkoholia.
Löytyisiköhän täältä joku kohtalotoveri, jonka kanssa voitaisiin tsemppailla toisiamme juomattomuuteen / hyvin vähäiseen juomiseen jo ennen mahdollisen raskauden alkamista?
#raskaaksi
#raskautuminen
#juomisen vähentäminen
#ilman alkoholia