Juomisen aiheuttama häpeä

Moikka!

Päätin keventää sydäntäni kirjoittamalla tänne. Luin teidän muiden tarinoita ja pystyn samaistumaan teidän kokemuksiin. Oma tilanteeni on sellainen että oon alle 40 - vuotias nainen. koko kesän on mennyt alkoholia säännöllisesti (toki myös jo kauan sitä ennen) Oon juonu noin yhdet tai kahdet kännit joka ikinen viikko. Tuntuu että en saa tätä poikki. Aina tulee joku syy juoda tai joku tilanne, mikä vaatii tarttumista pulloon. Töistä on tullu muutamia poissaoloja. Mm tänään. Elin meni taas 9 annosta. Usein oon menny kankkusessa töihin ja selvinny täpärästi vastuullisista työtehtävistä. Tämä juomisen synnyttämä häpeä syö mut elävältä. Hävettää että joudun olla töistä pois ja hävettää että tulee kännissä laitettua viestejä monille ihmisille. Miks helvetissä mä en voi suoriutua normaalista elämästä normaalisti. Puolisoni ei onneksi tuomitse minua vaan yrittää tukea. Ystävilläni ei ole aavistustakaan siitä miten paljon juon. Haluan mun elämän takas. Jos teillä on vinkkejä miten toimia tilanteissa, jossa juomisen houkutus on suuri, niin otan kokemuksianne ja neuvoja mielellään vastaan.

9 tykkäystä

Hei @Salemi , lämpimästi tervetuloa tänne! Me kaikki täällä tiedämme, miltä sinusta nyt tuntuu.

Elämän saa kyllä takaisin. Teit hyvän päätöksen aloittaessasi täällä oman ketjun. Omien ajatusten kirjaaminen ylös voi helpottaa eteenpäin pääsemistä.

Ensi alkuun ei kannata päättää mitään suurta, koko elämää mullistavaa. Juomisen houkutus taklataan hissukseen päivä ja hetki kerrallaan.

Monia auttaa tämä ajatus: tänään en juo.

Ei siihen lopulta muuta tarvita.

Ensimmäiset päivät ja viikot voivat olla niitä hankalimpia, mutta olo helpottuu pian ja oma parempi olo auttaa häivyttämään häpeääkin hissukseen elämästä pois.

Minulle juomisen jättäminen on palauttanut itsekunnioituksen, joka oli pahasti hukassa. Viimeinen krapulani oli viime keväänä. Uusia ei ole tullut ikävä.

Enää ei hävetä. Kun ei vaan enää ole, mitä hävetä.

Sinullakin voi olla vastaava tilanne tuloillaan.

Kuvaamasi parit kännit viikossa pidemmän aikaa kuulostaa jo alkoholiriippuvuudelta. Se on meille kaikille täällä tuttua, ja me kaikki täällä olemme saaneet siitä eroon pääsemiseen toisiltamme apua.

Tsemppiä! Asiat voivat muuttua. Kiva kun olet täällä.

5 tykkäystä