Juomaunet

Hei vaan kaikille! Tiedoksi heille, ketkä eivät minua tunne, kerron että olen tammikuussa 2011 raitistunut entinen erittäin ahkera keskiolutjuoppo ja muutaman vuoden takainen Lopettamon vakkari, jotkut varmaan muistavatkin. :slight_smile: Raittiutta tuli siis todella tammikuussa täyteen se seitsemän vuotta ja kaikki on mennyt hienosti. Ei tullut minusta maratoonaria, ei vaikka tupakkakin on matkasta jäänyt, mut metsäily ja koiran kanssa lenkkeily maistuu edelleen, kuten myös hyvä ruoka (kukapa sitä pahasta ruoasta tykkäis…). Mutta asiaan.

Olen jo useamman kuukauden ajan nähnyt unia, joissa olen juonut. Olen unissa sellaisessa tilanteessa, että olen muka juonut jo pidemmän aikaa silloin tällöin ja ihan reippaastikin, mut salaa kaikilta. Eihän sellainen oikeasti onnistuisi, olen sellainen lärppänä, et kaikki huomais kyl heti jos täällä tölkki sihahtais. Tupakkaa on tehnyt hereilläkin mieli, mut se ei ole aiheuttanut toimenpiteitä. Mut nuo unet! Ne toistuu ja ne piinaa. Alkoholia ei tee hereillä ollessa mieli, normaalia enempää ainakaan…tottakai tässä keväällä on käynyt mielessä juoma jos toinenkin, mut oon niistä himoista päässyt yli samalla kaavalla kuin ennenkin, eli ajattelemalla sen tapahtumaketjun loppuun, enkä jäänyt hekumoimaan ensipuraisulla. Kun mietin mihin se on aina kohdallani johtanut, on helppo valita raittius edelleen.

Onko kellään mitään teoriaa siitä mikä saattaisi tuollaisia unia aiheuttaa näinkin pitkän raittiuden jälkeen?
Mukava olla täällä taas. Iloista kevättä kaikille, jotka tämän näkevät! :slight_smile:

Tervehdys, Mirtillo!
Mukavaa kuulla sinustakin.

Niin, enpä osaa sanoa mistä kaikki unet kumpuavat. Usein on kimmokkeena joku valveilla saatu ärsyke, tiedonmurunen, jotain nähtyä tai kuultua jota sitten aivosolut ja hermoradat heittelevät yöaikaan ties miksi.

Alkoholinkäyttö on kohdallasi varmasti niin käsitelty juttu, etten usko sen ainakaan mistään siihen liittyvistä paineista johtuvan.

Näen muuten minäkin joskus unta, että olen juonut pullon tai pari olutta… ja usein siinä unessa sitten ajattelen että tämä nyt on jotenkin vastoin tapojani, enhän minä juuri tuota käytä… ja joskus uni jatkuu niin että pyrin häävittämään ne tyhjät pullotkin, ettei tarvitse ainakaan kenellekään selitellä mitään, kun kerran olen yleensä ympäristönkin silmissä alkoholia käyttämätön henkilö. Ei noita usein ole, mutta muistan että joskus on semmoinen uni aamulla mieleen muistunut.

Kumma kyllä, en muista että olisin nähnyt unta tupakanpoltosta, vaikka sitäkin joskus kovasti ja hartaasti tein, ennenkuin sitten kovalla ähinällä ja puhinalla irtauduin semmoisestakin tarpeettomuudesta. Luulisi nyt että siitäkin jotain muistijälkiä jossain olisi, ja kun uniiin muutenkin mahtuu kaikki mahdollinen ja mahdoton, niin mikähän lukko minulla siinä kohtaa on?

Olisko niin paha juttu, etten uskalla edes unta nähdä tupakinpoltosta, kun teki niin tiukkaa se poisoppiminen?

Tervehdys metsänreunaan! :slight_smile: Niin sitä tosiaan luulis et se on jo melkolailla pois käsitelty juttu. Asia on sikäli kyllä läsnä omassa elämässäni, että toimin satunnaisesti tukena jokusille asian kanssa kamppaileville, mutta omia viehtymyksiä ei aiheeseen tosiaan isommin ole ollut. Ja noita unia on ollut jo tosi pitkään, on pitänyt niistä tänne kirjoittaakin, mut en oo saanut aikaiseksi. Useimmitenhan unen tunne ja tunnelma kertoo enemmän siitä mistä uni haluaa kertoa, kuin se varsinainen aihe. Ja se näiden unien tunne…noh, ehkä välinpitämätön olis oikea sana. Hällä väliä. Mitä siitä jos oon juonutkin, se ei kuulu kenellekään. Joten se ehkä vois kertoa jotain myös siitä että olen nyt vihdoin oppimassa sen ettei tuntemattomien nettiöyhöäjien mielipiteille kannata antaa minkäänlaista painoarvoa.

Hei Mirtillo, kiva kun tulit kirjoittamaan!

Hieno juttu tuo, että olet saanut tilaisuuden olla tukena raittiutta etsiville kohtalotovereille. Siinä tulee mahdolliseksi kertoa omasta tiestään ja sehän vahvistaa kerran alkanutta raittiutta.

Muistan kerran nähneeni erittäin elävän juomisunen. Siinä olin Ruotsin-laivalla ryhmätoverini kanssa ja Joimme olutta. Uni oli niin voimakas, että kesti herättyäni hyvän aikaa ennen kuin tajusin, että se oli todellakin unta.
Yksi syy moisiin uniin saattaa olla ihan oikea nestevajaus. Onhan päinvastaisiakin unia, niitä joissa luulee olevansa vessassa, mutta helpotuksen koettuaan herääkin vuoteesta!!

Muistettava, että alkoholi on viekas, hämäävä ja voimakas vastustaja, ja se vaanii puolustuksemme heikointa kohtaa.

Tänään et ole yksin

Moi Lomapuisto! :slight_smile: Sinäpä muuten sanoitkin hyvän pointin. Kenties syynä todella on ihan vain jano. En tullut tuota ajatelleeksikaan. Monesti aamulla on kyllä vesi maullaan, että saattaa hyvinkin olla. :slight_smile:

Morjesta böndemiisu ! Kiva että olet ja hienoa “nähdä”. Käyhän morjestamassa Saunan Winstonkin.
Muistaakseni olitte kavereita. Me ollaan Ween kaa nyt molemmat kymppitonnilaisia, muttei keskenämme :laughing: Saunamajuri edustaa vain naisia tai itseään ehkä sittenkin… noniin

Emmä kyl osaa sanoa, että mikä siinä on, että noin paljon ja noin kauan näkyy sama raita ja filmi.
Itse näen silloin tällöin jotain viunanrölötysunia, muttei ne sentään hirtä pitemmäksi aikaa kiinni.
Alussahan ne pelotti ja kummastutti, mutta näkeehän sitä filkkaa myös esim. lapsuudesta.

Joskus voi tulla karmeeta painajaislähetystä tosielämän spycotaapeista tai plinkin tyypeistä, myös.
Alitajuinen työstö ja sen sellaista, mutta loppuuhan ne yögänäykset varmasti aikanaan !

Morjensta Mick!!! :smiley: Ei nuo unet sentään onneksi jatkuvasti vaivaa, sillei silloin tällöin. Viime-, tai toissayönä vedin koiran rouheluita ja viinaa jostain sota-aikaisesta pakista… :unamused: Hassua vaan jotenkin, kun on tässä tullut kuitenkin oltua ihan hyvillä mielin raittiina ja reippaana, enkä oo mittään tyhmyyksiä tai tuhmuuksia harjoittanut.
Voi että, on jotenkin hirmu mukavan tuntuista “nähdä” tuttuja “nimiä”…tulee semmonen lämpimän nostalginen olo. Mulla ei mitään ihmeitä elämään kuulu. Edelleen naimisissa saman miehen kanssa ja kaikki menee mainiosti, edelleen böndellä :smiley: ja siitäkin nautin. Edelleen työttömänä, joka sekään ei haittaa. Kissoja ja koiraa hoitelen ja harrastan juurileivontaa. Siinäpä ne tärkeimmät. Hyvää, rauhallista elämää.

[size=150]^ “Hyvää, rauhallista elämää”.[/size]

Juuri niin. Sitä kohden on mielekästä pyrkiä ja sen saavuttaminen tuntuu oikealta.
Ja Raittihina on normaali olotila. Vai miten se sun telaketjus otsake meni.
Kipaseppa nainen x veen verran nuorempana hakemaan se tähän etusivulle, niin katsotaan ja päivitä !

Tuo ei tainnut olla miun ketju… Olisko ollut Pumpkinin?? Miten hänellä elämä sujunee… Mulla oli se Mirtillon uusi elämä se “elämänkertaketju” ja en kyl taida jaksaa sitä kaivaa… Se on ihan liian pitkä ketju ja ihan liian kaukanakin jo.

^ Niinkö se olikin, okei… no emmää sua kyl oo pumpkinnina pitänyt, koskaan :laughing:
No, sekaannus voi olla osittain johtua korkeasta iästäni ja toki
Alle 47 v 11 kk ja 3 vkoa ja 2 vrk ovatkin sitten… mua nuorempia.

Ota uus naru ja puhdas lanka, ikäänkuin houkutussiimaksi,
niin katotaan tuleeko lisää meitä vanhoja

Aattelin, et jospa jo ihan tää vaka-vanha nickini houkuttelisi muitakin satunnaislukevia vanhoja pieruja paikalle… :smiley: Katotaan luulinko itsestäni liikoja.

^ Voi olla, siis että houkuttelee. Ja Smokilla ainakin paukkuu ihan kohta pyöreet lukemat. Ja jos kelläkin mitäkin.

Noi sekounet on toisinaan ihan mukavaa vaihtelua ja toisinaan taas liian eläväistä piinaa ja ahdistavat aivan liikaa.

Mulla oli sellanen yks uni, jossa menin jonkun tyypin autoon parkkipaikalla ja se kolhi kutakuinkin kaikkia autoja meidän yrittäessä peruutella pois alueelta ja sitten noustiin pois autosta ja mä vaan kelasin, että jään rikoskumppanina vakavasti syytettyjen penkille ja valvontakamerakuvanauhojen perusteella isoilla korvauksilla meikä tuomitaan hirsipuuhun vähintään kanssarikollisena, enkä varmaan ehdi enää kauppaan hakemaan piimää sinä iltana.

Mulla noiden unien tunnelma ei oo koskaan ollu ahdistava, vaan semmonen hyvinkin neutraali. Tämmönen nykäsmäinen “Ehkä otin, ehkä en, mitä väliä sen?”. Vaikka oikeesti sillä kyllä olis paljonkin väliä! En uskalla ees ajatella missä helvetissä nyt eläisinkään jos juominen olis jatkunut…vai eläisinköhän edes… Kyl varmaan, kyl yleensä juopot sinnittelee tonne kuuteen-seitsemäänkymppiin ja mulla on melko vahva fysiikka. Psyyken puolihan se mulla rupes prakaamaan sillo pahemman kerran. Viime vuosina on joskus tullut lyhyitä ahdistuskausia mut ne on menneet ohi, eikä varsinaista paniikkia ole tullut aikoihin. Krapulassahan se kauhu oli vakiovieras. Hyi hiisi kun puistattaa muistellakin. Ihana tuo siun uni…pitäähän se nyt piimää ehtiä ostamaan! :laughing:

Heippa Mirtillo! Tosi hyvät buustit sain kirjoituksistasi kun ensin “vanhaksi pieruksi” nimitellään ja sitten vielä uhataan lyhentää elinaikaani! Minähän olen juuri tuollainen vanha 60-vuotinen pieru - tosin aion pelkkää piruuttani roikkua maan päällä pelkkää ilkeyttäni muitten ihmisten kiusaksi ainakin 100-vuotiaaksi!! :open_mouth: :laughing: :laughing:
OK, läpinät hiiteen. Kiva lukea sinusta, tsemppiä edelleen.

Moikka Andante!! :slight_smile: Nyt kyllä ihan suotta tuosta “loukkaannuit” kun tarkoitin vanhoilla pieruilla meitä vuositolkulla raittiina olleita, eli siis luen myös itseni siihen joukkoon mukaan. :wink: Ja toisekseen se lyhyt elinikä on juovien juoppojen harmi. Tai ehkä onni, koska ei sellainen elämä mitään kovin nautittavaa ole. Sinä tottakai elät vielä vuosikymmeniä, koska et enää juo. :smiley:

Hei Mirtillo ja kiva tutustua!

Mä näin viime yönä unen jossa kännipäissäni tein moottoriremonttia autooni ja hukkasin öljyn tarkistusmittatikun pihamaalle… aloin sitä etsimään ja olin sammumaisillani nurmikolle, kun naapurin juoppo ukkeli tuli jollain ihmeen päältäajettavalla ruohonleikkurin ja trukin yhdistelmällä ja yritti ajaa mun päälle… yritin lähteä karkuun mutten kunnolla päässy kun olin niin ympäripäissäni…siinä vaiheessa heräsin kun koira oli etutassuineen mu rinnan päällä ja nuoli naamaa… olinmkai huutanut unissani tai jotain… todella ahdistava uni!

Terve Mirtillo!
Mulla tulee juomaunia harva se yo. Viime yona meni valkkaria taas vanhaan tahtiin :stuck_out_tongue: . Jos heraan tallaiseen uneen niin yleensa pulssini on korkea ja olen jotenkin hataantynyt. Menee ohi ihan muutamassa sekunnissa.
t. SW10
Ps.Aikoinaan lueskelin ahkerasti sinun ketjuasi

Kirjoitin vastauksen, mut se ei nyt suostu lähtemään. Kokeilenpa lyhyemmällä vastauksella välissä ja yritän sit lähettää sen uudelleen…

Okei. Sitä pitkää vastausta en saa lähtemään näemmä. Ja äsken kun yritin, tää herjasi etten voi laittaa noin nopeasti peräkkäin kahta viestiä. Jopas tästä nyt on hankalaa tullut. :confused:

Kokeillaas vielä, koneella ja yksitellen… Siis. Tervehdys myös Metsien miehelle ja hauska tutustua! :slight_smile: Hyi kamala tuota unta! Oli takuulla ahdistava. Mut toisaalta varmaan helpotti suuresti, kun huomasit että rinnan päällä onkin vain koira, eikä päältäajettava ruohonleikkuri… Vaan eikös olekin kätevää kun saa joka aamu kasvojen pesun sängystä nousematta? Koiran omistamisen etuja. :laughing: