Kirjoittelen tänne ensimmäistä kertaa, vaikka monesti on tullut aikasemminkin mieleen ja rekisteröidyn jo joku puoli vuotta sitten. Olen 34 vuotias mies, joka on pärjännyt päällisin puolin hyvin elämässä. Minulla on hyvä työ ja ura on ollut nousujohteista, kaunis tyttöystävä (vaikkakin ehkä kohta entinen) ja päällisin puolin kaikki näyttää hyvältä.
Aloittelin juomaan joskus 12-13 vuotiaana ja siitä lähtien aina on ongelmia seurannut ryyppyreissuista. En ole oikeastaan koskaan ollut sellainen juoppo, että vetäisin useita päiviä putkeen vaan sellainen, että kun juon niin se on käyttännössä aina muisti pois ja n. joka toisella kerralla tulee tehtyä jotain idioottimaista. 5 vuotta kestänyt parisuhde alkaa nyt olla katkolla, varsinkin kun viimeaikoina olen alkanut käyttäytä väkivaltaisesti kännissä.
Selvinpäin olen kohtalaisen kiltti, joskin välillä temperamenttinen. Olen hyvin reilu ja muut huomioon ottava. Tuntuu, että kännissä olen kaiken tämän vastakohta. Minusta tulee kokoajan äänessä oleva öykkäri. Useasti illat päättyy siihen, että teen jotain tyhmää kännissä tai hukkaan tavaroita. Yleensä känni-iltoja tulee n. joka kuukausi tai joka toinen kuukausi, nyt kesän lähestyessä useammin. Juon kotona kohtalaisen useasti pari olutta illassa (2-5), yleensä viikonloppuisin. Nyt kuitenkin tuntuu, että yli 20 vuoden kokemuksella ei minusta ole ottamaan alkoholia ja haluaisin päästä siitä kokonaan irti. Miten se onnistuu näin pitkän ajan kuluttua?
Suurin osa sosiaalisista kontakteista tulee tavalla tai toisella alkoholin kautta. Olen muuttanut useasti elämäni aikana ja kavereita on tullut ja mennyt. Ne kaverit, jotka ovat jääneet (tällä paikkakunnalla missä asun), ovat kaikki hyvin pitkälle kännikavereita ja aniharvoin olen heidän kanssaan tekemisissä ilman, että viina on osana illanviettoa. Vanhat lapsuudenystävät ovat yli tuhannen kilometrin päässä.
Ongelma on se, että melkeen kaikissa sosiaalisissa tilaisuuksissa alkoholi on läsnä. Esim. työpaikalla, ainakun on jotain asiaskastapaamisia, tiimi-iltoja ym. illanviettoja aina on alkoholi mukana. Sama homma kun tapaan näitä paikallisia kavereitani, koskaan ei ole mitään yhteistä tekemistä ilman ainakin vähäistä määrää viinaa.
Uskon, että voisin opetella olemaan kokonaan juomatta ilman näitä sosiaalisia tilaisuuksia. Kysymys onkin siis, miten nämä tilaisuudet hoidetaan ilman ottamatta. Miten sanotaan, että ei kiitos mitään alkoholipitoista minulle? Pelkään, että nopeasti leimataan alkoholistiksi, koska olen kuitenkin ennen heidän nähden ottanut. Valitettavasti minulle on lapsesta asti iskostettu päähän, että epäonnistuminen ei ole vaihtoehto, joten en voi kuvitella “tulevani ulos kaapista” ja kertovani avoimesti, että olen alkoholisti, mitä muuten tunnen olevani.
T: Insinörtti