Juhlat, joulut, juhannukset, vaaranpaikkoja raittiudelle

Ihan en vie tätä asiaa eri urille. Tuli nimittäin just äskö puhelu… “Lähekkö ryyppää?” Eikä meinannu uskoo ku sanoin etten juo enää ja tää tyyppi tietää etten oo 3kkteen juonu. Mieli tekis seuran vuoksi lähtee, mut ihan vaan kaffelle, mul on vähän tylsää… Ja ainahan sitä voi kaffet juoda vaan, vai…? Tätä soittoa en edes minä osannut odottaa tulevaksi.

Mutta toi suorapuheisuus, mä arvasin jotenkin osuvani kultasuoneen! Ihanaa löytää toinen samanlainen! Mä onneton oon ollut se outo hauska suorapuheinen höpöttäjä, tosin hyvin ujo ja arka. Alkoholistiperheen nuorin kakara, aina hiukan hyljeksitty ja sain syntymälahjaksi riesana FASsin joka sekoittaa soppaa entisestään, tuo mm. laajoja muistiongelmia.

Saan aina hiukan miettiä milloin kerron itsestäni liikoja, koska tiedän kokemuksesta, että KUN paljastaa liikaa löytyy aina se ns. heikko kohta, vaikka kyseessä olisi kuinka samanhenkinen porukka, niin aina joku iskee kiinni ja lujaa ja sit sattuu syvälle sydämeen. Ja silti mä pöljä höpäjän minkä kerkiin kun haen hyväksyntää…

Jeps pysytään aiheessa vaan.

Täällä on monenmoista ihmistä. Jotkut kertoo ne syvimmät haavansa, heikkoutensa ja niin edelleen. Sitten on varovaisia jotka ei oikeen kerro mitään. Olen paljastanut yhdessä toisessa ketjussani tuon oman heikon kohtani. Paljastin sen kyllä tuossa mun varsinaisessa missä puhuin liian yksityiskohtaisesti omasta elämästäni. Tiedän, että on ihmisiä, jotka iskee siihen kaikkein kipeimpään kohtaan. Tämmösiä mulkkuja tosiaan on olemassa, niin semmoset tyypit ignooraan elämästäni. Eiköhän karma hoitele jollain tapaa sitten ajallaan sitten nämä tyypit… tai jos ei hoida, niin eivät satuta, kun ovat poissa elämästäni. :sunglasses:

Jos tulee olo, että tuli sanottua liikaa, niin painaa tuota ‘muokkaa’, jättää pelkän pisteen ja painaa lähetä, niin sen jälkeen voi vain arvailla mitähän tuo kirjoitti… Tuota keinoa olen käyttänyt, kun on välillä itsesuojeluvaisto tms. heränyt.

Tämmöinen joo olen. :slight_smile: Mutta eilinen oli sulla koitinkivi vissiin? Toivottavasti selvisit ja raittius jatkuu? Taisin mainita, että se vaara vaanii kaikkialla. Ei pelkissä juhlissa jne… Pitää opetella silleen selviytymään erilaisista tilanteista.

Nyt tämä typykkäinen lähtee luontoon… :wink: Kattelemaan, jos vaikka suppilovahvero hymyilisi kauniisti… :slight_smile:

Ei kannata ajatella tulevaa joulua. Ei kai sitä vielä voi juoda? Sen stressaaminen vain vaikeuttaa sitä tärkeintä, eli tämän päivän juomatta olemista.

Itsesuojeluvaisto on varjelemisen arvoinen asia.
Ihmiset kun eivät aina ole kilttejä ja hyväntahtoisia, niin ei ihan kaikkea kannata julkiseksi tehdä.
Täällä plinkissä olemme kasvottomia ja tuntematomia, mutta siitä huolimatta pystytään loukkaamaan.

Sanoisin kyllä, että nyt ei ole ihan semmoista paskanheitoa ja yksistyisasioilla ratsastamista kuin joskus aikaisemmin -oliskohan keskustelukulttuuri vähän muuttunut.

Elävässä elämässä sitten onkin ihan toinen juttu, minkä suustasi päästät, sitä et takaisin saa. Mikä lie inkkariperäinen vai onko jonkun filosofilauseenrakentajan tuotoksia se vanha totuus: sanottu sana ja ammuttu nuoli, niitä et voi pysäyttää.

Helpostihan ihminen luottaa muihin, ja tiettyyn rajaan asti luoittamus on hyvä asia.
Mutta… on myös asioita jotka kannattaa pitää siellä ominaan, harkinta puheissaan ei usein joudu katumaan, mutta avomielisyyttä kyllä.
Joskus uskotellaan, että jonkun esimerkiksi keskusteluryhmän sisäinen sopimus salassapidosta toimisi myös käytännössä.
Ei toimi, jos ihmisistä on kysymys.

Kun aikoinaan istuin yhdessä jos toisessakin kaljaremmissä, niin kyllä siinä kuulin myös näissä ryhmissä tehtyjä tunnustuksia ihan kiusallisuuteen asti. Usein tuli kavereille pöhnäpäissä tarve kertoa miten jonkun paikallisen “kuuluisuuden” kanssa ollaan jo melkein kuin veljeksi, ja heidän yksityiselämäänsä liittyvät asiat jotka on just tuon salassapidon merkeissä kerrottu, otetaankin siten todisteeksi että näin hyvin minä senkin tunnen… ja kuten tiedetään, ne juorut pakkaavat vielä hiukan värittymään kulkiessaan.

Mutta semmoista elämä on.

Pitäis vaan oppia “pitämään se turpansa kii” vaikka kuin luottais… Kun tiedän itsekkin tapauksia jotka on levinneet keskustelupalstalta eteenpäin jopa niin että niistä on tehty kunnianloukkausyyte lopulta.

Aika änkyttämiseksi se on mennyt meikäläisenkin viestiminen täällä Plinkissä, kun toisaalta pelkään, että alan puhumaan liian suoraan tai luotan liikaa muiden hyväntahtoisuuteen ja saan sitten virtuaalisesti turpaani, kun en osannut just oikeita sanoja valita. Tai kun tää on tällaista kompuroimista mun eteneminen, vaikka suunta tiedossa onkin.

Mutta paljon täällä on hyviä juttuja, peukutettua tulis, jos ois sellanen nappi. Mutta ehkä se taas veisi keskustelua enemmän hyväksynnän kalasteluun. Tälleen pysytään vähän herkempinä sisältäpäin tuleville impulsseille, mikä lienee itsetuntemusta opetellessa hyväksi. Ehkä.

Aika rauhassa sitä immeinen saa höpistä nimmarin takaa.

Aika hyvä vetauskuva tuo ammuttu nuoli MM:ltä. Näihän se on, niin se lähtee siitä jousipyssystä. Turha sitä on kiinni enää ottaa. Se on vähän joo sama kun napauttaa nuolen liikkeelle, kun painaa “lähetä”-nappulaa. Mut, mut nimmarin takana sitä höpistään, niin jotenkin käy silleen kuin Juice biisissä Paperitähdet, niin unohtuu aika pian kun joku keskusteluketju vajoaa tonne plinkin syvyyksiin.

Eri asia on se, että omalla naamalla tai vielä nimellä alkaa depattia käymään, niin siinä voi tosiaan hassusti käydä. Kävin joskus jotain keskustelua fb:n keskustelu-ryhmän jäsenen kanssa, niin havaitsin, että aika äkkiä voi erimielisyyksiä tulla. Chätissä… Sain tilanteen rauhoiteltua… Muutenkin vähän varovainen ton yksityisyyteni kanssa, niin en jaksa tommosia ihmepaikkoja. Kyllähän noissa ryhmissä ihmiset käyvät omalla nimellä ja naamalla ihan omista yksityisasioista keskustelua. Minusta vaarallista touhua. Mutta jokainen taaplaa tyylillään.

Tässäkin on tullut silleen ilmi, että ihmisissä on näitä, jotka ei osaa sitten vaieta toisten asioista. On niitä ihmisiä jotka tykkää aseenakin käyttää jotain sanomista myöhemmin. Itse jätän tämmöset ihmiset nykyään omaan arvoonsa, jos erehtyy näin tekemään. Anteeksi annan jos käytös muuttuu tai jotain… Yleensä pahansuovat ihmiset ei muutu, niin mitäpä sitä itteensä kiusaamaan tämmösillä tyypeillä. Ei muuta kuin eteenpäin ja jättää tosiaan mulkut; myrkylliset immeiset taakse… :wink: Onhan niitä mukavia ja aitoja ihmisiä myöskin! :slight_smile: Niitten kanssa onkin mukavampaa. :slight_smile: Siinä säilyttää mielenrauhansa ja säilyy päänkivistyksiltä. :smiley:

Musta on hieno sanonta semmoinen, että kohtele muita ihmisiä samoin, kuin he kohtelevat sinua. :slight_smile: Jos joku ihminen osoittaa lempeyttä minua kohtaan, niin saa sitä kyllä takaisin jossain muodossa. :slight_smile: Jos joku erehtyy vittuilemaan tms minulle, niin semmoinen ihminen on minulle pelkkää ilmaa… :wink: Idea on oltava niiden kanssa jossa tuntee olonsa hyväksi. Ikävä olla semmoisten ihmisten seurassa missä katotaan pitkin nenänvartta, että mikähän toikin on. Itse kattelen ihmisiä samalta tasolta oli ne mitä tahansa. :slight_smile: Ihan hyvin olen tullut juttuun lähiökapakassa ihmisten kanssa, kuin ihmisten kanssa joilla on jonkinlainen status yhteiskunnassa. Samalla viivalla ovat mun silmissä. :slight_smile: Joskus tuntuu vaan, että se syvin elämänviisaus lähtee siltä joka istuu lähiökapakissa siellä kaljalasin ääressä. Ihmisillä joilla tuppaa hyvin menemään, niin tavallaan sokeutuvat ja saattavat alkaa omaa erinomaisuuttaan korostamaan. Ohjeistamaan muita. Jotkut tietävät, että mikään ei ole pysyvää. Elämä voi yllättää.

Ehkä nimenomaan jos aiheessa pysyy, niin tietyntyyppiset ihmiset saattavat olla vaaranpaikkoja raittiudelle…

^Tämä on hyvä ohjeistus ihmissuhteissa.
Toinen mottoni on: ihmiset kohtelevat minua juuri siten, kuin annan heidän itseäsi kohdella.
Nykyisin (raitistuttuani) “vihellän pelin poikki” heti jos joku alkaa kohdella minua huonosti. En halua olla enää tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa. Tämä on tietenkin johtanut ystävä/kaveripiirin pienenemiseen, mutta mitä virkaa on sellaisilla ihmissuhteilla, joissa itse joutuu kokoajan olemaan puolustuskannalla.

^
Tuosta tuli mieleen.
Huonoa tekevien ihmisten kanssa oleminen on väkivaltaa itseään kohtaan. Oli se sitten mitä tahansa…