Joutui suboxone KH:oon vaikka halusi metadonille

Onko kenelläkään mitään vinkkejä miten motivoida ihmistä, joka halusi kovasti metadoni korvaushoitoon, mutta terveyssyistä tässä tapauksessa “joutui suboxone hoitoon”.

Päihde tausta on aika laaja, mutta pääosin buprenorfiiniin ongelma käyttäjä. Ajattelee vahvasti ettei xone ole riittävä hänelle ja että tulee oheiskäyttöä ja mikään ei muutu korvaushoidon alettua.

Olisin kiitollinen jos kokeneet tai kuka vaan osaisi kertoa xone hoidon hyvistä puolista ja yleensäkin, sekä verrattuna metadoniin. Eniten hän ehkä pelkää ettei vieroitusoireet lähde xonella kun on pitkään IV käyttänyt isoilla annoksilla subutexiä.

Itse uskon että lopulta korvaushoito lääkkeellä ei ole niin merkitystä jos on vaan tarpeeksi motivoitunut ja haluaa kuntoutua ja saada elämäntilanteen hallintaan. Kummassakin hoidossa on varmasti puolensa.

Auttakaa ystävät.

Itselläni ei ole korvaushoidosta kokemusta, muuta kun läheisen ihmisen korvaushoidon kanssa painiminen ja se että yritän itse ottaa selvää asioista mahdollisimman paljon jotta minusta voisi olla apua.
Hän oli metadonikorvaushoidossa.
Näkisin niin että näissä korvaushoitolääkkeissä on kaikissa omat ongelmansa, ja kuten lääkkeissä yleensä, se mikä sopii yhdelle ei välttämättä ole paras ratkaisu toiselle, joten kannattaisi EHKÄ suhtautua ilman ennakkoasennetta.
Metadoni saattaa vaikuttaa paremmalta vaihtoehdolta läheisesi mainitsemista syistä, että ajattelee sen olevan riittävä estämään oheiskäytön.
Tosiasiassa opiaattiriippuvaisille ei mikään riitä ellei ole todella motivoitunut lopettamaan eikä vaan käytä korvaushoitoa laillisena diilerinä.
Aamuun mennessä olo on joka tapauksessa tukala.
Metadonin haitta(hyöty?) On sen pitkävaikutteisuus, ja haitta siinä on se että se kasaantuu, siten että ihminen on käytännössä täynnä metadonia.
Siinä oheiskäyttöriskin vähentäminen perustuu osin myös siihen että se on niin vahvaa joten oheiskäytöstä on turha haaveilla(ellei boostaa jollain muilla aineilla) kun ei oikein mikään muu kun fentanyyli mene sen yli.
Se voi myös aiheuttaa vakavia ongelmia jos annostus vähänkään heittelee tai lääkkeenottamisen ajankohta vaihtelee useammalla tunnilla.
Long story short koska tää todella olis pitkä tarina jota on vaikea jäsennellä järkevästi tähän koska se oli semmosta madnessiä ettei kukaan uskoisi.
Läheiseni oli super motivoitunut pääsemään eroon opiaattiriippuvuudesta ja saattoi välillä jättää päivän välistä ja sitten alkoi tapahtumaan kummia. Sellasia kummia että jouduin vähän väliä soittelemaan lanssia ja pari poliisipartiota, tuli putka/hullujenhuonekierre kun veti psykoosit tulille.
Tosin en voi vannoa täysin tietäväni kaikkia asioita mitkä siihen vaikutti sillä hetkellä, ja taustalla olleilla, sen rippuvuuden syntyyn johtaneilla ongelmilla oli varmasti osansa asiassa.

Lopetti sitten hoidon cold turkey ja siitä seurasi niin paha järjen karkaaminen että vasta nyt voin huokaista helpotuksesta kun joutui/pääsi laitoshoitoon jossa on edelleen kun pääkoppa pitää saada tasoittumaan.

Eli ei mulla oo sulle yksiselitteistä vastaista, vain se mitä olen itse todistanut niinkin läheltä kun omassa kodissani.
Hc addiktin tie päihteettömyyteen on monimutkainen ja pelkästään korvaushoito ei välttämättä ole riittävä, lähinnä mennään sillä mikä aiheuttaa vähiten ongelmia kellekin. Kunpa suomesa yleistyis dual diagnosis hoidot niin että päihde sekä mt- puolta hoidetaan samaan aikaan neurologisia ongelmia unohtamatta niin että hoidon tarvetta voitaisiin sopeuttaa alati muuttuvan tarpeen mukaan…
Sorry tää selitys on sekava ja menee lähinnä vertaistuki kategoriaan sillä asia on todella tuore.

Kyllä mä toivoin että se olis valinnut sen subun mieluummin mutta enhän mä voi tietää ettå mitä ongelmia siinä olis ilmennyt.
Tsemppiä, tukiverkosto on tarpeen ja hatunnosto kuitenkin että ihminen josta puhut on ottanut askeleen kohti toipumista.
Se ei tule olemaan helppoa mutta sen arvoista kaikille jos hän siitä saa avun.

Kiitos vastauksesta RDJ! Siinä oli paljon asiaa ja pidin muutenkin kovasti tekstistäsi.

Ollaan tässä lähiaikoina puhuttu paljon aiheesta ja onneksi tämä Buprenorfiini hoitoon menevä ihminen on alkanut näkemään asiaa uusin silmin, eikä enää ole niin harmissaan siitä ettei “päässyt” metadoni hoitoon.

Kirjoitin tähän pitkän tekstin mutta painoin vahingossa deleteä niin teksti poistui. Kirjoitan myöhemmin tähän lisää, kun saan taas uudesti ajatukseni kasattua.