Rauhallista Joulua kaikille oikein raitistuneille sekä myöskin väärin raitistuneille. Sekä semminkin toivon rauhallisista sekä seesteistä mieltä heille, jotka vielä taistelevat viinapirun kynsissä.
Hyvää ja toivottavasti myös raitista joulua kaikille palstan lukijoille!
Minulle tämä on kolmas raitis joulu. Ensimmäinen meni ihmetellessä, tietoisia valintoja tehdessä, ei-juominen pyöri jatkuvasti mielessä. Toisen joulun olimme sukulaisten luona kylässä ja olin ottanut (osin tietoisesti) autoiluvuoron itselleni, niin oli hyvä syy olla juomatta. Aattoiltana kun siis vielä ajeltiin kotiin. Tämä joulu vietetään kotona. Meillähän ei kukaan juo, koska puolisoni lopetti alkon käytön pari kuukautta minun perääni. Tänä jouluna koko alkoholiasia ei ollut oikeastaan mielessäkään. Tajusin vasta tänään, että en edes saunakaljaa ollut hoksannut ostaa joulukylään tulleelle sukulaiselle…
Tämä ei ollut mikään periaatteellinen kannanotto, mutta kun tosiaan pariin vuoteen ei kukaan ole kotiimme alkoholia kantanut, niin ei sitten tosiaan tullut ostettua “vierasvaraksikaan”. No, ehkä hyvä niin. Ja hyvinpä tämä joulu tuntuu veden, alkottoman glögin ja kahvinkin voimin etenevän. ![]()
Hyviä pyhiä kaikille!
“Onneksi jouluun on aikaa”, laulaa Leevi & The Leavings, ja niinhän siihen on. Taitaa olla about 362 yötä tai jotain sellaista. ![]()
Ah, arkipäivä on jälleen, ja ensi tiistain uudenvuodenpäivä onkin sitten viimeinen arkipyhä ennen pääsiäistä. Loppiainenhan osuu sunnuntaiksi, sikäli kun näitä pienempiä perinteisiä kirkkopyhiä kukaan enää noteeraa.
Kuuntelin näitä mainittuja Göstan joulubiisejä taas levyllisen, ja kyllähän ne kerran vuodessa jaksaa kuunnella. Göstalle maistui alkoholikin, mutta hänellä oli myös lauluistaan päätellen hyvin monijakoinen tunneside jouluun. Siinä on kaihoa ja kauneutta (“Taas kun joululta näyttää”), duunarin arkirealismia (“Soiva jouluyllätys”) , lasisen lapsuuden ankeutta (“Jouluksi mummolaan”) sekä huvittunutta sarkasmia (“Jouluaattona kännissä”, “Surullista joulua”).
Tämä laulu puolestaan kertoo nähdäkseni evakkoon lähdöstä; youtube.com/watch?v=reY2SFAbkIA
Näillä eväillä kohti uuttavuotta ja uutta vuotta! (jännää: merkitys muuttuu hieman kirjoittaako sanat yhteen vai erikseen: uusivuosi, uusi vuosi
)
Ihanaa joulun jälkeistä aikaa!
Kohti uutta vuotta mennään raittiina ja tuleva vuosi näyttäytyy valoisammalta kuin takana menneet vuodet.
Jouluvalmistelut mulla meni mania-höyryissä. Lähti aika lapasista… hupsista. Ihan vaan pikku esimerkkinä remontoin koko kellarikerroksen lattiasta kattoon kahdessa viikossa… No mutta olipahan kiva päästä joulusaunaan uusissa viihtyisämmissä tiloissa ![]()
Joulu itsessään meni rauhallisemmin. Varmasti lääkityksen nostamisella oli oma vaikutuksensa. ![]()
Mutta raittiina mentiin ja vaikka ihmetystä se sukulaisissa aiheuttikin niin kerroin avoimesti näistä psyykkisistä ongelmista on, niin se selitti pitkälti myös juomattomuuteni.
Omassa ketjussani kerroinkin jo jonkin verran näistä joulun tunnelmista ja muista kuulumisista.
Nyt lomaa loppiaiseen saakka ja tavoite on ulkoilla, urheilla ja levätä. Toi lepääminen on mulle ehkä suurin haaste, kun kierrokset on aika ultimaattiset tällä hetkellä. Jotenkin ehkä juomattomuus myös antaa lisä-energiaa. On vaan niin kaikki-voipa olo ![]()