Terve kaikki,
Useamman vuoden tauon jälkeen päätin palata takaisin tänne. Muistutukseksi vanhoille tutuille - ja esittelyksi uusille! - olen vähän vajaa 30-vuotias nainen, alkoholinkäyttö on mietityttänyt 15-vuotiaasta saakka, takana useita lopetusyrityksiä, jotka luettavissa täältä Plinkistä. Varsinkin opiskeluiden alkuaika oli vaikeaa, mutta nyt viime vuodet ovat sujuneet melko tasaisesti. Hoitosuhteeni päihdeongelmiin erikoistuneella psykiatrilla lopetettiin muistaakseni vuonna 2016, koska psykiatrin mielestä ongelma ei minulla varsinaisesti ole viina vaan henkiset lukot, joiden aiheuttamaan pahaan oloon reagoin juomalla silloin tällöin liikaa. Ylilyöntejä alkon suhteen onkin tapahtunut muutaman kerran vuodessa (lähinnö ihme sekoilua, jota en muista jälkeenpäin, ei monen päivän putkia). Olen aika hyvin saanut ratkaistuksi henkisiä ongelmia (lähinnä stressinhallinnan suhteen on ollut vaikeaa, kun stressaavissa tilanteissa vedän perseet olalle), mutta nyt hain apua työterveyspsykologilta ja toivon saavani tuettua terapiaa tuon stressinhallinnan avuksi. Uskon, että tarve juoda hälvenee samalla, kun saan apua henkisiin ongelmiin.
Todella moni opiskeluajan ystävä on nyttemmin rauhoittunut eikä itselläkään varsinaisesti enää kiinnosta samalla tavalla riekkua kuin aiemmin. Silti tuntuu, että kun on elänyt vuosia tietyllä tavalla, on niin urautunut vanhoihin juttuihin että niistä on vaikea päästää irti, vaikka tietäisi olevansa onnellisempi ilman alkoholia. Yksinkertaisesti kyllästyttää vanha kaava, ja haluaisin tilalle jotain uutta. Haluaisin perustaa perheen, eikä lapsiperheen arki tuntuisi ajatuksena hullummalta. Tavallaan se kuitenkin pelottaa helvetisti, ja toisaalta tuntuu vaikealta päästää oikeasti alkoholista irti, koska se on ollut niin vahva osa omaa identiteettiä, ja tavallaan ajattelen että krapulamorkkikset ja muistinmenetykset on vain minulle jaetut kortit ja minun pitäisi nyt vain kärsiä niistä. Todellisuudessahan saan ihan itse valita oman elämäni. En usko, että vähentäminen on minulle vaihtoehto, koska yksikin mokailu voi aiheuttaa paljon vahinkoa, ja en varsinaisesti koe saavani alkoholista enää mitään uutta hyvää.
Uskon, että kaikki hyvä mitä alkoholin kanssa voi kokea on minun kohdallani niin moneen kertaan koettu, etten saa siitä enää mitään uutta. Noilla sekoiluilla voin sen sijaan rikkoa paljon hyviä juttuja. Haluan varjella kaikkea hyvää mitä olen elämääni saanut, ja siksi haluan lopettaa kokonaan.
Ajattelin, että olisi hyvä palata tänne kirjoittelemaan ja keskustelemaan muiden kanssa. ![]()