Jotain täytyy nyt tehdä!

Moi. Tää kirjoitus on nyt ainoa asia mitä keksi. Jotenkin on saatava kaikki oksenettua ulos ja uskon, että täällä ei ainakaan tuomita. Ja olen pahoillani, jos tämä teksti ei ole kovinkaan jäsenneltyä, kun on niin paljon kaikkea.

Mä olen 50v mies. Elänyt koko elämäni jollain tapaa päihteiden ja vaikeiden mielenterveysongelmien ympäröimänä. Itse maistoin alkoa eka kertaa 13 vuotiaana ja hyvää oli, liian hyvää. Samalla, kun otin ensiaskeleita alkoholin kanssa yritin hoitaa omaa vanhempaani, joka oli pahasti alkoholisoitunut ja vaikeasti mielenterveysongelmainen. Siinä oli kuukausien putkia ja itsemurhayrityksiä ja mielisairaaloita…asuin sukulaisten luona, milloin kenenkin.

Tuohan on kaikki selvää petausta ja perustelua miksi itse juon! Viikot käyn kyllä töissä ja suoritan, mutta kun perjantai koittaa, niin silloin lähtee. Ja kun lähtee, niin ei ole mitään rajoja. Lähes joka viikonloppu ja kaikilla lomilla juon kuin mieletön. En halua tehdä mitään. En halua pitää hauskaa. Haluan juoda ja nukkua. Olla itsekseni ilman ketään. Se on hankalaa, koska minulla on vaimo. Vaimo jota rakastan ja joka kerta toisensa jälkeen kertoo minulle samat asiat ja minä lupaan aina uudelleen samat asiat, jotka sitten rikon. Kun juominen loppuu, iskee valtava häpeä ja itseinho. Kuinka voin olla tällainen ihmispaska itseäni ja läheisiäni kohtaan? Minun, jos kenen pitäisi tietää mitä se aiheuttaa! Nyt en kestä itseäni tällaisena ja on pakko tehdä jotain, kun minulla on vielä muutakin, kun puinen risti jossain syrjäisellä kumpareella. Tämä on nyt ensimmäinen askel johonkin suuntaan ja tartten jonkun rinnalle tähän, koska olen liian heikko itse.

10 tykkäystä

Tervetuloa mukaan @Pastilli❣️ Täältä saat vertaistukea. Voit kirjoittaa ja lueskella.

Ymmärrän, mikä häpeä ja itseninho juomisen jälkeen on, mutta suosittelisin kokeilemaan itsemyötätuntoista ja armollista tapaa suhtautua itseen, koska se voi helpottaa lopettamista. Pyri antamaan jollain aikavälillä itsellesi anteeksi. Vaimollekin voit esittää anteeksipyynnön. Mennyt on mennyttä ja nyt on nyt. Paljon tsemppiä!

1 tykkäys

Olet tullut oikeaan paikkaan. Täällä on väkeä, joilla on sama ongelma eri muodoissaan, kenellä syvempänä, kenellä vähän kevyempänä. Jokainen tekee omat ratkaisunsa asian suhteen mutta näiden p-linkki sivujen lukeminen käy hyvästä vertaistuesta ja antaa paljon ajatuksia miten itse kukin on toiminut ongelman kanssa. Käyt töissä ja sinulla on perhettä eli sinun asiasi eivät ole aivan poskellaan. Tutustu p-linkin kirjoituksiin ja hae apua järjestöiltä jos näet tarpeelliseksi. On myös paljon rehellisenmakuisesti kirjoitettuja suomenkielisiä kirjoja, joista löydät muiden ihmisten kokemuksia ja miten he ovat ongelmansa selättäneet. Onnea matkaan — vertaistukea on aina saatavissa tällä sivustolla.

2 tykkäystä

Tervetuloa porukkaan :blush:
Sinulla on vahvuuksia raittiuden tueksi, kuten vaimo, työpaikka ja juot ‘vain’ viikonloppuisin, et joka päivä.
Tsemppiä taipaleelle. Kirjoittele tänne, se auttaa kummasti.

1 tykkäys

Mukava kun kirjoitit @Pastilli. Merkittävä askel tehty. Jos luet muiden ketjuja, huomaat että monilla muillakin hyvin rankkaa juomistaustaa takanaan. Hatunnosto puolisollesi, että on jaksanut kyydissä.

Kirjoittele lisää. Väki täällä on hengessä mukana.

50 v. on hyvä ikä tehdä itselleen jotain. Sinulla voi olla edessä vielä jokunen terve vuosikymmen jos nyt teet korjausliikkeen.

1 tykkäys

@Pastilli ihanaa, että uskaltauduit kirjoittamaan. Yksin ei kukaan jaksa. Siitä kannattaa lähteä ja siitä, että alkoholin edessä me kaikki ollaan voimattomia, joista se on kerran otteen saanut. Mutta paljon voi myös tehdä eikä jäädä tuleen makaamaan. Jos yksi keino ei auta on pussillinen uusia. Ja täällä on ihanaa porukkaa, joka ei todellakaan tuomitse. Päivä kerrallaan ja joskus tunti kerrallaan. Kannattaa olla vaimolle avoin. Olet myös kokenut itse kovia.

Kylläpä kosketti, monilta osin tuo voisi olla minun kirjoittama. Painin saman paskan kanssa. Aina lupaan yrittää ja petän luottamuksen taas kerran.

1 tykkäys