Jospa ei enää

Moi kaikki!

Olen uusi tyyppi täällä, vajaa nelikymppinen sinkkumies. Foorumia olen jonkin verran lukenut, mutten lainkaan aktiivisesti. Tästä tulee nyt aika pitkä vuodatus, mutta koettakaa kestää. Ja kaikkeahan ei ole pakko lukea :slight_smile:

Taisi tuossa viikonloppuna tulla stoppi meikäläisen juomiselle. Olen monta vuotta juonut alkoholia oikeastaan joka päivä, joskus paljon ja joskus hyvin paljon, mutta nyt kesällä määrät nousivat niin hurjiksi, että kroppakin viimein taisi alkaa sanomaan vastaan. Lisäksi rahatilanne on aika kehno.

Alun perin vähentämisen tai lopettamisen miettiminen tosiaan lähti niinkin hassusta asiasta kuin rahasta. Mutta sitten kun rupesin oikein katsomaan, että minkälaisia määriä juon, ja aloin huolestumaan terveydestäni, jolloin alkoi ajatus kypsymään päässä, että nyt pitää ihan oikeasti tehdä jotain. Sen jälkeen aika pitkänkin aikaa aina “ne seuraavat” olivat viimeiset. Eihän siitä noin tietenkään mitään tullut. Parisen viikkoa sitten kävin lääkärissä eri asiasta, ja silloin meinasin jo kertoa tästäkin, mutten jostain syystä tehnyt sitä. Paha moka.

Viimesten kännien veto alkoi lauantaina iltapäivästä ja loppui eilen sunnuntaina klo 12. Välissä oli muutamia sammumisia. Sitten aika piankin klo 12:n jälkeen olo alkoi mennä sellaista vauhtia alamäkeä, ettei mitään rajaa. Sitä omituista yleistä ahdistuksen ja pahan olon tunnetta vain jatkui ja jatkui, ja se paheni ja paheni. Siinä kahdeksan-yhdeksän aikaan illalla se kammottava olo viimein väheni siedettäväksi. Jäljellä toki oli järjetön hikoilu ja tärinä. Sitten tuli mieleen, että mitähän yöstä tulee, tuleeko liskoja kylään. Panin maata kuitenkin. Nukkumisesta ei aluksi tahtonut kunnolla tulla mitään, koska hikeä pukkasi ja sydän hakkasi. Kun viimein nukahdin, alkoi todellakin (ainakin minulle) erittäin paha liskojen yö. Näin jatkuvasti painajaisia, joihin heräsin huutaen. Osa tosi ahdistavia, osa absurdeja. Oli myös sellaisia hetkiä, jolloin en ihan tiennyt, olinko unessa vai valveilla (ei siis ollut sitä todellisuuden todellista oloa, tietänette mitä tarkoitan). Näin siis kämpästäni unta (tai harhoja?), mm. ulkoa mukamas kuului jonkin häirikköporukan mölinää, tai rapusta kuului lasten temmellystä ja ovikellojen rämpyttelyä. Molemmista havahduin todellisuuteen kuitenkin aika nopeasti, osittain itse ravistaen itseni hereille. Joskus täytyi vähän rimpuilla, koska kroppa oli jotenkin lukossa. Aamuyöstä nämä alkoivat loppumaan ja sain loppuyön jotenkin torkahdeltua. Sänky oli aivan litimärkä hiestä aamulla.

Maanantai-aamulla sitten mietin, että mitenkähän työnteko tänään onnistuu, koska kädet vispasivat niin hirveästi, ettei esim. päätteellä kirjoittamisesta olisi tahtonut tulla mitään. Sain syötyä jonkinmoisen aamupalan, jolloin vispaus väheni sille tasolle, että katsoin pystyväni lähtemään töihin. Vaikka olo fyysisesti oli suhteellisen ok (poislukien vapina ja hikoilu), mieliala oli silti edelleen aika ahdistava ja masentunut. Päätin, että marssin suoraa päätä terveysasemalle ja tulla vihdoin kaapista tämän asian kanssa. Siellä sitten juteltiin asiasta ja sovittiin uusi tapaamisaika. Sain myös muutaman Diapamin mukaan ahdistusten ja vieroitusoireiden varalle seuraavaan tapaamiseen asti. Tapaamisen jälkeen olo oli oikeastaan hyvinkin helpottunut. Ensimmäinen askel oli vihdoin viimein otettu. Iltapäivästä otin yhden pamin, koska vapina, hikoilu ja ahdistus alkoivat taas pahentua. Absurdia kyllä, otin sen myös siksi, että töiden jälkeen alko olisi helpompi ohittaa, koska yhteiskäyttö lienee paha juttu (juu, ohitin sen, tottavieköön).

Nyt siis tavoitteena on olla toistaiseksi ottamatta. Kirjoitan nyt ainakin vielä tässä vaiheessa vähentäjien puolelle, koska… no tiedätte. Mutta siis, onko tämän täytynyt mennä näin pitkälle, että minun pitää vetää bentsoja, että pystyn jotenkin olemaan ilman viinaa?

Nyt huolettaa, että kuinka pahasti olen saanut sisuskaluni pilalle. Aion pyytää täydelliset kokeet seuraavassa tapaamisessa, niin sittenpähän tietää.

Tulipa tosiaan romaani. Kiitos ja anteeksi.

*edit: “hereillä vai valveilla” → “unessa vai valveilla”

Mulla on ollut pari kertaa ihan vastaavanlainen krapula ahdistustiloja ja valveunia myöden. Painajaiset ovat olleet sitä luokkaa, ettei ole sen jälkeen uskaltautunut nukkumaan moneen yöhön. Jopa unet ovat olleet samantyyppisiä kuin sinulla, olen mukamas herännyt siihen kun kiljuvien kakaroiden ääni kuuluu olkkarista tai milloin ikkunaverhot lepattavat tuulessa tai milloin muuten vain herään siihen tunteeseen että makuuhuoneessani on joku. Bentsoja minäkin sain kun lääkärissä kävin; ne auttavat ahdistukseen mutta eivät paranna mitään, koska itse sairaus on jossain muualla.

Semmoiset kankkuset kyllä herättävät vähäksi aikaa, mutta itse olen ainakin kova poika unohtamaan nuo kauhukokemukset sitten kun viinahammas alkaa taas vihlomaan.

Mutta jo se, että tiedostat ongelman, on ensi askel. Minäkin kirjauduin lopulta foorumille, oikeastaan siksi että pystyn itse seuraamaan juomisiani ja miettimään koko juomisen mielekkyyttä. Toivottavasti sopimastasi jatkotapaamisesta on sinulle hyötyä. Tsemppiä kuivalle jaksolle!

Nukuin yöni hyvin ja rauhallisesti. Otin kyllä yhden 5mg pamin ennen nukkumaan menoa, mutten kyllä kaikkea laittaisi vain sen piikkiin, se kun lienee aika mieto tällaiselle 125kg köriläälle. Hikoiluakaan ei enää juuri ollut, tosin yö oli huomattavasti viileämpi kuin toissayö. Eilinen meni paljon paremmin kuin osasin odottaa. Hyvinkin vaikeita hetkiä on kuitenkin varmasti edessä, se on tosiasia. Kaikenlaiset huolet terveydentilastani pyörivät kyllä kieltämättä koko ajan päässä.

Mutta se tärkein, mitä huomasin on se, että minun täytyy hitto vieköön keksiä jotain tekemistä! Netissä pyörii se kuva, missä on kaksi jossain pöllyissä olevaa ihmistä ja teksti: “Drugs. Doing nothing has never been so amazing.” Tuo on kyllä kohdallani naulan kantaan, tässä tapauksessa sanan drugs tilalla viina.

Tsemppiä sinulle, Niles!

Kirjauduin juuri uutena palstalle ja pahoitteluni siitä, että tungen tänne Niles:n ketjuun. Kirjoittelen varmasti kyllä omaa tarinaanikin jossain vaiheessa ihan omaan threadiin.

Itselläni on pe-la ryyppyreissu alla ja ihan uskomaton määrä viinaa tuli vedettyä kahden päivän aikana. Olo on vieläkin aivan hirveä ja mieliala todella ahdistunut ja masentunut. Su-ma -yö oli aivan hirveä hikoiluineen ja tärinöineen, viime yönä sain jo kuutisen tuntia kohtuullisen normiunta vedettyä. Silti olo on ihan puolikas edelleen. Kuitenkin nämä olot ja vieroitusoireet aina unohtuvat, kun mieliala tästä hieman tasaantuu; kuten roskis tuossa yllä kirjoitti. Kuinka helvetissä nämä darrat saisi jotenkin muistiin ja sen kuinka monta päivää näissä tulee heitettyä hukkaan?! Kun miettii, miten raskaita nämä päivät ovat henkisesti ja miten maissa sitä on monta päivää, niin on uskomatonta miten ne seuraaviin viikonloppuun/kekkereihin mennessä aina jo unohtuvat… En vain tajua.

Minä tein niin, että kirjoitin kaiken sunnuntaina ja maanantaina ylös juuri niin karmeana kuin kaiken koin, aina säännöllisin väliajoin ikään kuin statuspäivityksinä. Aion lukea sen aina, kun heikko hetki tulee. Saa nähdä toimiiko.

No Nilesillä on ainakin joku suunnitelma miten toimia. Mites muilla vai valitteletteko vain huonoa oloa ?

Minulla on tarkoituksena skarpata tässä nyt ihan nollalinjalla toistaiseksi ja saada ajatukset sitä kautta kasaan. Käytännössä se myös tarkottaa sitä, että täytyy pysyä poissa kaikista tilaisuuksista/paikoista, joissa yleensä aina dokataan. Olen myös puhunut asiasta tänään puolisoni kanssa ja uskoisin saavani häneltä ainakin kuunteluapua jatkossa.

Kunhan saisin tähän nyt alle nollapätkän (ainakin 3 viikkoa), olisi helpompi miettiä, pystynkö vähentämään kohtuuteen vai jatkanko nollilla. Kunhan nyt ensin saisi yhden raittiin viikonlopun pitkään aikaan ja hoidettua asioita ja askareita, mitkä on tässä jääneet hoitamatta.

Tämä tänne kirjoittaminenkin on minulle ainakin jo jonkinlainen alku suunnitelmalle, ellei muuta.

Hyvä ajatus.

Viisasta kirjata statuspäivyriä krapulassa! Itsekin aion toteuttaa hieman samaa; tosin muistelukirjoittamisena. Olenkin viime päivinä muistellut yksityiskohtaisesti viimeisimpiä tissutteluiltojani ja seuraavan päivän olotiloja. Eikä ole tehnyt lainkaan mieli juoda! Pitää tosiaan kirjata kaikki vielä ylös, mustaksi valkoiselle ja tehdä siitä vaikka huoneen taulu :wink:

Töissä iltapäivällä alkoholi käväisi mielessä. Ei mikään varsinainen viinanhimo, mutta jokin “jospa vielä pystyn käyttämään sitä normaalisti?” Olen siis puntaroinut vakavasti, josko lopettaisin kokonaan.

Ehkä yllä olevasta johtuen jotenkin alitajuisesti meinasi käydä aivopieru kotimatkalla. Minulla on kaksi reittiä kotiin julkisilla: toinen on alkon kautta ja toinen ns. suoraan. Ihan ajatuksissani, vailla mitään tietoista tarkoitusta mennä alkoon, menin siihen pysäkille joka on se alkon kautta reitti. Bussikin oli jo tulossa ja olin menossa siihen sisään, kunnes totesin ajatuksissani: “mitä h*lvettiä, tämähän on ihan väärä paikka!” ja lähdin äkkiä toiselle pysäkille.

Olo ja energian määrä paranee päivä päivältä ja mielialan vaihtelut tasoittuu. Huoli terveydestä toki on edelleen ja aina välillä on taipumus tehdä ties mistä tuntemuksesta ties minkä vakavan sairauden diagnoosi. Tämä oli siis enemmän ehkä eilen ja tuntuu tänään taas vähän hassulta.

Eilinen meni ilman pameja, ja ilman ongelmia. Unta illalla en meinannut ensin saada, mutta onnistuihan se sitten. Ja kun muistelen ennen alkoholia -aikoja, minun on aina joskus ollut vaikea saada kovin nopeasti unta ihan normaalistikin. Tänäaamuna heräsin herätyskelloon sikeästä unesta hyvin nukkuneena, joka oli pitkästä aikaa tosi hyvä tunne.

entäs mun tapaus? pakko kirjottaa aktiiviseen keskusteluun, koska haluan vastauksia pian… :confused: juon noin jokatoinen päivä, joskus päivittäin, olen 4 lapsen yksinhuoltaja ja tarina on pitkä, vielä en sitä tähän kerro sillä huomena työpäivä ja löysin tämän sivun vasta tänään… mutta kysymys kuuluu: miten lopettaa juominen joka ei aiheuta krapulaa (noin 9-12 kaljaa helposti) lasten kanssa tulen toimee ja kaikki ok, itsellä on joku paska olo koko ajan, mistä haluun eroon. en pura sitä lapsiin ja juttelen niille avoimesti asioista, ovat jo isoja ja ymmärtävät, eikä heiltä puutu mitään. en niinkään humallu enää, saan vain aikani kulumaan juomisella mut haluun lopettaa tän! asun vieraassa kylässä, vakituinen työ, kaikki päällisin ok… voin vaa niin pahoin ja kaikki sydänystävät asuvat kaukana…

Kerro jollekin, johon luotat. Se oli ainakin minulla se juttu, joka auttoi paljon!

Viidennen päivän ilta. Päivä oli kyllä sellainen mankeli, että oksat pois. Sisällöstä en nyt tällä kertaa puhu, mutta se vain vahvisti sitä, että raitis elämä on se minun juttu, ehdottomasti. Korkki on siis pysynyt kiinni koko tämän ajan.

Eilen alkoholi-ajatukset käväisivät mielessä, mutta tämän päivän tapahtumat (anteeksi salaperäisyys, mutta paljastaisi vain henkilöllisyydestäni ehkä joillekin liikaa?) veivät nuo ajatukset todellakin mennessään.

Kovin raskaaksi tämä kyllä toisinaan tulee, kun ei voi kellekään läheiselle kertoa. Pitänee harkita, tulisiko esim. jollekin kaverille kaapista. Enivei, eteenpäin sano mummo lumessa.

Ensimmäinen sunnuntai, jota ei tarvitse pelätä. Kaikki hyvin! :slight_smile:

1. raitis päivä on lopuillaan.

Minun täytyy tunnustaa, että tämä on hämmentävän helppoa. Minun ei kertakaikkiaan tee mieli viinaa. Ehkä asiaa auttaa se, että näin jälkeenpäin asiaa ajateltuani, promillemääriä laskeltuani ja lääkäreitä kuunneltuani se ns. itsensä juominen hengiltä ei tainnut olla kovin kaukana sillä viimeisellä kerralla. Eräs promillelaskuri nimittäin tylysti kertoi, että niillä määrillä olin aivan alkoholimyrkytyksen rajamailla.

Jos alkoholin juominen käväisee mielessä, mietin, että siitä käytännössä seuraa se, että minulla on noin tunti kivaa (nousu), sen jälkeen tasaista usvaa ja sammahtelua, jonka jälkeen krapula, kerrasta riippuen asteikolla keskinkertaisesta hirvittävään. Ja rahaa kuluu per kerta paljon. Jos taas ottaisin ns. kohtuudella, en tulisi siitä yhtään miksikään (pieni määrä ei siis kirjaimellisesti tunnu lainkaan), jolloin ainoa seuraus on rahankulu, jossa myöskään ei ole mitään järkeä. Puhumattakaan siitä, että juomalla ihan aikuisten oikeasti asetan itseni hengenvaaraan. Päätös on näiden ajatusten jälkeen hyvin helppo.

Tervehdys ihmiset!

Maanantaina tulee 4 viikkoa raittiutta täyteen. En ole ottanut pisaraakaan alkoholia. Viinan himo loistaa edelleen poissaolollaan, mistä olen hyvin kiitollinen. Olen kuitenkin varuillani, koska kyllä se sieltä jossain kohtaa jossain tilanteessa kuitenkin hyökkää salakavalasti takavasemmalta. Rahahuolet ovat aika pitkälti menneisyyttä. Tokihan tässä velkoja maksellaan (kirjaimellisesti), mutta niiden maksussa ei ole enää mitään ongelmaa. Vaakakin alkaa näyttää miellyttävämpiä lukemia.

Kämppä pääsi melkoisen pahaan kuntoon dokatessa. En käytännössä siivonnut koskaan. Nyt olen esim. saanut kaikki vanhat lehdet vietyä eteisestä. Se oli ihan kirjaimellisesti lehtien peitossa. Ei siis mikään hieman levähtänyt läjä jossain nurkassa, vaan eteisen koko lattiapinta-ala oli paksulti täynnä lehtiä. Nyt niitä ei ole enää, vau! :smiley: Tännehän voi hittolainen melko pian kutsua vieraitakin, mikä olisi vielä kuukausi sitten ollut täysi mahdottomuus.

Kaikkein parhaita ovat lauantai-aamut, jolloin voi herätä krapulattomaan aamuun hyväntuulisena ilman herätyskelloa hyvin nukutun yön jälkeen, tehdä rauhassa runsas aamupala ja hörppiä aamukaffeet ilman mitään kiirettä mihinkään.

Olen vakavasti harkinnut alkoholin käytön lopettamista kokonaan, ja alan itse asiassa olla aika sinut sen ajatuksen kanssa. Tarkoitan siis sitä, etten ajattele palaavani edes kohtuukäyttöön. Kännäämiseen (edes silloin tällöin) en kertakaikkiaan voi palata. Sillä tavalla homma lähtee ihan varmasti lapasesta välittömästi. Kohtuukäyttö taas on sellainen juttu, että ei ole sen riskin arvoinen. Siinäkin on ihan oikeasti se riski, että määrät pikkuhiljaa suurenevat ja raittiiden päivien määrä vähenee, kunnes taas ollaan siinä missä olin 4 viikkoa sitten. Haluanko minä sen lasin viiniä tai saunaoluen niin kovasti, että riskeeraan tämän kaiken hyvän, mitä näinä neljänä viikkona olen saanut ja kokenut? En todellakaan. En tiedä, pitäisikö siirtyä tuonne lopettajien puolelle. Pitää vielä miettiä asiaa.

Kyllä kyllä, hyvä ja hyvä! :smiley: Kaiken kaikkiaan kuulostaa mukavalta. Kuulostaa ihan siltä, mistä lopettajat puhuvatkin: että se halu juoda on todella poissa. Se on hyvä lähtökohta, vaikka niitä vaikeuksia vielä tulisikin. Harkitse vain, jos siltä tuntuu, ja sitten vain lopettajiin konkarien opastukseen. Tosi mukavaa, tsemppiä jatkoonkin. Miksi turhaan sitä vähentämistä edes veivaamaan enää kun tuohon on päässyt? Petollinen tie kuitenkin on se. Hyvää raitista lauantaita sinnekin!

Kiva lukea onnistumisista, tuntuu, että itselläkin on mahdollisuus. Lopettajiin vain, jos siltä tuntuu.

Kuten aiemmassa postauksessani ajattelinkin, siirryn tästä tosiaan tuonne lopettajien puolelle. Täälläkin puolella ilman muuta lueskelen muita ketjuja ja kommentoin, mutta oman ketjuni päivittäminen tapahtuu jatkossa siellä. Laitan linkin tähän, jahka olen tehnyt sen sinne.

Edit: no niin, tässä vihdoin viimein linkki uuteen ketjuun: http://www.paihdelinkki.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=42&t=28616

Jee, hyvältä kuullostaa!! :smiley: Tsemppiä vaan oikein kovasti! Mäkin nautin juomattomuudesta, vasta yksi viikonloppu takana, mutta jotenkin mahtavaa herätä aamulla pirteänä juomaan aamukahvit ja tekemään kaikkea mukavaa perheen kanssa! Kyllä tämä onnistuu, niin sulta kuin multakin :slight_smile: