Nyt en kauheesti jäsentele kirjotan miten sattuu mieleen tulee, ei välttämät järjestyksessä.
Oon 60 luvulla syntynyt, ikää en sen tarkemmin mainitse mutta nuori siis en ole. Oon ehtinyt, juoda.
Kymmeniä vuosia elin kuten suurin osa, että alkoholia kuuluu juoda. En koskaan kyseenalaistanut. Juhla, suru, muuten vaan, ajankulu, kaunis ilma, paskakeli. Kaikki syyt oli hyviä, juoda. Koskaan en ollut töistä pois eikä perheen asiat jääneet hoitamatta. Joku aatteis olin töissä käyvä alkoholisti mutta mä lopetin määrittelyt nyt tässä tänä vuonna -23.
Tajusin käyttäneeni turhaan aikaa ja voimavaroja sen pohtimiseen mikä oon, normikäyttäjä-alkoholisti väliltä. Loppujen lopuksihan sillä ei olekkaan mitään väliä. Tän tajuaminen sai aikaan jotain. Että sitä vaan joko juo tai ei juo. On vaan kaksi. Raitis-ei raitis. Ei tarvii määritellä sen enempää. Koska oon halunnu lopettaa, olla raitis. Juon–> raitis. Ei ole mitään väliä joinko yhden annoksen viikossa vai sata annosta viikossa, koska, mä haluan vaan juoda, nolla. Mistä lopetin, ei merkitse.
Mulla on yksi luottohenkilö joka tietää musta kaiken. Ei moralisoi, ei neuvo, kuuntelee ja kommentoi. Vastaa, jos kysyn. Puhuttiin monta kertaa siitä että haluan lopettaa, hän itse käyttää hallitusti lasin viiniä, saunaolut jne. Joku auttoi, hänen hyväksyntä join sitten enemmän tai vähemmän. Suhtautuminen ei muuttunut.
Sit jostain muualta törmäsin artikkeliin/opas retkahduksen ehkäisyn käsikirja ja se on jossain näillä sivuilla. Täältä en sitä löydä. Tuo opas oli havahdus nro kaksi. Aina voi lopettaa, kestää se sitten 5min, tunnin, päivän, kuukausia. Kyseessä on ettei alota enää uudestaan. Eli avainasia on juurkin retkahdusten esto.
Mä lopetin sen että oon koittanut uskaltaa mennä pubiin (no en juo) tai ravintolaan vaikka vaan syömään. Vapautin itseni näistä koska tarvitsin aina alkoholia mennäkseni.
Konserteissa ja festareilla oon käynyt aiemminkin selvinpäin, se ei uutta, kesällä on monet festarit minne menossa.
Niin, parisuhteet. Miehet on aina juoneet, liikaa, tai sitten oli eräs päinvastanenkin joka ei hyväksyny mun saunaolutta. Tää johti siihen että kävin kotona yksin juomassa, ja join sit enemmän kuin oisin seurassa juonut.
Nyt oon ollu yksin kauan. Viimesin suhde niin sillon olin myös lopettanut, mies käytti kohtuudella ei ollu kännissäkä koskaan.
Hmm, sitä kesti jonkun 4kk. Sit kerran olin kylässä ja tarjottiin otatko yhden, joo, ja se siitä raittiudesta.
Nyt kun oon taas tosi yksin, on helppoo olla selvinpäin. Mitäs mulla on nyt päiviä kertnyt? 5vk. Kahden viikon kohdalla on aina ollut vaikeaa, sillon järjestin itseni paikkaan missä mulla oli hyvä olla. Ei psyykkisiä syitä juoda. Muuten tää 5vk menny helposti. Paluuta entiseen ei ole.
Toi retkahdus asia. Josko nyt oisin oppinut. Eli kerrasta poikki en oppinut. Tai kun sitä vaan itsekurin voimalla yritti enkä käsitellyt lainkaan asioita miksi tekee mieli, voinko tehdä jotain toisin. Kun teki mieli, sinnittelin itsekurilla ja sit kuitenkin löysin itteni ostamasta alkoholia. Piti retkahtaa pari kertaa ja oppia niistä. Miten niihin mentiin, miten niistä noustiin. Ei tahdonvoimalla. Vaan ennakoimalla, huomaamalla asiat jotka on viemässä juomista kohti. Mulla sosiaalinen eristäytyminen auttaa, tosin hintana on sitten totaali yksinolo.