Joko tämä on riippuvuutta?

Moi.

Kirjoitan tänne ensimmäistä kertaa. Olemme olleet avomieheni kanssa yhdessä 8 vuotta. Viime aikoina olen havahtunut, että miehen juomat alkoholimäärät alkavat olla aika isoja. Muutettuamme jokin aika sitten ensimmäiseen omaan asuntoomme hän on juonut käytännössä joka ikinen vapaailta - ja hän on työssä, jossa saattaa olla välillä viikkokin vapaata. Putkia hän ei silti juo, vaan aloittaa aina “vasta” illalla tai aikaisintaan iltapäivästä. Sitten saattaakin illan mittaan mennä puolikas pullo viiniä, muutama iso kalja sekä pari konjakkia. Tai kokonainen viinipullo. Jotenkin hätkähdin, kun hän äskettäin joi työpäivää edeltävänä iltana 6 pikkukaljaa. Toki hän meni vasta yövuoroon, mutta silti… :frowning:

Määriä enemmän minua ahdistaa miehen käytös humalassa. Mies ei aiemmin juonut yksin kuin ehkä yhden kaljan, mutta nuo edellämainitut määrät hän on juonut kotonamme niin, että minä olen ollut paikalla selvin päin. Nykyään hän juo suuria määriä myös yksin ollessaan. Kun mies juo kotona hän on itsekäs, kärkäs, syyttelevä, etenkin juotuaan teräviä. Meillä ei ole lapsia, joten tämä käytös kohdistuu onneksi vain minuun. Hän on humalassa muutamaan otteeseen todella rumin sanankääntein haukkunut minut maanrakoon, ja seuraavana päivänä ilman pahoitteluja, mökötettyään ensin itse aikansa, käyttäytynyt kuin mitään ei olisi tapahtunut. Hän on myös muutaman kerran töninyt minua ja kerran, aivan alkuaikoinamme, ilmoittanut haluavansa lyödä minua niin lujaa, että veri lentää.

Seurassa juodessaan mies on äärimmäisen sosiaalinen ja paistattelee mielellään huomion keskipisteessä. Jonkinlaista seuramiehen imagoa on helppo ylläpitää, sillä monet tyypilliset juomarin ongelmat loistavat poissaolollaan: mies ei humalassa koskaan kaatuile tai telo itseään, ei haasta riitaa, ei lähentele vieraita naisia, ei sammu vaan suoriutuu aina kotiin tai sopimaansa majapaikkaan asti, ei hukkaa rahojaan tai tavaroitaan, ei riko paikkoja, ei oksentele kuin harvoin ja silloinkin on toistaiseksi ehtinyt vessaan. Yksin minä saan korjata ilonpidon ikävämmät hedelmät: aamun tunneilla kotiutuvan miehen, joka suuttuu jos en kesken unieni innolla kuuntele tarinoita baari-illan käänteistä (olen hyvin usein töissä viikonloput, minkä vuoksi jään useimmiten kotiin miehen baarireissuilta) tai jos en ilahdu, kun viinanhajuinen mies vihdoin kellahtaa viereen ja aloittaa kuorsauksen. Usein hän yrittää myös lähennellä kovakouraisesti, mistä en pidä alkuunkaan - ja tästä voi sitten taas loukkaantua verisesti. Mies on ollut krapulassa useamman syntymäpäiväni ja kummipoikani ristiäispäivän. Aamut venyvät miehellä pitkälle päivään myös niinä päivinä, kun ei ole varsinaista krapulaa, alkoholi kun ei yöunia ainakaan paranna… Alkuajoistamme asti olen myös oppinut olemaan odottamatta miestä kotiin, kun hän sanoo lähtevänsä “parille”. Hän ei poistu baarista ennen pilkkua.

En sylje itsekään lasiin, mutta viime vuosina olen huomannut, että toisinaan päätäni särkee seuraavana päivänä, vaikka olisin juonut vain lasillisen. Olen siis nähnyt parhaaksi vähentää omaa juomistani entisestään. Tämä ei elämääni haittaa millään tavalla, mutta nyt tuntuu, että minun ja mieheni välille repeää entistä syvempi railo, kun hänen juomamääränsä ja -kertansa vain lisääntyvät ja minun vähenevät. Perheen perustaminen on meillä ajankohtaista ja etenkin miehen harras toive, mutta minä en pysty luottamaan siihen, että meno tästä rauhoittuu.

Olen huolissani tilanteestamme. Parisuhteessamme olen ainakin ajoittain melko yksinäinen ja alan saada tarpeekseni. Olen yrittänyt etsiä netistä tietoa alkoholismin alkuvaiheista, ja olen tämänkin palstan aloituksista tunnistanut tilanteita ja fiiliksiä. Onko tämä jo SITÄ? :frowning:

Kyllä kyse on alkoholismista. Kerroit miehesi juovan jopa samaisena päivänä, kun on töihin lähdössä. Jo suhteenne alussa jäämiset viihteelle parin sijaan oli merkki orastavasta ongelmakäytöstä.
Rakastamansa ihmisen käytöstä selittää ensin itselleen, koska ongelman olemassaolon myöntäminen itselleen tuo mieleen ajatuksen suhteessa olevasta suuremmasta railosta.
Päivittäinen alkoholin käyttö yhdistettynä suurempiin annoksiin puhuu entisestään sen puolesta, että juominen on karannut käsistä. Olet syystä huolestunut. Oletko pystynyt puhumaan asiasta miehellesi ? Sain sellaisen kuvan, että miehesi voi kavahtaa takajaloilleen, jos hänelle aukaisee suunsa epämiellyttävästä asiasta.
Joskin alkoholismin luonteeseen kuuluu ongelman kieltäminen. Toiseksi huolenaiheeksi nousi miehen kovakouraisuus. Onko vaara kovakouraisuuden eskaloitumisesta pahempaan suuntaan . Olet jokatapauksessa kovilla. Missään suhteessa ei voi välttyä ongelmilta, mutta alkoholismi kuluttaa hyvinkin pikaisesti toisen osapuolen loppuun. Toivon, että sinulla olisi luottoihminen, jolle voit avautua.
Toimit viisaasti jarruttelemalla perheen perustamisen suhteen. Ajatuksissa voi siintää toive, että lapsen syntyminen saisi miehen järkiintymään ja lopettamaan alkoholilla läträämisen. Joissakin suhteissa näin voi tapahtuakin, mutta ei ole tavatonta, että tilanne ei korjaannu, vaan räjähtää käsiin.
Kerroit olevasi väsynyt vallitseviin olosuhteisiin. Joudut ehkä tilanteeseen, jossa sinun on punnittava mielessäsi, jatkaako suhteessa vai onko hyvinvointisi kannalta välttämätöntä tehdä radikaalimpia muutoksia.
Toivotan sinulle voimia.

Hei Teardrops, kuulostaa aika samalta kuin meillä ennen lapsia, miinus miehen väkivaltaisuus eli sitä ei ole esiintynyt koskaan. Mutta ihan turhaa kuvitella että mies himmaisi menoaan kun olet raskaana. Jo se että hän lisää käyttöään kun sinä vähennät kuulostaa niin pahaenteiseltä. Uskon että kuilu laajenee jo raskausaikana. Sitten sinä tulet olemaan selvin päin lapsen kanssa ja hänellä on mahdollisuus juoda ja lähteä viihteelle niin kuin mieli tekee, ja todennäköisesti sen mahdollisuuden myös käyttää. Jos hänen kanssaan hankit lapsia, varaudu siihen että joudut lähtemään lapsinesi pakoon juomista ja mahdollista väkivaltaa. Näistä molemmista aika vahvat merkit ilmassa. Harkitse tarkkaan.

Äh, anteeksi huolimattomuus. Sypressille edellinen siis.

…ja onko suvussa juoppoja, työhulluja tä mielenterveyden kanssa ongelmaa…kannattaa tutustua suvun toimintamallehin myös.
Ei se lapsi menoa paranna.

Kiitos vastauksista! Sain niistä paljon ajattelemisen aihetta.

Korjaan sen verran, että mies ei sentään samana päivänä juonut, kun oli töihin lähdössä, vaan yövuoroa edeltävän päivän iltana niin, että väliin jäi varmasti lähemmäs vuorokausi. Muussa tapauksessa olisin toki puuttunut asiaan. Minua häiritsi silti miehen juoma määrä sekä se, että ilmassa tuntui (silläkin kertaa) olevan sellainen ajatus, että juon nyt kun kerran vielä voin. Tiedätte varmaan. Anteeksi jos kirjoitin alkuperäisessä viestissäni tilanteesta epäselvästi, en ole ennen yrittänyt jäsennellä tilannetta saati puhua ystävilleni.

Tiedän, että jotkut tulevat tolkkuihinsa juomisen suhteen siinä vaiheessa, kun vauva ilmoittaa tulostaan, mutta se on aivan liian laiha toivo. Mahdolliset perhehaaveet tämän miehen kanssa tulee perustaa sille mahdollisuudelle, että jossain vaiheessa jään lapsen kanssa yksin. Se on aivan liian kova hinta. Olen kärsinyt lapsettomuudesta, mutta nykyisessä tilanteessamme se alkaa tuntua siunaukselta.

Väkivallan uhasta en osaa sanoa. Mies ei siis ole lyönyt, vaan nuo ällöttävät veri lentää -puheet jäivät puheiksi (mutta eivät silti ainakaan vahvista luottamusta). Viimeisimmästä tönäisystäkin on varmaankin vuosi. Mies on työssä, jossa vaaditaan nuhteetonta taustaa, joten veikkaan hänen välttelevän kiinni käymistä viimeiseen asti. Tunnen kyllä toisinaan miehen ollessa humalassa tarvetta varoa sanojani ja pysyä “poissa tieltä”.

Miehen suvun ongelmista en tiedä. Ainakaan lähisuvussa ei riippuvuuksia ole.

Kirjotan puhelimella joten en muista nimimerkkejä kenelle vastaan, mutta kaikille vielä suurkiitos vastauksista. Osa niistä ei ollut mieluisaa luettavaa :wink: , mutta vahvistivat onneksi sitä näkemystäni, että ongelmamme eivät johdu ainakaan yksinomaan siitä, että minä olen tylsä nalkuttava mulkkumuija. :slight_smile:

Hei!
Muistathan ottaa myös sen huomioon, että lapsi saattaa “saada” olla isällään oikeuden päätöksellä todella paljon. Jos mies pystyy pitämään työn takia nuhteetonta taustaa ja haluaa erossa lapsen on myös mahdollista että oikeus määrää hänet miehelle, juomisestaan huolimatta. Mielestäni riskit mahdollisessa yhteisen lapsen hankkimisesta ovat aika isot.

Huom. tänä päivänä kun sekään ei ole itsestä kiinni pysyykö työ :frowning:
Tai ihmisen ammattitaidolla ja kunnollisuudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuka jää kun irtisanomisia jaetaan.

Hei vielä sypressi. Palaan vielä antamaasi palautteeseen siltä osin, jossa kerroit, ettei varsinaista käsiksikäymistä ole tapahtunut, mutta joudut miehen ollessa humalassa varomaan sanojasi.
Tämä kuulosti hyvin tutulta. Omakohtaisia kokemuksia on siitä, kuinka omaa käytöstään alkaa kontrolloimaan, ettei suututtaisi. Vasta jälkikäteen ymmärsin, kuinka paljon olin muuttunut myötäilijäksi joutuen peittämään tunteeni. Arki oli lopulta kuin munankuorien päällä kävelyä. Yksi rusaus ja sen jälkeen oltiin helvetin esikartanossa.
Sanotaan, että kaikkeen tottuu. Toivon, ettet ala tottua ja pitää normaalina olosuhteita, jossa joudut peittämään omat tunteesi ja tarpeesi. Alkoholistilta puuttuu tai katoaa sairauden edetessä kyky empatiaan. Siinä vaiheessa läheisten tunteet eivät kiinnosta enää tipan vertaa. Hänen maailmaansa mahtuu vain kaksi; minä itse sekä rakas nektari, joka ei arvostele tai vaadi. Siellä kuplassa aletaan viihtyä koko ajan paremmin. Mikä kannustin on elää todellisuudessa, kun ihmiset ympärillä ovat aivottomia paskoja ja alkoholisti täysin ylivertainen.

Sypressi, mitä luulet, jos sinä joudut jotenkin pienentämään itseäsi ja tunteitasi, ettei mies hermostu, niin mites mahdolliset lapset? Jos heidänkin sitten tarvitsisi hiivistellä, ettei isi suutu… Miten miehesi toimii vieraiden lasten kanssa? Onko luonteva, tykkääkö leikkiä? Se että HALUAA lapsia, ei mitenkään takaa, että kykenisi vanhemmuuteen. Oma isäni on tästä varsin hyvä esimerkki, vaikkei varsinaisesti ole päihde- vaan mielenterveysongelmainen.

Tuossa voisi myös alkaa se liibalaaba raskauaikana, että nyt täytyy ryypätä ja olla viihteellä, kun sitten kun on lapsi, ei voi… :frowning: Ja turha kai sanoakaan, että ei se meno siihen lapsen syntymään sitten lopu. Monesti perhe-elämä tuntuu ainakin alkuun raskaalta ja miehesi voisi hyvinkin vaan lisätä juomistaan itkujen ja valvomisten aiheuttaman “stressin” takia… Ongelmat yleensä vaan pahenee, jos elämä muuttuu… Pitäis nähdä mitä muutoksia NYT tapahtuu, eikä uskoa sitku-juttuja ja tekosyitä. Alkoholiongelmaiset tapaa vedättää ja aina on eessä uus päivämäärä tai muu, jolloin kaikki muuttuu ja se siirtyy vaan aina eteenpäin.

Jos on jo tönimistä, se todennäköisesti pahenee, ainakin jos juominen jatkuu. Siitä se meilläkin alkoi. Jos ei hermo kestä, kestääkö se kitisevien lapsienkaan kanssa? Sitten jos tulee ero, on tavallaan ikuisesti sidottu tähän ihmiseen lasten kautta; tapaamiset, elatusjutut ym ja toisella mahdollisuudet kiusantekoon, siis pahimmillaan. Tai se että sydän syrjällään on pakko laittaa lapsi viikonlopuksi isän luo, vaikka tietää, ettei siellä korkki pysy kiinni ja meno olis mitä vaan mahdollisesti uuden juovan puolison kanssa. Ihmisistä paljastuu yllättävänkin ikäviä puolia ja mikä olis tilanne, jos lähtökohta on jo kännissä ärhentelyä ja muuta pelottavaa… Voi herättää suurta ärtymystä jo ennen lapsiakin, jos alkaa pitää puolensa tai muuten vetää rajoja mitä sietää ja mitä ei.

Jos hälytykellot kilkattaa päässä, on tosiaan hyvä miettiä asioita.
Voimia!

Kiitos vastauksistanne, ne merkitsevät minulle todella paljon.

Tuosta paineensiedosta, se on minun mielestäni jonkinlainen ongelma. Jos miehellä on stressiä, niin sekä juominen että stressin purkaminen minuun ovat miehelleni tyypillisiä toimintamalleja. Jos mies esim. sanottaisi irti työstään, näkisin tilanteen erittäin suurena riskinä molempiin ja ensimmäisenä ajattelisin ehkä juuri varoa sanomisiani ja tekemisiäni. Eihän sen ihan näin pitäisi kuitenkaan mennä, tasavertaisessa parisuhteessa…?

Erittäin tärkeä pointti tuli esille, olisinko valmis laittamaan lapseni hiiviskelemään pitkin nurkkia isin suututtamisen pelossa. En ole. Sydäntä särkee ajatuskin. Omassa lapsuudenkodissani ei ollut päihdeongelmaa, mutta toisella vanhemmalla oli vakavia mielenterveyden ongelmia. Tiedän kivuliaan hyvin, millaista se munankuorien päällä kävely on.

Eilen mies osti työmatkalta kotiuduttuaan sen vakioarsenaalinsa, pari isoa kaljaa ja viinipullon. Arvelin hänen ilman muuta juovan kaiken ja kenties vielä konjakin tai pari, mutta yllätyksekseni hän joikin vain lasillisen viiniä ja toisen kaljoista, ja oli koko illan hyvällä tuulella. Tämä on kuitenkin harvinaista silloin kun hän ottaa. Olisi myös mukava tietää, milloin mies juo reippaammin ja milloin ei, se mahdollisuus kun on aina olemassa, että illan mittaan alkaa maistua ja mies alkaa äristä. Ei kai se ole ihme, että pinnani on kireällä.

Taisi olla Teardrops joka arvasi oikein, mieheni on erittäin herkkä nousemaan takajaloilleen ikävistä aiheista puhuttaessa. Ajattelin kysäistä joku ilta tässä, onko mies huomannut viime aikojen alkoholinkäytössään jotain muutosta. Jos keskustelua ei synny tai mies vetäytyy, ajattelin jättää aiheen sillä kertaa siihen, mutta ainakin mies tietäisi minun huomanneen muutoksen.

Niinhän se on, että oma koti pitäisi olla paikka, jossa voi rauhoittua ja rentoutua päivän päätteeksi. Alkoholin kanssa läträävä mies ei tätä mahdollista. Jos tietää, että hän on kotona, jännittyy jo valmiiksi, kun miettii, millaisessa kunnossa ja millaisella tuulella ollaan.
Hieno juttu, jos pystyt jossain vaiheessa kysymään tuosta alkon käytön lisääntymisestä. Varaudu kuitenkin ryöppyyn. Hyökkäys on näissä tilanteissa monesti paras puolustus. Jospa saisi hyökkäävällä käytöksellä toisen hiljenemään. Tai sitten alkaa satamaan erilaisia selityksiä, mitkä oikeuttavat juomaan. Omalla kohdalla mies ei kieltänyt alkoholismia. Sensijaan syyt, jotka oikettivat juomaan, olivat sellaisia, että tuppasi melkein naurattamaan. Kysyinkin mieheltä, uskooko hän
tosissaan omiin selityksiinsä. Ja aina, kun mies haki itselleen juomista, sitä piti tuoda reilummin “varoiksi”. Ei hän missään nimessä aio kaikkea samantien juoda. Joopa joo, kerrallahan koko satsi pistettiin kurkusta alas. Sanonta " Mistä tietää, että alkoholisti valehtelee ? Siitä, kun hän aukaisee suunsa" ei ole tuulesta temmattu.
Kuuntele itseäsi.Jos miehen juomiseen ei tule muutosta parempaan, tai ongelma syvenee, älä jää liian pitkäksi aikaa katsomaan sitä touhua. Usein vasta irrottautuminen alkoholin myrkyttämästä suhteesta auttaa näkemään, kuinka epänormaalissa ja ahdistavassa ilmapiirissä on elänyt.
Toivotan sinulle voimia.

Kiitos, Teardrops. Siltä on juuri tuntunut, että minun rentoutumiseni ja lepääminen töiden välissä omassa kodissani on ollut toissijaista siihen nähden, että miehellä on Oikeus pitkillä vapaillaan keitotella sohvalla yksin tai välillä kavereidensakin kanssa. Ja nuo selitykset. Kuinka tänään on MENTÄVÄ (jo viikon tauon jälkeen), koska minun takiani hän on niin monesti joutunut kieltäytymään, että kohta kukaan ei enää pyydä, jos ei NYT mene. Tekee mieli kysyä, onko vika kavereissa siinä vaiheessa - omat ystäväni pysyvät ystävinäni, vaikka välillä olisi pitkäkin aika näkemättä. Myös Facebookin tapahtumakalenteria vilkuillaan välillä, että no kohta on onneksi sellainen väli, ettei TARVITSE rillutella. Ihan kuin joku pakottaisi muutenkaan! Rankkaa on seuramiehen elämä :smiley:

Tuli vielä mieleen, että lasten seurassa mies ei ainakaan nollatoleranssia alkoholin suhteen noudata. Omasta mielestäni taas kaikki yhden lasillisen (ruuan kanssa) jälkeen alkaa olla lasten seurassa kyseenalaista, ja jos tämä tekee minusta nipon, olen sitten nipo. Mies on myös sitä mieltä, että siinä ei ole mitään väärää, jos vanhemmat ostavat teinille muutamat perjantaisiiderit. Keskusteltavaa siis ainakin riittäisi tulevaisuudessa…

Harmi, että ostimme juuri tämän asunnon yhdessä. :stuck_out_tongue: