Joko ottaisi opikseen

Ongelmia on ollut juomisen kanssa koko elämä. Ikää lähes 50 vuotta ja monta kertaa olen miettinyt että jotain pitäisi tehdä. Olen töideni puolesta ollut alttiina ja lähellä alkoholia vuosikausia mutta totuus on kuitenkin se että olen ollut jollain tapaa alkoholisti koko elämäni. Äitini kuoli nuorena ja isäni kuoli kirroosiin muutama vuosi sitten, ollen viimeiset vuodet muumilaaksossa.
Jo aivan ensimmäisistä kerroista lähtien,ollessani noin 15 vuotias hain juomisellani ainoastaan kovaa humala tilaa. Jossain vaiheessa tajusin että toinen päivä on se “parempi” päivä. Ja siitä en ole vieläkään päässyt irti. On jaksoja jolloin en juo mitään ja välillä ne kestävät jopa kuukausia mutta nyt viime vuosina on tullut vastaan se että enää ei riitäkään se kaksi päivää vaan menee kolme,neljä ja jopa viisi päivää. Aivan järjetöntä kun ajattelen asiaa nyt selvinpäin. Mikä ajaa minut tuohon tilaan ja jokainen joka on juonut rankasti sen useamman päivän tietää mitä sen jälkeen on edessä…
Nyt ajattelin, että alkaisin jakamaan näitä tuntoja ja jos hieman tsemppiäkin saisi niin ehkä se tästä. En tiedä onko minusta kohtuu käyttäjäksi, ainakin haluaisin uskoa niin mutta päivä kerrallaan.

Moikka

Olen itse niin tuore vähentäjä (ja siinä ainakin toistaiseksi huonosti menestynyt) että en voi mitään neuvoja sanoa :slight_smile: mutta sen voi sanoa, että et ole yksin näiden juttujen kanssa. Täällä sitä ollaan opettelemassa uusia temppuja vaikka välillä hakataan päätä seinään. Tsemppiä.

moikka jeesiäkaipaava, parasta on kun itse jeesaa itseään, kuten nyt teetkin kun liityit tänne.
tervetuloa ja pysyhän linjoilla. tsemppiä pyrkimyksiisi!

Tervetuloa joukkoon Jeesiäkaipaava !
Meitä on täällä monta saman ongelman kanssa painivaa tyyppiä. Siitä se lähtee kun tänne liityit. Lue muitten kokemuksia ja kirjoita omia ajatuksia, se helpottaa. Välillä tuntuu, että yksinkö täällä höpisee vaan ei se niin ole.

Tsempit pyrkimyksiisi!

Mukavaa, että heti sain kannustuksia asialle. Olen käynyt noin 10v sitten myös piipahtamassa AA kerhossa joku tuntui kyllä hyvältä kokemukselta mutta jotenkin koin että ongelma kohdallani ei ole yhtä pahassa tilanteessa kun viinaa ei tee mieli joka päivä vaan se ongelma on toisenlainen. Olen mahdollisesti väärässä asian suhteen koska ainahan puhutaan siitä että alkoholisti ei voi ottaa sitä ensimmäistäkään.
Täytyy lueskella teidän muiden kokemuksia, koska jos löytyisi keino/keinoja siihen että voisi ottaa yhtenä päivänä sivistyneesti ja lähteä seuraavana aamuna autolla ajamaan niin se olisi se juttu. Mutta toistaiseksi itselläni on tavoite olla tämä kuukausi nolla linjalla Vapun yli ja katsoa miltä maailma näyttää toukokuussa.

erittäin hyvä suunnitelma Jeesiäkaipaava!
jos taas lipsuja syntyy muista, että se pitää käsitellä vaikka täällä. ja jos/KUN onnistut tavoitteessasi, käsittele sitäkin täällä.
Plinkissä pyöriessä tavoitteet ei katoa sumuun vaan pysyvät aktiivisina. tai tämä on ainakin minun kokemukseni.

Tervetuloa mukaan. Minä olen ollut täällä kohta päivälleen 2,5 vuotta ja kehitystä on tapahtunut ihan väärään suuntaan, mutta mukana on monta onnistujaa, joiden jälkiä kannattaa seurata!

On se käsittämätöntä kuinka eri fiilis ihmisellä voi olla urheilun jälkeen vs kankkunen. Jos aina kun on avaamassa tölkin tai pullon voisi saada mielikuvan treenin jälkeisestä tunteesta niin eipä tulisi avattua :smiley:

Voi kun joskus kokisi tuon “treenin jälkeisen tunteen”. Minulle liikunta on vain ja ainoastaan pakko. Nykyisin en sitä isommin edes harrasta. Mutta silloinkin kun olen yrittänyt, kun olen rehkinyt itseni omasta mielestäni ihan puhkipoikki ja/tai kun olen ottanut leppoisammin ja yrittänyt nauttia tekemisestä, lopputulos on ollut yhtä tyhjän kanssa. Olen katsonut kelloa, että koska tämä loppuu tai miettinyt mielessäni kuinka monta tylsää kilometriä vielä on tallusteltavana, eikä endorfiineista ole ollut jälkeäkään :frowning:

Viikko mennyt pohdiskellessa elämää ja töitä tehden. Miten te ”valmistaudutte” viikonloppuun mentaalisesti ettei mopo lähtisi käsistä :slight_smile:

Tuo onkin hyvä kysymys, eikä ole siihen mitään selkeää vastausta. Välillä itseasiassa tuntuu, että viinan himo vaan yltyy kun lukee tätä palstaa :laughing:

Jos olen päättänyt olla juomatta koko viikonlopun yritän järjestää niin, että meillä ei olisi kotona mitään juotavaa. Aina se ei alkuunkaan onnistu koska mieheni tykkää myös juoda, enkä kovin usein saa häntä puhuttua pitämään raitista viikonloppua. Silloin on siis otettava “mentaaliharjoitteet” käyttöön. Silloin yritän etukäteen käydä läpi viikonlopun mielessäni ilman viinaa. Eli mitä teen milloinkin ja mikä on fiilis kun en ole pöhnässä, millaista on herätä hyvin nukutun yön jälkeen ilman krapulaa ja sellaista. Vähän niin kuin urheilijat käyvät suoritustaan läpi mielessä etukäteen. Ei se aina toimi, mutta siinäkin varmaan harjoittelu tekee mestarin.

Suosittelen kuitenkin mentaaliharjoitusten lisäksi ihan konkreettisia tekoja. Sovi vaikka sellaista ohjelmaa mihin alkoholi ei voi kuulua. Vaikka sellaista mikä vaatii autolla ajoa.

Sitten taas jos ajattelit juoda viikonloppuna, mutta vähemmän kuin yleensä niin siinäkin näin alussa voisi olla vaihtoehto se, että varaat kotiin vain sen määrän juotavaa mikä on mielestäsi sopiva. Tavoite varmaan sinulla niin kuin minullakin on oppia olemaan juomatta vaikka juotavaa olisi, mutta alkuvaiheessa se on todella vaikeaa.
Tässäkin kohtaa tuollainen mielikuvaharjoitus voi toimia. Ja se, että asetat itsellesi selkeän aikataulun milloin saat juoda. Esim ei mitään ennen klo 17 eikä mitään klo 23 jälkeen, tai jotain vastaavaa.

On tää hienoa antaa ohjeita joita itse ei ollenkaan aina onnistu noudattamaan :laughing:

Onnistunutta viikonloppua sinulle!

Hyviä ajatuksia ja ohjeita. Kuten aikaisemmin kirjoitin niin tarkoitus on olla nollalinjalla Vapun yli mutta tuo rajojen asettaminen voisi toimia minulla. En ole todellakaan niitä aikaisemmin asetellut :frowning:
Jos käy niin että ottaa sen pari liikaa niin viinapiru ei kyllä silloin osaa laskea edes mitä on 1+1 :sunglasses:
Olen myös miettinyt sitä että kun nykyään lähes aina tulee ostettua viinitonikka niin jos ostaisikin pari viini pulloa :wink:

kannatetaan! tuota että pönikän sijaan ostaa pari pulloa viiniä. esim. vilmastolla on ollut tämä tapa jo pitkään. se pönikkä on ketku koskei siitä huomaa kulutustaan niin hyvin. pullossa pinta laskee, se rajoittaa hotkimista.
ja Vilman mainitsemat mentaaliharjoitukset käyttöön! ne tehoavat oikeasti kun sinnikkäästi tekee ajatustyötä.

Jep ja mulla on ollut se paha tapa että jos sitä jostain syystä on aamulla jäljellä niin lorautan sitä kahvimukiin heti aamusta ja kierre valmis…

Viikonloppu meni ja täysin nollalinjalla. Itseasiassa vasta eilen rupesi mieli tekemään olutta mutta ajatus meni nopeasti ohitse. Tiedän että ensi viikonloppu on varmasti vaikeampi mutta en jaksa ajatella sinne saakka.
Mukavaa viikkoa kaikille :slight_smile:

Tänään kaksi viikkoa ilman pisaraakaan. Olo on energinen mutta kuitenkin ajatukset harhailee saunan jälkeiseen olueen. Ehkä näiden ”taukojen” jälkeinen juominen hieman jännittää mutta eipä ajatella vielä sitä :smiley:

Hieno suoritus Jessi!

Huomenta. Olihan taistelua eilen itsensä kanssa. Koko iltapäivän mietin että jos joisin tänään muutaman oluen vaikka olen päättänyt olla juomatta huhtikuussa ollenkaan. Mieli pyöri koko ajan juomisen ympärillä. Rouvalle sanoin illalla että laittaa oluita kylmään itselleen ja taka-ajatus oli kuitenkin se että voisin siitä itsekin muutaman juoda.
Saunan jälkeen käsi jo oli menossa sinne hyllylle missä kylmä tölkki odottaa mutta otinkin Cokista:)
Rouvan liputtäessä muutamaa olutta, ketjutti niin penteleesti mutta nyt aamulla olen tyytyväinen itseeni.
Katsotaan mitä tämä ilta tuo tullessaan…mukavaa päivää kaikille :smiley:

jälleen huippusuoritus, Jessi! erittäin sympaattinen tuo Helenan antama lempinimi sulle :smiley:

erityisen tärkeää on mielestäni se, että tarkkailit mielenliikkeitäsi. tuo kun sanoit että taka-ajatuksenasi oli myös ottaa olutta: panit sen merkille mutta kas, täystorjunta onnistui.
olet selvästi hyvällä tiellä. tsemppiä jokaiseen hetkeesi!