Jokin nyt todellakin minussa mättää... WTF?

Olen ihan upouusi täällä… Pelottaa kirjoittaa tänne… Pelottaa ihan vietävästi :frowning:

Olen alkanut pohtimaan omaa alkoholinkäyttöäni… Se on pielessä. Kerrat ovat kasvaneet, määrätovat kasvaneet… Mä en ole enää varma, milloin mulla on ollut päivä, jolloin en olisi ottanut edes yhtä kaljaa, tai pientälasia punaviiniä… Nyt tiiän, että eilen en ottanut, tänään en ottanut… enkä mä kyllä muutonkaan ikinä päiväsaikaan ota. Illalla vasta - kun löapset on mennyt nukkumaan: aaaaah, ihana hiljaisuus, ihana lösähtää ja nostaa jalat ylös… ja ottaa vaikka lasi punaviiniä - rentoutua. Ja sitten toinen lasi ja vielä yksi ja ehkä yks… no oisko vielä yks, ihan puoli enää jne…

Olen ison perheen äiti, omia ja puol lapsia… no joo, isommat lapset ovat jo itsenäistymisvaiheessa - yksi perustanut jo oman perheenkin…

Töissä olen hoitoalalla ja työn ohessa opiskelen.

Eilen en saanut unta ku vasta joskus 04.30 - pyörin sängyssä ja tänään nouin vasta 14.00 jälkeen. HALOO - oonko pikkasen paska mutsi??? Joululoma lapsilla ja nukun iltapäivään?? Häpeen itseäni, olen vihanen itselleni, olen niin pahoillani omasta itsestäni läheisilleni.

Mä pelkään, että mä masennun taas… (Vuosia ditten sitten näin kävi, silloin en juurikaan käyttänyt alkoa) Mä pelkään, että sairastun, mä pelkään, että tuun juoppohulluksi…

Mä haluaisin olla pirteä - wanna be pirteä - mä haluaisin olla jaksavainen, reipas, iloinen, normaalissa vuorokausirytmissä oleva nainen… Voiko mun tapauksessa löytyä enää mahdollisuutta kohtuukäytön tielle…

Mä tajuan, että jotain mun tarvii tehdä, mutta pelottaa tehdä mitään. Mä en kaipaa lisää leimoja otsaani… Mä nyt kokeilen tätä tietä… Kokeilen mitä täällä on minulle tarjota…

Tervetuloa joukkoon mukaan!

Mäkin ensin lueskelin juttuja täällä, löysin paljon liki samanikäisiä naisia kuin itsekin olen ja tajusin etten ole ainoa laatuani. Se helpotti jo pelkästään. Ja kun sitten aloitin itse kirjoittelemaan ja sain muilta neuvoja ja kannustusta, jokin vain helpotti korvien välissä. Ihania ihmisiä jeesaamassa ison ongelman kanssa, ihmisiä joilla on tai on ollut ihan samanlaisia häpeän, itseinhon jne tuntemuksia ja joista he ovat päässeet tai pääsemässä eroon. Se antaa valtavasti luottamusta siihen, että myös minä voin onnistua!

Huomisesta en tiedä, eikä tiedä kukaan muukaan, mutta tänään on hyvä olla!

Tsemppiä ja lämpöisiä ajatuksia sinulle! :slight_smile:

Niin suuuuuuuuri kiitos sulle :slight_smile:
Olen niin kadoksissa näitten fiilisten kanssa. !!

Hei!
Olen itsekkin hoitoalalla työskentelevä ja painin saman ongelman kans eli ihan liikaa viiniä kuluu viikottain. Tai itseä huolettaa viinin nauttimisen lisäksi se, kuinka usein viini pyörii mielessäni.
Olen mielessäni pyöritellyt ajatusta että kerron tilanteestani työterveyslääkärille, mutta sitten olen tullut siihen päätökseen ettei viini ole mulle mikään ongelma kun otan sitä VAIN kerran tai kaksi viikossa.
Onhan mulla syytäkin välillä “rentotua” kun poika on vankilassa ja olen hänen takia ulosotossa :cry: . Itseä saan syyttää kaikesta, itse mahdollistin poikani päihteiden käytön antamalla hänelle rahaa. Jos olisin ollut kunnon äiti, en olisi tässä tilanteessa nyt.

Tänään jo pelästyin omaa avautumistani tänne ja muokkasin tekstiä pinnallisemmaksi :confused:

Häpeä…

Eilen otin saunakaljan, itseasiassa 10… Ja tilkan kuoharia (puoli pulloa)… Mä odotan tipatonta tammikuuta, mutta miksi en voisi aloittaa jo tänään? Mietin, että musta ei varmaan ole vähentäjäksi??? Mä oon ihan avuton tän asian kanssa… En ole puhunut tästä kenellekään, paitsi miehelleni.

Tekisi mieli huutaa apua!

Huomenna alkaa tipaton tammikuu - elämäni ensimmäinen laatuaan. Koskaan aikaisemmin ei ole ollut tarvetta miettiä, että tarttisin sellaista… Alko ei ole ollut ongelma, ei ole tarvinnut miettiä, että se olisi itselle ongelma. Nyt mietin. Tää vuosi on ollut niin poikkeuksellinen, että alkon käyttö on muuttunut radikaalisti.

Vuosi 2017… Mitä siltä odotan? Että jaksan tehä töitä ja opiskella… Nuoremmilla lapsilla alkaa paljon uusia harrastuksia… Paljon aikaa perheen kanssa… Ja toive, ettei iltaisin tulisi tarvetta “nollata”, ja jos tulee, niin lasi pari punaviiniä silloin tällöin riittää siihen…

Oon lukenut täällä muiden tarinoita… Nyt ku on itse käyttänyt alkoo useammin ku joka toinen päivä jopidemmän aikaa, mietin, että entä jos mulle tulee jotain kauheita alkoholivieroitusoireita joita en kestä?

Raitista vuotta 2017 kaikille.
Parempaa vuotta :exclamation:

Hyvää Uutta Vuotta!
Vuodenvaihde menee ihan tipattomasti, aamulla häätyy olla aikaisin tien päällä, työt kutsuvat,
Olen myös päättänyt piettää tapattoman tammikuun. Edellisen kerran olin toissavuonna tammi- ja helmikuun tipattomalla ja yllättävän kivuttomasti meni. Saas nähdä miten nyt käy… :open_mouth:

Hyvää uutta vuotta vaan! Olen mukana tipattomassa tammikuussa, kuten varmaan moni muukin! Paljon tsemppiä meille! Kyllä se helmikuukin tulee aikanaan.

t. Juhani

Monet asiat kirjoituksessasi kuulostivat todella tutuilta. Itsekin olen mukana tipattomassa tammikuussa. Toivottavasti onnistumme siinä molemmat ja sen kautta löydämme tapoja elää ilman että alkoholi näyttelee elämässä liian merkittävää osaa.

Jaksamista sinulle ja palaa kertomaan kuulumisia.

Hyvää tipatonta wannabelle ja kaikille muillekin sitä viettäville. Itse aion olla juomatta tänään. Se on minulle ihan hyvä tavoite, kun käyttö on ollut pitkään käytännössä päivittäistä. Tottakai tavoite on suurempi, joko tipaton tai ainakin vain viikonloppuihin rajoittuva käyttö tammikuussa, mutta tänään huolehdin vain tästä illasta. Kaupan kautta kotiin ja syömään jotain hyvää (vegaanista, onhan tammikuussa vegaanihaaste!). Kuntosalikäynnit tekisi yhtäältä mieli aloittaa, toisaalta siellä on varmaan tänään ihan hirveästi porukkaa ja sitten menee helposti hermot ja seuraavalla kerralla on vielä vastenmielisempää raahautua paikalle. Mutta tipatta tänään.

Hyvää tammikuuta kaikille. Itse kirjoitan ihan eka kertaa koska jotain munkin pitää tehdä. Itsellä kulissit kunnossa, hyvä mutta hirveän stressaava duuni, lapset ja perhe. Ja monta monta vuotta lisääntyvää tissuttelua takana. Ei mitään mikä näkyisi kenellekään muulle mutta melkein joka ilta kun muksut nukkumassa punaviinilasi ja toinen ja kolmas ja… Nukkumaan puoliltaöin ja herään neljän aikaan täysin ahdistuneena suu kuivana ja morkkiksessa. Ja sit kasilta töihin. Hävettää ja ahdistaa joka aamu kunnes tulee taas ilta. Mut eihän tästä voi kellekään kertoa. Haluaisin NIIN lopettaa tai ainakin rajoittaa vain viikonloppuihin ja tiedän että siihen pystyisin jos vaan löydän oikean moodin. Kokeilenpa siis itseni purkamista tälle palstalle. Röökikin loppui kuin seinään puoli vuotta sitten (mitä en olis ikinä uskonut) ja siinä oli stumpparin keskustelupalsta kyllä apuna isona. Tipattomaan en taida pystyä mutta alkutavoite vois olla vaikka kevään aikana opettaa itsensä olemaan ajattelematta sitä litkua arkisin. Päivä kolme menossa nyt enkä juo tänäänkään mitään. En.

Ihanaa, kun on tullut kirjoituksia ja tsemppauksia.
Ekan tarina kuin omani!! :slight_smile:
Neljäs tipaton päivä lähti käyntiin. Eilen saunoin… join kaksi alkoholitonta olutta. Ne on pahoja… Saunominen tuntu tylsältä, ilman saunakaljaa… mutta sekin täytyy opetella… Ihan siksi, että niinku tuossa ennen uutta vuotta kirjoitin mun saunajuomat… 10 kaljaa ja puoli pulloo kuoharii… Nyt nothing :slight_smile: :slight_smile:

:smiley: tsempit ja hyvät uudet vuodet täältäkin! Itteäni auttoi tänne avautuminen kunnolla… tuli olo, että “olen kertonut tilanteestami nyt jollekulle, nyt en vain MINÄ tiedä…” Tiedättehän? :slight_smile:
Jaksamisia, täältä on hyvä muiden kokemuksista ja kirjoituksista ammentaa voimaa…