Johtuisko iästä?

Vuosikymmeniä sitten vanhempi työkaveri sanoi että miehelle tulee järki päähän viisikymppisenä -mutta sitten sillä ei enää tee mitään!

Ei se ihan noin ole. Mutta joihinkin asioihin ikä vaikuttaa.

Ensin tietysti siihen, että aamuisin on käyntiinlähtö hiukan nihkeämpää. Ei oikein enää onnistu kuin ennen; silmät auki ja menoksi, vyönsolkea kiinniteltiin vasta kun oli pari kilometriä vipelletty ja samalla haukattiin jääkaapista tempaistua makkaranpätkää- jos muistettiin.

Nyt pitää laittaa kello soimaan jo tuntia neen lähtöä. Keitellä rauhassa kahvit, kuunnella uutiset. Katsella mitä päivän mittan vois mukanaan tarvita ja oikoa jäseniä, veivata itseään käyntiin kuin maamoottoria.

Ja asiat tuntuvat tapahtuvan jotenkin pehmeämmin, arkipäivän jutut ovat lakanneet riepomasta ja harmittamasta, kamalimmat tunnemyrskyt, masennukset ja vitutukset vaatisivat jotain oikein kolahdusta yltyäkseen. Kiire ei ole oikein minnekään. Yksin ollessakaan ei ole enää sellainen olo että nyt varmasti jossain on just helkutin kivaa, ja minä onneton jään taas paitsi kun täällä vaan yksin kökötän.

Juomisen lopettaminenkin meni ainakin moneen innokkaampaan verrattuna jotenkin laiskansitkeänä työvoittona, oman ajattelun vähittäisenä joskin hikisenä urauttamisena uuteen malliin.

Ei siihenkään sisältynyt mitään nuoruuden vimmaa, tarvetta rynnätä siitä puhumaan, yhtymään muiden kanssa paraatimarssiin tai vaihtoehtoisesti pukeutumaan säkkiin, kaatamaan tuhkaa niskaan ja kontilleen rukoilemaan taivaiden auetessa.

Totisena ja ryppyotsaisena puurtamisena asian kanssa muutaman ensimmäisen viikon ajan se meini, sitten ne palikat olivat kohdilleen väännetyt kuin kivinavetan seinät, eivät siinä harmaina ja hiljalleen sammaloituvina tuulista tai tuiskusta mihinkään tärise.

Ihan sama juippi, joka nuorempana oli intoa puhkuen menossa milloin hengen ja milloin aineen puolesta ensimmäisenä lipun tai kirveen varteen, eikä sivuilleen vilkuillut, naureskelee jo itselleenkin, ja kiireelleen, vanhoille henkensä riemuvoitoille ja joukkojensa paatokselle.

Ja sittenkin, tässäkin elämänvaiheessa,tottahan tunteet ovat voimakkaat, monenmoiset tunteet. Ne paremmat vissiin enempi päöällimmäisinä, kun niille on tilaa ja ruokaa annettu. Lienevät yleensäkin pehmeämmät ja ehkä hiukan hitaammin syttyvät kuin ennen, maailmankatsomus on edelleen ihan oma, punniten ja moneen kertaan auki repien mietitty… ja siitäkin tieto, että mukaan lähdetään kun jossain joukkovoimasta apua on.

Mutta asenne on hiukan muuttunut. Maailma menee mihin menee enkä minä sitä ihan valmiiksi saa, väännänpä siis vain sen verran kuin sopivasti jaksan ja annan itselleni aikaa köllöttelyyn, kusiaispesien katseluun tai kynttilänjalkojen sorvaamiseen - silloin kun se mukavalta tuntuu.
Ja kun sattuu tulemaan semmoinen iili päälle, että kirjoitanpa pitkän pätkän jonninjoutavaa höpinää plinkkiin, niin annanpa vaan sormien räpättää näppäimiä, sitä juttua enempää hiomatta tai miettimättä saako siihen joku itselleen toisenlaisen ohjekirjan ostanut samaistuttua.

Ja jos takaisin alkaa tulemaan pelkkää paskaa ja naamailua niin mikä pakko minun on plinkkiäkään joka päivä tai viikko edes lukea. Teenpähän sitten vaikka jotain muuta.

Niin, se ajattelun tempo ja räiskyvyys, barrikaadeille nouseminen ja samanhenkisistä ajatuksille pönkkäpuiden hakeminen on tullut pikkuisen tarpeettomaksi, mutta oliskohan maailma samalla tullut vähän mukavammaksi paikaksi elellä?

Ei sekään ihan varmaa ole, että nuo jutut iästa johtuisivat, mutta kun en ole muutakaan järjellistä selitystä keksinyt niin ainakin se voi olla…

Jaa-a, voihan se olla tai olla olemattakin tai sekä että ja jotakin muutakin myös… :stuck_out_tongue:
Aika ja ikä parantaa monessa vaivassa. Pahimmat persoonallisuuden kulmatkin hiotuvat ajan myötä…vaan ei kaikilla. Jokainen lie tuntee tai on tavannut vanhempia ihmisiä, jotka ovat tyytymättömiä, katkeria, vihaisia jne., mutta noin yleisesti ottaen uskon ajan hoitavan ja tekevän ihmisestä tasapainoisemman. Kyllähän se viinankin juominen voi loppua iän myötä. Vaarillani, joka oli kovia juomamiehiä hänkin, juominen vai hiipui pois noin 65 vuoden iässä. Seitsemän vuotta jäi jäljelle raitista elämää. On hyvin todennäköistä, että hän vaan ei enää jaksanut juoda. Iällä on ollut taatusti merkitystä myös oma lopettamisen kohdalla. Juomisen haitat kun tuntuivat kasvavan yhdessä ikävuosien kanssa.

Kirjailija Tuomas Kyrön (s. 1974) luoma fiktiivinen “Mielensäpahoittaja” pohdiskelee usein samantyylisiä asioita omassa metsänreunan mökissään.

Mielensäpahoittaja ei tosin käytä intter nettiä saati Plinkkiä, mutta monet muut nykyajan ilmiöt ovat hänelle tuttuja ja terävän kommentoinnin arvoisia.

Joskus kriittiseksi saa auringonpaiste väärään aikaan, joskus joku todellinen riesa kuten se että lääkäri ottaa ajoluvan pois, taikka miniän lähettänä ystävänpäiväkortti.
Kyllä en ole miniäni ystävä. Minä olen sen appiukko!!”

Mielensäpahoittaja on yli 80 v. sotaveteraani, jonka puoliso makaa läheisen kirkonkylän hoivakodissa vuodepotilaana ja tästä maailmasta jo irtautuneena. Lastenlasten lisäksi hän on ainoa ihminen joka Mielensäpahoittajassa herättää helliä rakastavia tunteita.

Helsingissä asuvat nelikymppiset poika ja miniä puolestaan edustavat Mielensäpahoittajalle pilalle mennyttä “nykynuorisoa”.

Sukupolvien välinen kuilu on erityisen syvä kaupungistuneen sukupolven ja maaseudulle jääneen edellisen sukupolven välillä.

Näistä aineksista minä kirjoitin ikääntymistä käsitelleen kirjallisuuspohjaisen esseenkin. Se otsikoksi olisi hyvinkin sopinut vaikka “Johtuisko iästä”. :slight_smile:

Faktakirjallisuutena härmäläisen elämänkaaren tutkailua edustaa esim. E. Heikkisen ja J. Tuomen toimittama “Suomalainen elämänkulku” (2000)

Oppia ikä kaikki, ja koko elämähän on kasvamista. Ihmisen on läpi elämänsä sopeuduttava uusiin ikäkausiin ja niiden tuomiin erityispiirteisiin ja haasteisiin, siihen asti kunnes elämä tulee valmiiksi. Eli siis päättyy; joko levolliseen pisteeseen, huomiotaherättävään huutomerkkiin tai kysymysmerkkiin.

C’est la vie. : )

PS. Mielenkiintoisia tutkimustuloksia ikääntyneiden tunteista: vähemmistö (n. 30 %) vanhuksista sanoo kärsineensä yksinäisyydestä. Yksinäisyyttä koetaan enemmän laitoksessa kuin yksin omassa kodissa asuessa.

Takuuvarma nakki. Toimii kuin junan vessa. Johtuisko iästä vai piästä? En tiedä, mutta makosasti nauratti tänäkin aamuna tämä anaalisointi. Eikä vähiten siksi, että se oli niin täysin arvattavissa jopa sisältöä myöten. :stuck_out_tongue:

Seiskakymppi oli ketjussansa löytänyt hyvän aforismin. Elämässä on tärkeintä se ettei tee lainkaan virheitä.
Muttei niin hyvää ettei toinen paremmaksi pistä.
Jalostettuna se menee niin että tein minäkin virheitä mutta vain oppiakseni paremmin oikaisemaan muiden virheitä.

Kun on nuori ja kaikentietävä voi tulevaisuus pelottaa. Tuleeko minustakin joskus vanha? Haukun varmuuden vuoksi yli viisikymppiset. Ainakin miehet.
Olisiko Kyrö jättänyt kirjoittamatta osan jutuista jos olisi tiennyt että niilläkin lyödään naapuria päähän?

Oisko edes kovin nuori? Haukkumisen kohteeksi on päässyt jokainen, joka on uskaltanut olla omaa mieltänsä läheisyydessään. Naiset, miehet ja kaiken ikäiset, joiden mielipide poikkeaa omastaan. Mielenkiintoiseksi ilmiön tekee se, että ei tunnu plinkin ylläpidolla olevan keinoja lopettaa tätä häiriintynyttä käytöstä, bannit e auta, aina jatketaan siitä mihin jäätiin. MM on harvinaisen sitkeä sissi, että rauhallisesti jatkaa omia juttujaan tästä vainoamisesta huolimatta.

Reppu ja keppi, olemme päihdeongelmaisten ja päihdetoipujien foorumilla, ja sellaisetko eivät tee virheitä?
Koko päihdeongelma on yksi suuri virhe. Onko sinulla ollut sellaista?

Kts. vaikkapa Mokailutopikki. Ja luulempa että sinne on kerääntynyt vasta virheistä vähiten pahat; sellaiset jotka kukin vielä tohtii julkisesti kirjoittaa.

Reppu ja keppi, itse et ole tainnut koskaan kertoa mistään virheistäsi tai että sinussa vikoja olisikaan.

Eihän sillä tietysti väliä ole. Joskus heität hyviä aiheuta peliin ja se on jo hyvä asia. :slight_smile:

Itsestäsi et kuitenkaan avaa yhtään mitään, ja rivien välistä aistii että omista virheistään tai ylipäätään itsestään avautuminen onkin sinusta vähän niiku meidän luuserien hommaa.

Ikäänkuin varoisit paljastumasta jonkun kakkos-nickiksi. :laughing:

PS. Ja kyllähän sillä kepillä tuntuu olevan helpompi lyödä vaikka päähän kuin millään kirjalla. Reppukin ownaa monta kirjaa.

Blaa blaa blaa.^

Minä ainakin olen huomannut iän tuovan mukanaan rauhallisuutta ja sellaista ettei stressaa samoista asioista kuin nuoreNpana. Mm. Odottaminen on helpompaa. Tuntemani Vääryydet ymmärrän laajemmin. Enkä ole niin mustavalkoinen. Mut ihan varma en oo tuoko pelkkä ikä tämän. Tuskin minulle ainakaan. Öyh.

Stressi vähenee, joo. Ehkä ajankäsityskin muuttuu. Vuodet tosin tuntuvat kuluvan nopeammin, mutta ei ole enää niin kovaa kiirettä minnekään.

Kai sitten vanhuuden aiheuttamat vaivat joskus myös lisäävät hermoilemista ja masentuneisuutta ym… varmasti on rankkaa elää alkavien muistinmenetysten ym kanssa… ja sopeutua sitten siihen elämään.

Sittenpä tuonkin näkee jos kohdalle sattuu.
Nyt, tässä just vielä alle kuusikymppisenä tuntuu että tämähän on ihmisen parasta ikäkautta!
(Niin on silti tainnut tuntua joka iässä :laughing: )

Terveys on kunnossa, voimia riittää kunhan ei juokse, ja ymmärryskin vielä vaatimattomaan elämään.

Ja se stressittömyys tulee osaltaan siitä ettei enää viitsi järjestää itseään kaikkiin mahdollisiin vaikeuksiin.

Ja minunkaltaiselleni, helposti koukuttuvalle, alkaa kans olemaan hiukan helpompaa. Ei enää tarvitse ihan joka paskaan käsiään työntää todetakseen että joo, sitä itseään se on.

Olisihan se tietysti ihmekin, jos ei kymmeniin eri suuntaisiin asioihin joukon jatkona tai etunenässä villiintynyt pöljäkin sadannen hurahtamisen ja maan pinnalle putoamisen jälkeen jo ymmärtäisi että katsellaanpa. Mietitään, ja tutkitaan nyt hetken ja toisenkin verran ennenkuin rynnätään taas johonkin ihmeitätekevään kaartiin mukaan.

Mutta siinäkin varmasti Teikäläinen on oikeassa ettei se pelkkä ikä ole. Toinen ymmärtää vähemmällä, oli sitten minkä ikäinen vaan… ja joku voi olla ymmärtämättä mitään, ja päässä fiiraa samaan tahtiin niin kauan kuin rahkeet kestävät repiä pääparkaansa kaikkiin mahdollisiin suuntiin.

Aika parantaa. Siitä on ihan näyttöäkin, esim. tiettyjen psyykkisten häiriöiden kohdalla. oireet helpottavat ja olo tasaantuu ikääntyessä ihan ilman hoitoakin. Mikä kaikki muu sitten vaikuttaa, niin varmasti lukemattomat asiat. Miten tullaan siihen pisteeseen, että voi olla itse se muutos, jota on ympärs ämpärs maailmaa ja muista ihmisistä etsinyt? Noh, täällä on siitä aika monta tarinaa. Monia teitä perille, luulisin minä tai en oikeastaan vain luule, vaan luulen jopa tietäväni. :stuck_out_tongue:

Moikkis MM ja Teikäläinen. Olisikohan ihan yksinkertaiseti siitäkin kysymys, että ikääntyessään on ehtinyt yrittää ja erehtyä tarpeeksi usein? Tämä siis “ikään” liittyen. Kääntäen voi sitten myöskin sanoa, että joillain pari-kolmekymppisillä on enemmän elämänkokemusta ja -kolhuja kuin usealla kuusikymppisellä tulee koskaan olemaankaan. Historiikista kiinni!

Varmasti tuo tarpeeksi moneen kertaan kuplien puhkeamista katsellut alkaa epäilemään kaikkea kiiltävää ja paisuvaa, ja joka konkurssikin on jotain opettanut. Joku toptuuden siemen on siinäkin vanhassa sanonnassa jonka mukaan se mikä ei tapa, vahvistaa. Ja edelleen, kun jostain asiasta on selviytynyt, on seuraavaa ongelmatilannetta varten jo valmiina ainakin uskoa selviytymiseen ja jotain työkalujakin itsensä kokoamiseen.

Että ei tässä muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä :laughing: :laughing: :laughing:

Mutta jos sitten kuitenkin jotain muutakin? Riittäiskö nuo kokemukset, positiiviset kai lähinnä, siihen että olo alkaa tuntumaan rauhallisemmalta, ennen niin mustavalkoisetkin asiat alkavat hahmottumaan vain harmaan eri sävyinä ja ehdottomuus asiassa kuin asiassa himmenee.

Kai se sitä hidasta muovautumista pääasiassa on, kokemusten ja ajattelun summaa. Mutta ehkä myös aivojen täyttymistä asioilla, nuoruuden tiedon ja kokemusten janon hiipumista kun elimistö jo hiukan väsyykin maailmaakattavien suunnitelmien tekemiseen, pienemmätkin hiekkalaatikot alkavat riittämään ja elimistö alkaa suhtautumaan realistisemmin omiin rajoihinsa?

Tai sit jotain muuta… tai ihan vaan luonnon kiertokulkua jossa kaikki muuttuu omalla tarkoituksenmukaisella tavallaan.

Vai multiin minua jo ollaan lemppaamassa! Käääk! :open_mouth: :open_mouth: :laughing:
Tuohon mainitsemaasi johonkin muuhun liittyy itselläni aika paljon sellaistakin ajattelua, että mikään ei ole niin korvaamatonta, että siitä kannattaisi ottaa liikaa paineita. Paitsi terveys.
Täälläkin on monia taloudellisia menetyksiä kokeneita, avioerotapauksia yms. Ja kuitenkin asiat rullaavat aina jollain lailla eteenpäin. Ei välttämättä samalla tasolla kuin ennen, mutta kuitenkin. Uskon myös, että iän kasvaessa tapahtuu jonkinlaista kyllästymistä olemassa olevaan. Helpompi luopua? Voi olla, että olen tässä aivan pihallakin, itselläni vain on näin.

Olen kuullut huhua Tervaskanto-Alkoholisteista, jotka eivät kuole sitten eivät millään. He dokaavat Sinolia ja Lasoliakin. mutta vuosikymmenestä toiseen ne vaan sitkeesti pysyy hengissä. Klamydiakin laulaa tällaisesta jannusta…

“Heikot nakkaa lusikan nurkkaan…(nimi mikälie) vaan jaksaa…Vaasan kaduilla sitkeesti tallaa ja porskuttaa”

En ole kuullut tarkempia juttuja mutta tiedän että tällaisia kestospurguja on, joiden motto on JUO JA ANNA TOISTEN KUOLLA VIINAAN… :laughing: :laughing:

:slight_smile: [size=150]HYVÄÄ ISÄNPÄIVÄÄ[/size]
kaikille isille, ja eläköön myös niiden isien muisto jotka ovat jo ajasta iäisyyteen siirtyneet.

En viitsinyt nyt aloittaa erillistä isänpäivä-topicia, joten toivotettakoon nuin nyt tässä ketjussa.

Ajan kulumisen huomaa varmasti hyvin konkreettisesti, kun seuraa omien lasten kasvamista. Olen kuullut sanonnan, että koskaan ihminen ei tunne itseään niin vanhaksi kuin nuorimman lapsen muuttaessa pois kotoa.

Me lapsettomat hylkiöt voimme vain kuvitella, millaista on seurata omien lasten varttumista. No, seuraamme sitten vaikkapa kaverien lasten kasvamista. Ajoittain hieman kaihoisasti kadehtien, toisinaan jopa helpotusta tuntien siitä mistä olemme saaneet jäädä paitsi. :smiley:

[i]No mä en oo forever young, en vaikka ruiskeita laitan, en vaikka ampulleista seerumeihin meen
Ja kuinka paljon aiemmin mä tätä naamaa vihasin
Nyt aion alkaa kaiken vielä uudelleen

Kun mulla on viidennet häät
vieraat ei jaksa lässyttää
ne vetää silti pöydät tyhjäks mielissään

Tee minusta täydellinen, tee minusta taas ihminen
ja vedä viiltos peittoon pettymyksien…

-PMMP : 4ever young[/i]

youtube.com/watch?v=vsQo0C4Hsgg

PS. Ne jotka kaihtavat nykyajan musiikkia tai suomenkielistä musiikkia tai naisten musiikkia, voivat kaivaa jostain Alphavillen alkuperäisen kasariklassikon. On sekin kyllä niin tavattoman ihana… on! :')

Kyllä minä vaan keksisin vaikka minkälaista käyttöä viisikymppiselle miehelle… Mutta ei jaksa lähteä sellaista etsimään eikä oven taakse etsimättä ilmesty, joten jälleen olen yhtä rauhallista viikonloppua lähempänä omia viisikymppisiäni.

Täällä en viitsi nykyisin paljon käydä, kun ei ole mitään asiaa. Periaatteeni oli liittymisestäni lähtien, että silloin en tänne kirjoittele, kun olen ottanut, ja nyt kun en toviin ole ottanut niin en ole myöskään viitsinyt päätäni alkoholiasioilla vaivata, joten en ole käynyt sen takia.

Lopullisesti lopettaneeksi en itseäni miellä, mutta vuoden loppuun saakka ajattelin kokeilla miten olo muuttuisi jos olisin kokonaan ilman (no ei toistaiseksi mitenkään, sama kaamosvi-- masennus ja saamattomuus kuin ennenkin, eikä painokaan ole inahtanutkaan alaspäin). Huomasin, että vaikka ei sinänsä ollut vaikeaa olla viikolla ottamatta, niin viikonloppuisin piti sitten yrittää tankata koko viikon edestä.

Muutamat pikkujoulut on tiedossa, mutta ne eivät ole minulle olleet ennenkään ongelma.

Kiitos kannustavasta kommentistasi ketjuuni. Hieno homma, olla kuivilla alkoholista!