Hei kaikille!
Olen alkoholista riippuvainen kahden teinin äiti.
Juomiseni alkoi teini-ikäisenä, 16-vuotiaana. Ensikokeilujen jälkeen aloin juomaan alkoholia lähes joka viikonloppu. Kavereitten kanssa juopoteltiin enemmän tai vähemmän ja aina oli hauskaa. meillä ei koskaan ollut mitään huonoa ja ikävää viikonloppua. Usein alkoa meni myös keskiviikkoisin, joskus jopa maanantaisin. Kävin kuitenkin kouluni lopppuun ja pääsin töihinkin. Tapasin tulevan mieheni 19-vuotiaana ja ravintolassa tietenkin. Hän oli samantyyppinen alkoholin kanssa, eli kaikki viikonloput meni “harratuksen” parissa.
Tulin raskaaksi 25 ja 28 vuotiaana ja silloin olin pitkän aikaa ilman alkoa, eikä tehnyt tiukkaakaan. Raskausaikana en halunnut ottaa mitään, ja imetysaikakin meni aika puhtoisesti, paitsi nuorimman lapsen kohdalla vähän lipsuin.
Join aina kaljaa ja viiniä, en viinaa, en väkeviä.
Vuodet vierivät, opiskelin lisää ja valmistuin vaativaan ammattiin. Oli lasten harrastuksia, yhteisiä reissuja ja juopottelu oli joka viikonloppuista. Sittemmin viikonloppu alkoi jo torstaina ja viimeiset kaljat juotiin sunnuntai-iltana. Meille tuli sitten ero, v.2016. Muutin pois ja alkon käyttö räjähti käsiini niin, että otin joka päivä. Kun ei ollut kukaan vahtimassa. Oli mikä olotila tahansa, niin pari kaljaa ja pari lasia viiniä meni ihan joka päivä.
Sitä on jatkunut nyt 1,5 vuotta, eikä montaa alkotonta päivää ole. Paino on noussut, väsyttää, mieli on välillä vähän maassa ja hävettää. Eniten varmaan vituttaa oma olematon tahdonvoima.
Mutta mä ajattelin vielä tästä selvitä! Se on vaikeaa. Kun on niin tottunut joka ilta ottamaan. Töissä käyn normaalisti, otan arkena niin vähän, että siitä ei ole muuta haittaa kuin huono omatunto. Tällä viikolla maanantai-tiistai olin raitis, tänään otin 3 lasia viiniä, yhden kaljan ja siiderin (0.33 molemmant) ja aamulla menen töihin.
Jatkan kertomustani vielä, nyt kutsuu nukkumatti ![]()
Vertaistuella aion onnistua, on ollut todella tärkeää lukea teidän juttuja ja miten vähentäminen on onnistunut, kiitos teille!