Järvenpään sosiaalisairaalasta

Hei!

Minulle suositellaan mm. bentsojen lopetusta ja muun lääkityksen tasaamista Järvenpään sosiaalisairaalassa tapahtuvaksi ja lokakuussa olisi ilmeisesti tarkoitus se hoitojakso aloittaa. (Kaksoisdiagnoosilla olen, eli riippuvuus + mielenterveysongelma.) Tarkoitus olisi ensin olla vieroitusosastolla ja sieltä siirtyä kuntoutuspuolelle. Korvaushoidon aloitukseen tai purkuun en ole menossa. Hoidon kokonaiskesto on kuulemma max. 3kk, mutta riippuu tilanteesta ja kunnan mahdollisesti myöntämän maksusitoumuksen kestosta. Nyt kun suunnitelma on selvillä, joskin lokakuuhun on vielä pitkä aika, kiinnostaisi todella kuulla millaiseen paikkaan sitä on menossa.

Haluaisin kuulla ihmisten kokemuksia ko paikasta:

1. Millainen päivärytmi on?
  2. Onko käytettävissä esim. kuntosalia tai uima-allasta?
  3. Onko paikka auki ihan ympäri vuoden, eli esim. Itsenäisyyspäivänä ja muina juhlapyhinä?
  4. Kuinka usein vierailijoita saa käydä ja saavatko tuoda esim. vaihtovaatteita tai kirjoja?
  5. Onko joku soittoaika, jolloin läheiset saavat soittaa potilaspuhelimeen?
  6. Onko paikalla vuorokauden ympäri lääkäri vai vain esim. 8-16?
  7. Miten bentsovieroitus tuolla yleensä tehdään? Onko asteittainen tiputus vai seinään lopetus?
  8. Onko potilaiden käytettävissä tietokoneita esim. sähköpostien lukemista varten?
  9. Tehdäänkö yleensä tutustumiskäynti tai vastaava ennen hoidon aloitusta?
  10. Onko jotain ulkoilualuetta tai pihaa, jossa saa olla? Tai jopa pakollista ulkoiluaikaa?
  11. Huolehtivatko hoitajat lääkkeiden ottamisesta oikeaan aikaan vai saako aamulla käteen päivän lääkkeet? (Tämä kiinnostaa siksi, että nykyinen lääkitykseni jakautuu niin, että parin tunnin välein on joku lääke otettava, enkä useinkaan muista ottaa kaikkia.)

Olen hakua käyttänyt ja selaillut aiempia ketjuja, mutten ole oikein löytänyt vastauksia noihin kysymyksiini. Myös Järvenpään sivuilla olen käynyt lukemassa infoja, mutta silti on paljon käytännön asioita, joihin en vastausta ole löytänyt.

Näin ollen kaipaisin vastauksia kysymyksiini sekä myös yleisesti kuulla kokemuksia siitä, millaista tuolla Järvenpäässä on!

1. Aika helvetisti toimintaa, niin että omaa riippuvuutta ei kerkeä ajattelemaan.
  2. Urheiluhalli & punttisali kaikilla välineillä, boxsaus (käytä suojahanskoja, että ei tule hepatiittiä).
    Musiikkihuone, askartelua jne…
  3. Ympäri vuoden auki.
  4. Ei suljetulle osastolle.
  5. Jep, henkilön pitää olla raitis ja puhelut kuunnelaan.
  6. 8-16 tavallinen lääkäri, psykiatri ja psykologi (elvytysvälineet löytyvät kyllä).
  7. Asteittain, riippuu vähän ongelman vakavuudesta.
    :sunglasses: Ei ole.
  8. Tuskin…

Hoitosi maksaa muuten 54.000€, eli syytä onnistua tai ammu itsesi :frowning: !

Jokeri

Suljetulla saa soittaa 1. vkona 3 puhelua a10min tiettyyn aikaan (1h). Puhelut kuunnellaan. 2. sekä 3. vko saa soittaa 2*10min puhelut. Todella virikkeinen paikka ja paras missä olen ollut. Erittäin kallis, tuskin toiste pääset uudelleen jos mokaat. Osaava lääkäri, Suomen ykköspaikka! Yleensä 1-3vkoa katkolla, riippuu paikkakunnasta… Kaikki vaatteet pestään ja laukut tarkastetaan, ei santtuja ei kumeja; mansikkapamia sekä ehkä kokeillaan lääkityksiä tai omia… En suosittele lähtemään hetken mielijohteesta, itse olin 2 kertaa lähdössä, onneksi eksyn liian helposti… :mrgreen:

Asteittain pudotetaan ja lääkäri on mahdollista ainakin katkolla tavoittaa melkein joka aamu, joka toinen myöhemmin… Viesti toimitetaan jos katsotaan että liian heikko happi tms. Ei tietokonetta, ei puhelinta ainakaan katkolla… Kaikkiin toimintoihin osallistutaan tai peruuntuvat kokonaan + huomautus. Kolmesta ulos… Hyvä paikka eivät jätä yksin, tekemistä, pääsee akupunktioon tai vieroitushierontatuoliin päivittäin, sauna 3krt/vko yms… Allasta en nähnyt, mutta sali, kävelyä, pelaamista eri lajeilla (sulkapallo, -kori-, jalka-, sähly yms), grillaamista yms… Ei minulla tehty. Osastolle ilmoitettu etunimellä että uusi tulee tänään. Aamukokoukset ja musa-ryhmä… Katko erossa muista… Kaikki tehdään samassa ryhmässä…

Hei ja kiitos vastauksistanne!

Jokeri: Laskin, että hoitoni maksaisi n.35 000€ kunnalle. Maksan itse omavastuuosuuden, eli sossu/yhteiskunta ei maksa sitä. Omavastuuosuus on n. 3000€, jos oikein ymmärsin, sillä maksukaton rajaa en löytänyt.

Kiinnostaisi vielä se, että eikö kuntoutuspuolellekaan saa vieraita tulla? Ja jos saa, niin saavatko tuoda kirjoja ja vaatteita, jos henkilökunta kerta tarkistaa jo hoitoon mennessä kaikki tavarat?
Olen nopea lukemaan, joten jos joudun hoitoon mennessäni varaamaan itselleni tarpeeksi luettavaa, voi kirjoja olla hyvinkin jopa 50. Helpointa olisi, jos saisi olla iPad, jolla e-kirjoja luetaan, muttei ole sallittu.
Sopivia vaatteitakin voi olla vaikea pakata kerralla mukaan, koska hoitoni aikana syksy todennäköisesti vaihtuu talveksi.

Lisäksi ollaanko kuntoutuspuolella vapaamielisempiä puheluiden suhteen? 2-3x10min viikossa kuulostaa hyvin vähäiseltä määrältä ottaen huomioon läheiset, jotka varmasti haluavat tietää voinnistani.

Kaipaisin vielä enemmän vastauksia ja kuvailuja siitä, millaiseksi hoidon Järvenpäässä koitte?