järvenpään sosiaalisairaala

Kysyisin että minkälainen on kyseisen sairaalan bupre vieroitus? Minkälaista lääkitystä hoitoon kuuluu? Onko siellä kerrasta poikki systeemi vai pikku hiljainen annoksen pudotus?? Oon korvaus jonossa mutta silti oon ruvennut ajattelemaan ehkä sittenkin vieroitusta ja myös a-klinikan hoitajani myös olisi sen kannalla! Eli jos jollain kokemuksia järvenpäästä niin kertokaa ihmeessä…

Hei.

Järvenpään Sosiaalisairaala on mulle tuttu paikka 2000- luvun alusta. Olen ollut siellä joskus mitä helkuttia lie tekemässä -muut saivat tykit lääkitykset minä ja jotkut muut eivät. Osa lopetti hoidon, kun heidän pääpäihteensä ajettiin alas, osa jatkoi sitkeästi esim. nopeaa bupre-vieroitustaan.

Itse katselin tuon aineen läpi nopeasti, ja pudotin nopeasti SIVIILISSÄ -puoli vuotta meni ja toiset puoli vuotta päälle rakentaessa elämää. Jos annokset ovat päässeet nousemaan isoiksi, ajatus “seinään” tai “nopeasti” ei järkevää tietenkään.

Olisin kaivannut turvaa, mutta olivat a-klinikalla selvästi -ittuuntuneita. Mukavaa oli, kun kurvin työntekijä sanoi puhelimessa “ai sä olet jo noin pitkällä” oksentaessani useita kertoja päivässä. Valvoin kolme yötä putkeen. Siinä ei Tenoxi auttanut. Puhdistava kokemus -suosittelen :neutral_face: .

no mulla on annos päivästä riippuen 2-4 ja käyttö historiaa noin 4 vuotta! Sitä vaan mietin et oisko siellä se pikkuhiljaa bupre pudotus, kun oon jo pari kertaa yrittänyt kylmää kalkkunaa ja ei oo hyvä seurannut! Tiedätkö yhtään mitä muita lääkkeitä siellä käytetään?

Kesällä Järvenpäässä oli ainaki sellanen linja, että bupre katkastaan seinään eikä lasketa alas Xonen avulla, kuten ennen on ollu tapana. Pääsääntöisesti bentsoista määrätään Opamoxia laskevin annoksin. Jotku saivat Diapameja ja jotku Rivoja (lähinnä jos ollut ennestään käytössä) yöksi sit Tenoxia. Bentsoriippuvaisten kohdalla käytäntö todennäköisesti eri.

Paleluun, hikoiluun ja siis tohon vaiheiluun yleensä Britlofexiä, jotku sai Catapresania.

Muuten sitte Burana, Imocuria ja jotain pahoinvointia helpottavaa + Melatoniini, Atarax, Ketipinor yöksi. Noista lääkkeistä pääsääntöisesti buprevierotuksen lääkehoito siellä koostui.

Tossa nyt jotain infoa. Asiallinen paikka.

Oman kokemuksen mukaan huono paikka, ja lääkärit aivan idiootteja, kun eivät osaa lukea klinikan lääkärin lausuntoja ja hoitosuunnitelmaa. Onneksi avohoito meillä toimii loistavasti, joten lääkepudotukset on voinut tehdä ilman laitosta, kun viikottain pääsee keskustelemaan psykologin kanssa ja lääkäriä näkee kuukausittain.

Mutta Järvenpäässä antoivat Primperania pahoinvointiin, buranaa kuumeeseen ja nukahtamislääkkeenä sitä, mitä avopuolen lääkäri oli määrännyt; jos ei ollut määrätty mitään, ei myöskään saanut mitään, ei edes melatoniinia. Opamoxia suosivat, ja lähes järjestään vaihtavat lennossa ihmisten rivatrilit opamoxeihin. Myös epilepsialääkityksiä lopettivat tosta noin vaan potilaalta ja neurologilta kysymättä. (Ei koskenut mua, mut muita hoidossa olleita). Diapam annettiin oraalisuspensiona.

Sen verran huomautan, etten itse ollut buprevieroituksessa, mut osa osastokavereista oli. Niillä katkaistiin suoraan seinään bupre. Niin ja olin tosi lyhyen aikaa siellä, kun hoito ei vastannut suunnitelmia. Jos tonne menee, kandee olla hyvät välit oman klinikan lääkäriin, jotta voi saada sieltä suunnalta apua Järvenpään lääkäreiden mielivaltaisiin päätöksiin…

Itse sain oikein Ataraxia nukahtamiseen. Onneksi oli liian voimakasta pesuainetta, koska useampi yö meni valvoessa… Lisäksi tuli olla mahdollisuus hankkia kaikki lääkkeet, vaikka juuri klinikan kanssa tiesimme että ko lääkkeen saamisessa menee vähintään pari pv. Kun eivät saaneet lääkettä, sain päivän jälkeen omista lääkkeistä poistetut jyvät.

Toisessa topikissa sanoit, että annos olisi 1-2mg/päivä. Kokemuksia ei ole, mutta jos tämän topikin jutut pitävät paikkansa (eli bupret lyödään seinään) niin ehkä mieluummin koittaisin tuon Temgesicin voimalla vieroittautua kotonoa hitaalla tiputuksella. Tämä tosin vaatii itsekuria sen suhteen, että annosta ei taas nosta huononakaan päivänä. Eli vaihtaisin ne Temgesicit 0,2 milligrammaisiin ja tiputtaisin ehkä 0,2 mg/päivä joka viikko. Enemmänkin, jos tuntuu pärjäävän. Eli 5-10 viikon päästä olisi tuolla vauhdilla irti (jos se päiväannos tosiaan on max 2mg/päivä). Jos taas itsekuria tähän ei löydy, niin sitten tuo Järvenpää on varmaan paras vaihtoehto, korvaushoitoon ei ainakaan tuolla annoksella kannata lähteä. Muistanko oikein, että käytit tuon määrän vielä ohjeen mukaan eli kielenalta liuottelemalla?

joo oon nyt saanu sen annoksen pysymään noin 2 millissä kun aloin saamaan niitä teemuja yksityiseltä! Kun ostin kadulta niin kasi millinen kesti noin 2-3 päivää, toi 2-4mg on se annos millä tässä on pisimmän aikaa menty! Mutta yleensä se oli lähempänä 4 milliä tuli vaan heitettyä noin arvio. Subun saaminenkaan ei ikinä ollut ongelma kun melkein “maahantuojan” tunsi ja hintakin oli sen mukainen eli halpa! Joo en oo ikinä mitään i.v:sti käyttänyt eli kielen alla ja nokkaan on tullu vedettyä. Oon joo tota itse pudotusta yrittänyt jokusen kerran mut itsekuri on mitä on ja aina sitä keksii jonku syyn vetää! Et kyl mulle se jäke vaan taitaa olla oikee paikka!

Hei Peter!

Tosiaan noin pienellä annoksella pääset helpommalla pudotusajan suhteen = nopeammin. Ajallisesti olet käyttänyt buprea suht pitkään, ja ehkäpä sitä ennen muita huumeita. Reseptorisi ovat tottuneet saamaan jokatapauksessa aina jotain, joten ne alkavat huutaa lisää tuoden fyysiset ja henkiset vieroitusoireet.

Nyt en kyllä suosittele Järvenpäätä sulle. Jos todella haluat irti, olet valmis kestämään vieroitusoireet. Laita vaikka itsellesi kalenteriin aikataulu. 1. vko esim. 0,5 pois. Toinen vko kenties samalla annoksella jne. Aseta tavoite itsellesi, ja katso kalenterista edistymistäsi. Viimeinen jäljellä oleva milli on ilmeisimmin pahin. Siihen kun varautuu oikealla taisteluasenteella, niin selviit kotona. Tohon viimeiseen silaukseen tarvitsin itse tahtoa kestää useamman yön valvominen, muutaman Panacodin (1-2/yö), nestemäistä ravintoa (huom. ei aspartaamia sis.).

Ainetta poistuu kehosta vielä pitkän aikaa siitä, kun on lopettanut. Masentaa ja muuta. Olo voi olla kuin raadolla pitkään. Tähän vaiheeseen käytin itse alprazolaamia, Alprox/Xanor mahd. pienellä annoksella muutaman viikon, jotta pystyin hoitamaan vähäisetkin asiani.

Eikös sinne Järvenpäähänkin voi hakea varmuuden vuoksi. Jonotusajathan ovat tunnetusti pitkiä, joten saatat jo sinä aikana saada tuloksia aikaan omassa vieroituksessasi.

oon itse lähdös jäkeen korvhoidonarviointijaksolle kun ei laitosjaksoja aiemmin…ja tiputetaan samalla reseptilääk alas…eli mulla tällä hetkellä teemut 0,2mg 4-6/pvä , lyrica 150mg 2-4/pvä ja dormicum yöksi…tk-lääkäriltä…lisäks subu katukaupasta, yrittäny pitää sen 2-4ml/pvä (näiden respalääk lisäks) vain et kestän “terveenä” eli ilman niitä s-nallisia jalkakipuja,jotain hermosärkyjä mitkä jäänyt pirin käytöstä.mut kummasti nyt menny kumminki 4-8ml/pvä.eli siis historiaa on 20v…ennen piri ja essot pääaineena sit ku ekan kerran piristä ja bentsoist vierottauduin tuli ne hermokivut jalkoihin,niku kasvukivut mut voimakkaammat ja vääntää ja kääntää jalkoja…nyt koht vuoden jonottanu korvhoit…koittanu lopettaa ite monesti,3pvän jälk alkaa kuumepiikit ja kivut…yhtä helvettiä…sit viel adhd ja uniongelmat ollut lapsest saakka…olenkin miettiny et jos lapsuudessani ois diagnosoitu adhd niku nyk pvänä olisinko alkanu käyttää mitää??ku esim piri toimii mulla rauhottavana ja jaksan keskittyä ja tehdä asiat loppuun…ei tee musta duraselia niku yleensä ihmisistä,mä rauhotun. ja subu piristää mua,touhuan hulluna kaikkea ja pyörin ku häkkyrä…päinvastaset toiminnat…olin melkein 2v pelkäl puprella mut nyt taas piri maistunu ku ollu pitkäst aikaa hyvää tavaraa :open_mouth: ni sit välil pviä ku ei kiinnostas loettaakkaan.niin ja sauhua en laske huumeeksi se on luonnontuote,joten sitä saa käyttää “ilmottamatta”…teemuist tulee kovemmat viekkarit ja kivut ku sub et jos puprea käytettävä ennemmin sub ku teemut ja lisäks teemuista tulee kko ihosta sellai kosketusarka et jo käden lähelle tuominen “sattuu” onks muil samoja kokemuksia?mut saa nyt nähdä miten käy…pääseeks kuiville?toivotaan…niin ja kunhan saa piikittämisen pois… ni ja must jännä kuulla noit eri ihmisten ja eri kaupunkien käytäntöjä ku esim hämees yks ihminen oli 6kk KOKEILLU subua ja pääs subuhoitoon ja sit on ihmisiä jotka kymmeniä vuosia vetäny kaikkea mahdoll ni ei päse mihkää et onks se vaa nii et ku on ni väh käyt ni on viel toivoa saada kuntoon ja pitkään käyt kohdal niku toivo on jo menetetty??vai mikä siin on?voimia kaikille samas kuras tallaajille ja sielt jo nousseille!

Suomen sairaalat ovat perseestä. Mitäpä hoitoa tarjotaan työsskäyvälle opioidiriippuvaiselle? Ois mukava laittaa noi lekurit heroiinikuurille vuodeksi ja pakottaa ne lopettamaan kylmiltään. Kylmä kalkkuna ei ole viisasta, ei siinä onnistu kuitenkaan, ennemmin käyttää vaikka piriä lopettamiseen. Amfetamiinikoukku ei ole mitään verrattuna opioidikoukkuun.

No itse sain a-klinikalta seuraavanlaista hoitoa: lääkkeet apteekkisopparilla ja aluksi oli pudotusohjelma, joka muuttui matkan varrella ylläpito-ohjelmaksi. Lisäksi tapasin psykologia ja psykiatrista sairaanhoitajaa ja olisi ollut erilaisia ryhmiä, jotka eivät olleet tosin mun juttu. Mulla toi klinikkayhteistyö sujui ihan hyvin ja olin monessa mielessä siihen tyytyväinen, koska nimen omaan huomioitiin se, etten vaan hengaa himassa telkkaria tuijottaen. Tiedän kyllä, että vaihtelee paljon paikkakunnittain ja monissa kunnissa siirrytty kaupungin omiin yksiköihin, joissa on paljon huonompaa osaamista ja yksilöllinen hoito on epätodennäköistä. Toki nyt yleistän, mutta näin ainakin omien ja tuttavien kokemusten mukaan.

Niin eli kotihoitolääkkeet saisi samantien? Nimittäin en voi missään tapauksessa käydä hakemassa niitä joka päivä.

No mulla ei ollut korvaushoito kyseessä, joten hain apteekista lääkkeet ja hain ne aluksi muistaakseni 2-3 kertaa viikossa ja loppuvaiheessa kerran viikossa. Jos oli työ- tai lomamatkoja, joustettiin jonkin verran hakupäivissä ja -määrissä, jos hyvissä ajoin pyysin. Piti vain valita sellainen apteekki, joka oli järkevästi auki ja vaihdoinkin sitä pariin otteeseen, kun en ollut tyytyväinen toimintaan. En nyt sano, että klinikalle voi kävellä sisään ja vaatia tällaista järjestelyä, mutta tiedän, että vastaavia systeemejä on muuallakin ollut mm. bupren pudotusohjelmina korvaushoidon ulkopuolella.