minkälaisia kokemuksia?
Huippu mesta!
Kannattaa ottaa kaikki hoito ja liikunta vastaan, mitä he tarjoavat, niin aika kuluu ripeästi. Ruuat ovat todella hyviä Järvenpäässä! Henkilökunta ja hoitsut ovat tiukkoja, mutta oikeudenmukaisia. Paras/kalleni katko paikka mitä Suomessa on tarjolla.
Oletko itse menossa sinne vai miksi kyselet?
VH
yritän ainakin päästä jos oma päihdetyötekijäni kirjottaa maksusitoomuksen.
^Hyvä valinta!
Olen ollut kolmessa eri katko paikassa ja vain Järvenpäässä kestin koko ajan, eli 5 vkoa. Olin todella hyvässä kunnos kun lähdin Järvenpäästä. Paikan plussa on se, että siellä on jatkuvasti jotain ohjattua ohjelmaa, että aika kuluu tosi hyvin.
Muissa paikoissa käytänössä vaan ollaan ja tylsistytään hengiltä. Järvenpään hinta taitaa olla huikeat 600€/vrk, eli kunnat ei helposti lähetä sinne. Kun vrk hinta on mikä on ei se paljoa haittaa kuinka kallista ruoka on. Siellä ruokaan on panostettu, jotta suoraan radalta tulleet narkomaanit hieman pulskistuu.
Itse jouduin odottamaan pääsyä Järvenpäähän noin 8 kk ja sinä aikana tein paljon rikoksia. Järvenpään jälkeen rikokset jäivät pois minun osalta. Tosin minun tapauksessa edes Järvenpääkään ei auttanut, koska nyt olen korvaushoidossa. Se, että retkahdin ei ollut Järvenpään syy vaan minun syy.
Suljetulla osastolla on ihan hyvä olla eikä sitä kannata kammota. Kyseisellä osastolla saa röökata sisällä . Itse olin 5 vko suljetulla osastolla.
VH
tietty kannatttaa mennä, mutta kaverilla palo hihat täysin tuohon paikkaan. et saa edes vitamiineja syödä (D-vitamiini näyttelee aika isoa osaa parantumisprosessissa). ensin joudut täysin eristykseen, ei puhelimia tai tietokoneita. vähän niin kuin eristysvanki.
kamu pääsi ekalle lomille ja kun se palas, niin yksi persepää-alkoholisti haistoi keskikaljan. meni kertomaan henkilökunnalle. kamu joi junassa yhden oluen. hyvä meno. mut kannattaahan sinne mennä, jos pääsee. tosiaan urheilua ja eipähän ole houkutuksia kuosailla. kirjoja mukaan ja oikea asenne, niin hyvä siitä tulee.
rahalla tietty saa parempaa, inhimillisempää ja yksillösempää hoitoa. tullaan jopa hakemaan kotoa
Tulipahan mieleen Järvenpäästä eräskin tapaus.
Samaan aikaan kun minä olin Järvenpään Sosiaalisairaalassa, niin minulla oli kämppäkaverina noin 29 vuotias mies. Kaveri oli vetänyt ihan juniorista asti mömmöjä ja sen seurauksena koulunkäynti oli jäännyt ihan minimiin. Kaveri puhu ihan normaalia Suomea, että siinnä ei ollut ongelmia. Hämmästykseni oli todella suuri, kun kävi ilmi, että hemmo ei osanut lukea!!! Järvenpäässä piti täyttää yksinkertaisia kaavakkeita ja kertoa muille omasta huumehistoriastaan. Kysymykset olivat seuraavan tyyppisiä:
Milloin olet aloittanut huumeiden käytön?
Mitä haittaa sinulle on ollut huumeiden käytöstä?
Mitä hyvää sinulle on seurannut huumeiden käytöstä?
Uskokaa tai älkää, niin hemmo ei osanut lukea eikä ymmärtänyt tuollaisia lyhyitä kysymyksiä!!! Sanotaan nyt vielä, että hemmo oli mustalainen. Kuinkakohan yleistä narkkien porukassa on lukutaidottomuus? Kyllähän tälläkin palstalla kirjoittaa ainakin yksi nimimerkki, joka ei pysty kunnolla kirjoittamaan edes yhden rivin lausetta… No, onhan se varmasti totta, että koulutusaste narkkien joukossa on aika alhainen. Hyvä, jos edes peruskoulu on saatu vietyä läpi.
VH
…
Nimimerkki on:
jukkaqqq10
Onpa tämä hankalaa…
Hyvää olen itekki tuosta paikasta kuullut… mutta tosiaan, ainakin pohjoisemmassa tuskin saa tuonne (asti) maksusitoumuksia.
Ja miotä lukutaitoon tulee, niin minua vähän kummastuttaa, se on vähän niinkuin ei osaisi syödä tai jotain, sen kun opin ihnan itsestään tuijottelemalla kirjoja ja välilä muistaakseni vähän avustettiin, mutta kun ne aakkoset osasi lausua niin siinähän se sitten oli, että eipä siihen peruskouluja tarvinut, palkjon oli jo tullut kirjoja luettua kun kouluun menin.
Eenemmän se oli sitten ne ylemmät asteet mitkä ovat kaikki kaatuneet huonoon terveydentilaan ja päihteidenkäyttöön. Nyt ois kyllä päihteily kurissa, mutta vuorokausirytmi ei, siten sairastunkin masennnukseen, jos sitä pitää yrittää väkisin pitää, sen pitää antaa olla vapaa, mikähän opintolinja sellaiseen sopisi… Tai siis samalla kun lopetin koulun ja stressi poistui ja lopetin välittämästä vuorokausirytmistä, on elämä hymyillyt muutenkin, tai ainakin hymyillyt paljon useammin jos ei nyt ihan jatkuvasti.