Järjen ääni

Olen kirjoitellut tänne aiemmin nimimerkillä SunFlower. Minulla on tyhmä, mutta akuutti pyyntö. Tarvitsen järjen äänen itselleni, siis oikean ihmisen jonka kanssa voin jutella. Yllättäen, näin korona-aikaan alkoholin käyttäminen on saanut järkyttävät mittasuhteet. Haluaisin jutella ihmisen kanssa joka on kokenut tämän saman kakkelin kuin itse. En itse saa tätä putkea poikki, en vain saa. Voisiko joku ystävällinen sielu auttaa minua? Vain juttelemalla?

Voisko paikallisen AAn kautta löytyä tukihenkilö?

Miriyam, voiko sinulle laittaa sähköpostia?

Itse en AA-ryhmissä käy, olen niissäkin käynyt mutteivät ole mun juttu, käyn itse toisenlaisessa päihderyhmässä, mutta AA on minua auttanut kahdesti alku raitistumiseni aikana, todella ratkaisevasti auttavan puhelimen kautta.
Sain molemmilla kerroilla impulssin poikki kriittisellä hetkellä, (juuri ennen kauppojen sulkeutumista) kun raittiuden ensi askelilla tartuin silloin luuriin ja soitin paikalliseen auttavaan puhelimeen. Halusin tehdä mitä vaan etten repsahda juuri sillä hetkellä. Iso kiitos siis AA:n auttavalle puhelimelle, siellä osataan kohdata ihmisenä, vertaisia kun ovat ja jutella ehkä muutakin kuin seuraavan palaverin osoite ja kellonaika. Isompaan juttelun tarpeeseen löytyy toki muitakin palveluita. Erilaisia kriisi- sekä auttaviapuhelimia on nykyään paljon. Nyt juuri jos ei livenä ole mahdollista tavata ketään niin niistä löytyy kuuntelijaa. Googlaamalla löytyy kattavaa listaa numeroista.

Ihmisten tapaaminen livenä kannattaa aloittaa mahdollisimman pian, esim. Paikallisiin ryhmiin ja yhdistyksiin menemällä. Oman kaupungin (tai lähimmän sellaisen) tarjontaa tutkimalla löytyy ilmaisia vertaistukiryhmiä, päivätoimintaa jne päihdekuntoutujille matalalla kynnyksellä, jotka alkavat kohta taas avata ovia. Ja kaikenlaista vapaaehtoistyötä on aina tarjolla, mutta ne vasta itsensä hoitamisen jälkeen. Noissa tapaa väkisinkin muitakin ihmisiä, jos sosiaaliset suhteet kaipaa piristystä. Kiinnostavaa harrastettavaa löytyy paljon nyt kun kaikki taas aukeaa. Auttaisiko ensi hätään noi puhelimet yhtään?