Tänne päädyin taas. Luin Metsätähden ketjua ja huomasin hänen päässeen jo pitkälle matkallaan kohti raittiutta. Minä käänsin tieni toiseen suuntaan. Ikään kuin vaivihkaa aloin taas ostamaan viiniä kotiin ja join muka kohtuudella. Pian sitä tulikin taas juotua itsensä aivan humalaan vähintään kerran viikossa. Taas.
Luulin keväällä jo päässeeni pahimman yli, mutta olinpa todella väärässä! AA:ssakin kävin silloin yhden kerran. Olisin vain käynyt useammin. Mielenterveyteni on nyt alkanut järkkyä vakavasti, enkä uskalla enää edes hakea apua mistään. Tännekään en meinannut uskaltaa kirjoittaa, sillä pelkään hysteerisesti muiden tuomiota teoistani. Itsekin inhoan tätä “minua”, joka minusta on tullut. Katkeruus ja katumus vellovat päälläni enkä uskalla edes nousta sängystäni.
Aloitin aiemman ketjuni sanojeni mukaan aallon pohjalta. Nyt olen sitten kai jo uponnut meren pohjaan asti. Tämä häpeän tunne on sietämätön!
Olkoon tämä selvä päivä numero yksi - jälleen kerran. Juomisen syitä olen hakenut itsestäni, muista, menneisyydestä ja tulevaisuudestakin. Nyt alkaa tuntua, että kyseessä on ihan fyysinen juttu: viikon “nollaaminen” alkoholilla on jotain, mihin olen näiden juopotteluvuosien aikana tottunut juuriani myöten.
Onkohan täällä joku muukin, joka on retkahdellut näin pahasti? Siis niin, että juomattomuuspäätös takaraivossa hakaten kävelee kuitenkin sinne Alkoon ja romuttaa kaiken sen hyvän, minkä oli saanut rakennettua.
Noin puolet ensimmäisestä juomattomasta päivästä on takana. Ja nyt olen juomatta tunnin - tai minuutin - kerrallaan. Välillä vain tuntuu siltä, ettei enää kannata edes yrittää.