Iv-käytön riskien minimoiminen

Tämä ei ole topic, jossa kerrotaan kuinka käytetään suonensisäisiä aineita, eikä myöskään moralisoimista tai turhia kommentteja käyttämisestä suonensisäisesti! Ei siis pistämistekniikkaa!!! Jos et ole koskaan käyttänyt IV:nä, älä myöskään aloita sitä:vältyt monelta haitalta. Amputaatiot eivät ole legendaa vaan totista totta!
Samaa asiaa käsitellään myös täällä tietoiskuissa, mutta kerrataan vielä.

Joitain IV-käytön faktoja, joilla voi ehkäistä turhia tartuntoja sekä laskimotulehduksia/tukoksia:

• steriloiminen:
    mikäli ei ole saatavissa puhtaita välineitä,99% varmuudella voi steriloida näin:
    (pitäkää pullo talouskloriittia aina kotona) Ota kahteen puhtaaseen kippoon vettä sekä esim. kloriittipullon korkkiin loraus kloriittia. Huuhtele ensin puhtaalla vedellä, sitten kloriitilla, sen jälkeen yksi huuhtelu puhtaalla vedellä riittää.
    Kaava siis 1+1+1…eikä kestä kuin 30 sekuntia!
    USA:ssa tehtyjen laboratoriotutkimusten mukaan em. riittää tappamaan 99% viruksista.
    Vastoin yleistä uskomusta, värkkejä pitäisi keittää 15 minuuttia, ennenkuin niistä saadaan tarpeeksi steriilit.
    Linkki:
    youtube.com/watch?v=rTdgvq86to4

Virusten elossapysymisajat ovat seuraavanlaiset:
-insuliiniruiskussa:
HIV: 1-3viikkoa!
C-hepatiitti: 24-48 tuntia!
-ruisku+erillinen neula;
HIV: 6 viikkoa!
C-hepatiitti: max. viikon!
Ennen pistämistä kannattaa pestä kädet huolellisesti, kyynärtaipeita myöten sekä kuivata puhtaaseen paperiin. Linkki:
youtube.com/watch?v=SjgXRfYF-lc
Jos mahdollista, pistospaikkaa kannattaa vaihdella, eli pistää vain kerran yhteen kohtaan ja seuraavan kerran toiseen paikkaan.
Älä pistä nivusiin, älä jalkoihin! 39%:lla jalkoihin piikittäneillä esiintyy laskimoiden vajaatoimintaa!!!
Lääkkeiden IV-käyttö on suurimpia laskimotukosten aiheuttajia, bubrenorfiini tulee kakkosena. Lääkeaine, joka ei ole IV-käyttöön tarkoitetussa muodossa, aiheuttaa kudoksissa hapenpuutetta. Samoin jotkut huumeet esim. kokaiini saattavat kiteytyä laskimossa, jolloin syntyy tukos, joka johtaa useimmiten amputaatioon.
Laskimotukoksen oireita:
1.välitön paikallinen ärsytys ja kipu pistoskohdan seudulla
2.punoitus, puutuneisuus, raajan heikkous. Akuutti raajaiskemia(=veren/hapen puute kudoksessa) kova kipu, raajan kylmyys, sinerrys, kalpeus, marmorikuviointi
3.raajan turpoaminen
4.raajan osan kuolio/infektio
Jos ykköskohdan oireita esiintyy, kannatta jo siinä vaiheessa hakeutua lääkäriin, jossa aloitetaan liotushoito. Itse ei kannata mennä lääkitsemään esim. asetyylisalisyylihapolla(Asperin, Disperin, Primaspan), koska mikäli seurauksena on äkillinen verenvuoto, se voi johtaa kuolemaan.
Erityisen haitallinen on Tenox!

Sitten filttereistä:
druginfo.adf.org.au/druginfo … it_dr.html
lataa tiedosto, joka on ensimmäisenä. Todella hyvää tietoa eri filtterien tehosta!

Yksinkertaista ja nopeaa ehkäistä turhia haittoja.
Tämän tarkoituksena ei ole yllyttää ketään aloittamaan IV-käyttöä, päinvastoin:
EI KANNATA KOKEILLA EDES SITÄ ENSIMMÄISTÄ KERTAA!!!
Mutta koska on myös suonensisäisesti käyttäviä, ehkäpä tämä tietous auttaisi edes yhdelle ettei juuri sinun sormiasi/kättäsi/varpaitasi/jalkaasi tarvitse amputoida!

Tämän topicin julkaisemiseen on pyydetty lupa Päihdelinkistä, koska aihe on IV-käyttö.

:smiley: Saa myös kommentoida…siis asiallista palauteta, kommenttia, omaa kokemusta…liittyen aiheeseen :question:

Mun mielest tosi hyvä paketti. Soitin heti klinikalle ja pyysin käymää katsomassa :wink: . Sanoi et tarvii virallisen tiedon tästä ennenku voi laittaa seinälle, mut kyl aion jos näit frendei ketkä keittää vermeet näen esim. huomises ryhmäs; ni kertoa heille tosta jo.

Kunpa täälpäin porukka kävis enemmän netis :unamused: . Tosiaa taidan olla ainoa joka heitti loppuvaihees filsan kautta bubret (xonet), kaikki muut heitti suoraa ruiskuu palasen ja vettä perää… Vakuutti mulle ettei tarvi filsata, juups :confused:

Tosi hyvä et ku monet ei jaksa varttia odottaa tuossa keittämisessä, ni on nopea tapa tappaa bakteerit. Mä aikoinani mietin et käviskö tuo ja oon pari kertaa sil puhdistuslapul jos on alkoa vetän ruiskuu sitä; mut meinasin ettei tuo vaa jää sinne ruiskuu ja polta suonia. Mut tosi hyvä ja asiallinen paketti, kiitti Alexandra :wink: … Vaik en ite enää käytäkään iv:st. Voin asiaa kuitenkin eteenpäin kertoa.

Ja kunpa yks ex-frendi, kel 7 omaa hammast jäljel ja ikää n. 30 uskois ku oon sanon et tennarit on pahimmat. Hyvä ettei jo pari vuotta sit jalkaansa menettän, mut väitti ettei tennareiden rännäys liittyn siihen mitenkään; eipä vissiin :unamused: En uskon sitä silloin, vielä vähemmän nyt… Mut tän kaupungin meno on sellanen et melkee löisin vetoa kuka on eka tästä piirist kel lähtee käsi tai jalka… :frowning:

:smiley: Kiitos, Malibu! Jep, koko paketti on ihan faktatietoa, terveysneuvontapäiviltä saatua. Oon so happy, jos tieto saavuttaa Iv-käyttäviä ihmisiä ja voi ennaltaehkäistä monia seurauksia! :wink:

^Kerroin tänää parille tyypille jotka piikittää tuosta uudesta tavasta desifioida; toinen väitti ettei käytä ku puhtaita ja ettei Tenoxia enää piikitä ku sanoin sen olevan pahin tukosten aiheuttaja (just tämä kuka oli sairaalas jalan tukoksen ja muutaman muun ongelman takia tuossa vajaa vuos sit) ja toinen kuunteli kyllä.

Muuten tuli sellanen mielee et ku oon joskus tuolt ihan näilt plinkin neuvontasivuilt katson tietoa “oikein piikittämisestä” ni täs ku oli tuo et “pistokohtaa tulisi vaihdella” ni monellahan ei oo montaa paikkaa johon heittää. Tuossa plinkin sivustol oli sit neuvottu et alotetaa piikittää kauimmasta kohdasta ja jatketaa eteenpäin lähemmäs “sydäntä päin”. Tai osaa sitä selittää, mut kait se pitää viäl paikkansa. Itse tänää olin vieressä ku kaveri pisti, menin dösällä jos kaveri kerto menevänsä tänää vinkkii ja tulin dösäl jos yks tuttu kysy sanoi et tarvis löytää joku kaveri mukaa vinkkii, mä en edes tarjoutunu menemään… silti jäi vähän paska maku suuhun ku tekis eihan pikkasen miel rännätä, mut ku bubre on hyvänä kakkosena ja apteekissa on niin paljon tuttuja naamoja töissä, ni on se skipattava :open_mouth: . Etenkii ku tost lähiapteekist ei saa nollafemman neuloi…

Mut täs on se linkki plinkin ohjeistuksee tuosta paikasta jos samaa suonta käyttää… Tai lisäks tähän ellei nyt oo tän tiedon jälkee osa jo vanhentunu… Tuo pienellä oleva teksti pistoskohdan valinnasta jos ei ole “vaihtoehtoja” . Eli tässä vielä nuo perustiedotkin Alexandran tekstin lisäksi…

tosi asiallinen tietopläjäys! uutta tietoo ittellekin vaikka on tullu neulottua jo vuosia…yllyttämisestä toi oli kaukana päin vastoin.ja miks ei vois neuvoa niitä ketä on sen tien valinnu.sanomattakin tietysti selvää et putsit on aina putsit mut tiedossa on et siinä vaiheessa ku vedot on siitä kiinni et ei oo putseja ni seuraukset tahtoo unohtua kuhan saa ne vedot…hepatiitti tai pahimmassa tapauksessa hiv on aika julma hinta vedoista.jos kaikki iv-käyttäjät kävis tsekkaa ton ni säästyis varmaan aika monta raajaa + maksaa.tosta lääkkeiden rännäyksestä jengillä on varmaan aika vähä tietoo…varsinki siis aloittelijoilla.itte oon joskus vetäny huti,tulehtu tosi pahasti.tais olla itseasiassa ekat vedot.lisää tällasia ni ei jää jengillä toinen kenkä käyttämättä ku jalka puuttuu… :frowning:

Ainoa asia mikä mua jäi ihmetyttämään on se, että olen aina luullut C:en olevan se kaikista sitkein ja HIV:n kuolevan kehon ulkopuolella todella nopeasti… Eli just päinvastoin kuin täs mainittiin.

Mulla on yks kaveri joka vuoden ajan kerkes piikittelee itteensä todella satunnaisesti, ja mun ja yhen muun hepun lisäks siellä ei juurikaan muita iv-käyttäjiä ravannut, ja silti se nappas itelleen jostain C:n… Paska tsägä. Kyl mä kauhulla kattelin kun ne keitteli siellä vanhoja vehkeitä, mitä ei välttämättä ollu käytetty päiväkausiin, eli siellä jossain se C piti itteensä hengissä. Sinänsä tuntuu aika vittumaiselta/väärältä kun itse oon tökkiny itteeni 10k kertaa enemmän eikä mulla mitään oo edelleenkään. No, kyllä mä sille aina sanoin ettei keittelis, kävis vinkissä vaihtaa putseihin ja käyttäs niitä klikkejäkin vaan kerran, ja aina kun pyys yksiä/kaksia värkkejä niin heitin vähintään 5-10kpl+muut tykötarpeet.

Vaikka tänne ei saa laittaa kaupallisia linkkejä, niin onko tietoa paikasta josta saisi kunnon filttereitä? Pitäs ehdottaa paikalliselle a-klinikalle ett tilais tai sitte pitäs ite tilata…

Stadin vinkeistä ainakin saa, maksaa 80senttiä/5kpl.

:exclamation: Hmmm, eihän se ole kaupallista, kun puhutaan A-klinikkasäätiön omasta terveysneuvonta-toiminnasta…Ja kyllä ainakin mun aivoilla noi ranskikset kuuluu tähän asiaan, eli niiden saatavuus. Ei taida olla enää missään ilmaisia, maksavat niin paljon, ettei määrärahat riitä enää niiden ilmaiseksi jakamiseen----ikävä kyllä. Jostain kun on aina nipistettävä säästöä=jotta voidaan jatkaa puhtaiden välineiden vaihtamista+testejä+rokotuksia, yms jotka ovat yhtä tärkeitä terveyden kannalta.

Ku meidän A-klinikka mainitaan ainakin tuolla listassa ja meilläkään ei tosiaan ole noita filsoja. Oli aiemmin, mut sit vaihtui toimittaja ja ei ne kuulemma menneet kaupaksikaan; no ei mikään ihme ku ei täällä ole minkäänlaista valistusta filttereiden tehoista tms. Isommat opettaa aloittelijoille et pirit filsataa ja pillerit; bubre ei edes kuulu filsattavien kastiin tääl päin mun tuttavapiirissä ainakaan… :unamused:

Eikä meidän a-klinikal vaik siin on samas Vinkki, oo mahis ottaa noita testejäkään et onks hiviä tai ceetä. Aina ei oo ees mahollista kirjoittaa käsittääkseni lähetettä ku se on sairaanhoitajan tehtävä. Mielellään omahoitajan. Mut nuo sivut on päivitetty ties koska. Itse omahoitsu sanoi, et a-klinikan sivut ei oo lainkaa päivitetty ku kysyin et yks hoitopaikka jota ei ole vuosiin ollut, oli siellä.

Ja mitä mä juttelin hoitajan kanssa, ni sanoi et kuulostaa karseelle et jos on tosi sekasin, et alkais jonkun kloorin kans pelaamaa :open_mouth: . Kyl mäkin tiedän et kloori on tosi tujua, ku sitä jos sekoittaa kuumaan veteen, se höyry on myrkyllistä, mut et keittäis sen sijaan vartin ku sitä ei jaksa yleensä kukaa 5 minsaa kauemmin keittää… Et tuskin tuota tapaa edes kertoo ellei sitä nyt heille ilmoiteta et tämä on uusi käytäntö. En mä tiedä; mä oon melko tunnettu tääl päin siitä, et tiedän kaikkea sellasta mitä täältä netistä löytää :open_mouth: . Esimerkiks kerran yks puoltuttu sanoi, et mä kuulemma tiedän kuinka kodeiinin saa eroteltua artuist… Sanoin et joo tiiän, ku netis se lukee, mut erittäin harval mun tutulla on netti! Mut eipä mua läheskään aina uskota, et filsaa kandeis käyttää myös xonea/tekkeniä vetäessä :open_mouth:

Täytyy myöntää, että pubren vaarallisuus filsaamattomana oli mulle uutta, jos tän ketjun tieto on kerran varmaa, siitä kun ei oo ees puhuttu täällä, vaan aina vaan murennettu suoraan neulaan.

nii, ite käytän insuliinineuloja ku en pistä muuta ku pubrea aj niitähän saa 100kpl kerralla, että sitten ei pitäis olal puhtaiden puute ongelmana. Tai en tiiä mistä niitä saa huumausainekäyttöön, mutta ite saan muuhun tarkoitukseen.

Oon käyttäny pubreni aina IV koska se on aika arvokasta ainetta täällä pohjosessa, siksipä kerran koitin sitten filtteröidä revityllä tupakkifiltterillä ja teho laimeni selkeästi ja kuten sanoin, on kallsita tavaraa, joten mahd. hyvät olot mahd. pienestä määrästä voi monesti ja monella mennä turvallsiuuden edelle, vaikka värkkejä tai insuliinineulat oisi puhtat, että onko tähän IV käyttöön sitten jotain parenpiakin filtteröintisysteemeitä+

Nytj os vastataan, niin ei toimitus voi sanoa haitallisen käytön suositukseksi, koska pistelen itse pubrea ja moni kaverikin ja tuota filtteröintiä tai tuohon tarkoitettuja fgilttereitä en ole täällä edes nähnyt.

ite olen yrittäny pitää nuo neulat nii että jos pöydiltä löytyy epämääräsiä niin suoraan roskiin, mutta kun tää elämäntapa on mitä on, niin helvetistäkö sitä muistaa, että millä pisti ilta-insuliinin eilen illalla tai mitä millonki ja kuka ja missä… Ku ei musita msitään mitään.

No, ainakaan en aio syyttää muita. Toivottavasti. olla katkera muka sellasesta minkä itekki ymmärsi jo sillon ku… noh, tuttua kaikilel täällä.

^No Alexandra on pyytänyt luvan julkaista tämän iv-aiheisen artikkelin plinkin toimitukselta ja työskentelee pisto-välineiden parissa, joten artikkeli kyllä on totta. En voi oikein uskoa että teho siitä pahemmin heikkenisi… Kannattaa kysellä paikallisesta Vinkistä, josko noita 99% läpäiseviä filttereitä teilläpäin olisi. Säästyisi sun suonet. Mä itse taas laitoin tuonne oliko mun tokaa kirjotuksee tuon plinkin oman neuvonnan, jossa on suomeksi testattu filsat; tavallinen filsa estää noin puolet sidosaineista (maissitärkkelys jne.) kulkeutumasta suoniin, mut siäl on tarkast ne, eikä oo ees pitkä artikkeli tuolla tietopankissa. Mä uskon et Alexandra vastaa tuohon aamulla, et kuinka vaarallista oikeasti on bubren piikittäminen filsaamatta (jos se kerta lääkkeiden jälkeen on toiseksi yleisin syy suonitukoksiin) ja et väheneekö tehot filsatessa… Mun mielestä ei ja mäkii tosiaan oon ennen kavereiden sanojen perusteel jättäny filsaamatta; enpä tajunnu et sidosaineet jää sinne mun suoniin… :open_mouth: Mut enää en niitä sinne törki, saa suonet ja siel olevat maissitärkkelykset alkaa vihdoin hajoilemaan, eikä kertyä miksikään tulpaks… :unamused:

Mä käytin ennen tupakan filtteriä mutta sit kuulin et vinkin filtterit on parempia. Ja kalliimpia :astonished: Toivonmukaan ei tuu hirveesti tulppia päähän.

:exclamation: Niin, mitä tulee ensin tohon kloriittiin, niin suositus on käyttää ohutta talouskloriittia, joka ei ole mainittua laimentamatonta kloriittia. Tosta tehosta on tehty Jenkkilässä tutkimus, tässä linkki, jos jotain kiinnostaa:
youtube.com/watch?v=oQuz_YJ8y6s.
Suomessa annetaan vankilaan mennessä nk. ‘säälipussissa’ Virkon-pullo, jossa on opastettu, kuinka sillä voidaan desinfioida värkit. Myös myynnissä: pharmaxim.com/pharmaxim_fi/p … site07.pdf
Itse oon aina filtteröinyt bubren, tosin kun käytin IV:nä, ne oli Teemuja. Oli kamuja, jotka eivät vetäneet filtterin läpi.
Se vaikutus on ihan sama, se että filsaamatta tuntuu stydimmältä, on sidosaineissa, tulee ‘pöhnä’. Sanoohan sen järkikin, että kun vetää filtterin läpi: siihen filsuun jää suurin osa aineista, jotka eivät kuulu verenkiertoon. Mitä kirkkaampi klikki, sitä puhtaampi se on. Siis se on harhaa, että bubre toimisi paremmin ilman filsaamista. Insuliiniruiskua käyttäessäkin voi filtteröidä(esim. heroinistit käyttävät insuliiniruiskua ‘maailmalla’ ja filtteröivät): siihen on kaksi tapaa joita en nyt lähde tässä opastamaan—uskoisin että se ei ole sallittua. Mutta toinen niistä on ihan normaali tapa filsata.
Toi on harmi, että ranskalaiset filtterit alkaa loppua Suomesta, syynä on hinta ja resurssit ostaa niitä. Toivotaan että tilanne paranee.

Kaikki kirjoittamani on faktaa…kuten Malibu jo mainitsikin; olen pyytänyt erikseen luvan tälle topicille, joten tämä on kulkenut ensin ‘sensuurin’ läpi ja Päihdelinkki on hyvin tarkka informaation oikeellisuudesta. Ollessani koulutuspäivillä sain siellä tietoa, joka oli myös minulle aivan uutta…kuitenkin käytin n.16 vuotta IV:nä…

:open_mouth: Nostan tämän esiin, ihan tohon rännitys-topicin rinnalle. Lukaiskaa ihan ajatuksella eka viesti tästä ja sitten hehkuttamaan kunka vedätte vedot… :smiley:

Ja nosto taas…

Mulle vaan iskostunut päähän oppi, että keittäminen on jotenkin “vanhanaikaista”…menee kuulemma neulasta pinnoitteet, ja ruiskukaan ei tykkää moisesta…

No joo… Tykistä tulee sellanen nytkähtelevä ja neulasta tylsä, mut kyllä se keittäminen kannattaa jos likasilla vetää… (Tietenkin siis omilla likasilla :unamused: ).

Terve!

Olen itsekkin huomannut että pari kertaa käytetyn neulan työntäminen suoneen on samanlaista kun työntäisi neulaa johonkin puuhun! Neulassa on jokin pinnoite joka saa sen uppoamaan suoneen helposti. Tämä pinnoite häviää neulasta aika nopeasti! Neulat ovat kertakäyttö välineitä! Muista se…

VH