Hei Lintuanna!
Itse yritän aihetta vältellä, koska se leimataan niin noloksi ja “huomion hakemiseksi” (vaikka kukaan ei edes tietäisi itsetuhoisuudesta, ikäänkuin kaksoiselämää). Aikoinaan (teininä) ei pystytty satuttamaan, kun tein sen itse. Rajatila on diagnisoitu, mutta tuskin kriteereitä enää täyän…
En huomannut ainakaan ikääsi, mutta itse olen +30>35v ja ollut itsetuhoinen 13v asti. Nykyään lähinnä kriisitilanteissa… Yli 14-vuotta ollut klinikan terapiassa ja nuo perinteiset sh, viiltelyt, im-toiveet& yritykset, päihteet jne ollut käytössä… Kh:n aikana laihdutus, iv-käyttö ja viiltely. Kaksi viimeistä periaatteessa lasken saman kategoriaan, viimeinen vaihtoehto, ellei saa pahaa depistä pois tiettyyn aikan mennessä… (Lievempiäkin keinoja on satuttaa itseään ja aiemmin muutamia vuosia sitten, saatoin ottaa lähes mitä tahansa extempore; jotta saisin paskan olon ohi.) Päivä kerrallaan, välillä minuutti… Yritän lykätä ratkaisun tekemistä, vain siten voin oppia elämään ilman itsetuhoisuutta…
Itselleni tärkeimmät asiat ovat olleet luotettavat ihmiset (terapiassa), työskentely itseni kanssa estäen mahd pitkään itsetuhoista käytöstä+avun hakeminen (omat resurssit, ennakointi, ei tietoista petaamista vaan ennemmin päätös->pettymys, asioiden käsittely) sekä pitkäjänteisyyden opettelu. Vajaan vuoden ajan mindfullness on auttanut älyttömästi…
Itse olen käynyt lapsuuden tapahtumat yms läpi klinikan omahoitsun kanssa ja he ovat olleet se peili, jota vanhempieni olisi pitänyt olla minulle. En ole todellakaan täysin päässyt kaikesta kontrollista, mutta tasoa olen saanut laskettua. Lisäksi elämä on helpottunut sekä iän & asioiden yksinkertaistumisten takia. Töitä olen tehnyt ja vanhempiini pidin vuosia neutraalihkot välit, etteivät pääse vaikuttamaan uuteen minäkuvaani liikaa…
Itsellänikin perhe-muutos aiheutti (viimeisenä niittinä mm kiusaamisen lisäksi), etten ollut vuosiin ollut tietoinen, kuka olen. Kun muiden (sairaiden) tarpeet menevät edelle. Pääpiirteet tuohon vertaitukiketjuun olen kirjoittanut… Aikaa vie, ja toisen ihmisen ymmärrys sekä kuuntelu & KIINNOSTUS. Kukaan kaksa puhua ihmiselle jota ei kiinnosta! 
Voimia prosessiin!
Molemmille voimia harmaaseen syksyyn!