Moi!
Ekanakin: hyvä kun kirjoitit tänne!
Sun kertomasi kuullostaa todella tutulta. Mulla oli kanssa kauhea häpeä omasta epäonnistumisesta ja siksi suljin silmiäni aika selviltä vaaranmerkeiltä. Me ehdittiin muuttaa avoliittoon, vaikka jo seurustelun aikana oli tapahtunut sellaista, mistä olisi pitänyt kellojen soida. Mutta päästin tilanteen liian pitkälle, koska häpesin, halusin uskoa hyvää, halusin ihanan parisuhteen jne. Virhe!
Avoliitossa toisen ulos kampeaminen on huomattavasti vaikeampaa kuin siinä vaiheessa, kun molemmilla on vielä omat asunnot. Mies muutti mun kotiin, joten mulle ei erossa käynyt kuinkaan. Selvisin vain tavaran menetyksellä. Isoin ongelma lopulta oli saada mies hakemaan kamansa pois.
Mun lähtöpäätöstä siivitti oivallus siitä, että mulla on vain yksi elämä ja olen täysin yksin vastuussa siitä, onko se ihan mahtava löytöretki kaikkine upeine juttuineen vai katkeroidunko alkoholistin rinnalla. Valinta oli todella helppo 
Mun päätös auttoi myös hyvä ystäväni, joka on ollut naimisissa alkoholistin kanssa ja joka rohkaisi mua lähtemään. Alkoholistia ei saa lopettamaan juomistaan (jos läheiset siihen pystyisi, niin ei maailmassa olisi juoppoja tai narkkareita). Alkoholistin kanssa voi pelastaa ainoastaan itsensä. Sen tein.
Suurin osa kavereista antoi todella huonoja neuvoja ja käski jäädä “tukemaan” miestä kun sillä on niin “vaikeaa”, mutta onneksi lähipiirissä oli tämä yksi tolkun nainen, joka viimeisen juoppoputken aikana tuli meille ja alkoi pakata alkoholistin kamoja ikean kasseihin. Yhdessä käytiin ostamassa uusi sänky ja skumppaa uuden elämän kunniaksi. Mutta siis ko ihminen auttoi mut konkreettisesti uuden alkuun. Siitä olen ikuisesti kiitollinen.
Tuttavien “hyvää tarkoittavia neuvoja” ei kannata kuunnella, ellei heillä itsellään ole kokemusta alkoholismista. Sellaisilla ihmisillä on yleensä hyvin naivi käsitys alkoholismista sairautena ja usko siihen, että alkoholisti voisi jotenkin helposti parantua. Asia ei ole näin. Alkoholismi on krooninen, etenevä sairaus ja niidenkin, jotka haluavat lopettaa juomisen, on yleensä erittäin vaikea raitistua (kannattaa lukea täällä esim Lopettajista tarinoita jatkuvista retkahteluista jne) Alkoholismiin ei ole ihmelääkkeitä.
Pidä pää kylmänä ja ota selvää alkoholismista. Kirjoittele tänne. Meitä on monta, joilla on oikeaa elämäntaivalta juopon rinnalla ja varmasti tuetaan sua niin paljon kuin osataan. Lue meidän tarinoita, huomaat että ne on aika samanlaisia kuin sunkin kokemus. Joskus joku vieras saattaa täälläkin kirjoitella ilkeästi, mutta älä anna niiden kirjoitusten lannistaa.
Sinä et voi vaikuttaa miehen juomiseen, etkä siis ole siitä vastuussa. Hänellä on oikeus pilata elämänsä. Sinulla ei ole pienintäkään velvollisuutta jäädä hänestä huolehtimaan. Sillä vain mahdollistat juomisen jatkumisen. Aikuinen ihminen on vastuussa omasta selviämisestään ja omista valinnoistaan. Jos miehen äiti haluaa huolehtia aikuisesta pojastaan, se on hänen valintansa. Sinun ei tarvitse siitä tuntea syyllisyyttä.
Mulla on erosta kohta vuosi aikaa ja voin sanoa, että kaikista ennakko-odotuksista huolimatta se on ollut yksi mun elämäni parhaista vuosista. Olen toteuttanut pitkäaikaisia unelmiani, matkustellut, aloittanut unelmaharrastuksia, aktiivisesti hankkinut uusia ystäviä jne. Sua odottaa ihana tulevaisuus, ei kannata pelätä lähtemistä!
Voimia päätökseen ja muista, että et ole yksin <3