Olen naimissa.
Asun mieheni kanssa ostamassani talossa. Maksan asumisen ja laskut pääasiassa yksin.
Mieheni käyttää kannabista. Oikeastaan päivittäin. Välillä saattaa pitää yhden välipäivän viikossa. Silloin ottaa vähintään yhden oluen, yleensä useamman.
Hän käy töissä, joskin pitää usein rokulipäiviä. Viikonloppusin yleensä vähintään yhtenä iltana juo itsensä humalaan.
On todella ahdistunut jos ei ole pilveä eikä olutta, ja siitä kun olisi ollut vaikkapa kokonaisen viikon ilman mitään päihdettä, on 1.5 vuotta aikaa.
Pilvipäissään ei ole pahan suopa, muttei läsnä, joten teen omia juttujani ja hän omiaan. Joskus kun ehditään nähdä päivästä muutama tunti niin, että hän on selvänä, saatetaan touhuta jotain yhdessä, muttei hän yleensä silloin ole iloinen. Läheisyyttä meillä ei juurikaan ole, sillä en halua että hän koskee minuun kuin selvinpäin.
En itse käytä alkoholia enää lainkaan tai mitään muutakaan päihdettä, en sen vuoksi että minulla olisi ongelmaa, vaan sen vuoksi, että yritän näyttää esimerkkiä. Eli olen hyllänyt oman elämän siltä osin, ennen kävin tyttöjen kanssa kaljottelemassa pari kertaa vuodessa, enää en.
Minulla on todella paha olla, olen menettänyt rakkaani ja parhaan ystäväni. Hän on viimeisen puolen vuoden aikana myös ensimmäistä kertaa ollut väkivaltainen minua kohtaan. Riitamme johtuu aina päihteiden käytöstä - minä haluan normaalia elämää jossa jakaa arjen jonkun kanssa ja mimusta päihteiden päivittäinen käyttö ei ole normaalia. Hänen mielestään mtn ongelmaa ei ole, muuta kuin minulla.
Olen muutamaan kertaan sanonut että saisi muuttaa pois. Suuttuu heti ja asiasta ei voida järkevästi keskustella, ja sitten tulee se yksi selvä päivä ja ajattelen AINA että ehkäpä tämä tästä.
Itse vältän riitoja, en jaksa enää, välillä olen niin raivona että toivon että hän katoaisi, seuraavassa hetkessä pelkään että hän jättää minut ja itkusta ei tule loppua.
Aina näinä hetkinä, kun hän on humalassa tai pilvessä, minulle olisi ihan ok että olisi muualla kuin kotona, olen tätä pyytänytkin mutta ei. Minua ahdistaa, itkettää ja tekisi mieli kuolla ennemmin kuin olla päihtyneen seurassa, en siis todellakaan saa tästä mitään irti. Nytkin haluaisin katsoa telkkaria, mutta ällöttää känniläinen joten istun yksin makuuhuoneessa puhelimen kanssa. Olen jatkuvadti varpaillani, joka päivä kun tulen töistä kotiin, toivon että täällä oltaisiin selvinpäin ja lähes päivittäin petyn.
Olen ehdottanut myös, että mies hankkisi asunnon ja nähtäisiin kun hän on selvinpäin, mutta siitäkään ei suostu puhumaan riitelemättä, hyökkää aina kun avaan suuni vaikka tekisin sen kuinka kauniisti, usein huutaa ennenkuin kerkeän juuri mitään sanoa “Joo ku mähän on niin juoppo ja nisti sun mielestäs! Sä oot hirviö akka, vedät hirveen shown siitä jos mies ottaa pari olutta tai pikkusavut!”
Tiedän että saisin mieheni ulos talosta kun vaan pitäisin pääni monta päivää putkeen ja veisin kamat ulos jne. Varmasti hän raivopäissään pistäisi taloa paskaksi vähän siinä sivussa, ja tiedänkin että jos eroamme, hän ei suostu sitä sovussa tekemään. Mutta minulla ei riitä voimat taistelemaan.
Samaan aikaan kun toivon eroa, pelkään että hän lähtee.
Mitä ihmettä teen? Tiedän ettei mun ole hyvä olla eikä tuo ihminen muutu kun ei myönnä ongelmaa itselleen, mutta miksi en osaa lopettaa tätä??? Apua?