Isäni on alkoholisti-narsisti, jolla on maanis-depressio

Ei riitä, että teen eroa puolisosta, jolla on vakava alkoholiongelma. Olen täällä tehnyt avauksia omasta perhe-elämästäni. Onneksi kotona on nyt rauhallista, niin isäni tilanne on ehkä paremmin siedettävissä tällä hetkellä.

Isäni on alkoholin ja lääkkeiden sekakäyttäjä, eikä kukaan tiedä määrää, jota hän todella juo. Hän piilottelee ja salaa kantaa kotiin mm. pieniä konjakkipulloja ja juo ne omassa rauhassa. Vaimon (jo kolmas) luvalla juo pari-kolme lonkeroa päivässä. Lopulta vaimo löytää hänet lattialta sammuneena, eikä tiedä, paljonko isäni on juonut, koska isä valehtelee kirkkain silmin. Isäni huoneesta löytyy tyhjiä pulloja, vaikka väittää, ettei ole juonut. Totuus on kuitenkin se, että viina ja lääkkeet (joita on yli 10 erilaista!!) eivät sovi yhteen. Lääkkeitä on mm. verenpaineen alentavia, mielialalääkkeitä, unilääkkeitä sekä närästyslääkkeitä. Ja muistaakseni vielä jotain piristävääkin, kun aamulla on ihan tokkurassa unilääkkeistä. Näiden lääkkeiden yhteisvaikutusta ei varmastikaan ole tutkittu. Ja tähän vielä viinat päälle, niin hengenlähtö ei ole kaukana.

Isäni on alle 70 v ja on fyysisesti todella huonossa kunnossa. Aivot on todistetusti rappeutunut alkoholin vaikutuksesta. Isä liikkuu huonosti. Hän on hidas, ja esim. lattialta tai matalalta tuolilta ei pääse ilman apua ylös. Hän on itsekin hämmästellyt sitä, kuinka hän on ihan parissa vuodessa mennyt näin huonoon kuntoon. Lääkärit on yrittäneet saada isääni lopettamaan juomisen, mutta turhaan.

Isä ei kykene huolehtimaan itsestään, ja vaimo on saanut tarpeekseen, ja pyytää nyt apuni. Onko kokemusta, millaiseen paikkaan tällaisen ihmisen on mahdollista päästä? Palvelutaloon? En usko, että ottaisivat alkoholisteja. Pakkohoidon kriteerit ei täyty. Ei ole vaaraksi itselleen, vaikka huuhtelee psyykelääkkeet konjakilla alas sillä seurauksella, että sammuu lattialle, kusee ja paskantaa alleen, sekä oksentaa.

Vieroitushoitoja on kokeiltu erilaisia versioita (mm. minnesota) sekä mielisairaaloissa on vietetty useita kertoja masennuksen takia. Kotiin päästyään alka taas kaikki alusta. Isä on tainnut näihin vieroituksiin mennä mukaan vain muiden(=ex- ja nykyinen vaimo) mieliksi. Näin jälkeenpäin kaduttaa, etten ole ollut isäni tukena hänen mentyään vieroitukseen. Olen pitänyt niitä käyntejä lähinnä vitsinä.

Minusta on järkyttävää, miten ihminen pystyy valehtelemaan sekä hoitohenkilökunnalle, että lähiomaisille. Monet ihmiset valitettavasti tuntee isäni, ja tietää hänen tapansa ja kykynsä manipuloida. Minäkin olen uskonut hänen tarinoitaan monet kerrat. On hämmentävää, kun nykyinen vaimo, sekä kaksi edellistä (joista toinen siis äitini) ovat kukin vuorollaan kertoneet isästäni hämmästyttäviä asioita, ja isä kertoo täysin päinvastaisia versioita tapahtumista. Nyt on pakko myöntää, että olen ollut liian sinisilmäinen.

Pidin isälleni melkoisen puhuttelun, ja kerroin, että hänen on pakko muuttua, jos haluaa nähdä lapsenlastensa kasvavan. Hänen on pakko muuttua, jos haluaa elää. Tätä menoa hän juo itsensä hengiltä. Tätä menoa hän jää yksin, kun läheiset yksi toisensa jälkeen hylkäävät. Isä ainakin sanoi ymmärtävänsä, ja alkoi sulattelemaan ajatusta palvelutaloon muuttamisesta. Totesin vain, ettei sinne oteta alkoholisteja. Ensin on hoidettava suurin ongelma, alkoholismi. Lupasin olla tukena, jos hän vain itse hakee apua. Kukaan muu ei voi häntä muuttaa, se täytyy hänen itse haluta ja tehdä.

Hei Anskubansku,
Mikä ero on alkoholistilla ja alkoholisti-narsistilla? Mielestäni isäsi on kuvauksesi mukaan tavallinen alkoholisti, joka keksii kaikenlaista voidakseen juoda. Alkoholismi on sairaus. Sen oireita ovat kaikenlainen valehtelu ym. epämiellyttävä käyttäyminen. Alkoholi on alkoholistille suurempi voima kuin lääkärin sana tai omaisten hermostuminen.
Jospa yrittäisit saada isäsi lähtemään sinun tai vaimonsa kanssa AA:n avoryhmään (aa.fi). Hän saattaisi saada sieltä vertaistukea, jäädä sinne ja raitistua. Jos se ei onnistu, teidän kummankin on parasta luovuttaa taistelu alkoholismia vastaan.

Kun taustalla pitkään jatkunut alkoholismi, olen Nopsasti kanssa samaa mieltä siitä, että on täysin mahdotonta erottaa alkoholismin aiheuttamia oireita ja muita mielenterveysoireita toisistaa. Tämä juurikin siksi, että alkoholi aiheuttaa niin paljon mielenterveysoireita ja outoa, järjenvastaista käytöstä.

Mielestäni ennen kuin diagnoosia mistään mielenterveysongelmasta voidaan tehdä, pitäisi ensin saada alkoholi pois kuvioista.

Missä isääsi on tarkalleenottaen hoidettu?

Valitettavasti karu totuus on se, että alkoholismi on erittäin salakavala sairaus sekä alkoholistien että läheisten kannalta katsottuna. Minnesota-tyyppinen hoito voi auttaa todella monia niistä alkoholisteita, jotka suostuvat käymään sen loppuun saakka. Nille, jotka eivät hoitoa käy loppuun saakka tai jotka kaikesta saamastaan tiedosta huolimatta jatkavat juomista, on valitetettavan huono ennuste.

Käsitykseni on se, että jopa 50 vuotiaita on hoidossa vanhustentaloissa siitä syystä, että he kärsivät alkoholidementiasta. En oikein keksi muita mahdollisia hoitopaikkoja, ellei juuri noita Minnesota-tyyppisiä paikkoja lasketa.