Olen jo seitsemäntoistavuotias, ja tämä on ensimmäinen kerta kun uskallan tästä kenellekään puhua. Ja nytkin vain internetin keskustelupalstalla. Alku se on pienikin alku? <:
Isäni on alkoholisti. Juominen alkoi minun ollessani noin 10-vuotias, eli sitä on kestänyt jo kauan, ja se menee pahemmaksi kaiken aikaa. En tiedä enää mitä elämää tämä elämäni on, sillä joudun varomaan jokaista sanaani tai tekoani, ettei isä suuttuisi. Olen 17-vuotias, minun pitäisi olla vahva, uskaltaa jo kertoa asiasta jollekulle, eikä häpeillä sitä. Mutta en vain pysty. Tiedän, että kaikki muuttuisi paremmaksi, jos saisin apua, jos koko perheemme saisi apua. Mutta en uskalla puhua, en halua kenenkään saavan tietää. Pelkään, miten isä reagoisi. Mitä tapahtuisi, jos pettäisin, ilmiantaisin oman isäni?
Asun yhdessä äitini ja nuorempien sisaruksieni kanssa. Nuorin siskoni on vasta 7-vuotias, ja joka kerta kun isä huutaa, hän juoksee itkien omaan sänkyynsä, 9-vuotias veljeni seurassaan. Veli käy aina ajoittain kyynel silmässä tarkistamassa tilanteen, kuuntelee kun isä huutaa äidille tai minulle, ja palaa sitten siskoni luo. Minä sekä 14-vuotias siskoni ja 15-vuotias veljeni vain seisomme vieressä, itkemme ja katsomme kun isä huutaa ja lyö äitiä. Emme uskalla mennä väliin, mutta vahdimme, ettei isä satuta äitiä liiaksi. Kerran isä suuttui minulle siitä, etten ollut korjannut lasia pöydästä, heitti lasin minua päin, nousi seisomaan, otti sohvasta kiinni ja yritti heittää senkin päälleni. Ehdin juuri alta pois, ennen kuin sohva rämähti maahan. Tämän jälkeen lähdimme äkkiä autolla äidin kanssa hetkeksi pois kotoa. Me kaikki lapset itkimme, isä soitti äidille itkien, pyysi anteeksi (tämä on ainut kerta, kun muistan isän koskaan pyytäneen mitään anteeksi) ja kertoi nostaneensa sohvan paikalleen, ja että koira oli kunnossa. Äiti ja isä suunnittelivat eroa, ja olin niin onnellinen. Pääsisin isästä eroon. Mutta kuka lapsi toivoo sellaista? Pääsevänsä eroon isästään, omasta isästään? Olen myös monta kertaa toivonut, että isä kuolisi. Ja tunnen itseni ihan uskomattoman kamalaksi ihmiseksi, kuka koskaan pystyy toivomaan omasta isästään mitään tuollaista?
Eroa on suunniteltu ja siitä puhuttu monta kertaa. Joka kerralla sydän hyppää paikallaan, ja uskon siihen, että vihdoin se tapahtuu. Mutta ei. Äiti ja isä ovat edelleen yhdessä. En tiedä miksi. En vain ymmärrä. Isä alistaa äitiä kaikessa. Hän haukkuu äitiä, käyttää tämän rahoja, pakottaa äidin tekemään tässä talossa kaiken. Isä on pakottanut äidin jopa seksiin. Ja äidiltä on murtunut käsi kolmesti isän takia. Sairaalassa mennyt läpi kaatumisina / liukastumisina jäällä tms. Äiti ostaa meille lapsille vaatteet, ruuan, koulutavarat, elättää meidät. Äiti käy töissä, maksaa laskut. Isä istuu työttömänä kotona, katsoo televisiota ja JUO. Päivästä toiseen. Välillä ajaa humalapäissään Alkoon, kun entinen loppuu. Eikä koskaan jää kiinni rattijuopumuksesta. En uskalla puhua tästä mistään äidinkään kanssa, niin paljon kuin äiti minulle merkitseekin. Äiti on idolini. Äiti on vahvin nainen jonka tiedän, tosiaan ihailen häntä. Mutten ymmärrä, miksei hän voi päästää irti? Hänkin kärsii niiin paljon, että monesti olen itkenyt vain senkin takia. Ei haittaisi, jos isä löisi minua, mutta se sattuu enemmän, kun se lyö äitiä tai pienempiä. Ja oikeastaan löyminen on jäänyt paljon vähemmälle, nykyään isä vain haukkuu, olemme kaikessa kelvottomia, emme tee mitään minkään eteen, elämme täällä muka täysihoidossa, meitä on syytäkin nälviä ja meille karjua kurkku suorana ties mistä asiasta. kaikki mitä isä tekee, on oikein ja vain hänen mielipiteensä ovat oikeita, muiden on turha edes yrittää väittää vastaan. Elämme täysin isän tahdon mukaan.
En ole moneen vuoteen uskaltanut pyytää luokseni yhtäkään kaveria, koska en halua kenenkään tietävän tilanteestani kotona. En uskalla itse lähteä minnekään, koska en halua jättää sisaruksiani yksin kotiin. Minun täytyy joka asiassa varoa sanojani, ettei salaisuus paljastu. Koulussa ja ystävien kesken olen se iloinen höpöttäjä, jolla on varmasti kaikki hyvin ja enemmänkin. Minulla on niin paksu kuori sisimpäni päällä, että kukaan ei saakaan koskaan tietää. Olen se hymyileväinen tyttö, jolla asiat ovat hyvin, joka jaksaa aina vain olla iloinen, auttaa toisia, olla niin mukava ja ystävällinen, se jonka olkapäähän voivat muut aina itkeä kaikki surunsa ja murheensa. Itse hän on vain aina hiljaa.
Elämäni on oikeasti yhtä helvettiä, enkä tiedä, mitä tällaisella elämällä enää tekee. Millään ei ole mitään arvoa. En jaksa enää.