Isä juo ollessaan yksin pienten lasten kanssa...

Hei,
En tiedä onko tämä oikea paikka kysyä apua, mutta yritetään. Olen eronnut pienten lasteni isästä, syynä mm hänen alkoholinkäyttönsä. Sovimme vuoroviikko systeemin, sillä asumme lähekkäin. Kuvittelin isän pysyvän selvin päin lasten aikana, vaan eipä näin ole. Isä ajoi noin vuosi sitten törkeän ratin, hetkeä aiemmin hänellä oli esikoistyttäreni kyydissään. Mies oli juonut litran verran olutta odotellessan tyttöä tanssitunnilta… Myöhemmin samana iltana lähti ajelemaan kännipäissään ja ajoi auton ojaan ja poliisi tuli paikalle.
Muutama kk myöhemmin kun olimme jo eronneet, mies vei kännissä pienet lapsemme luotani omaan asuntoonsa (kävelymatka). Soitin poliisin hakemaan lapset pois. Isä alkoi käyttäytyä uhkaavasti poliiseja kohtaan ja poliisit raahasivat isän lasten silmien edessä väkisin maijaan ja kuskasivat putkaan. Asiasta tehtiin ls-ilmoitus ja isä oli puhaltanut noin 1,4 promillea. Tästä 3kk myöhemmin isä veti lärvit lasten päiväunien aikana ja soitti minulle sairastuneensa ripuliin ja pyysi hakemaan lapset pois. Hainkin ja isä oli aivan perslärvit. Tein tällä kertaa sen virheen etten soittanut ensin poliiseja vaan hain vain lapset heti pois, joten viranomaismerkintää ei tullut. Ilmoitin tästä kuitenkin sossuun koska olimme jo isän aiemman törttöilyn takia asiakkaina. Sossut puhuttivat isät, isä kielsi asian.
Lokakuun lopussa tämä tapahtui taas, kutsuin poliisin paikalle isän luokse ja isä puhalsi “vain” 0,55. Poliisi ei tehnyt ilmoitusta, minä tein ja nyt isä menee taas sossuun ja asiakkuus käynnistyy.

Miten ja millaista apua isälle olisi saatavissa ja miten voin suojella lapsiani? Isä on omasta painostuksestaan tällä hetkellä lähivanhempi, minä etä, vaikka meillä onkin vuoroviikkosysteemin. Olen nostanut huoltajuuskanteen jossa haen lähivanhemmuutta sekä isälle laajoja tapaamisoikeuksia. Pelottaa ihan kamalasti joka kerta kun lapset ovat isäviikolla. He ovat vasta 3 ja 2 vuotiaat, ja siis täysin isänsä armoilla.

Sossussa sanoivat suhtautuvansa nyt tiukemmin isän touhuun, kun tämä on toistuva ilmiö ja ilmoituksia isästä on jo useampi, ja on näyttöä juomisesta, mutta mitä se heidän tiukempi puuttumisensa sitten on, jää nähtäväksi.

Hei vaan ja tervetuloa kanavalle!!

Ihan oikeasta paikasta olet tullut tukea hakemaan, täällä ollaa me jotka kärsivät ihan saman tyyppisistä ongelmista kuin sinä, läheisen juomisesta ja siihen liittyvästä käytöksestä. Tilanteesi on kyllä todella vaikea… itse en ole joutunut ihan tuon tyyppiseen tilanteeseen vaikka yksinhuoltajana olen kyllä muutaman vuoden ollut… kävi tuossa vain mielessä sellainen asia että voisiko miestä puhalluttaa joka kerta kun tulee lapset hakemaan, jos on selvinpäin saa lapset ja jos ei niin sitten et vain yksinkertaiseti anna lapsia… millaiseksi tilanne menisi jos vain kieltäytyisit luovuttamasta lapsia isälle? onhan äidin huoli ihan valtava kun noin pienet lapset pitää antaa alivastuullisen huostaan… miksei sos.toimi puutu asiaan?? mitä pitää tapahtua ennen kuin sosiaalitantat heräävät?! ihan oikein olet tehnyt kun olet poliiseja soitellut perään, jatka vain samaan malliin, lastesi turvallisuuden takia! Muuta en osaa sanoa kun paljon voimia sinulle ja jaksamista, sitä noiden alkkiksien kanssa tarvitaan!! :laughing: :laughing:

Kiitos vastauksestasi vieteri! :slight_smile:

Tämä huoli on todella valtava. Olen siis tehnyt isästä ls-ilmoituksen ja hän on menossa tapaamiseen nyt keskiviikkona. Tällä kertaa ls-tarpeen selvitystä ei tehdä vaan asiaan pureudutaan heti, sillä lasten edellinen asiakkuus päättyi vasta syyskuussa. Isä teki minusta kostoksi perättömän ls-ilmoituksen, josta ei minulla seurannut muuta kuin se käynti sossussa, jossa ilmoitus käytiin läpi. Ilmoitus oli täynnä naurettavia valheita ja se mm sisälsi syytöksen minua kohtaan, johon isä itse on syyllistynyt ja minulla on tästä jopa todiste. Lisäksi isä oli vetänyt valheisiinsa päiväkodin henkilökuntaa mukaan, pistämällä sanoja heidän suuhunsa, ja nämä sanomiset kiellettiin päiväkodissa jyrkästi ja tiesinkin kysymättäkin, ettei pk henkilökunta sanoisi sellaisia asioita. Isä on vain paniikissa, tietää häviävänsä oikeudenkäynnin ja tekee vain kiusaa minulle.

Usko siis, että sossussa nyt puututaan isän touhuihin. Minulle sanottiin, että nyt hekin ovat huolissaan lapsista, koska tämän isän päihtyneenä oleminen lasten kanssa on toistuvaa ja kyseessä on noin pienet lapset. Mitä tuo puuttuminen sitten on, se selvinnee myöhemmin.
Isä on lähivanhempi, joten en tiedä mitä seuraa, jos en anna lapsia hänelle. Hän tod.näk soittaisi poliisit. Soitan huomenna lakimiehelleni joka tapauksessa, täytyy kysyä neuvoa tähänkin.

Onko se muiden mielestä huolestuttavaa, että juuri 2 vuotta täyttänyt poikani liittää kalja- ja siideritölkit niin voimakkaasti isään, että niitä nähdessään kaupassa hän huutaa “iskä” ja jopa iskä ryyppykaverin nimen? Mulla meni kylmät väreet kun näin tapahtui juuri viime viikolla. Ekan kerran kun poika näkin siideritölkin mainoslehdessä, sitten kahdesti kaupassa ja vielä kun hän näkin lasisen glögipullon minun jääkaapissani, hän huudahti “iskä”. Glögipullo oli ruskea ja voi muistuttaa olutpulloa. Minusta tämä on kamalaa :confused: Isän juominen lasten aikana on siis niin yleistä, että näin pienikin lapsi sen osaa ynnätä yhteen. Tyttö teki samaa viime kesänä…

samaa olen minäkin kysynyt, että pitääkö lapsille tapahtua jotain, ennenkuin asiaan tosiaan puututaan.
Saas nyt sitten nähdä, mitä tulevaisuus tuo. Isässä on sen verran narsistisia piirteitä, että hän pitkittää tämän prosessin mahdollisimman pitkäksi.
Nyt minua huolestuttaa, että mitä jos isä päättääkin olla antamatta lapsia enää minulle?? Ja mietin, että voiko sossu esim päättää, että isä ei saa tavata lapsia enää viikoa kerrallaan, vaan lyhyemmän ajan? Tai valvotusti?
Isä on ulkomaalainen ja pelkään myös, että saattaa viedä lapset maasta. Lasten passit ovat isän hallussa. Isä on euroopan maasta ja tuo maa kuuluu Haagin sopimukseen, mutta silti asia kammoksuttaa. Tiedän isän vanhempineen jo suunnitelleen miten lapset saadaan minulta pois.
On tässä kestämistä, mutta lasteni takia kestän mitä vaan! :slight_smile: <3

ou nou…

sitten vielä lisänä tuo ulkomaalaisuus… sehän entisestään värittää vielä tätä soppaa kirjavammaksi kun on kulttuurierotkin ja kasvatuserot tässä sotkemassa kuviota…harmi vain mutta en voi muuta kun toivoa että tilanteesi kääntyisi voitoksesi ja toivottaa suojelusta ja varjelusta sinulle ja lapsillesi… luulen että sos. työntekijät tähän varmasti puuttuu pikaisesti…eihän tilanne voi noin jatkua…ja kun sinulla on faktaa näyttää että isä juo (poliisien vierailut ym.) niin uskon että oikeus päättää asian hyväksesi…onneksi meidän ei tarvitse mennä tässä elämässä kun päivä kerrallaan ja jos sekin on liian raskasta niin sitten vain hetki kerrallaan… voimia sinulle huolestunut äiti!!

ps. tuokoon uusi vuosi sinulle paljon iloa ja rauhallista mieltä!

Halauksin vieteri

huh huh…

Ei ihan helponkuuloinen yhtälö olekaan. Lapset eivät kuulu sinne, missä on juoneita ihmisiä. Toivottavasti lastensuojelusta saatte apua ihan oikeasti. Toisinaan kun on niin, että lastensuojelu ottaa hampaisiinsa sen juovan ihmisen läheisen. Kun läheisellä on hätä lapsista ja läheinen ottaa jatkuvasti yhteyttä lastensuojeluun, niin ongelmaksi koituukin juuri se läheinen. Tästä kai voisi kirjoittaa melkein kirjan, minkälaisia “sammakoita” lastensuojelun nimissä on päästelty, mutta en ala nyt sellaisia kirjoittamaan tähän, enkä kai muuallekaan… Minulla itselläni on mennyt luottamus täysin lastensuojelun toimintaan, mutta se lienee vain täällä meillä paikallisella tasolla - ollaan ns. pienellä paikkakunnalla.

Voimia taisteluun!

• Pyykkipoika -

Kiitos pyykkipoika sinullekin :slight_smile:

Minä luotan oman kuntani lastensuojelun työntekijöihin. Lasteni isä on jäänyt heille valheesta kiinni useita kertoja, joten hänen uskottavuutensa on karissut. Hänen tekaistu lastensuojeluilmoituksensa minusta on täysin valheellinen ja pystyin todistamaan väitetyt asiat vääriksi. Hän ei voi todistaa omista sanoistaan mitään. Lisäksi isä on sossujen edessä haukkunut minut hulluksi, syyttänyt omien lasteni pahoinpitelystä ja ties mitä. Kaiken huipuksi isä esitti aivan vakavalla naamalla sossuille, että hänen mielestään olisi lasten etu muuttaa isän mahdollisen työn perässä yli 300 km:n päähän (siis isä ja lapset) ja lapset silti kulkisivat viikottain isältä äidille. Olisivat isän viikolla isän paikkakunnalla päivähoidossa ja äidin viikolla äidin paikkakunnan päivähoidossa. Joten olen luottavainen, siihen, ettei isän sana paljon paina.
Juttelin lakimieheni kanssa tänään. Hänen mielestään isä on todella heikoilla ja tekee todella hallaa itselleen kaikilla tihutöillään minua kohtaan.

En voi kuin toivoa, että malttaisi olla juomatta. Meidän yhdessäolomme aikana hän ei voinut olla edes kahta viikkoa juomatta. Ja juominen oli AINA humalahakuista. Huh, tulipa taas vuodatettua :slight_smile: Helpotti :slight_smile:

Huh,
kyllä oli järkyttävää luettavaa tuo kertomuksesi. Nyt vain pysyt asiallisena ja tiukkana, vaikka hän puhuisi mitä. Et siis provosoidu. Sitä kai hän hakee, jos on sinuun yhtään enää otetta. Varmasti voitat lapset itsellesi, jos vain pysyt rauhallisena ja et itse mene mihinkään hänen kouhoiluun mukaan.
Hän varmaan uhkaili sinua jotenkin, kun suostuit etävanhemmaksi? Kamalaa tuollainen. Itse pelkäsin ,tuleeko minulle tuollaisia ongelmia erossa. Ei ainakaan vielä ole mitään sellaista merkkiä ja toivon mukaan ei tulekaan, vaan mies pysyy järkevänä suhteessa lapseen.
Mutta sinulle valtavasti voimia, jäitä hattuun! Halaus

Kiitos sinullekin, Siipinen :slight_smile:

Olen tulevaisuuden suhteen erittäin luottavainen. Sos.toimisto on puolellani ja lakimies sanoo, että tilanne näyttää kannaltani hyvältä ja isä on heikoilla. Tämä vain tuntuu niin turhalta, mutta minkäs teet. Isä ei ole valmis myöntämään ongelmaansa ja sen takia hän päätyy viikonloppu isäksi ja pahimmillaan tapaamiset ovat valvottuja, koska lapset ovat noin pieniä.

Kiitos teille :slight_smile: On jotenkin helppoa olla, kun oma omatunto on puhdas, lasten kannalta tämä on todella harmillista.

Nyt on tärkeää,e ttä suojelet itseäsi ja lapsiasi. Jotenkin tosi holtittomalta kuulostaa tuo käytös. Kaikkea hyvää teille!