Irti läheisriippuvuudesta -työkirja on julkaistu

Hei

Olemme julkaisseet tekstiversion Irti läheisriippuvuudesta -työkirjasta. Työkirjan on suunnitellut ja kirjoittanut kokemusasiantuntija, itsetuntemusohjaaja Eevi MInkkinen.

Työkirja tulee ennen pitkää sähköisesti työstettäväksi ja tallennettavaksi OmaPäihdelinkkiin, mutta on jo nyt hyödynnettävissä tekstiversiona. Voit kirjata tehtäviä vaikkapa ruutuvihkoon.

Otamme mielellämme palautetta työkirjasta nimettömän palautelomakkeen kautta tai suoraan tähän ketjuun.

TÄSTÄ TYÖKIRJAAN.

PDF-version voit ladata tästä.

Yst.terv.
Päihdelinkin porukka

Onpas muuten huikeaa, että tästä on julkaistu työkirja, jota voi hyödyntää.
Jaoin linkin myös tuntemilleni peliriippuvaisten läheisille.

Läheisriippuvuus on riippuvaisen läheiselle hyvin yleistä. Me läheiset yritämme usein (etenkin riippuvuuden tullessa tietoomme ja tilanteen ollessa akuutti) pitää kaikki langat käsissämme ja ottaa vastuun myös pelaavalle läheisellemme kuuluvista asioista.

Usein läheisriippuvainen on tottunut jo lapsesta lähtien miellyttämään muita ihmisiä ja hoitamaan asioita heidän puolestaan hakeakseen hyväksyntää.
Läheisriippuvainen ikään kuin häivyttää itsensä, ainakin henkilökohtaisesti koen näin.

Koen itse olleeni läheisriippuvainen ja tunnistan olleeni sitä jo lapsesta asti.
Vasta puolisoni peliriippuvuuden myötä olen ymmärtänyt, miksi olen ollut riippuvainen muiden hyväksynnästä ja miksi koen tarvetta kontrolloida kaikkea.

Ongelmien tunnistaminen on ensimmäinen askel muutokseen.