Inttäminen "toisten" palstoilla

Kaamos sai näköjään herneitä nenäänsä, kun alkoholisti ja “ei-alkoholisti inttivät” "hänen"palstallaan kiivaasti keskenään. Tällainen inttäminen on toki tunnusomainen osa alkoholistista persoonallisuutta, mutta olen hieman samoilla linjoilla Kaamoksen kanssa. Jos jollain on oikein kova tarve saada keskustelupalstalla osoitttaa olevansa oikeassa ja saada keskustelupalstalla viimeinen sana, niin siihen tarkoitukseen voisi aivan hyvin avata oman ketjunsakin. Toisten nimikkopalstalla voisi käyttäytyä hieman niinkuin kylässäkin, eli yrittäen esittää sivistynytttä.

Olen samaa mieltä. Pahoittelinkin Kaamokselle että syyllistyin samaan mutta joissakin asioissa missä on olevinaan oikeassa, ei kertakaikkiaan voi olla provosoitumatta jonkun, omasta mielestään ääliön kirjoituksista.
Lupaan tästedes inttää vain “omassa” ankh:lta lainatussa ketjussa… vai perustaisikohan ihan oman?
Mietintään :smiley:

Lumilintu on niin kaunis nimi, että kyllä se varmaankin ansaitsisi aivan oman ketjunsa. Toisaalta; eipähän ankh:kaan ole huudellut omansa perään. Mitä hänelle mahtaa kuulua?

Mä en edelleenkään usko mihinkään “alkoholistiseen persoonaan”, mutta inttämisen tunnustan toki. :slight_smile:

Jos alkoholistiseen persoonaan kuuluisi oleellisesti inttämisen tarve, tämä Plinkin foorumi olisi vielä kaaoottisempaa luettavaa. Nythän meitä inttäjiä on ehkä vain yhden käden sormilla laskettava määrä. No, enintään kahden.

Viimeinen sana ei oo tärkeetä, mutta asian ns. käsitteleminen loppuun on.

Mitä tuohon Kaamoksen ketjuun tulee, niin voi tietysti taas kuriositeettina tsekata mistä debatti lähtee liikkeelle. Alkusysäys on minun melko viattomaksi aiottu viestini 8.10.2009 klo 22:17:26, johon Paarma vastaa 9.10.2009 03:48:40. (kellonajat voi heittää tunnilla riippuen kunkin asetuksista)

Anyway, alku on ketjun 7. sivulla. :slight_smile: Viestejähän tuohon debattiin tuli tosi monta, mutta minusta keskustelu eteni jotenkuten hyvien tapojen mukaisesti. Siinä ei ollut törkeitä asiattomuuksia eikä liiallista vittuilua, ja toisenkin sanomiset otettiiin huomioon. Ainakin paremmin kuin pahimmissa tappeluissa joskus ennenvanhaan.
Ainoat ärräpäätkin tuli ketjun emännältä itseltään, joka kenties tunsi jääneensä “seinäruusuksi” omassa ketjussaan.
Näitä sattuu joskus, sorry vaan nöyrästi.

Mä kirjotan muuten just esseetä AA:sta. How cool is that! : )

:sunglasses:

nyt RC sai minut nauramaan! :slight_smile: :smiley: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing:

AA:sta, vaiko Suomen AA:sta? Siinäpä kysymys.

Esseistä todenmukaisin, jonka olen lukenut on tämä; webalcoholic.com/selvaratkaisu/p … ytyvat.pdf

ÄRRÄCEE ! :stuck_out_tongue: Käsitteleekö esseesi mahtollisesti perhon oksakosken AA-portaita :laughing:
Minä luulen et ne on aika perinteiset Ne rappuset :laughing:

Terveisin Kanttoona :slight_smile:

Olen samaa mieltä Smokin ja Sikarin kanssa.
Miten usein tänne tulee kirjoittelemaan uusia ihmisiä aktiivisesti?? Veikkaampa että uteliaiden lisäksi palstalla käy myös ihmisiä jotka tarvitsevat ihan oikeasti apu. Jos itsetunto on jo muutenkin nollilla, saattaa jäädä kirjoittelut kirjoittelematta siinä pelossa että “lyttäys” on edessä.
Minä koen saaneeni apua täältä, annetaan se mahdollisuus muillekin. Hyviä tyyppejä olette kaikki :smiley:

^ Komppaan kyllä minäkin, että etenkin tulokkaita, selvästi pulassa olevia ja jotain henkilökohtaista kipeää asiaa työstäviä ihmisiä on kohdeltava hellävaroen ja ymmärryksellä niin että he tukea saisivat.
Intensiiviset debatit jätettäköön pitkäaikaisempien kirjottelijoiden välille, joiden henkiset resurssit ja elämäntilanne on jo vähän vahvemmalla pohjalla. Käytöstavoista ja netiketistä yritettäköön pitää kiinni silloinkin, sillä henkilökohtaisuuksiin meneminen ja ilkeily on aina hyihyihyi ällö rumaa.

Ehkä turhaa toivoa, että kaikki väittelyt jäisivät kokonaan pois. Se ei taida olla mahdollista millään vilkkaalla foorumilla jolla pyörii monenlaista hiihtäjää.
Mutta jos käytöstavoista pidetään kiinni ja vältetään tahallista provoilua, väitelläkin saa mun mielest ihan vapaasti.

Ai en mie sellasista tiedäkään. Mä selitin toipumisohjelman 12 rappusta ihan omin sanoin. Tuli hieno sepustus. : )

Mie sitä raittiuden alkumetreillä, ( lue: raittiushumalassa/ -huumassa) kirjoitin melkein koko ohjelman uudelleen, oman “tuoreen” näkemykseni mukaan. :laughing: Vähitellen olen oppinut hyväksymään 12&12 ihan sellaisenaan. Hyväksi havaittuna ja koeteltuna.
Onneksi ymmärsin malttaa olla vaahtoamatta kovinkaan paljoa omilla “oivalluksillani.” :blush:

Hyvä Paarma! Liekkö kuitenkaan menneet ihan mönkään? ainakin olet tutustunut asiaan perustelllisesti, oamlla kohdallani taidan olla askeessa yksi ja sen kolmella eka rivillä. Journalistilla on journalistin vapaus :laughing:

Että siis miten se meni?

Vielä tämän vuoden toukokuussa olet kirjoittanut mm. näin:

Tuosta saa ihan melkein sellainen käsityksen että sulla olis - ei pelkästään uskomus - vaan ihka oikeaa tutkimustietoa siitä millainen on “alkoholistinen persoonallisuus”. :unamused:

Palstalta jo poistuneen entisen taistelukumppanisi kanssa keskustellessa olet selkeästi vielä tämän vuoden toukokuussa todennut että:

Viitatessasi nimenomaan alkoholistiseen persoonaan erittelet vielä aika yksityiskohtaisesti erilaisia piirteitä jotka ovat leimallisia “alkohlistiselle persoonalle”. Siihen vielä tuolloin hyvin fanaattisesti uskoit. Alkoholistiselle persoonalle tyypillisistä luonteenpiirteistä olet kirjoittanut mm näin:

:question:

^ Ei sitten Fernetti huomannut kuitenkaan mitä kirjoitin tuolla → viewtopic.php?f=42&t=23097&start=45

Viime toukokuu oli so last season! :laughing: Ihan kirjaimellisesti viime kaudella. Se oli lukuisia viisastuttavia oppitunteja, alkoholismiin tutustumista ja alkoholistien kanssa käytännön työssä ja leikeissä vietettyjä päiviä sitten.

Sen jälkeen olen löytänyt valon monissa muissakin asioissa, ja viisastunut harppauxittain eteenpäin sekä sivistyxessä että itseni tuntemuksessa.
See: minusta on tullut mm. sata kertaa “AA-myönteisempikin” sitten viime kevään ja talven.

[size=85]Toisexeen nyt on helpompi olla objektiivinen, kun eräskin nimeltämainitsematon maailman raittein herrasmies on poksahtanut pois koko foorumilta. Sillon sai olla nyrkit pystyssä koko ajan, niin kai siitä kärsii sivistyskin. [/size]

James Grahamin kirjaa “Alkoholismin salattu historia”, joka innoitti viime keväisiä näkemyksiäni ja josta Fernetinkin uutteruudella esille tonkimat quotet ovat, suosittelen kyllä edelleen. Siinä todellakin on se ns. oikea tutkimustieto lukuisin lähdeviittauksin ja lähdehakemistoin.
Senkin kirjan näkemyksissä voi olla kyllä omanlaistaan perää tutkailtaessa historiaan jääneitä, poikkeuksellisen aikaansaavia alkoholisteja. :bulb:

Onhan sitäpaitsi eroa sillä, tutkitaanko päihderiippuvuuden muokkaamaa persoonaa, vai väitetäänkö olevan olemassa jonkinlainen synnynnäinen “alkoholistinen persoona” tai luonnetyyppi joka on ihmisessä aineenkäytöstä riippumatta.

PS. JA viitaten omaaan ns. “alkoholistiseen persoonaani”, varoitan Fernettiäkään aloittamasta enää mitään vänkäysmaratonia kanssani. Varoitan. > : )

On tosi kiva, että olet edistynyt taidoissa olla empaattinen ja kuunteleva. Varsinkin hoitotyössä ne ovat suureksi avuksi. On myös myönteistä, että ajatuksesi suhteessa AA:han ovat edistyneet. AA voisi antaa sinullekin lisää taspainoista elämää, sillä eihän vieroittuminen vänkäämisen himosta koskaan ole pahasta.

Empaattinen ja kuunteleva minä olen oikeassa elämässä ollut aina, ja olen saanut siitä erityistä kiitosta mm. työelämässä ja ihan mustaa valkoisella oikeisiin työtodistuksiin, ja näyttötutkintotodistuksiin.
Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten ja mitä minä kirjoitan jollekin anonyymille nettifoorumille, jonne kirjoitetaan yksityishenkilönä eikä minkään ammatin tai ryhmän edustajana.
Tuhannennen kerran, herra Sikariporras: minä en ole Plinkissä töissä. Oletko sinä?` Mä olen Plinkissä vapaalla, ja vapaalla minulla on lupa päästellä höyryjä ulos ihan siinä kuin muillakin.

“Empaattinen ja kuunteleva” ei tarkoita että pitäisi yksityiselämässä sietää mitä tahansa tökkimistä keneltä tahansa ja jatkuvasti kääntää toinenkin poski. Tai jos tarkoittaa, niin sitten saatte kyllä pitää f*** empaattisuutenne ja kuuntelevuutenne. :slight_smile:

Minusta on hieman arveluttavaa ellei jopa jotenkin irvokasta, kuinka Herr Lehrer S_ja_S toisaalla hurskastelee vertaistuen tärkeydellä, mutta toisaalta ottaa asiakseen riven välistä jatkuvasti piikitellä minua “vänkäämisen himosta” ja välillä kokonaisia ammattiryhmiä läheisriippuvuuksista, vaikka jokaisen pitäisi nähdä virtahepo ensimmäisenä omassa kodissaan. Ja vänkäämisen himo omissa teksteissään.
Sama pätee etenkin siihen “elämän tasapainoisuuteen”.

Jos minun vänkäämiseni herättää niin suurta vastenmielisyyttä, miksi Herra Opettaja sitten ehdoin tahdoin on aloittanut vänkäämisen kanssani?` En minä nimittäin yksinäni ole koskaan vängännyt, enkä usein edes vänkäämistä aloittanut. Nytkin olen vain vastannut minulle osoitettuihin viesteihin: ensin Fernetille ja nyt sinulle.

Saman kysymyksen mä muuten esittäsin Kaleville, jonka kaikki viestit minulle läpi Plinkin historian ovat pelkästään kritisoineet minun tapaani kirjoittaa. No joo, onhan sekin tietysti hyvä syy kirjoittaa nettifoorumille; toisten huonosta kirjoittamisesta huomauttelu. :slight_smile:

Mitä AA:han tulee, niin se on ollut minulle tuttu jo pikkulapsesta alkaen, ja tulen siellä edelleen silloin tällöin ainakin avoryhmissä käymään vaikka en itseäni alkoholistiksi enää toitotakkaan.
Samoin alkoholismi on ollut minulle tuttua jo pikkulapsesta alkaen; olen syntynyt ja kasvanut sen keskellä.

Luulempa, ettei herra Sikarilla ole minulle paljonkaan uutta kerrottavaa AA:sta.

t: Kaikella kunnioituksella

PS. Herra Smokki ja Sikäri, sinä olet tänä iltana kirjoittanut Plinkkiin kaksi viestiä. Niistä pidempi ja monisanaisempi on äskeinen sarkastinen pistosi minulle. Sen sijaan oikeasti ehkä tuen tarpeessa olevalle Inkiväärille ehdit/jaksoit/viitsit uhrata perätä 6 kirjainta: “tsemppiä”.
Priorisointia?` :unamused:

No katoppas vaan! :laughing: Fernetti tuulettaa aina Naisen oikeudelle muuttaa mieltään.

Aloitinkin aluksi tuon kommentin kysymyksellä onko RC muuttanut mieltään mutta muokatessani unohdin koko kysymyksen siihen laittaa loppujenlopuksi. En oo kauheesti seuraillut teidän lopettajien kirjoituksia viime aikoina joten moni asia on varmasti mennyt minulta ohi.

Ei siihen mitään suurta uutteruutta tarvittu. Noi alkoholistiseen persoonaan liittyvät väännöt ovat sen verran vielä lähihistoriaa, että oli helppo seurata vain omia muistijälkiä. Ei tarvinnut kuin muistaa sana “egomania” niin avot. Ja se sanahan oli sattuneesta syystä helppo muistaa. :mrgreen:

En minä ole mitään koskaan aloittanut. Sinä olet aina se aloittaja. Sinä.

Jatkakaa.

Mieli voi tosiaankin muuttua jonkun verran sitä mukaa kun oppii ja näkee asioita lisää. Etkös sä muista sitä omilta opiskeluajoiltasi? :smiley:

Voi anteeksi! Minäkös se sinut vetäisin tänään tänne Lopettajien puolelle juttelemaan kanssamme?
Varo nyt ettet vastavuorosesti vetäse mua sinne Fernettimetsääsi juttelemaan lisää eräistä viime kesän teemoista, joista täällä Lopettajissa mm. minulle ja nimim. “Debiilille” luennoitsit . :slight_smile:

^
Sitäpaitsi turhahan sun on mun kanssa mitään vääntöä aloittaa. Ei maksa vaivaa. Mä voitan aina. :unamused:

Aivan totta. Niin niistä viime kesän teemoista siis älkäämme toki keskustelko täällä Plinkissä, koska tämä foorumi ei ole niiden asioiden liialliseen jauhamiseen tarkoitettu.
Tervetuloa sen sijaan keskustelemaan tänne → soteforum.fi/index.php
Siellä keskustellaan juuri niistä asioista, joista sinä olet taannoin osoittanut omaavasi sangen virkistäviä ja asiantuntevia näkemyksiä.

PS. Mm. soveltuvuus ja soveltumattomuushan on ollut taajaan sun sydäntä lähellä oleva aihe. :smiley: