Kymmenen vuotta sitten, kun imppauskokeilut oli in (kun ei muita päihteitä viinan lisäksi ollut tarjolla), niin tuli sivusta seurattua kavereiden leikkimistä muovipusseilla, liimoilla ja liuottimilla. Silloin kiersi vielä villi huhu, että fillarin kumin paikkaukseen käytettävä liima olisi jostain syystä erityisen tehokasta impattavaa… Tuli vaan mieleen, et ko ainetta on fillarin renkaan korjaussetissä aika tuskaisen vähän, että kuinkahan monta korjaussettiä tarvinnee pölliä, että niistä saisi impattua…
Kaverit, jotka halusivat välttämättä kokea tämän paskan, saivat sitten niitä kuulokaikukohtauksia, pienetkin äänet kuulostivat kuulemma päässä järkyltä möykkämelusaasteelta ja möykästä tuli niin paha olo, että piti sitten laatata. Ja paha olo tuli myös siitä, että näki ihmiset kahtena,kolmena ja liikkeestä jäi jälkeen “vana” ja värit oli ihan vituillaan. Ei todellakaan kiinnostunut liittyä seuraan “hurjaan.” Oksentelemaan.
Muutama kokemus siitä miten tärpätti sekoittaa vahingossa pään on tosin tullut, kun olen pienessä yksiössä maalaillut öljyväreillä, tärpätit siinä maalien vierellä levällään, tuntikausia sutien, niin on huoneesta poistuttuaan huomannut hihittelevänsä hämärästi itsekseen ja muutenkin outoja ajatuksia putkahdellut päähän.Et kai se tärpätti sitten jollain lailla pehmensi aivoja. Vahingossa. Nykyisin aina kaikki räppänät auki jos yksiössä maalaan.
Sinä joka aloitit topicinÄLÄ NYT EDES VIITSISI KOKEILLA IMPPAAMISTA, ei järkeä, ei kokeilun arvoista, kaikki, jotka kokeilleet ovat saaneet vaan vitun pahan olon, vitutuksen ja ne kuuluisat tuhannet kadonneet aivosolut vaivanpalkaksi. Keitä vaikka kiljua! Sekin on “terveellisempi” ja palkitsevampi kokemus…Uskon, luulen…
Mää rupesi oikke funderemaa tota immppaust, ja ny ku mää oikke muistele, ni kylhä määki sitä olen harrastanu. Em mää kyl tienny et, se mitää imppaamist oli, enk ollu kuullu eres koko sanast mittää.
Eka kerra mää varmaan imppasin ku mää rupesin keräilee perhossi sellasel äiril tekemäl haavil, ku oli ommeltu semmotest vaippaharsost.
Uko vanhaa paitakoteloo laitettiin tyroksii ja siihen sit pisteltii niit perhossii terävil neuloil nättii rivii.
Mut enne ko ne siihe pistettii niilt piti ottaa nirri pois ja siihe käytetti eetterii. Se hais nii piru hyvält ja jos oli useampi perhone jääny haavii, ni sitä tuli nuuhkittuu aika taval.
Sit toine tapaus o siel lennokkikerhos. Se lennokki liima hais kans piru hyvält ja kyl sitä tuli vähä väli nuuhkittuuki liimatuupi suust. Koton ne sanos, et mää ja mu vaatteet haisee ihan liimalt. Taisin mä vähä olla pöffisäki. Ne sanosiva et, sinne kellarihuoneesee tartee saara kunno ilmanvaihto.
Ei se haju kyl munt mittää haitannu, eik muitkaa sällei.
Siihe aikaa ku mää oli sellane vähäboek, niingo raumlaisse snoo, ei ollu mittää seroksi tai kanoni kopio färkei. Koe klaput monistettiin sellasel spriimasinal. Tais siin litkus jottain muutaki olla ku spriitä.
Sit ku ope tuli niitte uunituoreitte koepapereitten kans luokkaan ja oli jakanu klaput, melkkei kaik pisti heti se paperin nokkaseen kiin ja alko nuuhkii nii perkuleen taval. Kauhee tuhina kävi koko luokas, mut kyl sitä koet piti lopult ruveta täyttämääkin, ellei nelkkuu halunnu. Kai sekin sit oli jonkilaist imppaust.
Sit oli niit paksui tussei ja niit kans jotku haisteliva nii, et koko nokka oli pian tussin färine. Se hais kans pahukse hyvält.
Vähä vanhempana kloppina mää meni yhteen veneveistämöön töihin ja siel oli senpäivänen krääsä. Hyllyil ja lattiol ol kaikenlaisii purkei ja tynnärei. Kaikis niis oli joku kruksi tai kraksi kyljes, tai sitte pääkallokuva. Oli hartsii, tolueeni, syleenii, asetonii, postikkii ja vaik mitä. Eik niit missää tuupeis ollu vaa semmosis isois päniköis ja tynnäreis, niiku taisi jo äske sanota.
Mää muista kerranki, ku joku tohelo oli liimannu sellase leiteki tai keinonaha yhteen lasikuidunkappaleesee ja se oli menny sillai krymppyy keskelt. Pomo sanos, et irrota sää toi leitekki tost kattopalast. Mää kysysin mil pirul mää se irrota ku se o kontaktiliimal pläästitty, jai istuu siin kiin ku tatti.
Se läks jonnekki, ja iski sellase viidelitran pänikän mun kouraan ja sanos ”tol”.
Sen pytykyleen oli präntätty ”Ksyleeniä” ja sit siin oli sellane hurjanäköne pääkallo.
Mää tei töitä käskettyä ja aloi lotraamaan se syleeni ja metallilastan kans. Ainaski pari tuntii mul siin meni enne ko mä sain se irrotettu. Sit mä lähdinki kottii ja ihmetteli kui tää enne suora tie o muuttunu nii piru mutkikkaaks, eik meinaa millä saara sotkettu sykkelil suoraa.
Nyt mää se tierä, et liimoishan mä oli.
Se työpaikka olis ollu muuten oikke impparin taivas, isol T kirjaimel.
Etkö saa ns. “oikeita huumeita” säädettyä kun pitäis tollasta harrastaa. Siis ylipäätään, eikö jengi löydä huumeita kun kaikenmaailman buranat pitää yrittää bongiin survoo… Ihmettelen vaan että eikö kuitenkin olisi fiksumpaa mennä vaikka sieni metsään tai jotain…
Toi juttu oli hitsin hauska. Ihan tuli lapsuus mieleen: ai ai niitä ihania spriimonisteita. Murre hienoo, mutta että oikein parasta…kylä mummielestä kanssa keskisuomalaissavolaismurre höystettynä lievillä turkulais- ja lappalaisvaikutteilla on ihan kivaa. Vai onk sittenkää? Emmie tiijä.
Kyl sää iha oikkeas olet, kyl kaik murteet nätei ja fiinei ova. Erityisest mää tykkää jonki aikkaa staris asuneen starin slankist ja tietty Rauma murteest, tai sehä o oikkeastas jo giäl.
Se o lyhyt ja ytimekäst ja siin purotettaa kaik ylimääräse bookstaavi pois. Es. " Rompot ptoo"
Siin saatta saar vie potu kiin, enneku se helähtää maaha
Jos sää sanosit et: " Rommi pullo putoaa", ni varmaa ehtis purot…
tai
“Snoo snää mnuu snuuks, ni mnääki snoo snuu snääks”
Eik siin ol asia sanuttu aik tehokkaast? Ei juur ylimääräst krääsää…
Nii ja sit viel pohjaalaaset… Siin o kans semmost menoo, meininki ja mahtipontisuut es “Me mennää, kun meinatahan, ja muut tuloo ku me pyyretähän”
Pienissä kaupungeissa/kylissä(<15 000) on vitun vaikea löytää muita päihteitä kuin alkoholi. Been there, done that ja jos lopulta saa tietoonsa edes jonkun käyttäjän, niin puolet kylästä haluaa siltä nirrin pois vain sen takia koska se käyttää, niin ei siinä seurassa oikein uskalla liikkua tai olla muutenkaan yhteydessä.
Tai sitten kylän ainoa diileri harrastaa kaikkea muutakin kivaa ja siitä saa lukea sitten Alibista koko vuoden työkertomuksen.
Tietty pienten pitäjien tk:sta varmaan sais respoja lapsellisen helposti? (En oo kokeillut, kun ei tarvetta)