Imppaaja ilmoittautuu

Minulla on ollut about 7 vuoden ajan ongelma imppauksen kanssa. Olen toistuvasti ratkennut imppaamaan vaikka olen yrittänyt pysyä erossa. Impattavina aineina ovat olleet bensa ja butaani. Viimeisen vuoden aikana imppausta on ollut ehkä jopa enemmän kuin sitä edeltävien 6 vuoden aikana. Olisi mukava lukea muiden kokemuksia mikä on auttanut lopettamaan tai vähentämään imppaamista.

Itsellä ainakin tulee erittäin voimakkaita ja todella mielenkiintoisia hallusinaatioita, harhoja ja unen kaltaisia tiloja bensasta ja butaanista. Se maailma mihin pääsen on niin mielenkiintoinen, että paineet takaisinpääsystä kasvavat mitä pidempään olen ollut ilman, ja siksi olen aina ennemmin tai myöhemmin siihen retkahtanut. Viime aikoina on tuntunut butaania impatessa että kuolen. Sydän on hakannut lähes joka kerralla niin kovasti että olen kuullut sen selkeästi, ja olen kuullut piipittävän varoitusäänen joka on varoittanut että sydämelle voi käydä jotain. Onkohan mahdollista kuulla sydämen jyskytys omin korvin? Omituisen usein tuo on toistunut ja pelkästään butaanilla. Tosin toisella merkillä ei käynyt sitä kun kokeilin. Sitä edelsi kyllä poikkeuksena bensan imppaaminen joten sekin saattoi vaikuttaa.

Tervetuloa kirjottelemaan. Varsinaista impaamisen keskustelua ei tällä palstalla ole ollut. Onko teillä muilla kuivureilla asiasta kokemusta?

Mulla ei ainakaan ole kokemusta ku sen verran et koko elämän aikana oon impannu vain alle 10 kertaa. En myöskää tunne ketään imppaajia, et mä en osaa asiasta sanoa. Mulla ku 18v tuon muutaman kerran imppasin, sama tarina jatku ja kun se sit päätty näillä eri kerroilla, ni sit ei vaa innostanu enää. Klinikalta varmaan saa tuohonkin tukea ku päihdyttäviin aineisiin kuuluu, mut meillä y-asteellakin ennemmin sit dokattiin ku impattiin… Sit ku ite oon impan vain bensaa (samal rahal ku butaanin saa myös viinaa), ni se haju ja maku oli niin järkky ettei sitä edes tahtonut käyttää. Muutenki ku siitä peloteltii niin älyttömäst et aivosolut häviää nopeasti ja esimerkkikin löyty ni se on ainoita aineita joista erossa oon pysyny… Yritä pysyä ilman vaik kuin tekis mieli, tsemppiä!

Mites Malibu, kerroit että mieluumin veditte alkoholia kun imppasitte, niin onko ne sun mielestä verrattavissa? Saitko minkälaisia harjoja, hallusinaatioita ym. imppaamisesta?

Ite en oo alkoholista kiinnostunu, vaan nimenomaan hallusinaatioista ja harhoista mitä butaanista saan. Sen takia sitä ostan enkä viinaa. Tänään hain tosiaan pullon butaania ja sixpäkin. Oli autolla kunnolla vauhtia hiekkatiellä ja vedin oikein pitkän henkäyksen butaania ja maisema alko pikselöityä niin jarrutin äkkiä ja auto sammu siihen tielle. Sitten näin ja kuulin kuinka autossa alko jotkut valot vilkkumaan ja joku varashälyttimen tapanen alko soimaan, vaikkei mun autossa ees oo semmosta. Sitten se lakkas ja ajoin kotiin ja täällä luulin mm. saaneeni maksavaurion ja yks tuttu tuli muka käymään ja juttelin sen kanssa ja muuta jännää. Huomiseks jätän yhen oluen ja koitan töitten jälkeen selvitä sillä. Ei tuo butaanikaan tosiaan mitään ilmasta oo noissa pikkupulloissa.

Oon ollu bentsoja vastaan, mutta nyt alkaa tuntumaan että voisin niitä ottaa tarvittaessa jos saisin. Aikasemmin kun sain jotain bentsoja niin vedin heti kaikki kerralla. Aika nihkeesti niitä mulle annettiin, etten vaan ois jääny niihin kiinni. Nyt tuntuu joku bentsokoukku aika harmittomalta bensaan ja butaaniin verrattuna. Voiskohan niitä saada miten enemmänkin kun vaan yhen satsin? Pitäis korostaa että vedän vaarallisia aineita ja että tulee ahdistava olo jota on vaikee kestää? Jos ne määrää jotain sitalopraamia niin voisin hakee ne ja heittää roskiin jos se jotenkin auttaa bentsojen saamista. SSRI mömmöjä en enää suuhuni laita.

Tuo butaani on liian helppoo kun haisee niin vähän aikaa hengityksessä. Bensa haisee kunnolla niin se rajottaa sen vetoa. Bensa tosin vaikuttaa kovemmin. Haluisin vaan ettei tulis sitä ahdistavaa oloo jossa tuntuu ettei jaksa ilman jotain ainetta!

Miten on, oletko LA tutustunut päihdelinkin artikkeeliin imppauksesta.
Onko parempi kuitenkin miettiä kokonaan lopettamista kuin vähentämistä? Kertomasi mukaan olet asiaan jo aika tavalla koukussa, riippuvainen, jolloin kohtuukäyttö on epärealistinen. Realistisempaa on lopettaa kokonaan?

Tarkoitus on juurikin lopettaa kokonaan. Taisin ilmaista itseni epäselvästi. Tuntuu vaan tosi vaikeelta, mutta toivoo luo se että ekaa kertaa on tulossa kuvioihin ammattilaisen kanssa juttelu, vitamiinit ja muut luontaistuotteet lääkkeinä ja vertaistuki täällä. Kolme loistavaa työkalua, joista yksinkertaisesti TÄYTYY yhdessä olla jotain apua.

Olen tutustunut vuosien aikana vähän joka puolella, myöskin täällä, artikkeleihin imppaamisesta. Ne käsittelevät aihetta hyvin yleistäen, eivätkä tarkkaan tiettyjen aineitten kohdalta. Ne eivät myöskään vaikuta käyttäjien kirjoittamilta.

Olo oli tänään töissä erittäin hyvä. Vedin 250millin pullon butaania tuossa äsken yhden oluen kera ja nukuin päälle vähän. Luulin että sain jonkun vaarallisen sairauden, ja juoksin ovelle ja huusin ja koitin saada sitä auki. Tultuani vähän tolkkuihin, huomasin että toisella puolellahan se kahva olikin… Sitten rupesin miettimään oliko minulle tosiaan soitettu sairaalasta että minun pitää tulla leikkaukseen välittömästi. No ei tietenkään oltu soitettu kun puhelutiedot katsoin…

Sitten Oli hurjia visuaaleja; Kaikki väreili pystyasennossa pitkinä suikaleina kun liikutin päätä sivuttain. Mitään ei tapahtunut kun liikutin päätä pystysuunnassa. Maisema myös pysähtyi ja näin pysäytyskuvia kaikesta nopeasti tapahtuvasta. Luulin että minulla on joku pitkä liskon kieli, ja luulin että joku alkoi juttelemaan minun kanssa kännykän kautta mobiilimessengerillä, vaikka tuolla kännykällä ei oo ees mahdollista semmosta käyttää. Vähän samanlainen juttu kun joskus aiemmin kun imppasin bensaa läpinäkyvästä 5 litran kanisterista ja siitä läpi näky sylissä Applen iPad ja siinä pyöri jotain mainoksia. Vaikken oo ees koskaan pitäny kädessä semmosta iPadia.

Musta tuntuu nyt sekä hyvältä ja pahalta. Tuntuu hyvältä kun ei ahdista, mutta kuitenkin pahalta kun käytön hallitseminen tuntuu riistäytyvän käsistä, ja siitä alkaa tulemaan pikkuhiljaa jokapäiväistä. Arveluttaa, mitä se ammattiauttaja sanoo tuosta käyttämisestä? Voiko sille kertoo? Huomenna kai saan tietää millon on aika. Pitäiskö mennä päivystykseen ja sanoo että tarviin rauhottavaa, ja ne antais sieltä vaikka muutaman Opamoxin ens hätään niinkun joskus aiemmin tekivät, ja sitten varais samalla ajan ja sais lisää bentsoja? Kannattaako, kun kuitenkin ahdistaa, ja lääkitten sitä käsittääkseni paljon vaarallisemmalla aineella… Aika surkeeta jos joudun vetämään yhtä haitallisimmista aineista ainoastaan siks etten saa helposti muuta, eikä kiinnostakaan oikeestaan saada kun tarkotus on päästä kokonaan eroon kaikesta. Jos rauhottavat ja/tai kukka auttais niin ois jo paljon terveellisempi vaihtoehto…

Tarkensin tavoitettasi, koska sitä kautta on hieman selkeämpää käydä keskustelua. Että puhutaan samasta asiasta.
Siispä, jos lähdet nyt liikkeelle siitä, että tapaat ensin oman työntekijäsi ja suosittelen olemaan avoin keskustelussa, koska muutenhan auttaminen on näennäistä. Muistan ne sadat tai tuhannet keskustelut yksilöterapiassa, jolloin asiakas puhuu aivan muuta, kuin mistä pitäisi puhua… Eihän silloin voi oikeasti tukea, auttaa tai antaa neuvoja.
Toiseksi. Lääkkeistä kannattaa myös keskustella tarkkaan. Itse en ensimmäisenä lähtisi suosittelemaan riippuvuusongelmaiselle bentsoja vaan ensin olisi aihetta kokeilla terapiaa ja muuta tukea.
Millainen on ahdistuksen sietokykysi?
Itse työskentelen pääasiassa aikuisten kanssa, joilla imppausta ei esiinny. ( tai sitten eivät kerro…)
Imppauksesta tosin kuulen välillä ns. välillisesti…

En saanu unta niin ajattelin käydä vastailemassa tänne. Tapaan juu ensin työntekijän mutta millon lie… Ehdin sitä ennen vetää useesti. Tuo avoimuus hieman pelottaa minua. On vaikeaa olla täysin avoin jollekin tuollaiselle työntekijälle. Täytyy sitä kuitenkin yrittää. Tuntuu tyhmältä ja turhalta puhua semmoselle joka ei oo käyttäny, mutta voihan olla että se onkin käyttäny samantapasia aineita ja saanu samantapasia vaikutuksia. Tuntuu kuitenkin vaan toiveajattelulta ja todella harvinaiselta että löytyis semmonen työntekijä. Alunperinhän mulle laitettiin lähete sinne kun söin punasia kärpässieniä ja “jouduin” sairaalaan. Siellä kun jonkun kanssa juttelin niin ei sekään mitään siitä asiasta ymmärtäny. Luuli vaan että halusin vahingoittaa itteeni.

Ahdistuksen sietokyky on aika surkee käsittääkseni. Ja asiaa pahentaa vastoinkäymiset kuten nettiyhteyden toimimattomuus! Ahdistaa jälkikäteen sosiaaliset tilanteet joissa oon ollu. Ei ne sillä hetkellä ahdista kun on sosiaalisessa kanssakäynnissä mutta myöhemmin tulee kummittelemaan ajatuksiin ja joutuu niitä jotenkin häpeämään/katumaan. En ymmärrä miks tulee tommosia. En ite ymmärrä mitä tässä tilanteessa ois fiksuinta tehdä. Jotenkin tuntuu että tää mun tapa hoitaa asia ei oo paras mahdollinen, eli se että todennäkösesti ostan päivittäin pullon butaania. Nyt koitan saada unta taas… Melatoniini onneks auttaa jonkun verran.

Ja vielä tuosta iästä. Ite alotin imppaamisen siinä joskus 15 ikäsenä, ja nyt on 23 mittarissa. Kaverithan siihen ohjas. Olin käsittääkseni ainut joka jäi koukkuun eikä pystyny lopettamaan. Kaverit jatko viinalla läträämistä mutta jätti imppaamisen. Ite jätin viinan mutta jatkoin imppaamista. Hmm… Hallusinaatiot, se toinen maailma, on se mikä kiehtoo. Alkoholilla on toki mukava rauhottava vaikutus minkä takia sitäkin saattaa tulla joskus butaanin kaveriks ostettua pieniä määriä. Mutta mikään humalajuominen ei vois vähempää kiinnostaa. Mistä noille hallusinaatioille ja sille toiselle maailmalle korvaaja? Vuosia ne on kiehtonu, ja siks punasta kärpässientäkin oon käyttäny. Ja pahentunu vaan tuo käyttö vuodesta toiseen.

Tuossa meni taas ilosesti pari purkkia. Jospa nyt vähän hilliintyis kun sain nettiyhteyden toimimaan kunnolla ja sain tietää että psykologin aika on viikolla 45. Melkein taas tilasin itelle ambulanssin kun luulin että mun käsi oli lähteny irti ja näin sen lattialla. Erittäin todentuntunen oli, ja uskon että hieman traumatisoiva. Sorruin työpaikallakin vetämään vessassa. Luulin että joku koputti vessan oveen että tuu jo ulos kun on hätä. Sitten kuulin miten se muka siellä harmitteli et just joo ei voi olla noin hidas. Tuli salamana vessasta ja eihän siellä ketään ollu. Sitten pomo pyys melkein heti juttelemaan huoneeseensa niin vähän arvelutti et oliko se jotenkin tajunnu. Ei ollu onneks. Ei passaa enää töissä vetää. Ei se helpota paljoo vaikka rentouttaakin, koska joutuu tosi skarppina sitten olemaan ja tulee pelkoja kiinnijäämisestä. Nyt ois ihan oikeesti tavotteena olla ilman mitään sinne psykologin aikaan asti! Toivottavasti onnistuu.

Eikös tuo imppaaminen tuhoa tehokkaasti aivosoluja?
Toiseksi, onko sinulla tämä homma mennyt pahemmaksi, kun töissä jo käytät?

En tiedä onko missään eritelty miten tehokkaasti mikäkin liutoin/kaasu tuhoaa aivosoluja. Tässä juuri on yksi valistus/faktatekstien ongelmista; ne puhuvat yleistäen pelkästä imppaamisesta, vaikka eri aineiden haitallisuus varmasti vaihtelee todella suuresti. Itseä on huolestuttanut lähinnä epäpuhtaudet mitä noissa on. Noissa lukee “near ZERO impurities”, mutta jotain kuitenkin on. Mitä lie sitten ovat. En tiedä onko turha huolenaihe verrattuna muihin terveyshaittoihin.

Ja kyllä, on pahempaa ollut kuin koskaan. Nyt tämä toimiva Internetyhteys on todellakin antanut muuta ajateltavaa. Vieläkin pyörii mielessä miten mun käsi muka irtos ja oli tuossa lattialla. Tuntuu tosi pahalta. Saa nähdä saako untakaan jos se käsi tulee kummittelemaan ajatuksiin ja uniin. Otin 9 milliä melatoniinia, mutta ei sitä voi päivällä ottaa, ja liekkö auttaa nytkään tarpeeks. Mut koitan pitää nollalinjan päihteiden suhteen psykologin aikaan asti, kävi miten kävi. Ois vaan kiva saada unta ettei sekoo töissä. Rauhottavat ois kyl tervetulleita. Pelottaa vähän minkälaisia painajaisia näkee jos saakin unta. Tekis vaan mieli olla hereillä.

Tsemppiä sinulle nyt. Ehkä päivä kerrallaan päihtettömänä voisi kantaa sinuakin eteen päin. Eli tuohon AA:n hyvään ohjeeseen. Eihän nuo kovin miellyttäviltä vaikuta tuollaiset hallusinaatiot, mitä sinullankin on ollut.

Tuohan ei samaan kaavaan käy, et oot selvänä ja silti näet halluja. Eipä tuota alkoholiin voi verrata, mut en mäkään sit siihen alkoon tyytyny. Jotenki vaan ku tuo valistus oli sellaista et imppaus on kaikista koukuttavinta ja tuhoisinta, sit ku kokeili jotain mietoja huumeita eikä tapahtunu mitää et “samantien koukussa ja herskaa ostamassa” ni tottakai sit kelas et kaikki valistus on paskaa eikä se muhun edes päde.

Mulla on ollu 2 juttua jota oon välttäny just addiktio-potentiaalin takia; toinen on tuo imppaus ja toinen on ettei herskaa vedä muutamaa päivää pidempää putkeen…

Mun aikana kovin moni ei impannu, oon kuitenkii 80-luvun alkupuolella syntynyt. Sit ku olin joskus nuorempien kans koulun pihalla Pe-iltana, ni siellä näki porukkaa butaani-pullon kanssa, mut eipä niistä tuttuja tullut joten en tiedä mitä ne hemmot nykyään tekee…

Hyvä keino miettiä ongelman vakavuutta on listata hyvät ja huonot puolet… A-klinikalta sais varmasti apua ja joku laitos-paikka jossa annettais rauhottavia vain tarvittavan aikaa ja valvotusti ettet jäis koukkuun, ois varmasti tosi hyvä. Ei siis mikää katko vaan vähän pidempi jakso. Siellä sais sit keinoja käsitellä ongelmia selvänä ja olis jonkun aikaa ilman imppaamista jolloin taas kuiville pääsy olis varmempaa ku avo-hoidossa…

Tsemppiä! Koita aluks vaik vähentää ku tuskin lopettamaan suoraan pystyt…

Moikka Luonnon Antimet,
Ehdottomasti olen Malibun kanssa samaa mieltä, että A-klinikka olisi oikein ja paras osoite nyt josta saisit nopeiten apua. Mielenterveyskeskuksen psykologi kun ei välttämättä aiheesta tiedä kovinkaan paljon eikä mahdollisesti pysty nopeasti auttamaan sinua ja löytämään heti keinoja miten kierteen saisi katkaistua mahdollisimman tuskattomasti. Psykologista on ehkä eniten hyötyä sen jälkeen kun olet lopettanut käytön ja ryhdyt opettelemaan uutta päihteetöntä elämää.

Ja sitten jos saat mielenterveystoimistosta vain pahimpaan hätään bentsoja, mutta ei synny viikottaista hoitosuhdetta, jonka tavoite on yksiselitteisesti lopettaminen, niin lopettaminen saattaa olla todella hankalaa ja aikaa vievää ja masentavia repsahduksia tulee ihan liian usein. Ja on myös ikävä riski että jos saat pelkästään rauhoittavia joltain lääkäriltä ja harvakseltaan käyntejä psykologin kanssa, niin on mahdollisuus, että nykyisestä yhtälöstäsi butaani + bensa tuleekin yhtälö butaani + bensa + bentsot ja hyvää tarkoittavan lääkärin antama resepti vain ruuvaa sinua syvemmälle riippuvuuksiin. En tahdo missään nimessä pelotella tai masentaa, mutta addiktioiden kanssa kannattaa olla realisti itsensä suhteen ja tunnustaa heikkoutensa niiden kanssa. Eli rauhoittavat ovat ok siinä vaiheessa kun lopetat imppaamisen pitämään nuppia kasassa ja estämään retkahduksia, mutta varmistu, että niistä tai mistään muusta aineesta ei tule uutta osaa päihdearsenaalistasi ja uutta addiktiota. Lopettaminen on vaikea laji, ei mahdoton mutta vaikea ja se vaatii paljon mutta lopulta myös antaa.

Ja jos lopettamisen aikana bentsojen käyttö repeää käsistä (eli rupeaa “hemmottelemaan” itseään ylimääräisillä rauhoittavilla) ja lääkärin määräämät annokset ylittyvät, niin siinä sumussa, minkä rauhoittavien liikakäyttö tekee arvostelukyky lähtee lähimuistin kanssa ihan varmasti ja lopettaminen on käytännössä mahdotonta ja tyhmyyksiä tulee tehtyä jopa enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Äläkä missään mielessä huolehdi siitä, että ilman imppaamista ja sen tuomia visuaaleja menettäisit elämästäsi jotain. Tyhjä vaihe tulee varmasti lopettamisen jälkeen kun aivot ja keho ovat ihmeissään menettäessään tutun tavan ja aineen. Mutta lupaan sinulle 100 % varmasti, että ennemmin tai myöhemmin kun aivot toipuvat käyttämisestä (luota kehoosi ja aivoihisi, ne ovat selviämisen ja itsensä korjaamisen mestareita) alat löytää oman itsesi ja kaikki ne ulottuvuudet ja oivallukset, jotka ovat mielessäsi odottamassa, että bensahuurut haihtuisivat ja todelliset ajatuksesi ja mielikuvituksesi saisivat näyttää voimansa.

Ja tuo suoraan puhumisen ja rehellisyyden pelko; unohda se ihan kokonaan. Ihan sama kenen puoleen käännyt ongelmissasi mutta se, että otat asenteen, että nyt karaistaan sielu ja mennään rehellisesti ja kerrotaan ihan kaikki on se ratkaiseva juttu, jonka tekemällä otat jo uskomattoman pitkän harppauksen eteenpäin. Edelleenkin voisin viitata täällä kuivauspuolella oleviin esikuviini ja sankareihini eli Malibuun ja Loisiin. Heidän kirjoituksistaan näkee miten tärkeää on rehellisyys ja se, että rupeaa oikeasti vihaamaan aineita ja noiden myötä tekee hyvinkin suuren elämäntapamuutoksen kaikissa asioissa, erityisesti rehellisyydessä. Itsekin koitan ontua eteenpäin noiden suuntaviivojen mukaan. Aluksi oli raskasta, lähestulkoot mahdotonta, mutta tämän syksyn myötä asioissa on alkanut tapahtua todellisia muutoksia. Tärkein niistä on se, että entisen aineiden himon sijaan on tullut puhdas inho niitä kohtaan ja lähestulkoot raivoisa olo kun ajattelee mitä kaikkea nuo ovat elämästäni vieneet.

On latteaa sanoa tsemppiä mutta tarkoitan todella sitä - aloita taistelu, jonka ansiosta tulet olemaan vielä ylpeä itsestäsi. Eli butaanit sytkäriin ja bensa auton tankkiin äläkä anna noiden öljy-yhtiöiden tuotteiden enää määrätä tekemisiäsi ja ajatuksiasi :slight_smile: Voimia viikonloppuun!

Löysin vanhan topicin butaanista, tässä. Toinen löyty tässä. [paihdelinkki.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=1&t=10397&hilit=butaani&start=15]Tässä yks lisää]url[/url] ja tämäkin artikkeli kannattaa lukea… Kyllä sun pitäis varata aika sairaanhoitajalle tms. että saisit tehtyä maksa-kokeet yms. Kyllähän narkkaritkin käyvät parin vuoden välein vähintään tutkimassa missä kunnossa maksa on ja samoihin aineisiin lukeutuu tuo…

Tässä vielä lisää…

Imppaaminen

Imppaaminen tarkoittaa tavallisesti herkästi haihtuvien liuotinaineiden haistelua ja hengittämistä päihtymistarkoituksessa. Tekniset liuottimet ovat väärinkäytettyinä vaikutuksiltaan verrannollisia huumeisiin. Päihdehuoltolain mukaan tekniset liuottimet ovat päihteitä silloin, kun niitä käytetään päihtymistarkoitukseen. Hengitettynä liuotinaineet aiheuttavat vakavia vammoja moniin kehon elimiin ja saatavat vaurioittaa aivoja jo yhdellä imppauskerralla.

Sisäänhengitetyt kaasut kulkeutuvat nopeasti limakalvojen ja keuhkojen kautta suoraan verenkiertoon ja edelleen aivoihin ja maksaan aiheuttaen keskushermosto-, maksa-, munuais-, keuhko- ja luuydinvaurioita. Rasvaliukoiset liuottimet vahingoittavat hermosolujen solukalvojen rakenteita. Solujen hapen- ja energiansaanti häiriintyy. Liuotinhöyryjen lyhyt, toistuva sisään hengitys aiheuttaa välittöminä vaikutuksina sekavan ja tokkuraisen päihtymystilan sekä mm. mielikuvien vaihtumista, houretiloja, aistiharhoja, pahoinvointia ja päänsärkyä. Yliannostuksen riski on huomattava koska hengitetyn annoksen määrää on vaikea arvioida, ja seurauksena on tajuttomuus. Imppaaminen on aiheuttanut mm. tukehtumiskuolemia.

Säännöllinen imppaaminen johtaa sietokyvyn lisääntymiseen, jolloin käyttäjä tarvitsee suurempia määriä ainetta saavuttaakseen saman vaikutuksen. Psyykkinen riippuvuus on varsin yleistä. Joillakin käyttäjillä on todettu fyysistä riippuvuutta. Teknisten liuottimien vieroitusoireita ovat vilunväristykset, hallusinaatiot, päänsärky ja vatsakivut. Jatkuvan, pidempiaikaisen käytön seurauksia ovat painon putoaminen, nenäverenvuoto, verestävät silmät sekä kipeytynyt nenä ja suu. Pitkään ja paljon impanneiden psyykkisiä oireita ovat mielenterveyshäiriöt, väsymys, depressio, ärtyisyys ja vihamielisyys sekä vainoharhaisuus. Tolueenin käyttäjillä on todettu merkkejä aivovaurioista, koordinaatiokyvyn heikkenemistä ja vapinaa.

Kaikkia aineita, jotka kaasuuntuvat helposti ja aiheuttavat päihtymistä sisään hengitettäessä voidaan käyttää imppaamiseen. Monet näistä aineista ovat helposti saatavilla kodeissa ja kouluissa, kuten bensiinituotteet (sis. myös bentseeniä), tupakansytyttimien butaani, puhdistusaineet (sis. myös bentseeniä), lennokkiliimat (tolueeni), jotkin kynsilakanpuhdistusaineet (asetoni) ja sytytinneste (teollisuusbensiini). Teknisiä liuottimia sisältävien tuotteita ovat tinnerit, liimat, lakat, puhdistusaineet, maalit, tussikynät, aerosolit, tahranpoistoaineet ja monet muut.

Sä olet vielä selvinnyt ilman näkyviä vaurioita, mut tarkkailisin todella tarkasti noita fyysisiä vieroitusoireita… Kertovat paljon riippuvuuden asteesta ja kauanko sulla menee päästä noista eroon lääkkeineen (laitoksessa tai avolla, en tiedä kumpaa sovelletaan imppaukseen mut uskoisin et laitos ois turvallisempi).

Yritä oikeasti ottaa vain tarvittaessa ja silloinkin pienempiä määriä. Tosin muistan itse kun sen muutaman kerran otin, ni ekan kerran ku imppasin ni olin lähdössä porukoille takasin ku en tienny mitä oli oikein käynyt. Istuin ulko-portailla melko pitkään ja siinä mieleen tuli et “mahdoinko impata bensaa”? Seuraava asia joka mieleen tuli, et jos imppasin, ni se korkki on auki. Kävin asian varmistamassa ja totta se oli… Oon samaa mieltä Rajatilan kanssa et ku lopetat, tuut olemaan aika maassa ja sekaisin elämässä jonkun aikaa, kuten muutkin käyttäjät, mut siihen on tukiverkkoja… Sun taistelu on vasta alussa, paljon voimia et jaksat voittaa tuon riippuvuuden! Bentsoja ei määrätä yleensä alkkiksillekaan, mutta kriittisimmässä vaiheessa (kun deliriumin ja kramppausten riski on suurin), niitä annetaan. Samaa varmasti sovellettais sinuun. Eli koukkua et saisi, mikä tahansa apu päästäksesi tuosta eroon, on positiivista… Tuossa on niin paljon riskejä ja on varmasti tosi yksilöllistä kauan kestää. Monet horren käyttäjät ovat kestäneet vuosia mut sit ku elimistö sanoo sopimuksen irti ni sit ei auta aikasemmat tolet aineeseen… Varaa aika klinikalle, miekkariin sua ei oteta ennen ku on ½v selvää jaksoa… Voimia!

Kiitos malibu, että kävit etsimässä infoa imppaamisesta. Tuosta miekkarista. Periaatteessa on ihan hyvä jos sinne saa ajan ja saa tukea sitä kautta. On totta, että tämä kahtiajako päihde/mtt puolella on edelleen vahva. Vaikkakin pitäisi olla jo vähän ajatusta mukana noissa rajanvedoissa. Mikä olis siis LA se perimmäinen syysi tuohon MTT paikkaan? Ja onko mahdollista hakekutua esim. A-klinikalle tai nuorisoasemalle. Kuten on nähtävissä, kysessä on riipuvuus imppaamiseen eli päihteeseen. Varsinkin nuorisoasemilla imppaaminen on tutumpi ilmiö, kuin klinikalla, koska nuorisoasemilla käy esim. alle 25-vuotiaat. A-klinikalle voi aina soittaa ja kysyä asiasta!

Tommonen laitospaikka ei oo vaihtoehtona. Vedin just purkin ja tuntuu tosi pahalta kun se loppuu. 250-300 milliä on semmonen et se loppuu kesken. Kunnolla jos vetää niin tulee lopulta niin raukee olo että nukahtaa, ja sillon koen että on ollu tarpeeks.

Oon ihan pihalla tästä aamusta. En oo yhtään varma kävikö täällä jotain huoltomiehiä. Laitoin pullon piiloon ja koitin mennä juttelemaan jollekin huoltomiehelle, mutta se olikin puhelimessa niin annoin puhua rauhassa. Sitten myöhemmin menin kattomaan niin ei siellä ketään ollu… Ja poliisit piiritti talon ja ulkoo kuulu talo on saarrettu. Kas kummaa kun pihalla ei ollukkaan ketään kun menin kattomaan.

Mä en usko että kuiville pääsy onnistuu olemalla vaan ilman. Jotain tarvii tueks, koska mulla on ollu alkuaikoina pisimmillään joku vuoden tauko varmaan. Sitten alko tauot lyhenemään ja koko ajan on siis käyttö pikkuhiljaa lisääntyny. Eli vaikka on ollu taukoja niin oon aina palannu bensan tai butaanin pariin.

Nyt tuntuu tosi vaikeelta. Työt ja kaikki tuntuu niin vaikeelta, ahdistavalta ja turhalta. Vaikee nauttia mistään. On ideat aika vähissä. Tuntuu vaan et kun menee töihin niin sekoo täysin!

Tyhjä vaihe lopettamisen jälkeen ei ole poistunut koskaan. Aina se on tullut usein takaisin ja lopulta liian voimakkaana. Voisin lopettaa heti ja olla käyttämättä koskaan, mutta tuntuu ettei löydy tarpeeksi halua siihen. Hallusinaatioit ovat niin mielenkiintoisia. Niissä minulla on ystäviäkin. Muuten olen paljon yksin, mutta kyllä minulla sosiaalista elämääkin on. Äskenkin tuossa impatessa joku pikkusen mua vanhempi kävi mittaamassa sykkeen imppauksen aikana. Sitten se heitti sykemittarin reppuun ja lähti. Olis ollu mukava jutella. Minulla on aavistus että vain kuvittelin sen, mutta oikeasti en enää tiedä. Tietyllä tapaa odotan että alkaisin nähdä näitä ystäviä ilman käyttöä. Ehkä sairas toive, mutta olen kyllä tiedostanut sen itsessäni ja uskallan sen tässä myöntää.

Terveyshaitat ovat ainut minkä takia haluan lopettaa tai asteittain vaihtaa vähemmän haitalliseen tai vähentämällä lopettaa.

Jonkinlaisia maksakokeita on otettu punakärpässienen “yliannostuksen” takia melko vähän aikaa sitten. Vähän oli joku matala, mutta oli korjaantunut kyllä uudemmassa kokeessa.

Mitään nuista fyysisistä oireista en ole huomannut, paitsi silmät verestää jonkun verran, ja joskus jos on impannu bensaa monia tunteja niin voi vähän päähän koskee. Tosi vähästä ollu päänsärky vierotusoireena. Eilen vähän koski, mutta harvinaista. Tosin on tuntunu nyt ihan fyysisesti että on veto poissa, ja selkä on ehkä ollu vähän normaalia kipeämpi. Ja psyykkisestikin tuntuu ettei jaksa.

Jos miekkariin ei oteta, niin kannattaako mun valehdella siellä ettei oo ollu käyttöö, ja koittaa saada apua vaan ilman että päihteitä käsitellään? Voinhan sanoo että aiemmin oon ajautunu käyttämään päihteitä, ja sitten pohditaan miks oon aiemmin ajautunu niihin etten ajautuis uudestaan? Haluaisin sinne joka tapauksessa, ja nyt ei mun käsittääkseni oo mahdollista syystä tai toisesta päästä a-klinikalle. Oon siellä joskus kerran kokeillu käyä mutta jätin kesken.

No perimmäinen syy on että kokeilisin saada sel ille onko jotain muita syitäimppaamiseen kun hallujen mielenkiintosuus. Nyt on hankala ja ahdiztava olo. Ahdistaa nimppaamisen epäter veellisyys. Ja ahdiztaa ze että tekee silti mieli sitä. En enää tiedämitä haluan. Tänään laitanvitamiineja tilaukseen ja niitä ainakin ko asti haluan.