Olen käyttänyt pitkään Imovanea annoksella 1,5 - 2 tbl iltaisin. Nykyinen lääkärini kuitenkin vaihtoi toisiin hommiin ja joudun menemään yksityiselle lääkärille hakemaan respaa. Kirjoittaako ne yleensä tuota 100 kpl respaa ekalla kerralla? Auttaako edellisen lääkärin saatekirje, jossa ilmenee unettomuus ja se, etten ole päihdeongelmainen? Ei huvittaisi kärvistellä yhdellä napilla illassa, kun se ei minulle riitä.
No Imovane on sen verran iisi lääke, että etköhän sä sen 2kpl saa, etenkin jos psykiatrille menet. Mun kokemuksen mukaan psykiatrit itsekin pitävät sitä sen verran mietona, että mulle on ihan kysymättäkin lykätty joskus lataamossa kaks niitä 7.5 mg tabuja ja respallakin lukee 1-2 kpl, siis silloin harvoin, kun niitä käytän. Mulle kun ne eivät tahdo toimia, mutta välillä käytän ihan vaan välttääkseni toleranssia muihin unilääkkeisiin.
Pakkauskoosta en osaa sanoa, riippuu kaiketi lääkäristä, että paljonko kirjoittavat. Mä sain viimeksi 2 x 30 kpl niitä.
^Jep, jos ei ole päihdetaustaa ja yksityiselle menet unettomuutta kertomaan uskoisin et Imovanea saa, komppaan Naanaa eli mietoja nappeja on. Itselläkin menee Stilkkarit respalla, jotka sain ihan TK lekurilta. Vastaanotolla vaan kerroin samasta ongelmasta, ja respa irtosi heti. Tsemppiä ja toivotaan, että saat unettomuus ongelmaasi ratkaisun.
Riippuu lääkäristä, mutta uskon minäkin, että yksityiseltä psykiatrilta tuo respa helposti irtoaa ja isommallakin annoksella/pakkauskoolla. Kannattaa toki vähän kuulostella asiaa lääkäriaikaa varatessaan, ettei tarvitse suotta hukkareissuja tehdä. Saatekirje edelliseltä lääkäriltä on varmasti hyväksi, mutta en mä ymmärrä, miksi siinä pitää erikseen korostaa päihdeongelmattomuutta. Mulla kun on jotenkin sellainen oletus, että suuri osa ihmisistä, jotka uni- tai yleensä PKV-lääkkeitä tarvitsevat, eivät olisi mitenkään hirveän päihdeongelmaisia ja käyttävät lääkkeensä ihan oikeaan tarpeeseen. Tietty, jos tuo uusi lääkäri asiaa kysyy, se on hyvä selvittää ihan sen vanhan lekurin kauttakin ja voi siinä saatekirjeessä asiasta mainita ihan sen yleisen lörinän ohessa, mutta IMO se herättää enemmän epäilyksiä, jos paukkaa vastaanotolle ilmoittamaan ensisanoikseen heti ovelle, että en muuten varmasti ole päihdeongelmainen ja kirjoittaisitko reseptin lääkkeeseen X :mrgreen: . No, vähän kärjistin, mutta kuitenkin. Jollei päihdeongelmaa kerran ole, eikä siitä kukaan mitään kysykään, niin miksi ihmeessä ottaa asiaa lainkaan puheeksi
.
Ei mun mielestä ole edes tarvetta mennä yksityiselle, kyllä se Imovane irtoaa ihan TK:stakin (varsinkin tolla saatekirjeellä), oma Stilnoct 10mg 20kpl on uusittu parin kuukauden välein TK:ssa jo 2,5 vuotta (tosin yhdessä vaiheessa oli merkintä, et pitäis käydä lääkärin juttusilla, mut kun muutin toiseen kuntaan välissä ni sanoivat ettei tartte) ja sitä ennen 2 vuotta YTHS:llä.
Juu itseasiassa nyt kun mietin, niin mun tuttavienikin Imovanerespat ovat pääosin ihan tk:sta saatuja/uusittuja.
Joten sinänsä varmaan lähtisin ensin tk:sta koittamaan, sillä mitä sitä suotta maksamaan yksityisestä, jos tk:stakin saa ne. Vai onko tässä nyt joku koira haudattuna, kun pitää todistella päihteettömyyttään ja yksityiselle mennä? :mrgreen:
Tk:sta tosiaan vaan hakemaan respa joka irtoo todella helposti saatekirjeen kera niin tällöin ei tarvitse hilujansakkaan tuhlata respojen uusimiseen. Sitten jos ei irtoo niin yksityisellä asian voi varmistaa niin, että korostaa “haluavansa nimenomaan käyttää mietoja imovaneja koska ne ovat toimineet hyvin eikä ole minkäänlaisia haluja vaihtaa vahvenpaa koska ollaan hyvin tietoisia bentsojen/niiden johdannaisten koukuttavuuspotentiaalista jne…”
^ Minä en ymmärrä edelleenkään, miksi lääkärille pitäisi jotenkin automaattisesti olla korostelemassa ja perustelemassa yhtään mitään, jos se kirjoittaa toivotun respan mitään kyselemättä ja suunnilleen jo ennen, kuin ehtii suutaan avata. Riippuu niin hitosti lääkäristä ja muutenkin tilanteesta, koska kannattaa olla huolissaan lääkityksensä haittavaikutuksia(Vaikka lääkitys siis olisi juuri se, minkä sen tahtoisikin olevan), koska suorastaan hehkuttaa lääkitystään(Ei tietenkään koskaan väärinkäyttömielessä), koska olla autuaan tietämätön KAIKESTA, koska lausua koko Pharmaca Fennica lävitse ulkomuistista jne., jne.
Niin, jos kirjoittaa. Pieni korostus vain lisää sen kupongin saamisen todennäköisyyttä maximiin, niin ettei vaan tarvitse tuhlata aikaa niiden myrkkypillerien metsästykseen yhteen pidempään. Sitäpaitsi lekureiden kanssa keskustelu/väittelyhän nyt on mitä hauskinta puuhaa varsinkin sellaisten hahmojen kanssa jotka valehtelevat tietoisesti niin, että korvat heiluu tai kenties luulevat olevansa jotain jumalasta seuraavia entiteettejä äärettömän tietovarastonsa, kokemuksensa ja egonsa kanssa :mrgreen:
^ Lekureiden kanssa väittely voi olla ihan hauska ja kehittävä harrastus, mutta mikäli on tarkoituksena vain saada respa lääkkeeseen X ja lekuri on ilman mitään mutinoita sitä kirjoittamassa, niin kaikenlainen ylimääräinen päänsä rääpiminen saattaa vain hankaloittaa asioita. Joskus paras vaihtoehto on tosiaan heittäytyä täysin tyhmäksi . Sitten, jos lääkäri on kovasti määräämässä jotakin ihan väärää lääkitystä, eli esim. Ketipinoria korvasärkyyn, niin ei todellakaan kannata heittäytyä tyhmäksi, vaan sanoa suorat sanat
. Sitten on näitäkin lääkäreitä, joiden kanssa voi keskustella lääkkeistä oikein hyvässä yhteisymmärryksessä ja monelta kantilta ilman, että se aiheuttaa mitään ongelmia oman lääkityksen kanssa.
Myönnettäköön, että joskus asia on näinkin, jos vain suinkin potilaan luonne antaa periksi :mrgreen:
^ Totta kai potilaan luonne antaa periksi, jos potilas on bentsodiatsepiineja himoitseva pillerinarkki, joka toimii siten, mikä kulloisessakin tilanteessa parhaiten palvelee potilaan etua nappien saamiseksi :mrgreen: .
Mulle aluksi kirjoitettiin pamit 90kpl rasioissa, omalääkäri sanoi että 100kpl on paljon halvempi ja lääkärin kuuluu katsoa potilaan etua myös taloudellisesti.
Mun ongelma oli juurikin se, että en täyttänyt narkin tuntomerkkejä ja sain lääkkeitä vaivattomasti. Kauluspaita ja neule, siisti laukku ja polkkatukka: ei voi olla päihdeongelma. Hävettää, koska olin juuri sellainen, joiden vuoksi muiden on vaikea saada lääkettä oikeisiin syihin. Itse olin vain rehellisesti koukussa ja pahasti
^ Mä en vieläkään tajua tuota, että oikeisiin syihin lääkkeitä tarvitsevat eivät muka saisi niitä, koska narkit hakevat lääkkeitä douppaamiseen . Joo, joissakin paikoissa valvonta saattaa olla tiukkaa lääkäristä ja hoitopaikan käytännöistä riippuen ja onhan ihmisille monestikin määrätty aivan väärät/riittämättömät lääkitykset väärinkäytöksien välttämiseksi, mutta mä tunnen/tiedän lukuisia ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista päihdeongelmaa tai halua/tarvetta käyttää mitään lääkkeitä väärin ja jotka lähinnä inhoavat PKV-lääkkeiden vaikutusta, mutta niitä on joskus pakko syödä, koska esim. unettomuus tai kivut kävisivät muuten liian vaikeiksi kestää. Nämä ihmiset ovat saaneet hyvinkin helposti erinäisiä PKV-lääkkeitä vaivoihinsa ja suorastaan joutuneet toppuuttelemaan lääkäriä, että eikö vähempikin riittäisi, kun eivät tosiaan tahdo olla aivan pöllyssä.
Komppaan vahvasti ja joskus se alkaa jopa vituttamaan kun PKV-pilleriä tulee toisesta suunnasta niin ettei mitään rajaa ja toisesta suunnassa toppuutellaan tai joskus ollaan jopa niin kireitä että jo pelkät tavut Ri, Dia, Xa,Tra potilaan suusta saa aikaan lääkärillä pienimuotoisen hepulikohtauksen ja näkymätön leimasinautomaatti iskee uhrille ikuisen narkkari logon otsaan.
^ Tuli tästä mieleen äitini, jolla ei siis eläissään ole ollut minkäänlaista päihdeongelmaa, ja joka sai kerran erääseen lyhytaikaiseen kipuun OxyContinia, sekä OxyNormia läpilyönteihin. Itse ei noita lääkkeitä pyytänyt, vaan lähinnä vastusti noin kovia troppeja, mutta lääkäri oikein vannotti, että kyseiset lääkkeet on otettava, jos vähänkin tuntuu kipua. No, taisi äiti niitä kahdesti ottaa ja sen jälkeen, vastoin lääkärin määräystä, päätti pärjätä pelkällä Buranalla, kun inhosi niin paljon sitä oksikodonioloa. Ja hyvin pärjäsikin. Sanoi, ettei kipu ollut lainkaan niin sietämätöntä, että siihen olisi tarvinnut mitään totaaliturrutuksia.
Buranaa mäkin söin vuosia mutta sitten rupesin oksentamaan verta, meni kaikki tulehduskipu lääkkeet kieltoon ja sain panacodeja, ei ne auttaneet yhtään. Nyt on läpilyönti kipuun OxyNormia, aski on avaamaton vaikka valvoin kivuissani kolmeen. Piti ajaa aamusella katsastukseen ja kun ei ole tosta kokemusta en ottanut.
Juurikin näin, vahvat opioidit ovat paljon turvallisempia kuin tulehduskipulääkkeet (tietysti addiktiota voivat aiheuttaa).
Joo, mäen pelkää että jäisin koukkuun, loppuelämä on näitä syötävä. Just panin uuden kipulaastarin ja se toimii 3vrk, sitten loppuu virta, just sain terkkarista kipupiikin mutta ei entiseen tapaan väsytä. Kait niihinki tottuu.