Iltalehti: Vangit lusivat lääkkeiden voimalla

IL-TV:n haastattelussa on Hämeenlinnan vankilan ylilääkäri Jorma Aarnio. Aarnion mukaan siviilissä vankien lääkehoito ei ole yhdenkään lääkärin hallussa. “Joskus näkee sellaisia erikoisia tilanteita, että sama lääkäri on saattanut määrätä neljää eri bentsodiatsepiinia samalle potilaalle ja siihen ei ole mitään lääketieteellisiä perusteita.”

Aarnio kertoo myös, että korvaushoitopotilaat joutuvat painostuksen kohteeksi. Muut vangit vaativat heitä myymään lääkkeitään. Aarnio haluaisi siirtää korvaushoitopotilaat kokonaan omalle osastolleen.

Vankiloiden terveydenhuoltoa Aarnio kuitenkin kehuu. Esimerkiksi hammashoitoon pääsee nopeammin kuin siviilissä.

Katso: IL-DOC: Vangit lusivat lääkkeiden voimalla

Huikeaa on. Paitsi että vankilat ovat muuttuneet lepokdeiksi niin kaiken huipuksi murhamiehet ja muu yhteiskunnallinen saasta saa hoitoa paremmin kuin normaali lainkuuliainen veronmaksaja. ja tätä järjestelmää avoimesti kehutaan. Kyllä se niin vaan taitaa olla että suomalaiset ovat ihan ansainneet talouslamansa, massatyöttömyytensä ja koko tämän roskan lopullisen romahduksen. Järjestelmä on läpimätä.

Kehua voi mitä tahansa ja mainostaa muka hyviä palveluita. Suomessa kuitenkin kivitaloissa saat tippa-iitoilta vaivaan kuin vaivaan buranaa ,jos sitäkään. Hammashoito on sellaista,että pienikin reikä tai vaurio niin hammas poistetaan ,koska miksi vaivautua edes kurjien hampaita korjaamaan.

Yli kymmenen vuotta sitten ,kun itse olin muutaman kuukauden kiinni ja sinä ainana neljässä eri vankilassa,niin ensitöikseen lääkäri vaihtoi kaikki benzoni pois kokonaan ja tilalle jotain linnabenzoa,joka sekin pudotettiin parissa viikossa nolliin( vihreitä nappeja ja muistaakseni relaksantin ja benzon yhdistelmä,joka hyvin mieto) . Temgesic reseptejäni ei noteerattu mitenkään paitsi leiripaikan menetyksellä ja edes buranaa en saanut vastineeksi. Parasetamoolia kyllä saisi jo pampuiltakin pyytämällä ja leptejä kyllä yritettiin ihan joka paikassa tunkea unilääkkeiksi ,joista tuli sanomista ,kun kieltäydyin niitä syömästä. Ihmisille tullut outo käsite näistä Suomen vankiloista,kuin ne olisivat hotelleja konsanaan. Ok telkkarit selleissä ja pelikoneet mahd.saada koppiin,sekä muuta elektroniikkaa. Avo-vankilat ovat sitten asia erikseen ,joista ei omakohtaista kokemusta,mutta siellä saa nykyään kännykätkin käyttöön päivisin muutamaksi tunniksi. Normaali vankiloista eli kivitaloista saatat joutua odottamaan hyvinkin pitkään,että Hämeen vankisairaalaan pääsisi ja jos vaikka vuoden olet kiinni saattaa siviiliin pääsy tulla eteen ennen sairaalapaikkaa. Työpakkoa ei ole enää ollut pitkään aikaan ja jos kieltäydyt töistä tai hakeudut sairasselliosastolle,saat kuukaudessa makuurahan ,joka n.30€/kk . Tämän lisäksi oman rahan käyttöoikeus on 85€/kk ,joten normaali tupakkaa et muuten pysty polttamaan ,kuin laittamalla siihen palkkasi ,mikä kivitalossa n.150€ kk ja lisäksi tuo oman rahan käyttöoikeus 85€/kk. Asiat pitää olla kyllä hyvin hyvin heikosti,että pitäisi kattoa päänsä päällä ja ruoka-annoksia hotellioloina ja ajattelis ,että vankeja hyysätään ja heillä mukavat oltavat. Pahimmillaan olet kuitenkin ruokailut pois lukien 23h/vrk kopissa ,jopa neljän tai kuuden hengen kopissa päivät. Ihmisille joille vapaus on suuri vankila nuo vaikka Sörkan pohjoisen kopit voivat olla hyväkin vaihtoehto,jos siviilissä dokaa kolinaa ja asuu jossain metrotunneleissa,mutta tuostakaan ihmisryhmästä kuin korkeintaan 10% siellä oikeasti haluaisi olla.

Edit. Toi hampaiden hoitoon pääseminen nopeammin kuin siviilissä kyllä jo hieman huvittaa. Jos minä täällä soitan särkypäivystykseen pääsen sinne samana päivänä. Edes Hämeessä en usko nopeampaa toimintaa olevan tai sitten siellä hammaskeijut pyörii yötäpäivää hoitamassa vankien hampaita. Veikkaan että tuolla lauseella tarkoitetaan, joidenkin kunnallisten pisimpiä jonoja ja mainostavat tuolla erikoisen kuuloisella lauseella,että heidän palvelunsa olisi nopeampaa.

Bulimikko: Se vihreä kuula on Risolid(klooridiatsepoksidi), joka on diatsepaamin esiaste. Ensimmäinen bentso joka on mieto ja pitkävaikutteinen. Siihen ei ole yhdistetty mitään erityistä lihasrelaksanttia,vaan bentsot itsessään omaavat lihaksia relaksoivia ominaisuuksia…menee lötköks ku ottaa pamin, niiQQ

^ Jospa Mikko tarkoittikin Klotriptyliä? Se on myös vihreä ja siinä on klooridiatsepoksidin lisäksi amitriptyliiniä, tuota vanhan ajan trisyklistä mielipidelääkettä. Amitriptyliini ei kyllä välttämättä pahemmin relaksoi, vaan sillä saattaa olla tyystin päinvastainen vaikutuskin :confused: .

^
Kyllä mä noit Risolideja tarkoitin ja muistelisin niiden sisältävän jotain relaksantteja. No noistahan olikin kovasti apua ,kun mulla oli ollut jo ressuissa 12mg xanoria ,60mg pamia ja normisoneja 3 kpl ja 2-3 kpl deeceitä päiväannoksena,niin olin onneksi varautunut itse hieman ja smuglaamalla sisään vähän omia lääkkeitä,joita ilman olisin varmaan delannut ,kun eri talojen lääkkeistä ei nyt kovin kummoista apua ollut.

Eli mihin faktatietoon perustuu väite, että vangit lusivat lääkkeiden voimalla (hotelliolosuhteissa). Itsekin uskallan olla vahvasti eri mieltä sen kokeneena

Oli miten oli, on vankila vuorokausi armottomasti liian kallis. Suljetussa laitoksessa 200€, eli täysin verrannollinen hotelliyöhön. Esim. kaupungin koulut saavat rahaa n. 6k/oppilas. Lukuvuodessa on 170 koulupäivää, joten oppilaskohtaiset kustannukset ovat n. 35€/päivä. Kaiken oikeuden ja kohtuuden mukaan vankila vuorokauden hinta tulisi painaa alle tuon 35€/vrk, loppuisi mm. jutussa mainittu lääkkeillä lusiminen. :laughing: Koko alahan pitäisi ehdottomasti yksityistää, homman idea lienee kuitenkin rikollisen rankaiseminen, ei veronmaksajan.

Jos minä näistä asioista päättäisin olisi suihku kerran viikossa paloletkulla. Tarpeet tehtäisiin saaviin, ja ruokana olisi kouluista ja sairaaloista ylijääneet tähteet soseutettuna. Eläimille eläimen kohtelu

^
Haha :laughing:
Että kaikki vankiloissa (anteeksi Suomen vankiloissa) olevat rinnastat eläimiin?
Kerro lisää… :open_mouth:

Mitä haluat tietää?

Ne, jotka vankien “lomahotelliolosuhteita” kadehtivat, voivat toki aivan vapaasti järjestää itsensä vankilan täysihoitoon lomailemaan :smiling_imp: . Jos on pidemmänkin lepoloman tarpeessa, ei tietenkään kannata syyllistyä mihinkään ihan pikkurötökseen, vaan mieluummin esim. tappaa joku :mrgreen: .

Itse en koskaan vankilassa ole ollut, enkä moiseen laitokseen toivottavasti koskaan päädykään, mutta uskon kyllä, tuttujen kertomusten perusteella, sekä ihan muutenkin, että mikään nautinto lusiminen tuskin on, lääkkeillä tahi ilman :unamused: .

Olipas kerrassaan yllättävä kommentti. Se on tietysti helppo huudella kun on tässä yhteiskunnassa saaja, ei maksaja. :unamused: