Jees, hyvä Grape! Pidä nämä pari päivää vielä tiukasti linjastasi kiinni. Melko pitkä aika jo takana. Ja ensimmäinen neljännesvuosi reilusti “lasissa”.
Ensiolle: Ota oireilu katkokävelystä vakavasti - sinullakin voi olla polyneuropatia tietämättäsi.
Tuo mainittu vaiva taitaa olla jotenkin tekemisissä diabeteksen kanssa (siltä ainakin nettiä selaillen näyttää).
Oppikoulussa oltiin kateellisia yhdelle pojalle jolla oli sokeritauti. Meidän piti hiihtää, oli sellainen SusiKalle2, intomieli, hiihtoaddikti liikunnanopettajana. Mutta se poika jolla oli sokeritauti sai luistella.
Myöhemmin olen pitkin matkaa epäillyt että nyt se diabetes on tullut, etenkin koska olin lapsena ja vielä nuorenakin sokeriahmatti. Mutta ei vaan, verensokeri on kerta kerralta ihan jees, “kelpaa palvelukseen”, kuten armeijan lääkäri usein sanoo kauhistuttavan tuomionsa alokkaalle, ja tämä joutuu sen järkyttyneenä vastaanottamaan.
Verenkiertoa reisissä on mittailtu ultraäänellä moneen kertaan ja lääkärit vakuuttaa että virtausta on kuin Viktoriaanisen ajan vesiputouksissa. Varpaissa tai jalkaterissä ei ole onneksi ollut kipuja. Pohjelihaksiin ja ehkä reisilihaksiin voi tulla kipua kävellessä. Lihasten hapensaantivajeelta se minusta vaikuttaa, sanoi ultraäänimittailijat mitä sanoi. Verisuonissa tiedetään kyllä olevan myös tupakanpoltosta johtuvaa kalkkeutumaa. Ehkä eniten tukkeumaa onkin vasta siellä ohuissa suonissa, lähellä lihasta. Tupakkaa poltin 35 vuotta, 10 vuotta siten lopetin.
Katkokävelyssä hoito on käsittääkseni kävellä sen minkä kohtuullisesti voi, mielellään useita kertoja päivässä ja aika vähän kerrallaan.
Neuropatissa hoito on käsittääkseni diabeetikon ruokavalio.
Sorry että näin pitkä lääketieteellinen sepustus tähän “hyvin menee”-ketjuun.
Kysymys ei ollut minulle mutta olen taas suuna päänä…
Norjalaiset näyttää lennättävän matkustajia edullisesti sinne tänne. En ole vielä kertaakaan ollut heidän kyydissä joten en tiedä ovatko lennot viihtyisiä.
Oikeastan kirjoitan siksi että haluan kertoa yhdestä sudenkuopasta joka voi kokematonta matkalaista vaania. On olemassa rypäs pieniä firmoja jotka myyvät lentoja muutaman euron edullisemmin kuin lentoja operoivat lentoyhtiöt itse. Varasin lennon sellaisesta pikkuyhtiöstä. Varaaminen sattui melkein viimetipassa, perjantaina, ja lennon oli määrä olla sunnuntaina. Myyjäfirmasta piti tulla vahvistus ja tarvittavat tiedot ja sähköinen lentolippu sähköpostina. Tuli sähköposti jossa oli pelkkä otsikko (onneksi otsikossa oli varaustunnut (reservation code)) ja otsikon lisäksi oli pelkkä blankko-sivu, vaikka olisi pitänyt olla sähköinen lentolippu. Soitin firmaan, puhelinvastaaja kertoi että ollaan jo viikonlopun vietossa ja maanantaina voidaan palata asiaan. Onneksi löysin firman faq-keskustelusta tiedon että lentoni tiedot ja se tarvittava sähköinen lentolippu löytyy joko nettiosoitteesta virtuallythere.com. Löysin lentolippuni koska olin sentään saanut varaustunnukseni (vaikka muu viesti olikin tosiaan blankko).
Myöhemmin, lennon jo tapahduttua juttelin lennon myyneen firman kanssa ja he myönsivät että heillä oli virhe järjestelmissä ja siksi ei asiakkaille lähtenytkään sähköisiä lentolippuja vaan blankko-sivuja.
Joten, jos viimetipassa varaa niin kannattaa miettiä mistä varaa. Kaikenlaista voi sattua.
^^^^/^ Eipä noi mun lennot järin halvat olleet, ihan Finskiltä hommasin kun oli rahatilanne tässä kohtaa semmoinen että pystyi satsaamaan - ei tuu mitään älyttömiä venailuja ja molempiin suuntiin vaan yksi välilasku [Poistettu kaupallinen linkki -Päihdelinkin moderaattori] travellink-sivustoa oon käyttänyt aiemmin hintojen vertailuun, mutta onhan noita vaikka kuinka noita sivustoja.
Mulla tänään 15 viikkoa holitta Näin se aika vaan kuluu siivillä, eipä oo juomista tullut kauheasti ajateltua viime aikoina. Eilisiltana iski tosin perinteiset HALT-oireet duunista päästyäni mutta oon jo suht. tottunut niihin perjantai-iltaisin duuniviikon päätteeksi, eipä niiden iskiessä pahemmin enää juominenkaan käy edes vaihtoehtona mielessä kun tietää kuinka paska fiilis siitä sitten tulisi. Siispä mätin napani täyteen roskaruokaa ja menin nukkumaan puol ysiltä, eipä harmita yhtään olla tähän aikaan hereillä lauantai-aamuna vaikka harmaata onkin ulkona Kohta rästiesseetä pusertamaan
Pitää vähän korjata. Näköjään norjalaiset eivät sittenkään kyyditse Nykiin edullisimmin.
[Poistettu kaupallinen linkki -Päihdelinkin moderaattori] halvatlennot-sivulta löytyy melkein kaikki matkanjärjestäjät. Kokeilin parin viikon matkaa Nykiin kesäkuussa.
Edullisimmissa vaihtoehdoissa voi olla rasittavia koneenvaihtoja ja pitkiä vaihtoaikoja. Dragikoominen (?) yksityiskohta on että suosittelemani norjalaiset ovat tuossa listan kallein vaihtoehto. (tähän jo kuuluisi hymiö mutta säästelen niitä pahan päivän varalle…)
Minusta tuolla halvatlennot -nettisivulla näkyy melkein kaikkien yhtiöiden lennot, Jotkut pienet eivät näy, mm. thaimaalainen Nokair.
Halvat Lennot on riippumaton lentojen ja hotellien hakukone. Mutta tietynlaista kaupallisuuttahan se on että lennoista puhutaan, vaikka lentojen tarjoajia kohdeltaisiinkin (melko) tasapuolisesti. Jollekin iskee kaukokaipuu…
^Joo, oisin saanut johonkin 650 hujakoille menopaluun heinä-elokuulle mutta en jaksa sitä ylenpalttista venailua tai vaihtoehtoisesti tuli perseen alla juoksemista eri lentokentillä, joten pulitin ihan suosiolla vähän enemmän siitä että matka-ajat säilyi molempiin suuntiin suht. inhimillisinä
Ilonaiheita: tänään vituttaa huomattavasti vähemmän kuin eilen, enkä oikein edes tiedä miksi. Mutta väliäkös sillä, pääasia että viihtyy